2023-05-08, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan tänka mig att som du säger, om Maja och Johanna hade träffats några år innan de gjorde det, skulle kanske inte den vänskapen funnits. Dels hade inte Maja fått vara ute och festa, och det är ju det som är det yttre kittet. Utan det hade det nog inte funnnits något gemensamt att umgås runt, dans och uteliv.

Nej, jag vet ingen annan som var med Tove på slutet som ska ha gått ut med Tove och snackat med Johanna. Men visst, det kan ha varit en annan I*da än den nedan, som finns på bild.

I A 153/118 ser man Tove lämna Nöjet 01:32, och strax bakom henne går en tjej, I*da. De träffades av en slump på Nöjet och snackade. I*da säger att hon var ganska berusd men säger att hon kommer ihåg kvällen bra. Hon och Tove satte sig vid bänkarna och snackade lite alt möjligt, och I*da säger att hon inte ens sett Maja och Johanna. Däremot säger hon at hon och Tove kramades och sa adjö vid bänkarna och att Tove inte hämtade sin jacka samtidigt. I*da åkte då hem med sin pappa.

Det märkliga är att denna tjej, är också den som ser Maja sitta i en bil vid Illharjen på kvällen dagen efter. Märkligt, och det blir nästan som att man tror på övernaturliga krafter här. Måste vara jobbigt för henne.

A 153/578

"I*da väntar på sin tur i garderoben där hon ska hämta sin jacka. Klockan 01.32 skickar I*da ett
nytt sms till sin pappa att hon var på väg ut. Strax därpå blir hon upphämtad av sin pappa
utanför Nöjet entré.
"
//
"Tove hämtade inte ut sin jacka i garderoben samtidigt som I*da utan blev kvar på Nöjet.
De sa hejdå till varandra vid samma soffa
"
//
" I*da såg inte vart Tove tog vägen eller vad hon gjorde sedan. "
//
"Under tiden I*da och Tove pratades vid nämnde inte Tove något om ett bråk som skulle hänt
kvällen mellan henne och Johanna.
"
//
"I*da berättar att hon vet vem Maja är, hon har sett henne tidigare på stan och känner igen
henne till utseende. I*da känner inte Johanna utan bara sett henne till utseendet. Dessa tjejer
såg inte I*da på Nöjet under aktuell kvällen.
"

Så Johanna har inga problem att framkalla Mållgor, för att bevisa att det varit bråk, och att det var Tove som slogs.

Så var det ju två till som hon hittade på som vittnen till bråket eller någon dle av något, men båda förnekar. Om jag inte missminner mig nu, tror jag att den ena t o m var ovän med Johanna och att hon inte ens hade träffat Johanna.

Jag börjar nästan tro att Tove inte alls sla´git Johanna, och sannerligen inte bankar över huvudet. Hur kommer det sig isf att ingen notert det?

Det jag läste i början av fallet är att TT satt på huk vid den plats där JJ satt. TT sa "hur känns det att vara den sämsta människan i världen"? JJ puttade till TT så hon ramlade baklänges (skulle kanske många ha gjort?). TT reste sig och måttade ett slag mot JJ. Om hon träffade eller ej - det vet jag inte.

Helt sjukt att TT ändå gick hem med de andra två. Hon kanske trodde att hon visste hur JJ var som person, men tyvärr var det mycket värre än hon förmodligen kunde ana.
Senast redigerad av zilvereko 2023-05-08 kl. 15:48.
Citera
2023-05-08, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Dina alternativa tolkningar gör alltid M helt oskyldig och att det är hon som är offret

Alltså

GW:s teori om Tove-mordet stärks

”Svårt att få med båda som gärningspersoner”

https://www.tv4.se/artikel/MGc7PYMnHgu1LqO6b9oaG/gw-s-teori-om-tovemordet-staerks
Citera
2023-05-08, 15:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Eftersom det inte finns ett enda dokumenterat fall där en gm lyckas strypa ett jämstarkt offer utan att själv få en enda skråma så anser jag enbart detta faktum är ett tillräckligt bevis för att någon behövde hålla fast T s händer. Inte ens försvaret ifrågasatte att dom 5-10 slag/sparkljuden inte skulle komma från en kämpande T. Om nån kan presentera en strypning under liknande förutsättningar där gm inte fått några skador, kommer min övertygelse ändras direkt.

