2023-05-08, 20:18
Medlem
Vet någon hur mäklare sätter värdering för en villa?

Säg att Göran 70år säljer sin villa han köpte en gång i tiden för 400 000. Mäklaren värderar villan till 5miljoner och den säljs slutligen för 4miljoner.

Vad visar statistiken? Kommer man visa att villan såldes för:
a) 10ggr inköpspriset? Eller
b) -20% från mäklarens gissade pris (mäklaren prissatte villan fel)

Om det är b), hur värderar mäklaren villan i så fall? Är det enbart på tidigare försäljningar i området? Kan hen lägga sig under/över priset och justera prisbilden efter objektet är sålt?

Visar inte statistiken bara hur träffsäker mäklare är på att prissätta objekt? Och blir inte den statistiken rätt värdelös om mäklare i efterhand kan justera sin prisbild baserat på vad objektet såldes för?
Citera
2023-05-08, 20:26
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Normalt är det väl starka månader som väntar. Jag tillhör ju dem som tror på fortsatt nedgång, men det beror främst på vad som händer med lånelöften ihop med de kraftiga realönesäkningarna. För 10M+ villor är marknaden helt död.

Helt död är den knappast. Var nyligen en villa i min kommun som var ute för 12 000 000. Slutpris 12,5 och borttagen innan visning efter några dagar på Hemnet.
Citera
2023-05-08, 20:35
Avslutad
Citat:
If inflation is between 6% and 8%, the overall median time to revert to 2% is 10 to 13 years (Research Affiliates, based on the same 53 years of data from the same 14 developed economies).
https://www.exirio.com/blog/high-inflation/

Allt behöver ju inte upprepa sig. Men här snackas det om kanske 10 år innan vi är tillbaka på 2% inflation. Hursomhelst, är det inte ganska otroligt om inflationen når endast ~2-3% 2024?
Citera
2023-05-08, 20:50
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.exirio.com/blog/high-inflation/

Allt behöver ju inte upprepa sig. Men här snackas det om kanske 10 år innan vi är tillbaka på 2% inflation. Hursomhelst, är det inte ganska otroligt om inflationen når endast ~2-3% 2024?

Ja, som bloggen är inne på så var centralbanker sena i sin bekämpning, så inflationen torde vara ordentligt sticky nu. Hade de pangat på direkt ordentligt och tightat till ekonomin så hade det inte behövt gå såhär långt. Nu har vi t ex banker i USA som smäller, men FED tvingas lik förbenat fortsätta tighta till ekonomin.
Citera
2023-05-08, 21:06
Medlem
Försökte idag komma fram till Handelsbanken Solna, det gick inte pga för många på kö
Hänvisades återkomma senare.
Ska försöka imorgon, undra om det är oroliga låntagare som behöver råd?
Kollade lite lägenheter i helgen med Kungsholmen / Solna och nu är det svalare men kan bero på semestern närmar sig.
Senast redigerad av Snakepliskensthlm 2023-05-08 kl. 21:11.
Citera
2023-05-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bostadslax
Vet någon hur mäklare sätter värdering för en villa?

Säg att Göran 70år säljer sin villa han köpte en gång i tiden för 400 000. Mäklaren värderar villan till 5miljoner och den säljs slutligen för 4miljoner.

Vad visar statistiken? Kommer man visa att villan såldes för:
a) 10ggr inköpspriset? Eller
b) -20% från mäklarens gissade pris (mäklaren prissatte villan fel)

Om det är b), hur värderar mäklaren villan i så fall? Är det enbart på tidigare försäljningar i området? Kan hen lägga sig under/över priset och justera prisbilden efter objektet är sålt?

Visar inte statistiken bara hur träffsäker mäklare är på att prissätta objekt? Och blir inte den statistiken rätt värdelös om mäklare i efterhand kan justera sin prisbild baserat på vad objektet såldes för?
När dom tar fram statistik bygger den inte på vad någon har tjänat efter försäljning utan vad snittpriset är per kvm som en parameter. Finns säkert fler parametrar också som snittpris på slutpriser
Citera
2023-05-08, 21:29
Medlem
Dom flesta vill inte sälja med förlust och håller ut.
Attraktiva objekt har fortfarande höga budgivningar som håller uppe priserna.
Räntan ska upp till 3.75% och ligga där några år. När går proppen ?
Citera
2023-05-08, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
193 villor över 10 msek sålda de senaste 3 mån I Sthlm enligt hemnet.

308 villor på 6 mån.

786 villor på 12 månader.

Den som kan räkna en smula ser att det sålts lika många +10 msek villor de senaste tre månaderna per månad som de senaste 12.

Kan ju såklart vara lägre frekvens än 2015-2019 men död är marknaden inte
Kan säkert stämma bubblan straxk ju för över 12 månaders sen. Det reala fallet i Seketas är tyvärr på runt 30%. I riktig stabila valutor är det redan 40%. Bara att beklaga. Timing är såklart så svårt. Mer brutalt än vad hade förväntat mig. Nu förväntar jag mig vidare nedgång då BLT på bl a Lidingö inte har råd med högre räntor enligt mäklarbyråerna. Har du någon verifierad anekdot eller är det som vanligt känslor?
Citera
2023-05-08, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Helt död är den knappast. Var nyligen en villa i min kommun som var ute för 12 000 000. Slutpris 12,5 och borttagen innan visning efter några dagar på Hemnet.
Jo attraktiva objekt säljer fortfarande. Det är de som inte säljs eller som inte redovisas som sätter värdet. Eller har du bättre siffror än mekklarna? 12 M är väl inte så mycket f ö. Ett standardhus bara, i nån överprisad Stockholmsförort. Men med Svenskens låga inkomst så är det så klart mycket. Så illa är det tyvärr. Kika på Danmark för referens där man som högutbildad tjänar runt 2-3ggr mer. Det är fakta.
Citera
2023-05-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Dom flesta vill inte sälja med förlust och håller ut.
Attraktiva objekt har fortfarande höga budgivningar som håller uppe priserna.
Räntan ska upp till 3.75% och ligga där några år. När går proppen ?

Jag gissar på att proppen går ur till hösten alternativt vid årsskiftet. Kanske tomtens säck inte blir så tung i år? Jag kan tänka mig att arbetslösheten bland tomtenissarna kommer stiga iaf..
Citera
2023-05-08, 22:01
Medlem
Liberationfronts avatar
Bor på Östermalm och min lägenhet har minskat med 240k i värde.
Citera
2023-05-08, 22:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Bor på Östermalm och min lägenhet har minskat med 240k i värde.
Felräkningspengar på Östermalm...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in