2023-05-07, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Svaret på dina frågor om vilket folk det handlar om ger sig enkelt om du läser de sista verserna i Jesaja 52, där stycket börjar. Kapitelindelningen gjordes felaktigt på 1500-talet.
Läs stycket om Herrens lidande tjänare från början från
Jesaja 52:13.
Svaret är att det är Folkens kungar som talar om hur Herrens Tjänare Israel har fått lida för folkens synder, att folken felaktigt trodde att Gud straffade Israel:

13Min tjänare skall ha framgång,
han skall bli upphöjd, mäktig och ärad.
14Många förfärades över honom,
så vanställt var hans yttre,
så föga mänskligt hans utseende.
15Men nu får han många folk att häpna,
och kungar förstummas inför honom,
ty de ser något de aldrig hört talas om,
bevittnar något de aldrig anat.
53 1Vem av oss trodde på det vi hörde,
för vem var Herrens makt uppenbar?

2Som en späd planta växte han upp inför oss,
som ett rotskott ur torr mark.
Han hade inget ståtligt yttre
som drog våra blickar till sig,
inget utseende som tilltalade oss.
3Han var föraktad och övergiven av alla,

en plågad man, van vid sjukdom,
en som man vänder sig bort ifrån.
Han var föraktad, utan värde i våra ögon.
4Men det var våra sjukdomar han bar,
våra plågor han led,
när vi trodde att han blev straffad,
slagen av Gud, förnedrad.

Jesaja 52:13-53:4

Judar har man ritat fula nidbilder av, folken har tyckt judar är fula (inte Jesus).

Judarna har folken alltid trott varit slagna och förnedrade av Gud, inte Jesus.

Judarna har burit våra synder, folkens synder, som syndabockar när de mördats i pogromer.

Jesaja kallar Israels folk för Herrens Tjänare sex gånger innan Jesaja 53, så vi vet redan vem det handlar om.

Folkens kungar inser i slutet av kap 52 att de haft fel om Herrens lidande tjänare Israel.

Alla folk på jorden ska i framtiden vara välsignade genom Israels folk (löfte Gud gav till Abraham) och de ska vara ett vara ett heligt folk som är som präster för oss i de andra folken (jo så säger bibeln).
Då kommer frälsningen och helandet till alla folk i världen, då uppfylls Jesaja ord om att vi (folkens kungar och hednafolken) blir helade genom Israels lidande (i diasporan.

Genomborrad: Kristna fundamentalist biblar översätter med ordet genomborrad i Jes 53:5, trots att det inte står genomborrad i grundtexterna.
Genomborrad är en felaktig lögnaktig översättning.
Inga seriösa akademiskt skolade översättare använder ordet genomborrad, det står ju inte alls i grundtexten.
Kristna är inte alltid så noga med sanningen.

Inte genomborrad: B2000 är en språkvetenskaplig översättning som de ljugande kristna fundamentalisterna ogillar, men den ligger närmare grundtexten och Judiska översättningar:

5Han blev pinad för våra brott,
sargad för våra synder,
han tuktades för att vi skulle helas,
hans sår gav oss bot.
Jes 53:5

Kristna vill så gärna att Jesaja 53 ska handla om Jesus att de ibland lägger till ordet "genomborra" för det ska passa bättre på deras människogud.
Men det står inte så i grundtexten.

Som sagt, du behöver få bort bindeln för dina ögon.

Skulle nu alltså "folkens kungar" vara Guds folk?

Och Tjänaren vara Israel? Fast Tjänaren med all tydlighet benämns som HAN? Sen när är Israel en HAN? Herren bemnämner Israel som sin MAKA och det är en HON.

Du läser med förbundns ögon, precis som för otroende Israel har Herren stängt dina ögon. Men bara för en tid, undrar dock hur det blir med dina ögon?

Angående genomborrad, så bra att du tog upp det så jag kan förtydliga. Det är möjligt att det är något missvisande i den svenska översättningen i Jesaja 53, King James bibel översätter till "bruised", så det handlar inte alls om att kristna "önskar" något, för texten i övrigt (sammanhanget) visar med alll tydlighet vad det handlar om.

Här är dock ett annat stycke som med ändå större tydlighet visar att GT:s profeter förutsa Jesus korsfästelse och här är ordets betydelse och ursprung HELT klarlagt.