Att rätten satte den exakta tiden till 02:40 tycker jag var onödigt men förändrar egentligen ingenting. Man får istället räkna baklänges från dom bekräftade tider som finns. Alltså när J och T s telefoner lämnar adressen 02:46 och sen räkna ner dom uppskattade tider som grannen uppgett att varje förlopp tagit. Och man landar då på ca 02:35. Att rätten skriver 02:40 är enbart för det är den tiden grannen uppger som han själv säger att han är osäker på när han hör den höga dunsen.

Från första höga dunsen till han ringer på dörren går 2 min.
40 sek mellan första och andra dörringningen.
Han står ungefär 1,5 min utanför dörren och hör 5-10 slagljud med inga röster.
Han går ner och efter 5-10 min (han är osäker på hur länge) hör han en dörr stängas och öppnas.
Han öppnar sin egen dörr och ser J.
02:46 åker dom till McD.

Rätten ser varken J eller M historier som trovärdiga i sin helhet. Det är enbart dom delar som kan bekräftas med annan stödbevisning. Tar man M s utsaga om branden J fälldes för så tror dom på den delen, eftersom J s stegräknare stämmer överens med anståndet till och från dörren samt hennes googlingar efteråt.

Rätten tror inte på J när hon säger att hon höll stryptag i 10 sek eftersom rättsläkaren förklarade ingående att greppet måste varit betydligt längre än så. Men när J berättar att M har hållit i T s händer så tror dom på den delen eftersom det finns stödbevisning. T har varit medveten och kämpat men ej kunnat använda sina händer för att riva eller klösa eftersom varken M eller J har märken. I den historia som J lämnar försöker hon inte skylla ifrån sig på M, och uppgifterna hon lämnar är besvärande för henne själv. En sån historia får högre trovärdighet över lag än en historia där man skyller ifrån sig och lämnar över ansvaret till den andre som M gjort.

Sen finns det mängder av indicier vilket många inte ens togs upp i rätten som pekar på orimligheter i M s historia. Ingen har uppfattat henne som påtagligt berusad. Hon ljuger om sina aktiviteter inne på Nöjet. Hon ljuger om tidigare konflikter med T. Hon ställer inte en enda fråga till J om vad som hänt. Hon berättar inte för någon under nästkommande dag när hon är hemma med familjen. Både M och J håller sig till den överenskomna lögnen tills polisen spräcker den.

Nu blev det långt inlägg men till sist, så hade J öppet mål i förhör i mitten av dec, när fhl berättar att M sagt att dom båda bar ut kroppen och dumpade den i skogen. Dom säger ingenting om vad som hänt i lägenheten utan bara att att M berättat om den gemensamma dumpningen. Här hade J kunnat kasta M under bussen men hon tiger istället. Två veckor senare den sista dec när hon fått ta del av det preliminära obduktionsutlåtandet, där det gick att läsa om rikligt spyor i lungorna. Så tar hon på sig hela gärningen själv och även dumpningen eftersom hon tror sig kunna komma undan med olycka. Hennes fokus ligger på att själv klara sig undan mord, inte att till varje pris blanda in M på bekostad av att göra gärningen värre.

Jag får svara bättre när jag har tid, men frågar ändå:

Hur vet du att det inte finns ett enda dokumenterat strypfall med jämnbördiga parter utan avvärjningsskador?

Sedan uppfattar jag rättläkarens tydliga (två gånger dessutom) expertutlåtande om när det det kan förekomma brist på avvärjningsskador. Det har jag citerat från rätten fler gånger.

Och jag anser inte att det är bevisat på något sätt att Tove och Johanna var jämbördiga. Min tro är att Johanna är något längre än Tove, och Johanna kan mycket väl vara vältränad i arma och ben. Jag har sett att några i tråden påstår att hon inte red, men om jag inte missminner mig fanns det ett vittne som såg henne rida? Vet vi att hon aldrig trände eller red?

Tove hade ju också slutat med fotbollen, men gick på gym. Hon var ovanligt kort, vara 160 cm.

Vet vi säkert att johanna aldrig red, aldrig träande? Inte var starkare än Tove? Vet vi säkert att Tove inte fick en hård smäll i huvudet och blev påverkad av smällen? Vet vi säkert att inte kombinationen av alkohol, smällen och överraskningsmomentet påverkade Tove alls och hennes förmåga att försvara sig?

Jag tycker inte att man helt säkert kan avfärda de frågeställninganra.

Och nej, jag hann inte läsa igenom hela ditt inlgägg, så får återkomma.
Citera
2023-05-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du vet mycket väl att du nu hänvisar till förhör från den tid då MH helt håller sig den version som J gav henne. Det är inte seriös argumentationsteknik.

