2023-05-08, 20:56
Bannlyst
Varför hade de bråttom med att överklaga ?
Lär inte ha blivit en bra överklagan
Citera
2023-05-08, 20:58
Medlem
LeeVans avatar
Här redogör Domaren i Eksjö tingsrätt Erik Handmark för domskälen till varför MH skall dömas till livstids fängelse. (filmen)

1. Det är bevisat att MH har hållit T:s händer under strypningen.
2. Det är bevisat via MH:s hälsoapp att MH var aktiv just när mordet begicks ca 02:43

För punkt 1 menar Domaren att J vittnesmål kan ”tillmätas viss betydelse”.
För punkt 2 ”vet” vi att att den tidpunkt TR kommit fram till inte håller och således saknar stöd från MH:s hälsoapp.

Skyldig bortom rimligt tvivel? Ja man häpnar …
Filmen:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQqlEP/overklagar-domen-i-tove-fallet
Senast redigerad av LeeVan 2023-05-08 kl. 21:00.
Citera
2023-05-08, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Hon hade slutat spela fotboll för ett år sedan läste jag i tråden. Stämmer inte det?

Säger inte att jag inte tror att M höll fast, bara att J var starkare pga större (hästtjejer är starka).

Fallet med Jordan Neely som hölls fast av två medresenärer medan en tredje medresenär ströp honom i ett grepp med armen mot hans hals nyligen fick mig att tänka på fallet med Tove.
Allt filmades av en annan medresenär och Jordan hölls fast i ca 4 minuter medan hans armar hölls ner av andra.

Jag är inte 100% övertygad om att M höll fast dock efter att ha lyssnat på förhöret med rättsläkaren.
Det kan ha gått till så som J säger, men rättsläkaren utesluter inte heller helt att det kan ha gått till så som M säger.
Tyvärr går det inte att utesluta varken det ena eller det andra.
Är det M som ljuger tror jag det finns möjlighet att rätt person kan få henne att erkänna.
Är det J som ljuger kommer vi sannolikt aldrig få veta det. (Om hon inte frestas att skryta om det om hon får samsitta med Jonna Henningsson eller nån annan som kan tänkas bli imponerad av sånt. Hon berättade ju gruvliga detaljer för M dagen efter att hon försökt elda upp Ts kropp och var då uppåt enligt M).

När rättsläkaren gör en sannolikhetsbedömning tar hon bara hänsyn till skadorna och deras uppkomstsätt. Hon tar t.ex inte hänsyn till grannens vittnesmål om 5-10 slagljud i väggen som alla verkar vara överens om kommer från en medveten T. Heller inte att J anses mer trovärdig i just denna del av berättelsen, då hon försätter sig själv i en sämre position genom att berätta att M höll i händerna.

Jag har också en förhoppning om att M kanske erkänner nån dag. Chansen ökar om även HR dömer henne för mord. Hon har en tro i botten och är rädd för helvetet. Det händer faktiskt att interner erkänner efter att deras tro blivit tillräckligt stark. Och att få ut något från J kommer nog från skryt som du säger. Kommer bli svårt att bedöma sanningshalten dock, då det finns ett egenintresse i erkännandet.

Pappan i förhör sid 367.
Han uppger att Towes fritidsintressen är fotboll, gym och promenader.
Tidigare spelade Towe fotboll 3-4 gånger i veckan plus match. Hon spelade i flera lag fast i samma förening, FC Vetlanda. Hon är lite av en träningsnarkoman. Nu är detta bättre säger Peter, hon tränar fotboll 2-3 gånger i veckan. Det förändrades när hon flyttade hem i höstas. Hon flyttade då från Linköping, där hon pluggade, tillbaka till Vetlanda.

Systern i förhör sid 381.
Vad har Tove för intresse?
Hon tränar fotboll med FC-Vetlanda damlag. Det är FF, GIF och Bäckseda ihopslaget när man kommer upp i viss ålder. Hon har varit med på matcher. FC Vetlanda spelar i div 2.
Citera
2023-05-08, 21:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Dina alternativa tolkningar gör alltid M helt oskyldig och att det är hon som är offret
Eftersom många här i tråden förefaller sakna kunskap om Ms förutsättningar utifrån problematiken som är beskriven har jag försökts se och skriva ur Ms perspektiv. Då blir det ganska givet att allt negativt kan ses nedtonat i de inläggen. M ser sig förmodligen själv inte som någon mördare eller besläktad med Hin Håle.

