2023-05-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag undrar verkligen om det kan vara fördelaktigt för UAF att bli hopträngda på en liten yta i Bakhmut och bli överösta med med termit, 500kg:s bomber och termobariska vapen.

Den analysen får nog UAF/NATO/USA göra om var de får det bästa utfallet.

Det är små förband som är kvar. De hade ju kunnat bli överösta med samma saker var de än befann sig. Skillnaden är att de har betong över huvudet i Bakhmut.
Citera
2023-05-08, 16:08
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jo, där finns stor risk att element i Ukraina tar sikte på civila:
1) Östeuropa har en rik tradition av progromer och massakrar.
2) Det finns en del som tyder på ryska systematiska övergrepp, t ex i Bucha. Det ökar risken för hämnd.
3) Ukraina har inte full kontroll över sina förband historiskt. Azov, Aidar m fl kunde vägra order och skjuta mot DPR/LPR.
4) Dessa nationalistbataljoner har en hatisk ideologi, kombinerat med etnisk nationalism. Det bredare samhället är tolerant inför detta. Landsfadern Bandera var själv inblandad i massakrer.
5) Titta på de värsta idioterna i den här tråden och hur de frossar i våldsfantasier (de flesta är nu bannade, men kolla mars-maj). Om stämningen är upppiskad här, tänk då hur den är vid fronten.
6) Du har kanske sett de dussintals videos på tejpade civila som blir offentligt slagna : https://www.youtube.com/watch?v=TVz-kScY58Q . Är det så svårt att tänka sig att det blir taget ett steg längre?
7) Odessa-massakern. (https://www.youtube.com/watch?v=IwZApPCFXIc ) ( 1 h 16 minuter in ungefär). Notera att pro-ryssarna inte själva var oskyldiga, men det spelar ingen roll. Etnisk rensning är ofta av problematiska element, må det vara giriga judar, "lata" zigenare osv.
8) En tendens att dehumanisera ryssar och heja på russofobi i globala sociala medier. Jag har aldrig i mitt 40-åriga liv sett rasism så legitimerad. Och då menar jag inte rasism som i "stolt över sitt land och kritisk till invandringspolitiken". Jag menar tvättäkta, glödande, rashat, även från ledarfigurer.
9) Ett hårt kontrollerat medieklimat i Ukraina. Där finns ingen "ukrainsk Patrick Lancaster" som på motsvarande sätt går runt nu i de nyligen befriade områdena runt Kharkov och undersöker vad som händer där.
10) Krig har alltid risk för omfattande övergrepp. T om Finland, som vi inte annars anser som ett område där man primitivt genomför människorättsvidriga handlingar, var smutsigt runt 1920 i slutet av deras inbördeskrig. Så risken är alltid där.
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Däremot tror jag inte där är några risker för att allmänheten kastar sig över kvarvarande pro-ryssar.
Jag känner dessvärre till allt detta — hade dock (fortfarande) främst "risken för en humanitär katastrof" i åtanke, ordagrant, samt eventuella implikationer när Ukraina ska genomföra sin motoffensiv. Motoffensiven i sig och striderna som sådana orsakar knappast massdöd bland civila, om det är det man avser med "humanitär katastrof".

Våld mot pro-ryssar — verkliga eller misstänkta — kan nog förekomma på sikt, MEN frågan är: Är det skäl nog för Ukraina att ställa in motoffensiven, eller för Ukrainas allierade att inte stödja den? Jag vet vad jag tror, och det svaret är (som jag ser det) givet. Dessutom får man väl ändå hoppas att några pogromer inte står på programmet nu när världens blickar vänts mot Ukraina. Under t.ex. kriget i Donbass vände de flesta bort blicken.
Citera
2023-05-08, 16:10
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Jag undrar verkligen om det kan vara fördelaktigt för UAF att bli hopträngda på en liten yta i Bakhmut och bli överösta med med termit, 500kg:s bomber och termobariska vapen.