Jag hänvisar till det hon säger i rätten. Menar du att hon inte säger att hon går till toan för att hon mår dåligt? Ser hon kroppen på toan?
Citera
2023-05-08, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Alltså

GW:s teori om Tove-mordet stärks

”Svårt att få med båda som gärningspersoner”

https://www.tv4.se/artikel/MGc7PYMnHgu1LqO6b9oaG/gw-s-teori-om-tovemordet-staerks
Han säger också på nyhetsmorgon att det kanske inte slutar med mord för J och att det kan vara något helt annat

Han vill helst fria båda

Stackars Toves anhöriga som ska behöva höra alla" experter som vet bäst "
De har mist en dotter syster flickvön på ett mycket grymts sätt av samvetslösa individer som tog hennes liv och slängde henne i skogen
Fy fan så vidrigt och respektlöst att kända personer som vill glänsa får yttra sig i media

För T anhöriga är de två tjejerna monster som dödade Tove
Senast redigerad av Anedin 2023-05-08 kl. 16:32.
Citera
2023-05-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Alltså, jag kan inte se att det skulle förbises?

Men hur funkar det rent juridiskt om nu åklagaern inte vill, men försvret vill. Hur gör man?

Försvaret får väl de åtgärder som är rimliga kan man tänka. Clea skulle ju ha ut alla sökningar MH gjort och det går ju snabbt att ta ut en lista på det. Och samma med en sån här tidslinje. Handlar liksom inte om dagar utan högst om ett par timmar.
Sen ska ju försvaret fatta vad de får i handen också och det är inte alltid lätt.

Parterna får göra vad de anser bäst men mest rättvist och närmast sanningen är väl att dra ut allting de kritiska timmarna där så får hovrätten dra sina egna slutsatser.

Sen ska man veta att sådan här detaljrikedom inte alltid behövs i alla fall.

Men du minns fallet där man behövde veta om en gärningsman använt laptopen eller ej och Google Drive hade nån tidstämpel som blev lite viktig att reda ut då det var precis när mordet skedde i princip.

Där hade man kunnat göra en supertidslinje för aktivitet i hans dator för att se mer i detalj hur datorn användes.

”Vi” är lite i samma situation här att kunna göra en supertidslinje. Det finns tidsutrymme men så måste de juridiska riskerna avvägas hit och dit ju.

Och åklagaren kan ju tycka och vara övertygad om att han har ett vinnande koncept då rådmannen ju talar sig varm i riksmedia hur väldigt väl de analyserat bevismaterialet. Men de är ändå liksom inte överens om vissa grejer.

Men dunsar i väggen, ringklockan och nåt om att man måste vara två för att strypa/kväva nån för att inte få avvärjningsskador.

Det kan man då sätta mot det som man med några tusen miljarders budget hos Google, Samsung och Apple har utvecklat just för att kunna följa användares vanor ner i minsta detalj.

Och det åklagaren och rätten inte är överens om kan alltså de här utredningsåtgärderna hjälpa dem med och där är som sagt fyndet i grannens mobil en indikation på vad som faktiskt finns för tid att utgå från.
Citera
2023-05-08, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Pratar man generellt så flyttar inte en mördare på kroppen från ett slutet rum där hen har full kontroll, till ett offentligt utrymme där vem som helst kan upptäcka den. Det är helt enkelt inte logiskt ur något perspektiv. Och givetvis har så inte skett i detta fall heller.

Inte för en sekund har jag trott på förrådsteorin. Så invecklat var det inte. JJ visste ju att MH förr eller senare skulle se den döda TT, så att försöka inbilla henne att det hon har sett inte stämmer - det låter som gaslightning. Det är MH som stänger av och därför "inte ser" den döda TT i badrummet när hon går på toa. Hur jäkla dumt det än låter.

Men om nu MH var delaktig i mordet så minns hon naturligtvis allt.
Citera
2023-05-08, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Nu ska jag knäcka idén om förrådet en gång för alla. Om nån fortfarande köper dom här dumheterna efter det så är jag nästan så konspiratorisk att jag tror att ni har ett egenintresse i det här fallet.

Det här är alltså vad ni tänker er - JJ mördar TT på toaletten medan MH sover i sängen. Under tiden ringer grannen på, så istället för att låta TT ligga kvar på toaletten och be MH gå hem som dom flesta vettiga människor hade gjort så får JJ jättebråttom att flytta kroppen ifall polisen skulle komma. Därför släpar hon kroppen förbi den sovande MH (efter att först ha grävt efter ett lakan under sängen hon sover i?), alltså istället för att först väcka MH och be henne gå hem, ut genom dörren och därmed EXAKT FÖRBI DET ENDA STÄLLET POLISEN HADE KUNNAT UPPTÄCKA KROPPEN PÅ VID EN SNABB INSPEKTION. Och alltså med risk för att både grannen och MH ska se det.

