2023-05-08, 00:30
Medlem
Byssans avatar
Fjälljudarna ska fan grina över något hela tiden.
Citera
2023-05-08, 01:25
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Sverige har inte ens 1000 år som stat på nacken, 500 år är mer korrekt med tanke på Gustav Vasas centralstat, oavsett vilket hade den samiska kulturen varit konsoliderad före det att det fanns någon statsbildning att tala om. Dessutom, svenskarna koloniserade Norrland förs under medeltid, då längs med kust och vattenvägar, de saknade kunskap att odla i taigan genom svedjebruk, något som kom med skogsfinnarna på 1600-talet.

Beträffande Härjedalen så fick landskapet sin första fasta befolkning under vikingatid, sagan om Härjulf.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rjulf_Hornbrytare

Det vore på sin plats att förvaltningen av fjällen iaf de norra sköts av folket levt och verkat där i årtusenden. Det kommer även i framtiden att kunna gå på tur med tält i Jämtlandstriangeln.
Jag tycker att några fjällområden som redan nu är överexploaterade bör få vara en frizon för borgarpacket, där kan de glänsa för varandra och plocka livsstilspoäng obehindrat, ett zoo för de förtappade. 5000kr för en vecka i en mindre stuga och dagsturer med det absolut senaste i klädväg unnar jag dem.
Övriga fjällområden fredas från stugor, skoter och helikoptertrafik och där kan lugnet få segra till gang för rennäring och naturturism.

Ska du införa skoterförbud för samerna också då eller? Då blir de inte så glada.
Citera
2023-05-08, 08:47
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Ska du införa skoterförbud för samerna också då eller? Då blir de inte så glada.

Japp, till skillnad från högern är jag väldigt, väldigt konsekvent. Dagens rennäring med stora hjordar är en kompromiss istället för att kompensera samerna för hundratals år av övergrepp.
Ge samerna full kompensation, förbud mot fordons- och helikoptertrafik och renhjordarna blir mindre. Det är möjligt att återintroducera vildrenen.
Rovdjuren tillåts expandera fritt även i renbetesområdet, ja hela landet.

Samerna har alltid haft kåtor på fjällen, de kan erbjuda fjällturism med över nattning och klövjerenar för de som inte orkar bära och/eller vill ha annan upplevelse.

Jag har inte varit i Jämtlandstriangeln på 12 år, då på vintern, området är överexploaterat. Storulvåns fjällstation har kört snövessla med slappa turister till Sylarna. Tydligen har Handöls sameby protesterat.

Citat:
Ursprungligen postat av SR
Det ser inte att att bli någon persontrafik med bandvagn längs den 16 kilometer långa sträckan mellan fjällstationerna Sylarna och Storulvån i Åre kommun nu under vårvintern.

Handölsdalens sameby har överklagat tillståndet som länsstyrelsen i Jämtlands län beviljat, eftersom samebyn hävdar att bandvagnstrafiken stör deras renar som börjar dra sig till fjälls i mitten av april.

I avvaktan på att regeringen behandlar överklagandet ligger persontrafiken med bandvagn nere.

Det har sedan lång tid tillbaka varit möjligt för fjällturister att åka vessla eller bandvagn mellan Sylarna och Storulvån, men nu får besökarna, i alla fall tills frågan avgjorts i Stockholm, hitta andra färdsätt.

Källa

Citat:
Ursprungligen postat av LT
Förra vintern stoppades persontrafiken med bandvagn mellan Storulvån och Sylarna. Och det verkar inte bli några turer med bandvagn i fjällen i år heller.

Källa

I med klimatförändringarna och ökat turisttryck är det bra om vi redan styr upp för att minska störningarna och maximerar naturupplevelserna.
Först måste vi ta i tu med den perverterade skogsindustrin, fast det är en diskussion för annan tråd.
Citera
2023-05-08, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Vem har samerna köpt renarna av, från första början?
Det finns inte längre några vilda renar i Sverige.

De vilda renarna fanns här men samerna kom hit och förslavade dem.

Sen köper samerna nog av varandra.
Citera
2023-05-08, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Man
Tror om media skulle våga granska lapparna så skulle dom nog håll käften. Finns många ingångar på att visa hur sjuk rennäringen är.
Pengarna, visa hur mycket det kostar oss skattebetalare.
Rasismen, att man måste ha rätt blod.
Men nått som jag tror skulle få svenska folket att få blodet att koka, så är det djurhållningen.
Hur man behandlar renarna, oerhörd stress djur utsätts för. Allt från drivning med motorfordon, lasta in dom i lastbilar med 2 våningsplan, dom övre pissar och skiter på dom under. Lastbilar rengörs aldrig, stinker som fan då dom kör igenom mitt samhälle. Vid renskiljningen hur massa lappar står i små hagar där dom stressar renarna att springa runt runt, och kastar lasso på kalvarna och brottar ner och skär med kniv i örat. Och dom som ska slaktas, dras bara utanför hagen och få halsen avskuren, sen hänger dom i ställningar och styckas, i direkt synhåll för dom andra renarna i hagen. Varför kan ingen avslöja hur falskt allt är med lapparna!
Detta är horribelt.
Ponera att hästar skulle behandlas på samma sätt i Sverige,
och då har det aldrig ens funnits vildhästar i Sverige (tror jag).