Från King James bibel:

Sakaria 12:10

“And I will pour on the house of David and on the inhabitants of Jerusalem the Spirit of grace and supplication; then they will look on Me whom they pierced. Yes, they will mourn for Him as one mourns for his only son, and grieve for Him as one grieves for a firstborn
Senast redigerad av vinkelhak 2023-05-07 kl. 10:10.
Citera
2023-05-07, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Bra att du skriver det här.det är nya vinklar för mig..
Men vad är problemet med mig som människa nu om jag kan vara som ett barn i Kristus Jesus nu.

Det är fullbordat. Vad borde jag veta och varför?

Jag vill vara på Jesus sida. Vad är problemet? Vad kan det vara.
Det är bra, håll dig kvar där.

Problemet är att såna som TunderTarFyr inte förstår att läsa bibeln utifrån vad det verkligen står där, utan man rycker ut lämpliga delar och ger dom betydelsen som passar en av sig själv redan bestämd agenda.

Judarna (Israel), VET att Israel INTE är en HAN, eftersom Herren benämner dem som sin maka.

Judarna (Israel), VET också att benämningen "mitt folk" ÄR Herrens benämning på sitt egendomsfolk, Israel, och att Herren inte tilltalar något annat folk som "sitt folk" i texterna. Denna förklaring som TunderTarFyr anger är en efterkonstruktion för att få det att passa agendan.

Judarna (Israel) VÄNTAR också på sin Messias, dom VET att denna Herrens "tjänare" syftar på den Messias dom fortfarande väntar på. Deras misstag var/är att dom missade hans första besök här. Dom var helt enkelt inte tillräckligt pålästa och kunde inte dra rätt slutsatser. Trots att dom själva hävdade sig vara rättfärdiga och väl förtrodda i Herrens ORD. Ändå såg dom inte detta. Högmod förblindar.

Det är detta dom kommer se och inse när tiden är ute (eller inne, beroende på hur man ser det). DÅ kommer HELA Israel att omvända sig och bli räddad. Dvs den lilla kvarleva som finns kvar här då.

Zec 12:10

“And I will pour on the house of David and on the inhabitants of Jerusalem the Spirit of grace and supplication; then they will look on Me whom they pierced. Yes, they will mourn for Him as one mourns for his only son, and grieve for Him as one grieves for a firstborn.

Problemet är helt enkelt när man i högmod tror att man kan överglänsa Herrens barmhärtighet och nåd genom att i egen kraft rädda sig själv.
Citera
2023-05-08, 01:48
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Bra att du skriver det här.det är nya vinklar för mig..
Men vad är problemet med mig som människa nu om jag kan vara som ett barn i Kristus Jesus nu.

Det är fullbordat. Vad borde jag veta och varför?

Jag vill vara på Jesus sida. Vad är problemet? Vad kan det vara.
Vill du vara på Jesus sida ska du inte tro på alla citat från gamla testamentet som jag refererar till.

Jag tror på Gud, Skaparen Israels Gud, som är En och inte tre. Inte på en människogud.
Citera
2023-05-08, 07:21
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Vill du vara på Jesus sida ska du inte tro på alla citat från gamla testamentet som jag refererar till.

Jag tror på Gud, Skaparen Israels Gud, som är En och inte tre. Inte på en människogud.
Han kom för att fria. Inte döma.
Jag tror det viktigaste framgår på nåt sätt. Den helige anden.

Låt oss ha auktoritet som finns genom Jesus.
Citera
2023-05-08, 07:33
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak

Problemet är att såna som TunderTarFyr inte förstår att läsa bibeln utifrån vad det verkligen står där, utan man rycker ut lämpliga delar och ger dom betydelsen som passar en av sig själv redan bestämd agenda.

Judarna (Israel), VET att Israel INTE är en HAN, eftersom Herren benämner dem som sin maka.

Judarna (Israel), VET också att benämningen "mitt folk" ÄR Herrens benämning på sitt egendomsfolk, Israel, och att Herren inte tilltalar något annat folk som "sitt folk" i texterna. Denna förklaring som TunderTarFyr anger är en efterkonstruktion för att få det att passa agendan.

Judarna (Israel) VÄNTAR också på sin Messias, dom VET att denna Herrens "tjänare" syftar på den Messias dom fortfarande väntar på. Deras misstag var/är att dom missade hans första besök här. Dom var helt enkelt inte tillräckligt pålästa och kunde inte dra rätt slutsatser. Trots att dom själva hävdade sig vara rättfärdiga och väl förtrodda i Herrens ORD. Ändå såg dom inte detta. Högmod förblindar.

Det är detta dom kommer se och inse när tiden är ute (eller inne, beroende på hur man ser det). DÅ kommer HELA Israel att omvända sig och bli räddad. Dvs den lilla kvarleva som finns kvar här då.

“And I will pour on the house of David and on the inhabitants of Jerusalem the Spirit of grace and supplication; then they will look on Me whom they pierced. Yes, they will mourn for Him as one mourns for his only son, and grieve for Him as one grieves for a firstborn.

Problemet är helt enkelt när man i högmod tror att man kan överglänsa Herrens barmhärtighet och nåd genom att i egen kraft rädda sig själv.
Tack för det.
Det där sista om att rädda sig själv. Kan muslimerna ingå där? De tar löftena liksom för givet. Om barmhärtighet nåd och så. "Hoppar över" Jesus.
Visst kan man göra så, det måste väl vara legitimt. Man tror på nåd och förlåtelse..

Kan du berätta lite om sk billig nåd?
Lite som barnatro? Barn kan ju vara bra i tro. Saliga.. Guds kraft och fullhet finns ju i Jesus. Verkligheten vi är i..

Kallar man inte alla rättrogna för Israel? Inom vissa kretsar. Om man tror Jesus Kristus. Är det inte vanligt? Man kan bli adopterad lätt genom Jesus.

Går såklart på annat sätt om man tror.
Citera
2023-05-08, 13:30
Medlem
Citat:

Problemet är att vad som verkligen står där är självmotsägande och alla står inför valet att antingen rycka ut delar eller förkasta alltihop. Du också.

Antingen är det inte sant att Gud har skapat det som blev allt eller så är det inte sant att han har designat människan och Jorden. Bådadera hävdar du men bådadera kan inte vara sant.

Jag fick inget svar av dig tidigare angående det?

Citat:

Hans så kallade första besök är skriven i berättelseform och är inte en historieskildring. Han kommer på slutet.

Citat:

Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-05-08 kl. 13:33.
Citera
2023-05-08, 13:32
Medlem
Custom_mades avatar
Den riktiga synden är att gömma sig bakom "goda ideal" för att kunna komma undan med sin skit.

Muslimer; kristna, religiösa, pkister, woke, vänstern.

Saken är att de solkar ner goda intentioner och gör att ingen litar på någon.

Den skadan går inte att underdriva.
Citera
2023-05-08, 18:01
Medlem
Citat:
Tack för det.
Det där sista om att rädda sig själv. Kan muslimerna ingå där? De tar löftena liksom för givet. Om barmhärtighet nåd och så. "Hoppar över" Jesus.
Visst kan man göra så, det måste väl vara legitimt. Man tror på nåd och förlåtelse..
Alla är välkomna i Guds Rike, även Muslimer, men alla måste vända om, vända sig bort från avgudar och sitt eget högmod, vända sig till Jesus. Ingen kommer in i Guds Riket förutom genom Jesus, inte ens Judarna (Israel) även dom måste vända om.

Det räcker inte att tro på nåd bara som ett allmänt ställningstagande, man måste vända sig till Jesus och förlita dig på Hans beskydd, Hans gärning är liksom nåden.

Citat:
Kan du berätta lite om sk billig nåd?
Lite som barnatro? Barn kan ju vara bra i tro. Saliga.. Guds kraft och fullhet finns ju i Jesus. Verkligheten vi är i..

Jag tycker inte nåden är billig, den var dyrköpt och kostade Herren mycket lidande och död. Vi var dyrköpta kan man väl säga.

Jag tänker att ett barns tro är frimodigt och enkelt, kräver inte någon bokstavlig insikt. Ett barn bara litar på den dom ser upp till. Den dom har respekt för. Den som älskar dom. Det är en ganska enkel tro och förtröstan tänker jag, som varit både barn och förälder, med numera vuxna barn.

Citat:
Kallar man inte alla rättrogna för Israel? Inom vissa kretsar. Om man tror Jesus Kristus. Är det inte vanligt? Man kan bli adopterad lätt genom Jesus.

Går såklart på annat sätt om man tror.

Israel kallar nog sig själva för rättrogna, men mycket av det vi välsignats av är ju tack vare deras otro.

Vi ska dock inte förringa deras roll i Guds plan. Herren har många själar bland dom som är Hans.

Det är ju tack vare dom som Herren vände sig till ALLA nationer och folk. Hade Israel tagit emot Jesus för 2000 år sedan hade vi inte fått denna möjlighet.

