2023-05-08, 14:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Enligt henne själv är hon redlöst full och behöver kräkas stup i kvarten och då är det badrummet som gäller. Sen säger ju M att kroppen inte ligger där. Så enligt M s logik är det inga konstigheter.

Men hon har ju ändrar sig ett par gånger så det kanske kommer en ny tillrättalagd version och hon då sitter i köket.

Du vet mycket väl att du nu hänvisar till förhör från den tid då MH helt håller sig den version som J gav henne. Det är inte seriös argumentationsteknik.
Citera
2023-05-08, 14:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychoticwaltz
Ja, sant är att när Tove drack mycket så hade hon svårt att kontrollera sig själv, hon kunde bli nästan manisk eller psyokotisk, enligt Albin.

Men i detta fall så beskriver ju Toves fotbollstränare Peter att upprinnelsen till detta bråk handlar om en kille som heter Julius, precis det som står i det sms som Tove skickade till honom.

Johanna tålde inte att Toves syster träffade Julius. Johanna blev som en rabiessmittad hund som tuggar fradga och det var detta raseri som gjorde att Tove skrev att hon var så rädd och behövde komma därifrån.

Så möjligt att sprit var inblandat men det var främst Toves rädsla för Johanna och Maja som gjorde att hon kontaktade sin gamla fotbollstränare, ingen överreaktion på fyllan.

Vid ett tidigare tillfälle så hade Johanna kommit hem till Albin för atta tala med Tove, det fick inte Johanna. När Albin kom till Tove hade hon skurit sig i benet, möjligt att sprit var inblandat där också men Johanna var den utlösande faktorn till Toves självskadebeteende denna gång.

Läser man förhöret med Albin så stärker det ytterligare bilden av Toves rädsla.

[i]En sak mellan Johanna My och Julius. Tove var också med där. Det var så att Johanna hade
fått reda på att My varit med Julius. Då tog hon sig upp i Julius lägenhet. Hon hade knuffat sig
fram och sagt att hon skulle få tag på My. Johanna var riktigt förbannad. Då var Tove där och
låg under täcket och var livrädd. Julius fick knuffa ut Johanna. Men jag var inte där själv. Om
ni ska prata med My, så kan hon ju ta upp det henne.

Men detta är ju inte den egentliga huvudpoängen som det talades om initialt: nämligen Majas medverkan, hon försvinner alltid i bakgrunden för Johanna tar så stor plats, men hon finns där i skuggorna och medverkar, driven av samma hat och ilska som hennes mästare.
Något lite senare, efter att T skickat ett panikartat sms, får tränaren tag på henne. Hon meddelar då att läget är lugnt. Så även om T varit livrädd i stunden har det tydligen gått snabbt över.
Av det har jag dragit slutsatsen att den största boven i dramat troligen varit alkoholen, medan andra tagit det som intäkt för Ms inneboende ondska.

Återigen är det min tolkning och inget jag hävdar är sanning.
Citera
2023-05-08, 15:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
En fråga som behöver ställas menar jag är:

*Varför fortsätter MH med en dåres envishet hävda att hon befinner sig vaken i badrummet under den tid J är till Donken, när hon vet att T:s kropp ligger där? Hon kunde placerat sig var som helst i lägenheten men inte just där.*

Det enkla logiska svaret är givetvis att kroppen ligger inte där.
...eller är inte M där...
Citera
2023-05-08, 15:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu var det Du som skrev att det var via huvudentrén... därav min fråga.

Jag har (trots att jag läst alla inlägg i tråden) inte hittat något om vilken väg de tog ut med TT. Jag har varit lite nyfiken på det eftersom jag tänkt att få ut TT via källaren (ha bilen precis utanför) vore en bättre väg för att inte synas alltför mycket.

Jag har inte sett några bevis som styrker deras berättelse. Vi vet helt enkelit inte.