Ja, plus att vägen in i Bakhmut heller inte är helt säker. Det måste försvåra logistiken med sårade. Nej, jag kan inte se att det är den bästa kill zone som kunde skapas av ukrainierna.
Citera
2023-05-08, 16:14
Medlem
attogs avatar
Citat:

Du sitter och gissar, igen.
Tror du att det är någon här, på FB, som vet något om det strategiska valet och utfall???
Citera
2023-05-08, 16:14
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag känner dessvärre till allt detta — hade dock (fortfarande) främst "risken för en humanitär katastrof" i åtanke, ordagrant, samt eventuella implikationer när Ukraina ska genomföra sin motoffensiv. Motoffensiven i sig och striderna som sådana orsakar knappast massdöd bland civila, om det är det man avser med "humanitär katastrof".

Våld mot pro-ryssar — verkliga eller misstänkta — kan nog förekomma på sikt, MEN frågan är: Är det skäl nog för Ukraina att ställa in motoffensiven, eller för Ukrainas allierade att inte stödja den? Jag vet vad jag tror, och det svaret är (som jag ser det) givet. Dessutom får man väl ändå hoppas att några pogromer inte står på programmet nu när världens blickar vänts mot Ukraina. Under t.ex. kriget i Donbass vände de flesta bort blicken.

Det är helt säkert inte skäl nog för Zelensky för att ställa in motoffensiven. Du vet ju min uppfattning om det är skäl nog för oss att inte stödja den .

Världsopionionen är ju magisk. Där är säkert många som inte har en aning om vad som hände i Libyen efter att Gadaffi fick en bajonett i anus. Så det kan nog bli likadant i Ukraina. Vi är ju inte helt rationella själva heller. Egentligen borde jag själv engagera mig mer i kriget i Etiopien t ex, det ser ut att segla upp som en större katastrof än Ukrainakriget.
Citera
2023-05-08, 16:16
Medlem
Sgt.Blands avatar
Haha, denna var ju rätt så rolig faktiskt. En som jobbar på Wagner har en riktigt svart humor!!

Citat:
Den afrikanska bonusen kan du spendera själv. Den ukrainska bonusen kommer att spenderas av dina anhöriga.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1655575624876949510
Citera
2023-05-08, 16:17
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ja, plus att vägen in i Bakhmut heller inte är helt säker. Det måste försvåra logistiken med sårade. Nej, jag kan inte se att det är den bästa kill zone som kunde skapas av ukrainierna.

Och det är ingen som begär att du vare sig ska förstå eller veta.
De som har ansvar och är professionella, de kan detta flera ggr bättre än du.
Eller kan du detta bättre är Ukrainas generaler?
Men för alla del, ett inlägg till
Citera
2023-05-08, 16:23
Medlem
Citat:
Jo, där finns stor risk att element i Ukraina tar sikte på civila:
1) Östeuropa har en rik tradition av progromer och massakrar.
2) Det finns en del som tyder på ryska systematiska övergrepp, t ex i Bucha. Det ökar risken för hämnd.
3) Ukraina har inte full kontroll över sina förband historiskt. Azov, Aidar m fl kunde vägra order och skjuta mot DPR/LPR.
4) Dessa nationalistbataljoner har en hatisk ideologi, kombinerat med etnisk nationalism. Det bredare samhället är tolerant inför detta. Landsfadern Bandera var själv inblandad i massakrer.
5) Titta på de värsta idioterna i den här tråden och hur de frossar i våldsfantasier (de flesta är nu bannade, men kolla mars-maj). Om stämningen är upppiskad här, tänk då hur den är vid fronten.
6) Du har kanske sett de dussintals videos på tejpade civila som blir offentligt slagna : https://www.youtube.com/watch?v=TVz-kScY58Q . Är det så svårt att tänka sig att det blir taget ett steg längre?
7) Odessa-massakern. (https://www.youtube.com/watch?v=IwZApPCFXIc ) ( 1 h 16 minuter in ungefär). Notera att pro-ryssarna inte själva var oskyldiga, men det spelar ingen roll. Etnisk rensning är ofta av problematiska element, må det vara giriga judar, "lata" zigenare osv.
8) En tendens att dehumanisera ryssar och heja på russofobi i globala sociala medier. Jag har aldrig i mitt 40-åriga liv sett rasism så legitimerad. Och då menar jag inte rasism som i "stolt över sitt land och kritisk till invandringspolitiken". Jag menar tvättäkta, glödande, rashat, även från ledarfigurer.
9) Ett hårt kontrollerat medieklimat i Ukraina. Där finns ingen "ukrainsk Patrick Lancaster" som på motsvarande sätt går runt nu i de nyligen befriade områdena runt Kharkov och undersöker vad som händer där.
10) Krig har alltid risk för omfattande övergrepp. T om Finland, som vi inte annars anser som ett område där man primitivt genomför människorättsvidriga handlingar, var smutsigt runt 1920 i slutet av deras inbördeskrig. Så risken är alltid där.

