Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-23, 19:44
  #1
Medlem
Glorkass avatar
Läser en del Bamse för mitt barn, och det är en grej som stör mig, som jag minns att jag reagerade på redan som barn. Lille skutts svans.

Varför har man tecknat den som en läbbig rosa knölig hudklump i samma färg som nosen? En vit kanin borde ju rent logiskt ha en vit liten rund tofs till svans, inte en rosa knöl? Det är i sanning ett märkligt designbeslut!

Har bildsökt både kaniner och harar men ingen har rosa klump som svans. Det finns visserligen rosa Bunny-svansar att köpa som accessoar eller sexredskap, (dock ej som hudklump) men jag tror knappast dessa var top of mind åren 1966-1973 när Bamse tog sin form och det var väl knappast Playboy bunnies som Rune Andreasson hade i åtanke?

Än märkligare blir det när man ser att även Skutts bitch, Nina Kanin, lider av samma cancer-lika svanssjuka. Och givetvis deras son, Mini-hopp. Det utesluter att det är Lille Skutt som är vanställd, alla kaniner i bamses universum lider av detta.

Herr och fru Skutts svansar:
http://dayviews.com/Smallmoe/266918071/

Tankar kring detta mysterium?
Citera
2016-06-23, 20:05
  #2
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Läser en del Bamse för mitt barn, och det är en grej som stör mig, som jag minns att jag reagerade på redan som barn. Lille skutts svans.

Varför har man tecknat den som en läbbig rosa knölig hudklump i samma färg som nosen? En vit kanin borde ju rent logiskt ha en vit liten rund tofs till svans, inte en rosa knöl? Det är i sanning ett märkligt designbeslut!

Har bildsökt både kaniner och harar men ingen har rosa klump som svans. Det finns visserligen rosa Bunny-svansar att köpa som accessoar eller sexredskap, (dock ej som hudklump) men jag tror knappast dessa var top of mind åren 1966-1973 när Bamse tog sin form och det var väl knappast Playboy bunnies som Rune Andreasson hade i åtanke?

Än märkligare blir det när man ser att även Skutts bitch, Nina Kanin, lider av samma cancer-lika svanssjuka. Och givetvis deras son, Mini-hopp. Det utesluter att det är Lille Skutt som är vanställd, alla kaniner i bamses universum lider av detta.

Herr och fru Skutts svansar:
http://dayviews.com/Smallmoe/266918071/

Tankar kring detta mysterium?

är väl mera rosa pälsboll, inte hud
Citera
2016-06-23, 20:08
  #3
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
är väl mera rosa pälsboll, inte hud

Då borde han väl tecknat det ungefär som fru Skutts öron?

Har alltid uppfattat det som en kompakt köttklump, likt ett babianarsle.

https://www.google.se/search?q=baboo...xBMWYqtkTiM%3A
Citera
2016-06-23, 20:10
  #4
Medlem
Xer0s avatar
Det är en kula jordgubbsglass ju.
Citera
2016-06-23, 20:16
  #5
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Då borde han väl tecknat det ungefär som fru Skutts öron?

Har alltid uppfattat det som en kompakt köttklump, likt ett babianarsle.

https://www.google.se/search?q=baboo...xBMWYqtkTiM%3A


Man kanske förenklar när man ritar, som ex Barts frisyr skulle ju bli hudflikar på skallen osv
Citera
2016-06-23, 20:20
  #6
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Man kanske förenklar när man ritar, som ex Barts frisyr skulle ju bli hudflikar på skallen osv

Ja, men här har han ju snarare försvårat för sig, genom att göra den rosa. En förenkling vore att rita en vit boll och sen är det klart.
Citera
2016-06-23, 20:27
  #7
Medlem
Ryggradsluss avatar
Uppskattat från min sida, de rosa svansarna ger karaktär.
Citera
2016-06-23, 22:32
  #8
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas

Tankar kring detta mysterium?

Ja eftersom minihopp och Nina också har en rosa knöl som är oproportionerligt stor så kan vi fastställa att det är ett naturligt "normaltillstånd". Kanske blev Lilleskutt allltför "kaninig" med en vit liten tofs istället? Lille-skutt försöker ju leva 1800-tals bonnaliv. Oldar egna morötter och kör skottkärra. Kanske känns mer "naturligt" när han inte är en "riktig kanin" utan en som kör med Rosa sockervadd istället?
Citera
2016-06-23, 22:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Ja eftersom minihopp och Nina också har en rosa knöl som är oproportionerligt stor så kan vi fastställa att det är ett naturligt "normaltillstånd". Kanske blev Lilleskutt allltför "kaninig" med en vit liten tofs istället? Lille-skutt försöker ju leva 1800-tals bonnaliv. Oldar egna morötter och kör skottkärra. Kanske känns mer "naturligt" när han inte är en "riktig kanin" utan en som kör med Rosa sockervadd istället?

Det kan också vara en genetisk ärftlig defekt. En slags godartad analtumör inkodat i dnd:at?
Citera
2016-06-23, 22:38
  #10
Medlem
UngeHerrProms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Ja eftersom minihopp och Nina också har en rosa knöl som är oproportionerligt stor så kan vi fastställa att det är ett naturligt "normaltillstånd". Kanske blev Lilleskutt allltför "kaninig" med en vit liten tofs istället? Lille-skutt försöker ju leva 1800-tals bonnaliv. Oldar egna morötter och kör skottkärra. Kanske känns mer "naturligt" när han inte är en "riktig kanin" utan en som kör med Rosa sockervadd istället?
Kanske är så att den elaka trollkaren har gjort nån trolldryck som han tappat som förorenat dricksvattnet, när dom dricker dricksvattnet så får dom en mutation, men bara kaniner kan få den här mutationen och därför har alla kaniner fått vårtliknande tumör svansar
Citera
2016-06-23, 22:43
  #11
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngeHerrProm
Kanske är så att den elaka trollkaren har gjort nån trolldryck som han tappat som förorenat dricksvattnet, när dom dricker dricksvattnet så får dom en mutation, men bara kaniner kan få den här mutationen och därför har alla kaniner fått vårtliknande tumör svansar

Inte alls.

Den rosa knölen är för att göra Lille-skutt mindre kanin och mer "människa". Som sagt. Han kör skottkärra. Vilka kaniner gör det liksom? Jo dem med en rosa knöl i ändan.
Citera
2016-06-23, 22:44
  #12
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Inte alls.

Den rosa knölen är för att göra Lille-skutt mindre kanin och mer "människa". Som sagt. Han kör skottkärra. Vilka kaniner gör det liksom? Jo dem med en rosa knöl i ändan.

Det är så klart en pink sock, men som är ritad lite så att man ska kunna tro att det är en puffig svans för att inte väcka anstöt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback