2023-05-08, 16:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Nu är jag väldigt långt ifrån någon inbiten investerare men i min uppfattning så följer en viss grad av spekulation med alla investeringar vilket inkluderar obligationer. Att köpa obligationer är väl att spekulera om ett framtida ränteläge?
Att köpa och blanka obligationer är en form av spekulation.

Men hur många privatpersoner gör det. 5 ?

Speciellt att blanka är ganska bökigt. Du måste hitta en motpart som orkar bry sig om att göra affärer med dig. Bara att sätta ihop kontraktet är det få som klarar av.
Citera
2023-05-08, 16:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Vet inte om det går att kalla ett inlägg på aspergerforum.se för "utredning"
Finns nog bättre ställen att söka lingvistisk kunskap
En utredning är det när man reder ut något.

Men du verkade inte hitta någon brist.
Och inget i sak?
Citera
2023-05-08, 16:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Haha, inget av dina exempel passar till texten du skrev i ursprungsinlägget. Vi diskuterar inte månader bakåt i tiden som ditt översättningsexempel, och du specificerade inte heller månad i ditt inlägg som i nästa exempel. Trust me, skriv fortsättningsvis som jag beskrev så slipper du "missförstånd".
Det passar väl tvärtom utmärkt.
Någon månad skrev jag. Och det tolkar folk i sammanhanget som några månader.
Vad är problemet?

Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Vi ser ändå ut att komma överens om att Sept är nästa intressanta datum, inte för att jag tror att de blir någon sänkning då heller, men då har vi något att hålla utkik på iallafall!
Som sagt lämnade jag länken till sidan som beräknar sannolikheterna vid varje FOMC.
Var och en kan se sannolikheterna där.

Att jag sedan uttrycker tiden till räntesänkning som "någon månad" borde rimligen inte leda till någon diskussion alls. Den som undrar borde bara fråga om det var sept jag menade.

Att det här blir en följetong av inlägg borde leda till att du funderar över vad det är som driver dig till det. Den som gjorde så på mitt jobb skulle få en varning.
Citera
2023-05-08, 19:09
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad är problemet?

Som sagt lämnade jag länken till sidan som beräknar sannolikheterna vid varje FOMC.

Att jag sedan uttrycker tiden till räntesänkning som "någon månad" borde rimligen inte leda till någon diskussion alls. Den som undrar borde bara fråga om det var sept jag menade.

Att det här blir en följetong av inlägg borde leda till att du funderar över vad det är som driver dig till det. Den som gjorde så på mitt jobb skulle få en varning.

Den varningen är omöjlig eftersom du hade blivit haffad för falsk räntesänkningsföring och stalking långt innan!
Citera
2023-05-08, 19:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Normalt är det väl starka månader som väntar. Jag tillhör ju dem som tror på fortsatt nedgång, men det beror främst på vad som händer med lånelöften ihop med de kraftiga realönesäkningarna. För 10M+ villor är marknaden helt död.

193 villor över 10 msek sålda de senaste 3 mån I Sthlm enligt hemnet.

308 villor på 6 mån.

786 villor på 12 månader.

Den som kan räkna en smula ser att det sålts lika många +10 msek villor de senaste tre månaderna per månad som de senaste 12.

Kan ju såklart vara lägre frekvens än 2015-2019 men död är marknaden inte
Citera
2023-05-08, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
193 villor över 10 msek sålda de senaste 3 mån I Sthlm enligt hemnet.

308 villor på 6 mån.

786 villor på 12 månader.

Den som kan räkna en smula ser att det sålts lika många +10 msek villor de senaste tre månaderna per månad som de senaste 12.

Kan ju såklart vara lägre frekvens än 2015-2019 men död är marknaden inte

Vad bra, för alla svenskar har villor för 10 miljoner.
Citera
2023-05-08, 19:36
Avstängd
Citat:
Vad är problemet?

Den som gjorde?
Fick han ingen varning?
Citera
2023-05-08, 19:44
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Tittar jag på boolipro på deras prisindex, som nu är uppdaterat för April, så är nedgången i BR Stockholm 7.7% från toppen.
Och för villor 18.2%. Bankernas estimat på 20% verkar bara gälla villor då. (Möjligen har dom sagt huspriserna).

Jag spekulerar att det större fallet på villor dels beror på att de gick så mycket starkare än BR under pandemin när alla ville bo större och kunna inreda hemmakontor och anlägga pool. Villor hade helt enkelt större fallhöjd. Men troligen också för att elpriserna slår mycket hårdare mot villor (om bidragen för el uteblir eller blir försenade).
Citera
2023-05-08, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Vad bra, för alla svenskar har villor för 10 miljoner.

Nej men tidigare skribent påpekade att detta segment var totalt dött vilket var felaktigt
Citera
2023-05-08, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag spekulerar att det större fallet på villor dels beror på att de gick så mycket starkare än BR under pandemin när alla ville bo större och kunna inreda hemmakontor och anlägga pool. Villor hade helt enkelt större fallhöjd. Men troligen också för att elpriserna slår mycket hårdare mot villor (om bidragen för el uteblir eller blir försenade).

Helt korrekt uppfattat. Logisk analys utan stollighet.
Citera
2023-05-08, 19:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej men tidigare skribent påpekade att detta segment var totalt dött vilket var felaktigt

Jag missade det. När kommer inflationsdatan i Sverige härnäst?
Citera
2023-05-08, 19:56
Medlem
Fortsatt stigande priser på hus vore rena rama pesten för samhället. Ska alla exklusiva orter bara bestå av pensionärer som suttit på sina hus i massa år och rikt folk, så kommer ju inte kommunen innehålla vanligt arbetar folk som faktiskt gör jobbet. Hur kommer då allt fungera? Räntehöjningarna har verkligen varit nödvändiga och hade varit ren idioti att sänka räntan igen. Verkligheten om bostadsmarkanden fortsätter upp är snart att unga förstagångsköpare är tvingande att vänta in släktingars död för att ha råd med ett hus som är vettigt att ha familj i
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in