2023-05-08, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
De har låg självkänsla och är oroliga för hur andra uppfattar dem. Att de själva inte skulle finna attraktion eller att de inte passar ihop är underordnat.

Vad det beror på? Antagligen beror det främst på sociala misslyckanden tidigare i livet och lite erfarenhet av att vara med kvinnor på ett romantiskt och sexuellt plan.

Jaså är det ett tecken på låg självkänsla? Jag känner igen mig själv i det där, för mig är det ganska naturligt att basera allt jag gör utifrån vad andra tycker. Men då är jag ju också en person som inte har någon erfarenhet alls av relationer eller dejting, precis som du nämnde som potentiell orsak.

Dock anser jag också mig själv vara överlägsen de flesta andra människorna på jorden på många plan. Men man ska väl inte vara för endimensionell.
Citera
2023-05-08, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det som är sjukt (pun!) är att Lina inte ens är medveten om detta bagage hon bär på. Trots att Alex får ställa in bröllopsresan för hennes skull och behöver ställa in sig på ett liv som barnlös om han väljer henne, beter hon sig fortfarande som om att hon är ett kap.
Jag vet inte om hon ser sig som ett kap, hon använde ju ordet ”förbrukad” om sig själv tidigare. Men hennes försvarsmurar verkar ha åkt upp och hon hackar på sin partner precis som Carro gör mot Agust. Sjukt irriterande. Varför var Alex tvungen att sätta på sig en tröja liksom?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Jaså är det ett tecken på låg självkänsla? Jag känner igen mig själv i det där, för mig är det ganska naturligt att basera allt jag gör utifrån vad andra tycker. Men då är jag ju också en person som inte har någon erfarenhet alls av relationer eller dejting, precis som du nämnde som potentiell orsak.

Dock anser jag också mig själv vara överlägsen de flesta andra människorna på jorden på många plan. Men man ska väl inte vara för endimensionell.

Känner du igen dig i det här också? https://www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/personlighetsstorningar/narcissism
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pstvftr

Någon däremot som sjunkit som en sten är Carro, diskussion om den öppnade bildörren avslöjade väldigt mycket om henne. Carro är väldigt trång i sitt tänkande, typiskt en sådan person som ser världen i ett sugrör. Även om hon hade rätt i sak argumenterade hon utifrån att det som är självklart för henne även är självklart för andra och så är det naturligtvis inte, alla människor är formade av sina erfarenheter och upplevelser och för att förstå varför en person gör på ett visst sätt måste man ta reda på varför någon gör det, det är så man reder ut konflikter, vägen dit går många gånger via en argumentation, bråk och ibland hårda ord. Carro gick inte att argumentera med, Det är så! Det är mycket mer sällan än man tror att en människa gör något av ren elakhet, oftast finns en förklaring bakom och när man får reda på den stärks relationen- Relationer utvecklas genom konflikter, gammal sanning. Carro är så begränsad att hennes äktenskap med Agust inte kommer överleva.

Framförallt är det hon säger rent nonsens. Det är helt ofarligt att öppna dörren rent tekniskt. Faran ligger i så fall i att föraren kan bli distraherad. Fullständigt övertygad om att det är betydligt farligare att ha näsring än att öppna bildörren under förd då och då. Fast hon är så trångsynt att hon inte kan se det större perspektivet. Förstår att August blev irriterad. Han har rätt men hon säger att han är ute och cyklar.

Sen är det onödigt att öppna dörren då det kan ge känslan av osäkerhet men det hade räckt med att snällt be honom att inte göra det igen. Hon verkar inte vara så smart.

August växte verkligen hos mig efter den diskussionen. Bra att han inte gav med sig.
Senast redigerad av Keus 2023-05-08 kl. 18:46.
Citera
2023-05-08, 18:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ellis08
Jag vet inte om hon ser sig som ett kap, hon använde ju ordet ”förbrukad” om sig själv tidigare. Men hennes försvarsmurar verkar ha åkt upp och hon hackar på sin partner precis som Carro gör mot Agust. Sjukt irriterande. Varför var Alex tvungen att sätta på sig en tröja liksom?

Hon säger att hon känt så innan (men sökte ändå till programmet), men i programmet säger hon att det inte alls är så, och hon skrev ett långt svar på tal till Anitha Clemens om att hon visst har massor att erbjuda i en relation och att det var ableism att påstå något annat.
Citera
2023-05-08, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Supertöntigt "att hålla på och testa" sådär.

Han är väldigt barnslig (oavsett vad man tycker om Carolina).
Förstår varför kvinnorna lagt benen på ryggen, för Agust.

Dessutom att bara göra så öht, öppna bildörren sådär. Känns bara som en aspig fjortis över Agust.

