2023-05-08, 23:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Dina inlägg är både tydliga och reflekterande. De framgår dessutomi i P7 att M har en ojämn begåvningsprofil. Alla kan läsa där.
Jo, men begåvningsprofilen är helt ointressant i detta sammanhanget och har ingenting med hennes reaktioner eller beteende att göra. Det är i stort sett endast i en inlärningssituation den är relevant och då bara inom de områden där det "dippar". Att det ska vara så svårt att förstå, begriper jag inte.

Det som kan förklara beteende och reaktioner är AD(H)D och de autistiska dragen, vilka vi inte ens vet omfattningen av. Däri ligger knepigheterna och det som kan vara svårt att förstå. Men det har ingenting med begåvning att göra.
Citera
2023-05-09, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Grejen är att det är lika lite användardata (förutom stegen) innan mordet som operative analytikern menar är efter 03:00.

Och han bedömer då som ett av två alternativ att MH sover.

Den slutsatsen dras alltså redan inför häktningsförhandling mitten av november.

Ändå har åklagaren inget behov av att försöka lusläsa ut mer data ur mobilen trots att uppdatering av programvaran ett par ggr sedan dess.

MH använder alltså inte sin mobil alls mellan det att de kommer till lgh och 03:00 förutom stegserie x 2 02:19 och 02:43 och Donken SMS 02:59/03:00.

Häpnadsväckande lite data i mobilen för en vaken 18-åring som precis har partajat och kommit till nån form av efterfest. Man kan tro att hon somnat eller nåt…
Eller kan hon vara upptagen med annat?
Citera
2023-05-09, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lite skrämmande om Maja blir dömd på så torftig bevisning, som inte ens är undersökt vad gäller ljudnivå och hur ljud transporteras.

Därefter kan Naja inget göra.

Tänk om hon är oskyldig?

Förutom att hon är ung, under stort inflytande av Johanna, så har hon ju bevisligen stora svårigheter med kognitionen.

På det viset är även hon ett offer för Johannas önskedrömmar om ond bråd död åt andra.
Det är lika skrömmande om en skyldig släpps fri och inte blir dömd
Citera
2023-05-09, 00:05
Medlem
Citat:
Lite skrämmande om Maja blir dömd på så torftig bevisning, som inte ens är undersökt vad gäller ljudnivå och hur ljud transporteras.

Tänk om hon är oskyldig?

Förutom att hon är ung, under stort inflytande av Johanna, så har hon ju bevisligen stora svårigheter med kognitionen.

På det viset är även hon ett offer för Johannas önskedrömmar om ond bråd död åt andra.

Tre stycken går in i en enrums lägenhet två stycken går ut därifrån, Den tredje är död, mördad, Att MH skulle missa själva mordet ser jag som helt osannolikt. Nej dom är lika när det gäller mordet på T.
Citera
2023-05-09, 00:08
Medlem
Citat:

Tänk om hon är oskyldig?

Det finns väldigt många frågetecken kring tidslinjen. Är ännu inte övertygad om hon ljuger eller ej. Får se om hennes advokat kan hjälpa tolka detta röriga.
Citera
2023-05-09, 00:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Grejen är att det är lika lite användardata (förutom stegen) innan mordet som operative analytikern menar är efter 03:00.

Och han bedömer då som ett av två alternativ att MH sover.

Den slutsatsen dras alltså redan inför häktningsförhandling mitten av november.

Ändå har åklagaren inget behov av att försöka lusläsa ut mer data ur mobilen trots att uppdatering av programvaran ett par ggr sedan dess.

MH använder alltså inte sin mobil alls mellan det att de kommer till lgh och 03:00 förutom stegserie x 2 02:19 och 02:43 och Donken SMS 02:59/03:00.

Häpnadsväckande lite data i mobilen för en vaken 18-åring som precis har partajat och kommit till nån form av efterfest. Man kan tro att hon somnat eller nåt…
...och 2.43 tar hon sin mobil för att gå in i badrummet och hålla Ts händer.
Ööhh! Vad ska hon ha mobilen till då?
Citera
2023-05-09, 00:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Han säger också på nyhetsmorgon att det kanske inte slutar med mord för J och att det kan vara något helt annat

Han vill helst fria båda

Stackars Toves anhöriga som ska behöva höra alla" experter som vet bäst "
De har mist en dotter syster flickvön på ett mycket grymts sätt av samvetslösa individer som tog hennes liv och slängde henne i skogen
Fy fan så vidrigt och respektlöst att kända personer som vill glänsa får yttra sig i media

För T anhöriga är de två tjejerna monster som dödade Tove

Ja, rent juridisk kan ju detta ha avgörande betydelse, om en rättsläkare kan visa på rimligt tvivel.