Vi har varit många som trodde att det arit källarvägen, verkade ju mest logiskt. Kanske var det tyngre än vad vi/de trodde och de tog snbbaste och lättaste vägen?
Citera
2023-05-08, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Återigen ger jag dig samma svar som du fick för någon månad sedan. JAG har inte stött på något sådant fall. Jag har under ca 10 års tid följt olika krimfall varav några hundratal strypmord (dom flesta utanför Sveriges gränser) utan att ha hittat något. Jag har frågat personer i tråden som har intresse för MMA om det finns exempel där en person lyckats låsa motståndarens armar och händer längre än ett par sekunder, sittandes på mage/bröst utan personen tagit loss. Det har heller inte hittats.

Jag säger inte att det inte existerar. Men varken jag eller nån annan har hittat något och det talar ju starkt för att det är extremt ovanligt om inte omöjligt. Men skulle du eller nån annan hitta något är jag inte sen att ändra uppfattning.

Ditt trams om fem viktklasser är inte applicerbart i detta sammanhang vilket jag också förklarar. Här pratar man om avsevärda styrkeförhållanden som ses mellan man/kvinna och kvinna/barn.

Jag kan argumentera för att T spelade fotboll i div 2 och styrketränade kontinuerligt medans J var ute och festade varje helg och på söndagar satt i en sulky bakom hästen med ett ridspö. J ser ut att vara ca 15 cm längre och 15 kg tyngre vilket har föga betydelse då det inte är några större skillnader mellan två unga friska kvinnor i muskelmassa.

Jag har ett svagt minne av att det pratades om det på nyheterna då i början av fallet
någon expert sa att det är högst ovanligt. näst intill omöjligt vid strypmord att inte avvärjningsskador förekommer på förrövaren

Såg en engelsk deckare för en kort tid sedan.
där utredaren sa just att finns inga avvärjningsskador så är det inte ett strypmord
Nu var det ju bara en film men jag tänkte då på Tove fallet
Citera
2023-05-08, 15:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Självklart är det mindre risk att bli upptäckt på sitt eget våningsplan än utomhus, men det är inte det diskussionen handlar om. Det ni påstår har hänt är ju att JJ för att temporärt gömma kroppen tagit en ytterligare risk genom att släpa kroppen förbi det enda vid det laget uppenbart möjliga vittnet (istället för att väcka henne och be henne gå hem) och sedan göra omvänd riskbedömning en kort stund senare för att återigen pga en temporär önskan att gömma kroppen släpa tillbaka den in igen.

Varför skulle kroppen vara mer utom synhåll i förrådet ena sekunden, för att nästa sekund vara mer utom synhåll inne i lägenheten? Varför preparerar inte JJ kroppen för permanent flytt ute i förrådet där ni påstår att den ligger säkrare? Det går inte ihop.

Jag påstår inte att det har hänt, men det skulle kunna ha hänt.

Ja, varför ta den risken?

Jo, för att om polisen t ex kommer eller grannen på nytt, så är det ju inte så kul om någon vill komma in (eller polisen kräver) för att se att allt står rätt till.

Men varför släpa förbi Maja, om hon nu är oskyldig (i det scenariot)? Om kroppen är i vindsförrådet, och Johanna har tagit in Tove där i väntan på bättre tillfälle, varför skulle hon då släpa Tove förbi Maja?

Kanske för att hon när hon dragit in Tove, uppfattar att det är en omöjlig uppgift att klara av allt själv? Till och med GW meande u att det var ett omöjligt uppdrag för en ensam person. Nu verkar dock Johanna ändå klarat av stora bitar på egen hand, men jag kan tänka mig att tex att få in kroppen i bilen skulle vara väldigt svår och för riskabel och även den sista biten verkar ju ha tagit kncken på Johana som började gråta.

Nu tyckte väl Johanna synd om sig själv, men man kan väl misstänka att det var mer än hon mäktade med på egen hand där.
Citera
2023-05-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte någotom Majas tidigare försvarare, men själv hade jag som försvarare haft flera utrdningsåtgärder på min önskelista, samt fler frågor till rättsläkaren. Jag har sett försvarare väldigt aktiva och ta upp de mest idoiotiska frågor, allt, allt. Lite som Clea, fast kanske inte fullt så dramatiska.