Inga andra hjortdjur behandlas, ägs, på detta vidriga sätt.

Någonstans i Jämtland mötte jag en ren, det var bara hon och jag.
Aldrig att jag skulle vilja att hon skulle ägas av en dagens same.
Klart som faan att samerna inte vill att sådana möten ska äga rum.
Citera
2023-05-08, 10:36
Avslutad
Det är på tiden att samerna gör som alla andra boskapsuppfödare - sätt djuren i lador och låt de beta i hagar. Privat egendom ska inte härja fritt på andras mark.

Eller gör samebyarna till inhägnade djurparker och ta entréavgift så kan folk komma och titta på samerna och deras hobby - renhets med helikopter.
Citera
2023-05-08, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broddnyckel
Där är du verkligen inne på något. Skulle en vanlig lantbrukare börja karva med kniv i öronen på korna, eller för den delen transportera högdräktiga djur, eller driva dem med motorfordon på samma sätt som lapparna, så skulle det bli djurförbud direkt.
Dessutom verkar det som att de kan driva sina renar hej vilt över andras mark, och trampa ner, utan tillstånd. Och då menar jag jordbruksmark, som bönder lägger ner tusentals kronor och en massa tid på att plöja och så.

Och kastrera djuren utan bedövning, det är tydligen kultur. Jag tycker det är djurplågeri.

Så hemskt, arma djur!
Citera
2023-05-08, 10:42
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Japp, till skillnad från högern är jag väldigt, väldigt konsekvent. Dagens rennäring med stora hjordar är en kompromiss istället för att kompensera samerna för hundratals år av övergrepp.
Ge samerna full kompensation, förbud mot fordons- och helikoptertrafik och renhjordarna blir mindre. Det är möjligt att återintroducera vildrenen.
Rovdjuren tillåts expandera fritt även i renbetesområdet, ja hela landet.

Samerna har alltid haft kåtor på fjällen, de kan erbjuda fjällturism med över nattning och klövjerenar för de som inte orkar bära och/eller vill ha annan upplevelse.

Jag har inte varit i Jämtlandstriangeln på 12 år, då på vintern, området är överexploaterat. Storulvåns fjällstation har kört snövessla med slappa turister till Sylarna. Tydligen har Handöls sameby protesterat.

Källa

Källa

I med klimatförändringarna och ökat turisttryck är det bra om vi redan styr upp för att minska störningarna och maximerar naturupplevelserna.
Först måste vi ta i tu med den perverterade skogsindustrin, fast det är en diskussion för annan tråd.

Haha wtf. Till sylarna från storulvån går man ju. Tråkig utveckling.
Citera
2023-05-08, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eva89
Detta är horribelt.
Ponera att hästar skulle behandlas på samma sätt i Sverige,
och då har det aldrig ens funnits vildhästar i Sverige (tror jag).

Inga andra hjortdjur behandlas, ägs, på detta vidriga sätt.

Någonstans i Jämtland mötte jag en ren, det var bara hon och jag.
Aldrig att jag skulle vilja att hon skulle ägas av en dagens same.
Klart som faan att samerna inte vill att sådana möten ska äga rum.

I alla program om samerna så sägs det ju hela tiden hur mycket de älskar sina renar, jag får inte ihop det med att driva hjordar med helikopter och fyrhjuling med den stress det måste ge hos djuren plus att de skär i öronen och kastrerar dem utan bedövning. Antar att jag avfärdas som okunnig svensk men ärligt talat, att behandla djur så är troligen bara tillåtet av myndigheterna pga deras rädsla för att bli anklagad för rasism om de skulle tillämpa djurskyddskrav.
Citera
2023-05-08, 10:51
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Överlag tycker jag det är för jävligt att de ska ta bort stugorna.
Samtidigt har dessa stugor gjort det möjligt för oseriösa fjällvandare att ta sig ut på fjället.
Och resultatet är ju slående hur det har blivit.

Samtigt är samer ett jävla pack
Citera
2023-05-08, 10:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Klart dom ska ha skoterförbud utanför skoterlederna! Och hjälm när dom kör max 30. Elskotrar naturligtvis. Inte över 60dB i fjällnära miljö. Alkolås.
Allt annat är förbjudet enligt Miljövårdsbalkens lapp-paragraf, som är under utredning sedan 1976.
Varför tänker du att lapparna ska vara glada hela tiden?
Är du som rasist?
Citera
2023-05-08, 13:08
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtochjag
Ja, tyvärr är väl inte samerna några helgon när det kommer till miljö. Det är ofta rabbigt och ser rent ut sagt förjävligt ut där dom håller till.

Sen har jag väldigt svårt att tro att det skulle ha med nedskräpning att göra. Jag tror att samerna vill agera rebeller här och vara en nagel i ögat på myndigheterna och det svenska folket.

Samerna har inget emot turismen så läge dom tjänar pengar på den.
Samma med fiske och småviltjakt, så länge dom tjänar pengar på det så är det ok.

Nu tjänar dom ju inte ett öre på STF verksamhet, därav klagomålen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in