Är det så svårt att se och förstå att jag skrivit ur hennes perspektiv och inte mitt eget? Jag kan inte sätta mig själv i motsvarande situation då jag inte har förutsättningarna att hamna där och kan därför heller inte jämföra mig med henne. Tillräckligt många andra i tråden ägnar sig åt det.

Däremot kan jag ha synpunkter på Ms agerande, vilket i mångt och mycket lämnar en hel del övrigt att önska.

.Jag tror dock att M har en del av sin moraliska kompass kvar, om än försvagad, och att hon inte har deltagit I mördandet, men ser motsatsen möjlig. Dock vill jag ha starkare bevis för att ändra min tro. Indicierna med för-och efterspel samt deras "tightness" anser jag inte tillräckliga. Tfn-rörelsera bevisar ingenting annat än att hon har varit vaken just då.

Jag har full respekt för de som tror annorlunda och har inget behov av att fördöma dem. Däremot ifrågasätter jag tolkningar, då de är just tolkningar och ingen absolut sanning, som några vill hävda. Dessutom kan det ge givande diskussioner när inte alla kliar varandra på ryggen. Väl underbyggda argument är intressanta att läsa. De kan väcka nya tankar.
Citera
2023-05-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Här redogör Domaren i Eksjö tingsrätt Erik Handmark för domskälen till varför MH skall dömas till livstids fängelse. (filmen)

2. Det är bevisat via MH:s hälsoapp att MH var aktiv just när mordet begicks ca 02:43

För punkt 2 ”vet” vi att att den tidpunkt TR kommit fram till inte håller och således saknar stöd från MH:s hälsoapp.

Filmen:

P4 har varit hos grannen, tömt hans mobil… där framkom det att de åkte till McDonalds tidigare, typ 02.45, då fanns det endast några minuter att röra sig inom.

Det är för mig en soppa och behöver utredas mycket mer.

https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-vi-kommer-inte-beslagta-grannens-mobil
Citera
2023-05-08, 21:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
P4 har varit hos grannen, tömt hans mobil… där framkom det att de åkte till McDonalds tidigare, typ 02.45, då fanns det endast några minuter att röra sig inom.

https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-vi-kommer-inte-beslagta-grannens-mobil

Bevisningen som Domaren Erik Handmark anför är för tunn och bygger dessutom på rena sakfel.

Filmen:
Citera
2023-05-08, 21:41
Medlem
Citat:
Bevisningen som Domaren Erik Handmark anför är för tunn och bygger dessutom på rena sakfel.

Filmen:

Nu i efterhand kan vi nog alla skriva under på det, ja.

Innan uppgifterna gällande grannens tömning av mobil så tyckte jag nog att det var klart, nu när det tillkommit nya uppgifter så vill inte jag att någon oskyldig sitter på livstid.
Sverige kan bättre än så.

Jag tror att det kommer att bli en intressant Hovrätt, Johannas dom kommer att fastställas, Maja kan vara ute om 18 månader.
Citera
2023-05-08, 21:48
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Eftersom många här i tråden förefaller sakna kunskap om Ms förutsättningar utifrån problematiken som är beskriven har jag försökts se och skriva ur Ms perspektiv. Då blir det ganska givet att allt negativt kan ses nedtonat i de inläggen. M ser sig förmodligen själv inte som någon mördare eller besläktad med Hin Håle.

Är det så svårt att se och förstå att jag skrivit ur hennes perspektiv och inte mitt eget? Jag kan inte sätta mig själv i motsvarande situation då jag inte har förutsättningarna att hamna där och kan därför heller inte jämföra mig med henne. Tillräckligt många andra i tråden ägnar sig åt det.

Däremot kan jag ha synpunkter på Ms agerande, vilket i mångt och mycket lämnar en hel del övrigt att önska.

