2016-11-21, 15:49
Medlem
Erk Swedes avatar
Helt underbar tråd. Länge sedan jag skrattade så mycket.
Men faktum är väl att tidiga figurer ritades rätt så nakna ,med vissa särdrag.Sedan när senare figurer kommer så ritas dom lite annars mer utvecklade med kläder o dyl.
Men skulle man sätta kläder på de tidiga figurerna skulle det givetvis bli klagomål.
Citera
2017-01-13, 16:47
Medlem
Furiennas avatar
När jag fick syn på den här tråden, så blev jag tvungen att googla på bilder av kaniners svansar. Och det finns faktiskt en del fotografier, där det såg ut som att kaninsvansen var en fluffig boll. Och det är väl det, som tecknare som Rune Andréasson försökte efterlikna.
Senast redigerad av Furienna 2017-01-13 kl. 16:49.
Citera
2023-05-08, 18:57
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Bamse - Lilla skutts grafiska stil.

Jag började fundera över vad Rune A. egentligen tänkte där han ritade Lille-Skutt i serien Bamse, med att hans svans ser ut som en stor och hårlös, rosa tumör? Jag minns också att jag alltid tyckte han såg så otäck ut när jag var barn.

Övriga karaktärer är ju hyfsat realistiskt porträtterade efter hur originaldjuret ser ut, och kaniner har en kort liten pälstäckt svans, inte ett pulserande babianarsle. En så stor tumör borde ju också vara i vägen när Skutt springer, och väga flera kilo. Så högst orealistiskt att han ändå kan springa fortast av alla.

Kan det ha varit en tanke på inkludering? Att man inte ska skämmas för att ha explosiva hemorrojder?

//FCR
Citera
2023-05-08, 19:02
Medlem
Conjurings avatar
Bild på Lille Skutt.
https://www.bamse.se/wp-content/uploads/Lille_Skutt-400x284.png

Aldrig tänkt på det tidigare.
Det ser väldigt konstigt ut faktiskt.
Citera
2023-05-08, 19:09
Moderator
Nospheratus avatar
Jag vet inte om jag tycker Bamse ser ut som en verklighetstrogen björn heller. För att inte tala om Skalman som har mer gemensamt med ninja turtles än faktiska sköldpaddor. Jag gissar att Lille Skutts rosa svans helt enkelt var enklare och snabbare att teckna än en fransig svans. Förmodligen ska det se lite gulligt ut att den är rosa. Som ett rosa moln, typ.
Citera
2023-05-08, 21:12
Medlem
angelfuck666s avatar
Krösus Sork är ju gul och påminner mera om en kalråtta än en vanlig sork så där har han också bommat lite.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalr%C3%A5tta

Men det är kanske så enkelt att han även ville inkludera alla de stackare som har fått sina rövhål sprängda av Rocco Siffredi?
Citera
2023-05-08, 21:32
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelfuck666
Krösus Sork är ju gul och påminner mera om en kalråtta än en vanlig sork så där har han också bommat lite.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalr%C3%A5tta

Men det är kanske så enkelt att han även ville inkludera alla de stackare som har fått sina rövhål sprängda av Rocco Siffredi?

Den tesen faller på att Lille Skutt debuterade före Rocco.
Citera
2023-05-08, 21:56
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag vet inte om jag tycker Bamse ser ut som en verklighetstrogen björn heller. För att inte tala om Skalman som har mer gemensamt med ninja turtles än faktiska sköldpaddor. Jag gissar att Lille Skutts rosa svans helt enkelt var enklare och snabbare att teckna än en fransig svans. Förmodligen ska det se lite gulligt ut att den är rosa. Som ett rosa moln, typ.

Jupp... "realistiskt" var en överdrift från mitt håll.

Men alla andra har ju i alla fall rätt antal armar och ben, och inga rosa Cronenberg-grejer som väller fram ur intima kroppsdelar...

Bamse har ju trots allt en liten björnsvans som sticker fram ur byxorna; inte en knippe slemmiga hentai-tentakler...

//FCR
Citera
2023-05-08, 23:34
Medlem
angelfuck666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Den tesen faller på att Lille Skutt debuterade före Rocco.

Aha, där ser man. Men Rune kanske hade sprängt några rövar själv i sina dar och försökte på detta sätt att gottgöra sina offer lite?
Han var ju kommunist men hade kanske en jättelik penis ändå, kommunister är ju kända för sitt lössläppta sexuella leverne och allsköns dekadens.
Citera
2023-05-08, 23:42
Medlem
Eastwings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Läser en del Bamse för mitt barn, och det är en grej som stör mig, som jag minns att jag reagerade på redan som barn. Lille skutts svans.

Varför har man tecknat den som en läbbig rosa knölig hudklump i samma färg som nosen? En vit kanin borde ju rent logiskt ha en vit liten rund tofs till svans, inte en rosa knöl? Det är i sanning ett märkligt designbeslut!

Har bildsökt både kaniner och harar men ingen har rosa klump som svans. Det finns visserligen rosa Bunny-svansar att köpa som accessoar eller sexredskap, (dock ej som hudklump) men jag tror knappast dessa var top of mind åren 1966-1973 när Bamse tog sin form och det var väl knappast Playboy bunnies som Rune Andreasson hade i åtanke?

Än märkligare blir det när man ser att även Skutts bitch, Nina Kanin, lider av samma cancer-lika svanssjuka. Och givetvis deras son, Mini-hopp. Det utesluter att det är Lille Skutt som är vanställd, alla kaniner i bamses universum lider av detta.

Herr och fru Skutts svansar:
http://dayviews.com/Smallmoe/266918071/

Tankar kring detta mysterium?

Tror det var föregångaren till hela HBTQ(K) rörelsen.
Indoktrinering redan vid ung ålder.
Citera
2023-05-08, 23:43
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Jupp... "realistiskt" var en överdrift från mitt håll.

Men alla andra har ju i alla fall rätt antal armar och ben, och inga rosa Cronenberg-grejer som väller fram ur intima kroppsdelar...

Bamse har ju trots allt en liten björnsvans som sticker fram ur byxorna; inte en knippe slemmiga hentai-tentakler...

//FCR
Det förefaller en smula osannolikt att Rune A avsåg att illustrera Lille Skutt med hemorrojder. Det är ju i så fall din association. Det ska nog snarare föreställa något rosa fluff till svans tänker jag mig. Ungefär som något slags gosedjur. Eftersom det i första hand är en barnserie.

Men visst, självklart har kaniner inte rosa svans i verkligheten. Lika lite som att björnar har mössa.
Citera
2023-05-09, 07:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det förefaller en smula osannolikt att Rune A avsåg att illustrera Lille Skutt med hemorrojder. Det är ju i så fall din association. Det ska nog snarare föreställa något rosa fluff till svans tänker jag mig. Ungefär som något slags gosedjur. Eftersom det i första hand är en barnserie.

Men visst, självklart har kaniner inte rosa svans i verkligheten. Lika lite som att björnar har mössa.

Det är en såadäringa prolaps kanske. En sån där arga babben talade med Schyman om. Ryktet om Skutts bögerier nere i hamnen kan vara sanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in