Gissar att den prepubertala Agust rejvar loss bland tonåringar och leker mest då han inte snickrar på sin miserabla koja av plankor.
Ledsen att jag låter hård, men du behöver växa upp och agera i relation till din ålder om du ska hitta någon, Agust.
Ja, det där var hårt! Men kanske sant. Nästa avsnitt får avgöra detta känner jag. Han testar nog henne precis som hon testar honom. Det gör man ju också i normala fall när man dejtar. Men det här har speedats upp i 180 och dessutom filmats. Tänk att bo hos en främling liksom, med nåt sorts underliggande krav på romans, och dessutom med en flåsande kamerakille i nyllet?
Citera
2023-05-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Hon säger att hon känt så innan (men sökte ändå till programmet), men i programmet säger hon att det inte alls är så, och hon skrev ett långt svar på tal till Anitha Clemens om att hon visst har massor att erbjuda i en relation och att det var ableism att påstå något annat.
Wow. Ableism. Låter som när nån läspar. Måste googla
Citera
2023-05-08, 18:41
Medlem
dialektikers avatar
Jag tycker inte Carro var så bossig. Hon blev jättestressad av att han öppnade bildörren, och det blir ju en farlig situation då, samt snudd på olagligt?
Obs, har ej själv körkort.
Men om jag hade, ihop att jag skulle bli så stressad av det, så anser jag att det är snudd på olagligt.

Hon utredde ju bara situationen, med honom, där han rätt provokativt sa att han blir triggad av att göra det igen. (Med sin barnsliga anarkistiska ådra.)

Ni som utseendeskammar Carro så i tråden, är ni kvinnor som tar er till dessa rättigheter? (Obs, är själv kvinna.)

Hon är rätt blek (vegan va? Ihop med att hon ju är rödhårig och måste vara försiktig med sol?) och ser ut att ha snusläpp, men ska hon skammas på det sättet hon görs här i tråden "för sitt utseende" bara för att ni tycker att hon är så osympatisk mot Agust?

Däremot tycker jag för att jämna ut det hela, att det var moget av Agust att reflektera, och ta upp till diskussion, sånt som han gått och tänkt på. Det var nästan lite kvinnligt över det.

Ida, lilla Duracellkaninen, hon är ju HUR charmig som helst
Mäklare, men tycker inte det är så viktigt att ha elementära hushållsredskap "viktigare att vara ute och ha kul".

Jag tycker hon är supercharmig och verkar ha ett hjärta av guld.

Obs, har faktiskt bara sett sporadiskt, och inte hela avsnittet.

Fredrik och Stina spolar jag nästan över, för jag tycker de är tråkiga.

Edit: Jag tycker Carro är rätt söt, med sina stora, mörka ögon och svallande hår.
Visst, hon är rätt blek och ser lite sjuklig ut i den blekheten men SÅ nergången ser hon ändå inte ut. Det är rätt vanligt, att veganer blir sådär bleka. Och snusar gör de också.

Men dumt att överdrivet hacka på henne för det.

De har båda sina avigsidor Carro och Agust, man behöver inte enhälligt ta parti för den ena eller andre.

Såg att "Vi som vill diskutera GVFÖ" facebook tagit upp att Agust varit snuskig med att tvätta sig i ansiktet och torka av sig på tröjan. (Ej, sett det än.)
Agust är en riktig slusk, men ändå blir Carro skälld på här på flashback, då hon tar upp hans sluskighet i programmet.

Skulle ni själva stå ut med dessa benägenheter hos Agust?
Senast redigerad av dialektiker 2023-05-08 kl. 19:07.
Citera
2023-05-08, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep

Ja, det är ett tecken på låg självkänsla. Att du känner igen dig är fullständigt irrelevant i sammanhanget. Om något gör det att du får svårare att analysera den situationen objektivt.
Senast redigerad av Keus 2023-05-08 kl. 18:53.
Citera
2023-05-08, 18:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Alltså ja, hon går för långt och verkar inte redo för att kasta sig ut i en relation med en främling och hon har många rädslor. Tycker synd om Agust. Men Carro är väl ingen elak person. Dålig matchning? Hade hon inte passat bättre ihop med ordningssamma, stillsamma och kontrollerade Axel?

Förlåt, jag missade att du skrev en fråga i slutet. Jag tror att för den andra partens skull hade hen behövt vara vass och ha erfarenhet av att bli tilltryckt och av att ha behövt försvara sig och identifiera när det händer. Agust verkar komma från en trygg familj och ha varit omgiven av snälla och öppna människor, vara van vid att få normal respekt, och han blir lite paff (som man lätt blir i såna här konstellationer där den andra hackar på en). Arvid är den enda jag ser som skulle identifiera det direkt och ha markerat tydligt att sådär pratar du inte med mig. Tror t.o.m. att han hade avslutat efter första fadäsen. Jag tycker att Carro inte behöver nån människa alls att paras med utan isåfall att jobba med sig själv och sin egen känsla av universal överlägsenhet och intolerans för andra människors autonomi…
Citera
2023-05-08, 18:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ellis08
Wow. Ableism. Låter som när nån läspar. Måste googla

Hon skrev inte just det ordet, det är ett engelskt uttryck för en -ism mot funktionshinder. Men andemeningen från henne och framförallt SVT som applåderade i kommentarerna syftade på det fenomenet.
Citera
2023-05-08, 19:05
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar

Det är ju hon själv som uttryckt ableism mot sig själv i programmet. Typ " jag har inget att erbjuda", "ingen stor familj", "inget arbete", "bara sjukdom" osv. Detta mot Alex som ödmjukt svarade typ "det är dig jag vill ha, inte din familj eller ditt arbete".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in