2023-05-08, 17:33
Medlem
BayouXs avatar
https://www.expressen.se/nyheter/maja-hellman-18-overklagar-domen/

”Gillberg anser att tingsrättens bevisvärdering och analys av vad som hänt i lägenheten och hur Maja Hellman agerat är felaktig.

– Jag kommer att utveckla detta mer under förhandlingen, säger han”

Så vad? Har inte Sömntutan sovit då en ny berättelse är på gång.
Citera
2023-05-08, 17:44
Medlem
Zoologens avatar
Jag tror för min del att de är skyldiga bägge två. Och det är så uselt att svänga sig när man har berövat någon livet. Det är mest rakryggat att stå för sitt handlande och ta sitt straff.

De efterlevande får ju aldrig tillbaka Tove, men det kanske skulle kännas bättre för dem ändå.

Om nu J och M verkligen tror att folk går på deras lögner är det värst för dem.
Citera
2023-05-08, 17:54
Medlem
Båda har överklagat livstidsdomen:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQqlEP/overklagar-domen-i-tove-fallet
Citera
2023-05-08, 17:56
Medlem
Alonens avatar
Inte konstigt om MH är skiträdd för JJ.

Strypa, släpa runt med liket, elda på både lik, dörrar och hus.

Sen skrattar JJ åt alltihop… och sjunger…

Den dan JJ kommer ut vill nog MH vilja vara på andra sidan jordklotet…
Citera
2023-05-08, 17:58
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Blir lite bekymrad över att alla här vurmar så våldsamt över den svarta kvinnas oskuld. Hon är på plats där och när mordet sker, hon slänger enligt egen utsago runt med Toves livlösa kadaver och hon dömds till fängelse på livstid. Acceptera.

Sen urminnes tider vill folk gärna ha EN syndabock att lägga skulden på, två kan ju inte vara onda och samspela.
Även när det finns svart på vitt att M har varit med ett otal gånger, men som "passiv" då....
Citera
2023-05-08, 18:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag hänvisar till det hon säger i rätten. Menar du att hon inte säger att hon går till toan för att hon mår dåligt? Ser hon kroppen på toan?

Du påstod följande:
”Enligt henne själv är hon redlöst full och behöver kräkas stup i kvarten och då är det badrummet som gäller.”

Det har jag inte hört att hon yttrat i rätten, vilket du påstår. Det är inte så att ljuger, rakt av? Om det är så, får du nog föra diskussionen vidare med någon annan, för mig ger det inget.
Citera
2023-05-08, 18:02
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan tänka mig att som du säger, om Maja och Johanna hade träffats några år innan de gjorde det, skulle kanske inte den vänskapen funnits. Dels hade inte Maja fått vara ute och festa, och det är ju det som är det yttre kittet. Utan det hade det nog inte funnnits något gemensamt att umgås runt, dans och uteliv.

Nej, jag vet ingen annan som var med Tove på slutet som ska ha gått ut med Tove och snackat med Johanna. Men visst, det kan ha varit en annan I*da än den nedan, som finns på bild.

I A 153/118 ser man Tove lämna Nöjet 01:32, och strax bakom henne går en tjej, I*da. De träffades av en slump på Nöjet och snackade. I*da säger att hon var ganska berusd men säger att hon kommer ihåg kvällen bra. Hon och Tove satte sig vid bänkarna och snackade lite alt möjligt, och I*da säger att hon inte ens sett Maja och Johanna. Däremot säger hon at hon och Tove kramades och sa adjö vid bänkarna och att Tove inte hämtade sin jacka samtidigt. I*da åkte då hem med sin pappa.

Det märkliga är att denna tjej, är också den som ser Maja sitta i en bil vid Illharjen på kvällen dagen efter. Märkligt, och det blir nästan som att man tror på övernaturliga krafter här. Måste vara jobbigt för henne.