Däremot tror jag inte där är några risker för att allmänheten kastar sig över kvarvarande pro-ryssar.

7) Varför postar du en länk till en youtube-video man ljuger om vad om hände i Odesa?
Den korrekta informationen är att pro-ryssarna anföll Odesa, startade våldsamheterna och dödade den första människan. När huliganer, extremister och löst folk kom till deras läger möttes de av molotov-cocktails från taket av pro-ryssarna, vilka hade barrikaderat sig i fackföreningshuset, varpå man svarade med detsamma vilket ledde till att det gick som det gick.
Stones Ukraine on Fire är värdelös om man vill ha en nyanserad bild av händelserna i Ukraina.
Citera
2023-05-08, 16:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Kommentar:
PERUN redogör i sin senaste YT-film om den förväntade ukrainska offensiven hur Ukraina systematiskt minerar de höghus de överger i Bakhmut så att ryssarna inte kan använda dem som skydd utan att riskera att få dem sprängda över sig.
(https://youtu.be/bk7HdZ3ZCfg, se vid 06:40).

Jag vet inte om detta stämmer, men det är en intressant variant på försvarsstrid där motståndaren förvägras det skydd man själv dragit fördel av, och således kan få högre förluster än annars.
Priset man betalar är att Bakhmut totalförstörs, men det är nog fallet oavsett.
Citera
2023-05-08, 16:29
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
7) Varför postar du en länk till en youtube-video man ljuger om vad om hände i Odesa?
Den korrekta informationen är att pro-ryssarna anföll Odesa, startade våldsamheterna och dödade den första människan. När huliganer, extremister och löst folk kom till deras läger möttes de av molotov-cocktails från taket av pro-ryssarna, vilka hade barrikaderat sig i fackföreningshuset, varpå man svarade med detsamma vilket ledde till att det gick som det gick.
Stones Ukraine on Fire är värdelös om man vill ha en nyanserad bild av händelserna i Ukraina.

Låt oss för argumentationens skull anta att Odessa-argumentet är svagt (jag tycker inte det, jag tycker det är alarmerande). Då är där ändå 9 andra punkter.

Håller med dig om att Ukraine on Fire är ensidig. Man får se den+lyssna på (Lviv-)Ukrainas version av historien också.
Citera
2023-05-08, 16:39
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Några hundra ukrainska soldater har fått offra sina liv senaste veckan bara för det symboliska värdet att inte släppa 3% av Artiomovsk till ryssarna nu till deras 8e maj.

Är den symboliska handlingen verkligen värt det? Ytterligare barn som förlorar sina pappor.

Några hundra ukrainska medborgare offrar sitt liv för att försvara sitt land, medans några hundra ryssar offrar sina för Putin!

Vilka jävla stolpskott!
Senast redigerad av CanisMinor 2023-05-08 kl. 16:44.
Citera
2023-05-08, 16:43
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Ryssar dör i mängder mer på alla andra sätt från luften, flanker, sisi, egen idioti och exempelvis 400 under endast några timmar i Avdiivka.

Vad betyder sisi som du skriver i vartannat inlägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in