Men eftersom detta företag är så otroligt komplicerat (trots att det alltså lyckas) så glömmer JJ totalt av att polisen kanske är på g och släpar in kroppen i lägenheten igen, för att på ren chans väcka MH och hålla tummarna för att hon inte ska protestera. För att sedan ändå i princip själv släpa ner kroppen för trappen.

Detta är bland det dummaste jag läst på fb. Och jag har läst mycket dumt här.

J behövde inte släpa kroppen förbi M. Kolla hur lägenheten ser ut. Lakanen kan vi inte veta var hon hämtar och när. Att skicka hem M är ingen briljant idé. Dels kan J ha insett omedelbart att hon kan komma att behöva M:s hjälp senare, och att helt plötsligt be henne gå hem skulle så klart väcka misstankar. Efter att ha övertygat grannen att allt är ok behöver hon inte oroa sig mer för polisen när hon släpar tillbaka kroppen in i lägenheten. Att grannarna kan få syn på henne med kroppen måste hon i vilket fall riskera när hon bär ut den. Hon har inte så mycket till val utan måste be M om hjälp om hon ska få ner kroppen till bilen.

Alla vet att J inte har agerat särskilt genomtänkt eller rationellt under mordnatten. Att överhuvudtaget döda någon i sin egen lägenhet är en dålig idé om man vill minimera risken för att åka fast. Men när olika teorier ska avfärdas så förutsetts hela tiden maximal rationalitet från J:s sida: "Varför skulle hon vara så korkad att hon släpar ut kroppen när grannarna kan få syn på henne?", "Det är klart att polisen inte kommer dit bara för en duns i golvet" osv. Om vi ska spekulera i hur J kan agerat kan vi inte utgå från att hon har gjort några långtgående beräkningar och riskbedömningar utan allting lär i princip har skett på impuls. Hon gör det hon bedömer mest ändamålsenligt för ögonblicket i en mycket stressad situation.
Citera
2023-05-08, 16:55
Medlem
MeinKampfs avatar
Blir lite bekymrad över att alla här vurmar så våldsamt över den svarta kvinnas oskuld. Hon är på plats där och när mordet sker, hon slänger enligt egen utsago runt med Toves livlösa kadaver och hon dömds till fängelse på livstid. Acceptera.
Citera
2023-05-08, 16:56
Medlem
MH har överklagat nu
Citera
2023-05-08, 17:16
Medlem
Majas mordåtal kommer att OGILLAS.
Psykopat-Johanna lär få sitta av sin livstidsdom.
Ska bli intressant att höra vad Maja säger om deras vänskap i framtiden när hon är mogen att prata om det.
Citera
2023-05-08, 17:18
Medlem
Gold94s avatar
M har lika mycket stor del i att T är död, strypt, bränd och fick ligga gömd utomhus i ca 2 veckor..
Det tog väl drygt 50 minuter från att dom kom till lägenheten till att Tove var död?

Finns inte en chans i helvete att M har sovit sig igenom allt i J:s LILLA lägenhet, dunsar, sparkar, T som skriker och frågar vad dom håller på med, grannen är uppe och plingar på två gånger, J som hämtar lakan och rullar in Tove i, dörren öppnas flera ggr, J springer upp och ner och just ja, släpar ut kroppen och in igen för att hon var för tung.
Sen käkar dom lite och M har ingen ANING om att Tove är död.

Hur länge teg BÅDA hos polisen, var det inte 3 månader? Och då är det rätt luttrade förhörsledare hos polisen. INGEN av dom är någon duvunge.

Nu är iallafall bådas överklagan inlämnade, kommer bli jätteledsen för Toves familj och Tove om straffen sänks.

Tove hade också HELA sitt liv framför sig och visste inte att hennes liv skulle ta slut den där natten, istället lurar dom i henne att dom ska prata ut och bli sams en gång för alla hos JJ.

Finns inte heller en chans att Tove skulle ha sagt att
- jaha, det här var ju inget speciellt och kolla på under rundturen i lägenheten.

Inte när hon var helt ensam med dom två som släpat hem henne för att "försonas".

Vilka tjejer som helst hade brutit ihop efter ett par veckor i häktet efter ett sånt här mord, men inte dom här två avarterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in