A 153/578

"I*da väntar på sin tur i garderoben där hon ska hämta sin jacka. Klockan 01.32 skickar I*da ett
nytt sms till sin pappa att hon var på väg ut. Strax därpå blir hon upphämtad av sin pappa
utanför Nöjet entré.
"
//
"Tove hämtade inte ut sin jacka i garderoben samtidigt som I*da utan blev kvar på Nöjet.
De sa hejdå till varandra vid samma soffa
"
//
" I*da såg inte vart Tove tog vägen eller vad hon gjorde sedan. "
//
"Under tiden I*da och Tove pratades vid nämnde inte Tove något om ett bråk som skulle hänt
kvällen mellan henne och Johanna.
"
//
"I*da berättar att hon vet vem Maja är, hon har sett henne tidigare på stan och känner igen
henne till utseende. I*da känner inte Johanna utan bara sett henne till utseendet. Dessa tjejer
såg inte I*da på Nöjet under aktuell kvällen.
"

Så Johanna har inga problem att framkalla Mållgor, för att bevisa att det varit bråk, och att det var Tove som slogs.

Så var det ju två till som hon hittade på som vittnen till bråket eller någon dle av något, men båda förnekar. Om jag inte missminner mig nu, tror jag att den ena t o m var ovän med Johanna och att hon inte ens hade träffat Johanna.

Jag börjar nästan tro att Tove inte alls sla´git Johanna, och sannerligen inte bankar över huvudet. Hur kommer det sig isf att ingen notert det?
ville bara inflika att de övernaturliga krafterna du pratar om var enkel teknik :P
Det var någon (kommer ej ihåg vem) som berättade för Ida att någon appkarta (snap?) visade Majas (eller Johannas) positionera där på Illharjen så de åkte dit och låtsades att det var för att besöka veterinären där (som en av dem jobbade på)
Citera
2023-05-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte någotom Majas tidigare försvarare, men själv hade jag som försvarare haft flera utrdningsåtgärder på min önskelista, samt fler frågor till rättsläkaren. Jag har sett försvarare väldigt aktiva och ta upp de mest idoiotiska frågor, allt, allt. Lite som Clea, fast kanske inte fullt så dramatiska.

Och så är det nog, att man hjälps åt i en firma om någon har ett större mål och särskilt om det handlar om ett så uppmärksammat mål som det här.

Retar mig lite på Cleas samarbetspartner Lapidus, som gick ut i media, under falsk flagg att representera en oberoende expert (objektiv advokat), medan han propagerade för exakt det som Clea försöker få fram, att det inte var mord utan kvävning genom uppkastning, medan han i själva verket gör indirekt reklam förClea och firman. Han satt säkert med information om denna expert som nu kommer att ha allvarliga expertis- synpunkter, något som gör mig orolig, just av den anledningen.

Påverkar dettta HR och nämndemän som sett inslaget? Hoppas inte det. Vi är alla er lättpåverkade än vi vill tro.

Clea Sandborn och Jens Lapidus är gamla vänner och tillhörde tidigare samma advokatbyrå...om detta fakum kan vara av intresse.
Citera
2023-05-08, 18:09
Medlem
Mercedes avatar
Ni som inte tror på förrådsteorin, vad har ni för förklaring till att grannarna hörde dörren öppnas o stängas några ggr innan hon till slut kom ner.
När hon möter grannen har hon inte mobilen med sig så kan inte ha varit att hon glömt den tex
Citera
2023-05-08, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
J behövde inte släpa kroppen förbi M. Kolla hur lägenheten ser ut. Lakanen kan vi inte veta var hon hämtar och när. Att skicka hem M är ingen briljant idé. Dels kan J ha insett omedelbart att hon kan komma att behöva M:s hjälp senare, och att helt plötsligt be henne gå hem skulle så klart väcka misstankar. Efter att ha övertygat grannen att allt är ok behöver hon inte oroa sig mer för polisen när hon släpar tillbaka kroppen in i lägenheten. Att grannarna kan få syn på henne med kroppen måste hon i vilket fall riskera när hon bär ut den. Hon har inte så mycket till val utan måste be M om hjälp om hon ska få ner kroppen till bilen.