Nu tror jag ändå att om de skulle lyckas med ett sådant tvivel, då borde ändå det enorma tryck som JJ har gjort på halsens djupa strukturer ändå visa att man gjorde vad man kunde och intentionen var ändå att döda.

Så måste det också kännas för anhöriga.
Citera
2023-05-09, 00:11
Medlem
Citat:

Ja upptagen med att sova, döda eller annat. Men hur bevisar man vad?

Operativa analytikern har som ett alternativ att det är sömn. Det skrev han nån vecka in i november i protokoll som var med i häktningsförhandling.

Då hade Maja redan pratat om sömn i förhör antar jag?
Citera
2023-05-09, 00:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Det kan hon vara.

Är det därmed bevisat att hon mördade Tove?
Citera
2023-05-09, 00:16
Medlem
Citat:
Tack för intressant information.

Jag hoppas innerligt att intresset i ditt fall inte är kopplat till något liknande på ett personligt plan.

Något som ga minns, dock nu utan att ha tillgång till mina anteckningar, är ju att rättsläkaren sa att det var ett mycket hårt och långvarigt grepp.

Skadorna på musklerna var så djupa att de var i de djupa musklerna nära kotpelaren.

Och den skada på artären som Tove hade var mycket ovanlig. Det krävs stor kraft för att kunna skada den enligt rättsläkaren. Det är mycket tjockare väggar på ärtärväggarna ( av förklarliga skäl).

Av detta drar jag slutsatsen att Johanna har styrka som inte tyder på svaghet.
Nu kan hon besuttit någon slags kunskap om hur man fäller någon. Men märk väl att Johanna inte säger att de fällde Tove gemensamt.

Det borde då vara ett överraskningsmoment här, särskilt som du säger att Tove var vältränad.

Jag finner det konstigt att Tove inte verkar skrika i samband med fällningen.

Det för mig kan tyda på att hon inte bara blev överrumplad, utan kan faktiskt ha slagit i huvudet. Hon har ju skador i hjärnan och på skallen.

Jag har lite svårt att se hur man ska kunna utesluta de två fakorerna som rättsläkaren ändå tar upp förekommer vid strypvåld utan avvärjningsskador, även om du menar att de var jämbördiga.

Min tro är dock att skillnaden i deras längd kan ha en viss betydelse, liksom att Tove hade en viss berusning. Tillsammans, alla dessa faktorer kan ha påverkat situationen.

Enligt en expert på närkampssporter så har längden ingen betydelse i det här fallet

Sen får man ju känslan av att J fått lära sig de livsfarliga stryp greppen
Låter otäckt om det skulle vara så

Något som förbyllsr de flesta är att det var så tyst
Jag kan inte få bort tanken med att bråket började rätt snart när de kom till bostaden
och kan det vara så att de misshandlade T fysiskt/psykiskt först och på något sätt satte munkavel på T så hon inte kunde skrika?
Citera
2023-05-09, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Tre stycken går in i en enrums lägenhet två stycken går ut därifrån, Den tredje är död, mördad, Att MH skulle missa själva mordet ser jag som helt osannolikt. Nej dom är lika när det gäller mordet på T.

Två personer går in i ett badrum. Den ene har rugbyspelare på elitnivå i släkten (JJ har det). En kommer ut levande.

Nån som är rugbykännare som vet om det finns bra grepp för att koppla fast en motståndare så hen ligger still medans man själv eller lagkamraterna tar bollen och gör vad man nu gör?

M a o, finns det i rugby en manöver man kan göra på sin motståndare så personen ligger still med armar låsta så man kan sno bollen (läs strypa) samtidigt?
Citera
2023-05-09, 00:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
M vill nog inte vittna en gång till.
Det om information i mobilen kanske kommer. Det har ju nyss uppmärksammats.

Har överklagandet länkats i tråden av någon vänlig själ?

Kan ju komma tillägg, kompletteringar möjligen.
På det viset har ju misstänkta en uppförsbacke.
Kort tid om man vill äverklsga och göra förnyade undersökningar.

Man har ju inte heller samma resurser som en utredning. Och inte heller kanske samma möjligheter vad gäller att begära ytterligare undersökningar à la Avel.

Men grannen kan vara behjälplig genom att själv visa screenshots.
Men någon mer omfattande undersökning av grannens mobil blir nog svårt då åklagaren säger nej.

Om nu inte någon extern expert kan utföra detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in