Israel är det äkta fikonträdet, vi är bara inympade grenar där. Gud älskar sitt folk Israel trots deras otro och synd. Men Gud kan inte ta emot våra korrupta väsen, inte deras (Israels) heller, det måste till en förvandling, en pånyttfödelse. Gäller alla, även Israel.
Senast redigerad av vinkelhak 2023-05-08 kl. 18:06.
Citera
2023-05-08, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Problemet är att vad som verkligen står där är självmotsägande och alla står inför valet att antingen rycka ut delar eller förkasta alltihop. Du också.

Nej så är det inte för mig, allting hänger ihop, från början till slut. Det finns en röd tråd genom hela bibeln. Man måste bara förstå sammanhanget och vilka Gud talar till och vad Gud talar om. Dåtid, nutid eller framtid. Vem, vilka, vad och när.

När man hittad den där röda tråden, fallet allt på plats. Det är där den Helige Anden kommer in, hjälparen som öppnar upp dina ögon för vad Herren försöker säga.

Man måste låta Anden leda, inte jaget eller högmodet. Släpp det och låt texterna komma till liv

Citat:
Antingen är det inte sant att Gud har skapat det som blev allt eller så är det inte sant att han har designat människan och Jorden. Bådadera hävdar du men bådadera kan inte vara sant.

Jag fick inget svar av dig tidigare angående det?

Jag har inget minne av den frågan, eller så har jag inte förstått den. Är inte säker på att jag förstår den nu heller.

Men Gud är allsmäktig, ser allt från början till slut samtidigt. Han befinner sig troligen i en dimension som du och jag inte kan uppfatta. Evigheten och det andliga livet. Detta kommer vi förstå först när tiden är inne.

Frågan är var du vill tillbringa evigheten? Tillsammans med skaparen, vilket innebär att du måste ödmjuka dig, eller i det evigt brinnande helvetet tillsammans med alla andra högmodiga själar?

Citat:
Hans så kallade första besök är skriven i berättelseform och är inte en historieskildring. Han kommer på slutet.

Han kommer tillbaka på slutet, frågan är om du känner honom då och om Han känner dig?
Citera
2023-05-08, 19:50
Medlem
Citat:
Nej så är det inte för mig, allting hänger ihop, från början till slut. Det finns en röd tråd genom hela bibeln. Man måste bara förstå sammanhanget och vilka Gud talar till och vad Gud talar om. Dåtid, nutid eller framtid. Vem, vilka, vad och när.

När man hittad den där röda tråden, fallet allt på plats. Det är där den Helige Anden kommer in, hjälparen som öppnar upp dina ögon för vad Herren försöker säga.
Men det kan inte vara så. Vilket jag ska försöka förklara.

Citat:
Man måste låta Anden leda, inte jaget eller högmodet. Släpp det och låt texterna komma till liv

Jag har inget minne av den frågan, eller så har jag inte förstått den. Är inte säker på att jag förstår den nu heller.
Påståendet är: "Antingen är det inte sant att Gud har skapat det som blev allt eller så är det inte sant att han har designat människan och Jorden. Bådadera hävdar du men bådadera kan inte vara sant."

Jag har tidigare skrivit att om Jesus har skapat grunden till allt som existerar så kan han själv och resten av personerna som du menar ingår i Gudomen inte vara undantagna för då är det inte allt som existerar. Men är det sant att han skapar grunden till allt som existerar, samt att detta då inkluderar hans egen existens, så gör han det som människa själv född på Jorden och då kan han inte ha designat människan och Jorden.

Det är antingen eller.

Citat:
Men Gud är allsmäktig, ser allt från början till slut samtidigt. Han befinner sig troligen i en dimension som du och jag inte kan uppfatta. Evigheten och det andliga livet. Detta kommer vi förstå först när tiden är inne.
Han tar plats där efter sin Jordiska död. Men han har sitt ursprung i människan Jesus. Han Är Jesus. Jesus lägger grunden till allting som människa. Därför kan han inte ha skapat människan med avsikt. Hon är född av naturen.

Citat:
Frågan är var du vill tillbringa evigheten? Tillsammans med skaparen, vilket innebär att du måste ödmjuka dig, eller i det evigt brinnande helvetet tillsammans med alla andra högmodiga själar?

Han kommer tillbaka på slutet, frågan är om du känner honom då och om Han känner dig?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-05-08 kl. 20:37.
Citera
2023-05-08, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Den riktiga synden är att gömma sig bakom "goda ideal" för att kunna komma undan med sin skit.

Muslimer; kristna, religiösa, pkister, woke, vänstern.

Saken är att de solkar ner goda intentioner och gör att ingen litar på någon.