.Jag tror dock att M har en del av sin moraliska kompass kvar, om än försvagad, och att hon inte har deltagit I mördandet, men ser motsatsen möjlig. Dock vill jag ha starkare bevis för att ändra min tro. Indicierna med för-och efterspel samt deras "tightness" anser jag inte tillräckliga. Tfn-rörelsera bevisar ingenting annat än att hon har varit vaken just då.

Jag har full respekt för de som tror annorlunda och har inget behov av att fördöma dem. Däremot ifrågasätter jag tolkningar, då de är just tolkningar och ingen absolut sanning, som några vill hävda. Dessutom kan det ge givande diskussioner när inte alla kliar varandra på ryggen. Väl underbyggda argument är intressanta att läsa. De kan väcka nya tankar.

Du skriver om M som att hon är förståndshandikappad fast med lite moral som J naggat i kanten.
Du är den som mest förminskar M som människa fast du inte förstår det själv Sybel.
Citera
2023-05-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anoxanox
Varför hade de bråttom med att överklaga ?
Lär inte ha blivit en bra överklagan

Tiden går väl ut om två dar..?
Citera
2023-05-08, 21:58
Medlem
ellaaas avatar
Citat:

Filmen:

Jag fattar inte. Hur kan det vara ”bevisat” att MH höll i Toves händer? För att en narcissistisk mördare som försöker göra allt för att ta så lite eget ansvar som möjligt sagt det, bland massa andra lögner? Och att appen var igång visar att hon kanske varit uppe, men det bevisar verkligen inte mord.
Citera
2023-05-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid

I det länkade klippet säger de ju dock att de inte tömt mobilen, bara fått se den, och att det inte finns några steg alls registrerade när grannen gick upp för att ringa på (han hade alltså inte med sig telefonen, oavsett när han gick upp och ringde på)

Men att en tömning skulle kunna visa vilken tid han la ifrån sig mobilen.

Eller finns det några andra källor på det du skrev? Väldigt intressant isf såklart! Men klippet verkar inte säga det?
Citera
2023-05-08, 22:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
När rättsläkaren gör en sannolikhetsbedömning tar hon bara hänsyn till skadorna och deras uppkomstsätt. Hon tar t.ex inte hänsyn till grannens vittnesmål om 5-10 slagljud i väggen som alla verkar vara överens om kommer från en medveten T. Heller inte att J anses mer trovärdig i just denna del av berättelsen, då hon försätter sig själv i en sämre position genom att berätta att M höll i händerna.

Jag har också en förhoppning om att M kanske erkänner nån dag. Chansen ökar om även HR dömer henne för mord. Hon har en tro i botten och är rädd för helvetet. Det händer faktiskt att interner erkänner efter att deras tro blivit tillräckligt stark. Och att få ut något från J kommer nog från skryt som du säger. Kommer bli svårt att bedöma sanningshalten dock, då det finns ett egenintresse i erkännandet.

Pappan i förhör sid 367.
Han uppger att Towes fritidsintressen är fotboll, gym och promenader.
Tidigare spelade Towe fotboll 3-4 gånger i veckan plus match. Hon spelade i flera lag fast i samma förening, FC Vetlanda. Hon är lite av en träningsnarkoman. Nu är detta bättre säger Peter, hon tränar fotboll 2-3 gånger i veckan. Det förändrades när hon flyttade hem i höstas. Hon flyttade då från Linköping, där hon pluggade, tillbaka till Vetlanda.

Systern i förhör sid 381.
Vad har Tove för intresse?
Hon tränar fotboll med FC-Vetlanda damlag. Det är FF, GIF och Bäckseda ihopslaget när man kommer upp i viss ålder. Hon har varit med på matcher. FC Vetlanda spelar i div 2.

Men varför skriker inte Tove då?
Maja kom ju inte in i mstchen direkt enligt Johanna och inte kan väl Johanna fått händerna på halsen på sekunden?

Min tro är att Tove har blivit nedslagen helt oförberett, hon slog huvudet och därmed har Johanna snabbt kunnat gränsla henne och sedan ta stryptag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in