Och så är det nog, att man hjälps åt i en firma om någon har ett större mål och särskilt om det handlar om ett så uppmärksammat mål som det här.

Retar mig lite på Cleas samarbetspartner Lapidus, som gick ut i media, under falsk flagg att representera en oberoende expert (objektiv advokat), medan han propagerade för exakt det som Clea försöker få fram, att det inte var mord utan kvävning genom uppkastning, medan han i själva verket gör indirekt reklam förClea och firman. Han satt säkert med information om denna expert som nu kommer att ha allvarliga expertis- synpunkter, något som gör mig orolig, just av den anledningen.

Påverkar dettta HR och nämndemän som sett inslaget? Hoppas inte det. Vi är alla er lättpåverkade än vi vill tro.

Håller med det med Lapidius uttalande

Han är ju kompis med Clea

Det borde vara jäv och jag är nästan säker på att hon fått hjälp och att Lapidius/GW skakat fram den här experten åt henne
Citera
2023-05-08, 15:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Vore kanske onödigt om radions fynd helt förbises. Får se om nån är villg att plocka upp den heta potatisen.

Grejen är att rent tekniskt så ska MH:s mobil redan vara tömd, även om full file system protokollen saknas för samtliga mobiler i utredningen, så man behöver bara köra en analys igen på samma underlag.
Sen fmhsr Cellebrite ett ”program” så man kan samköra både data från mobilen och molnet men så vill man inte jobba i det här fallet trots att staten/vi betalar rätt saftiga summor för de här licenserna varje år.

Best practice enligt Cellebrite är nog inte att klippa ut små bilder ur analysresultaten utan mer måste framgå så man iaf kan koppla ihop datan med rätt mobiltelefon. Där kan ju försvaret börja bemöta bevisen som finns och sen komplettera om de anser det nödvändigt för att bevisa sin sak.

Alltså, jag kan inte se att det skulle förbises?

Men hur funkar det rent juridiskt om nu åklagaern inte vill, men försvret vill. Hur gör man?
Citera
2023-05-08, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Mitt syfte är att peka på alternativa tolkningar, med förklaringar som underlag. Ingenting annat!

M må vara skyldig till mord eller ej. Jag tror inte att hon är det, men min tro är ingen sanning. Jag tycker dock inte att hennes deltagande är bevisat bortom rimligt tvivel.

Alla epitet och tillskrivna åsikter är smått tröttsamma och då de inte tillför något ser jag inte vinsten med dem.

Dina alternativa tolkningar gör alltid M helt oskyldig och att det är hon som är offret
Citera
2023-05-08, 15:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
...eller är inte M där...

Det vore ju tänkbart. Men MH, förutsatt att hon varit delaktig, skulle ju fortfarande veta att det är på toa som T:s kropp ligger. Så varför placerar sig då MH på toa bredvid ett lik? Det finns inte på min karta.

Men att hon faktiskt befann sig där stämmer stämmer rätt bra med stegräknaren. I min bok befinner sig då T snarare i förrådet. Avståndet dit är inte längre än tvärs över ett ordinarie vardagsrum.
Citera
2023-05-08, 15:29
Medlem
Rompers avatar
Kan professor GW ha hjälpt Clea på traven att finna en professor i rättsmedicin?

"20-åringen först att överklaga livstidsdomen i Tovefallet

Hon vill därför i hovrätten att förhör hålls med en professor i rättsmedicin, Anders Eriksson."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/20-aringen-forst-att-overklaga-livstidsdomen-i-tovefallet
Citera
2023-05-08, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Kan professor GW ha hjälpt Clea på traven att finna en professor i rättsmedicin?

"20-åringen först att överklaga livstidsdomen i Tovefallet

Hon vill därför i hovrätten att förhör hålls med en professor i rättsmedicin, Anders Eriksson."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/20-aringen-forst-att-overklaga-livstidsdomen-i-tovefallet

Vet någon när hovrättsprocessen startar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in