Den skadan går inte att underdriva.
Nej, äkta kristna inser sin egen skuld/synd och försöker bättra sig själv först och främst. Har Jesus som förebild, ser Honom som ljuset i mörkret. Förebilden. Den man vill bli så lika som möjligt.

Precis som det lilla barnet som ser upp till sina föräldrar och/eller sina äldre syskon. Någon som man vill bli så liks som möjligt. Någon man beundrar.

Det är att vara Kristen. Sen vill man hjälpa andra att komma till samma sak. Att komma hem, till Fadern, den sanna förebilden. Den perfekta, den som älskar utan förbehåll. Den som vill en väl.

MEN så när man ändå syndar, trotsar, precis som det lilla barnet som kommer i trotsåldern och bara vill göra allting själv, bestämma själv. Prövar sin eget JAG. Uppfylls av sitt eget JAG. Men begår misstag, snubblar och gör sig i illa i allt detta jagande efter sin egen vilja.

Herren, precis som föräldern, står där handfallen ibland i förtvivlan och ser sina "barn pröva sina vingar" med alla vedermödor som det medför. Men man måste lära sig av sina EGNA misstag innan man börjar lyssna på den som vet bättre. DET vet Herren också, därför har han gett oss en egen vilja, så att vi ska kunna komma fram till ett beslut alldeles själva. Dock vill Han helst att vi ska slippa undan prövningarna, bara vi kunde lyssna.
Citera
2023-05-08, 21:13
Medlem
Citat:
Men det kan inte vara så. Vilket jag ska försöka förklara.

Påståendet är: "Antingen är det inte sant att Gud har skapat det som blev allt eller så är det inte sant att han har designat människan och Jorden. Bådadera hävdar du men bådadera kan inte vara sant."

Jag har tidigare skrivit att om Jesus har skapat grunden till allt som existerar så kan han själv och resten av personerna som du menar ingår i Gudomen inte vara undantagna för då är det inte allt som existerar. Men är det sant att han skapar grunden till allt som existerar, samt att detta då inkluderar hans egen existens, så gör han det som människa själv född på Jorden och då kan han inte ha designat människan och Jorden.

Det är antingen eller.

Han tar plats där efter sin Jordiska död. Men han har sitt ursprung i människan Jesus. Han Är Jesus. Jesus lägger grunden till allting som människa. Därför kan han inte ha skapat människan med avsikt. Hon är född av naturen.

Nej, det finns ingen motsättning. Gud har skapat ALLT som vi uppfattar som verkligheten. Vad som finns bortanför det, det känner vi inte till. DEN dimensionen kanske vi får upptäcka en dag, om vi är av dom som lyssnat när Han kallat.

Du har läst bibeln? Skapelseberättelsen? Där Gud, skaparen, säger att Han skapade oss till sin avbild?
Dom första människorna, Adam och Eva, vad hade som för kroppar tror du? Vad var det för "värld" dom levde i? Den tidens människor blev mycket gamla, jaa, dom hade kunnat leva i evighet tillsammans med Gud om dom bara låtit bli att synda.

MEN dom motstod inte frestelsen och något hände, vad? Det perfekta bli korrupt, människokroppen blev korrupt, världen blev korrupt, skapelsen blev korrupt. Ändå levde dom första människorna i nära på 1000 år innan dom dog. Och före floden så regnade det aldrig, så hur fungerade skapelsen från början egentligen

Därefter har världen sakta men säkert förändrats. Efter floden blev det mycket stor förändring. Människorna levde kortare och kortare tid. Skapelsen var och är inte vad den var från början.

Detta vill Herren rätta till. Detta kommer Herren att rätta till. Det är redan bestämt. Slaget är redan vunnet. Frågan är bara hur många som vill följa med in den nya perfekta världen?

Jesus är Gud i människokropp. Jesus kropp helgades när han återuppstod. DÅ fick han den perfekta kroppen som ALLA Hans följare kommer få vid den stora uppståndelsen FÖRE Hans återkomst.

Eftersom vi inte förstå den dimension som Herren kommer ifrån så kan vi inte heller med vårt förstånd förstå hur Fadern, Sonen och Den Helige Anden är ETT, men vi kan ha vår tro utan att se för vi ser så mycket annat.

Men man kan tänka sig detta som tex med vattnets former, som kan vara både fruset (hårt), flytande eller gas. Fortfarande samma atomer, men med helt olika starka bindningar till varandra så kan det anta helt olika former och funktioner. En liknelse som troligen inte kommer i närheten av sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in