Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-05-08, 16:35
Medlem
Sladdarens avatar
Tjena :-)

Stukade foten idag för första gången i livet när jag var ute grannens hund men är inte helt säker på om jag stukat foten / fotleden eller vrikat foten eller brytet foten. Gjorde ganska ont så att jag blev torr i munnen snabbt liksom törstig och hojtade till lite samt hade lite svimkänsla men det avtog ganska fort efter 2 minuter

Klev ner för en slänt nära en sjö och och voppsi dajsy så klev jag snett och foten liksom kom på sniskan i vinkel i sidled. Hunden bara stodde och glodde och funderade wtf is going maaan och drack lite sjövatten

Satt en stund i 5 minuter för å hämta mig men sen fortsatte jag att promenera ca 40 min lite låghalt med kortare steg

Kan låta som småtokiga frågor men är bara intresserad

1. Hur vet man efter man skadat sig om man stukat fotleden eller vrickat den eller brytit den, hur märker man det, eller känner det, eller ser det, eller alla iaktagelser ?

2. Vad är bästa behandling för stukad fotled. Jag tog först voltaren inkl ipen kräm och smörjde, en ispåse, vanlig gasbinda. Sen virade jag nåt varv runt fotleden fotsula och lite uppåt. Efter 2 varv la jag ispåsen med krossad is nästan runt fotleden men mest på framsidan och fortsatte att vira runt med kompressionsbindan och knöt åt
Citera
2023-05-08, 16:36
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Tjena :-)

Kan låta som småtokiga frågor men är bara intresserad

1. Hur vet man efter man skadat sig om man stukat fotleden eller vrickat den eller brytit den, hur märker man det, eller känner det, eller ser det, eller alla iaktagelser ?

2. Vad är bästa behandling för stukad fotled. Jag tog först voltaren inkl ipen kräm och smörjde, en ispåse, vanlig gasbinda. Sen virade jag nåt varv runt fotleden fotsula och lite uppåt. Efter 2 varv la jag ispåsen med krossad is nästan runt fotleden men mest på framsidan och fortsatte att vira runt med kompressionsbindan och knöt åt

Låter som att du kommer överleva. GLHF!
Citera
2023-05-08, 16:41
Medlem
spermaoffrets avatar
Kan du stödja dig på den utan att gråta av smärta?
Citera
2023-05-08, 16:47
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Kan du stödja dig på den utan att gråta av smärta?

Ja inga problem men har värk och är öm fram på fotleden om man trycker där och sidorna och det är inte att rekommendera att vinkla foten liksom.. Jag haltar

Jag förstår poängen .. dvs jag hade haft svinont utan att kunna gå om jag hade brytigt nåt ben i foten eller fått en fraktur
Citera
2023-05-08, 16:47
Medlem
Som skateboardåkare har jag stukat fötterna många gånger. Är den blå/lila?
Citera
2023-05-08, 16:48
Kasta in handduken grabben

Voltaren och dylikt döljer bara det hela. Bäst är vila.
Citera
2023-05-08, 16:48
Medlem
spermaoffrets avatar
Citat:
Ja inga problem men har värk och är öm fram på fotleden om man trycker där och sidorna och det är inte att rekommendera att vinkla foten liksom..

Jag förstår poängen .. dvs jag hade haft svinont utan att kunna gå om jag hade brytigt nåt ben i foten eller fått en fraktur

Ja, inte bruten.
Citera
2023-05-08, 16:49
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manjano

Nä inte alls..
Citera
2023-05-08, 16:50
Medlem
spermaoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manjano

Hade en polare som bröt benet rakt av ovanför ankeln när han skejtade. Tydligen ett bra och lättläkt benbrott. Värre när småben går sönder.
Citera
2023-05-08, 16:52
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Låter som att du kommer överleva. GLHF!

Takkar
Överlever det mesta, fick en kniv genom armen en gång av en okänd person som överfall mig och den personen som ut som pölsa med blodpudding bitar i nyllet efter jag fick det sytt men det var mer än 10 år sen ;-)
Senast redigerad av Sladdaren 2023-05-08 kl. 16:54.
Citera
2023-05-08, 16:53
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huhhhhh
Kasta in handduken grabben

Voltaren och dylikt döljer bara det hela. Bäst är vila.

Jo vila är alltid bra, för mycket stress i samhället överlag :-)
Citera
2023-05-08, 16:54
Citat:
Jo vila är alltid bra, för mycket stress i samhället överlag :-)
Haha nu ska vi inte va sådana
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in