Alla vet att J inte har agerat särskilt genomtänkt eller rationellt under mordnatten. Att överhuvudtaget döda någon i sin egen lägenhet är en dålig idé om man vill minimera risken för att åka fast. Men när olika teorier ska avfärdas så förutsetts hela tiden maximal rationalitet från J:s sida: "Varför skulle hon vara så korkad att hon släpar ut kroppen när grannarna kan få syn på henne?", "Det är klart att polisen inte kommer dit bara för en duns i golvet" osv. Om vi ska spekulera i hur J kan agerat kan vi inte utgå från att hon har gjort några långtgående beräkningar och riskbedömningar utan allting lär i princip har skett på impuls. Hon gör det hon bedömer mest ändamålsenligt för ögonblicket i en mycket stressad situation.

Förnuftigt tänkt.

JJ köpte lakan samtidigt som hon köpte flaskorna med kemisk bensin på Dollarstore. Finns på bild i butiken. Något släpande av kroppen till förråd eller garderob låter helt weird. Tror inte alls att det har hänt.

Tror såhär gällande förpackningen av kroppen:
MH blev väldigt störd av se TTs döda kropp och föreslog att hon och JJ skulle packa in kroppen i plastsäckar så att de slap se TTs ansikte. Sen lakanet utanpå.

Sen iväg till dumpningsplatsen. Det är så sjukt att man inte finner ord.
Citera
2023-05-08, 18:28
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Förnuftigt tänkt.

JJ köpte lakan samtidigt som hon köpte flaskorna med kemisk bensin på Dollarstore. Finns på bild i butiken. Något släpande av kroppen till förråd eller garderob låter helt weird. Tror inte alls att det har hänt.

Tror såhär gällande förpackningen av kroppen:
MH blev väldigt störd av se TTs döda kropp och föreslog att hon och JJ skulle packa in kroppen i plastsäckar så att de slap se TTs ansikte. Sen lakanet utanpå.

Sen iväg till dumpningsplatsen. Det är så sjukt att man inte finner ord.

Tror lika, lakan skulle med för att hälla bensinen på för att T skulle brinna lättare.
M sa ju att T:s ansikte hade smält.
Citera
2023-05-08, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Ni som inte tror på förrådsteorin, vad har ni för förklaring till att grannarna hörde dörren öppnas o stängas några ggr innan hon till slut kom ner.
När hon möter grannen har hon inte mobilen med sig så kan inte ha varit att hon glömt den tex

2-3 gånger, men vi antar 3 för sakens skull då.

Vi kan ju börja med att det är självklart att MH skulle vakna av att dörren öppnas om grannarna hör det från sin lägenhet.

Men ok, vi kör ändå på teorin att MH har nån slags narkolepsi som bara slår in under tidpunkter viktiga för mordet också då.

Om jag hade begått ett mord inne i en lägenhet och skulle försöka få bort kroppen mitt i natten när jag vet att en granne hört starka dunsar, då hade jag gjort mitt bästa för att försäkra mig om att grannen inte kommer komma ut i trappen en gång till. Så jag hade gått ut och kikat i trappuppgången, så tyst jag kan. Först en gång för att se att grannen gått ned, och sen en gång till för att försäkra mig om att kusten är klar för att strax bege mig ned för trappan. Sen måste jag ju öppna dörren en tredje gång för att de facto komma ut ur lägenheten då. 3 gånger sammanlagt.

Det enda som skulle höras då är när dörren öppnas och stängs, och eventuellt tysta steg. Detta är också exakt vad grannen (märk väl, bara den äldre av dom) vittnar om. Att dörren öppnas och stängs 2-3 gånger och att han hör steg. Märk väl, bara dörren och steg, inget hasande ljud, inga dunsar, bara dörren och steg. Om man inte tror att TT var ett ovanligt levande lik och kunde gå själv måste hon ha släpats in i förrådet. Men nej, grannen hör inget som låter som att någon släpar en kropp, trots att han hör dörren öppnas och stängas 2-3 gånger.

Kan vi vara klara med det här tramset snart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in