2023-05-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Samerna kom ca tiotusen år efter svenskarna. De invandrade för ungefär 2500 år sedan, men blev bofasta på 1900-talet. Svenskarna har bott i Sverige i ungefär 11-12000 år. Så var det med den koloniseringen.

Samerna är en enormt misslyckad grupp invandrare. Till och med somalierna är mer framgångsrika. De som skulle kunna konkurrera i värdelöshet är zigenarna, där 92% försörjs av svenskarna efter 500 år av integrering.

Den folkgrupp som talar våran gren av den germanska språkgruppen kan beläggas ha funnits i Sverige sedan bronsålder dvs ca 2500år tillbaka.

De jägar och samlar grupper som funnits dessförinnan har troligtvis antingen utkonkurrerats eller bladats upp i både Svenska och Samiska befolkningen.
Citera
2023-05-07, 18:00
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansflugan
Du har helt fel utgångspunkt. Klart att samerna får bestämma vad de vill givet deras rättigheter. Man ska vara glad att man fick ha husen där så länge. Om jag får låna din parkeringsplats ska jag vara tacksam över att jag får det och att jag fick det. Inte skrika över att jag inte får det längre den dagen du nu väl ändrar dig och vill använda den själv.

Pacta sunt servanda.

Sluta trolla nu.

Allemansrätten är en fin och fantastisk grej som kommer alla till gagn i Sverige. En rätt vi ska värna om.

Det är upprörande att Samerna anser sig stå över den rätten och inte vill respektera den. Jag anser att de saknar rätt till marken. En domstol får väl avgöra.
Citera
2023-05-07, 18:13
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Samerna kom ca tiotusen år efter svenskarna. De invandrade för ungefär 2500 år sedan, men blev bofasta på 1900-talet. Svenskarna har bott i Sverige i ungefär 11-12000 år. Så var det med den koloniseringen.

Samerna är en enormt misslyckad grupp invandrare. Till och med somalierna är mer framgångsrika. De som skulle kunna konkurrera i värdelöshet är zigenarna, där 92% försörjs av svenskarna efter 500 år av integrering.

Sverige har inte ens 1000 år som stat på nacken, 500 år är mer korrekt med tanke på Gustav Vasas centralstat, oavsett vilket hade den samiska kulturen varit konsoliderad före det att det fanns någon statsbildning att tala om. Dessutom, svenskarna koloniserade Norrland förs under medeltid, då längs med kust och vattenvägar, de saknade kunskap att odla i taigan genom svedjebruk, något som kom med skogsfinnarna på 1600-talet.

Beträffande Härjedalen så fick landskapet sin första fasta befolkning under vikingatid, sagan om Härjulf.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rjulf_Hornbrytare

Det vore på sin plats att förvaltningen av fjällen iaf de norra sköts av folket levt och verkat där i årtusenden. Det kommer även i framtiden att kunna gå på tur med tält i Jämtlandstriangeln.
Jag tycker att några fjällområden som redan nu är överexploaterade bör få vara en frizon för borgarpacket, där kan de glänsa för varandra och plocka livsstilspoäng obehindrat, ett zoo för de förtappade. 5000kr för en vecka i en mindre stuga och dagsturer med det absolut senaste i klädväg unnar jag dem.
Övriga fjällområden fredas från stugor, skoter och helikoptertrafik och där kan lugnet få segra till gang för rennäring och naturturism.
Citera
2023-05-07, 18:17
Medlem
trancass avatar
Citat:
Du har helt fel utgångspunkt. Klart att samerna får bestämma vad de vill givet deras rättigheter. Man ska vara glad att man fick ha husen där så länge. Om jag får låna din parkeringsplats ska jag vara tacksam över att jag får det och att jag fick det. Inte skrika över att jag inte får det längre den dagen du nu väl ändrar dig och vill använda den själv.

Pacta sunt servanda.

Samerna äger inte en enda kvadratmeter av fjället. Det är svenskarnas mark. De ska vara glada att vi är så snälla mot dem och ger dem bidrag samt upplåter mark för deras hobbyverksamhet
Citera
2023-05-07, 18:52
Medlem
Arctic Mans avatar
Tror om media skulle våga granska lapparna så skulle dom nog håll käften. Finns många ingångar på att visa hur sjuk rennäringen är.
Pengarna, visa hur mycket det kostar oss skattebetalare.
Rasismen, att man måste ha rätt blod.
Men nått som jag tror skulle få svenska folket att få blodet att koka, så är det djurhållningen.
Hur man behandlar renarna, oerhörd stress djur utsätts för. Allt från drivning med motorfordon, lasta in dom i lastbilar med 2 våningsplan, dom övre pissar och skiter på dom under. Lastbilar rengörs aldrig, stinker som fan då dom kör igenom mitt samhälle. Vid renskiljningen hur massa lappar står i små hagar där dom stressar renarna att springa runt runt, och kastar lasso på kalvarna och brottar ner och skär med kniv i örat. Och dom som ska slaktas, dras bara utanför hagen och få halsen avskuren, sen hänger dom i ställningar och styckas, i direkt synhåll för dom andra renarna i hagen. Varför kan ingen avslöja hur falskt allt är med lapparna!
Citera
2023-05-07, 20:21
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockermissbrukare
Sluta trolla nu.

Allemansrätten är en fin och fantastisk grej som kommer alla till gagn i Sverige. En rätt vi ska värna om.

Det är upprörande att Samerna anser sig stå över den rätten och inte vill respektera den. Jag anser att de saknar rätt till marken. En domstol får väl avgöra.

Läs det jag skriver. Det handlar om hus, inte allemansrätten.
Citera
2023-05-07, 20:22
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Samerna äger inte en enda kvadratmeter av fjället. Det är svenskarnas mark. De ska vara glada att vi är så snälla mot dem och ger dem bidrag samt upplåter mark för deras hobbyverksamhet

Läs mer. Det går inte att argumentera med de som inte tagit del eller ignorerat den senaste informationen i senare inlägg.
Citera
2023-05-07, 20:39
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Citat:
Läs det jag skriver. Det handlar om hus, inte allemansrätten.

Sant förvisso.

Men tar man bort stugorna så försvinner även chansen för vanligt folk att ta sig ut i markerna. Inte lika smidigt med att sätta upp tält på fjället.

Ganska osoft av samerna.
Citera
2023-05-07, 21:45
Medlem
Dessa jävla samer.. får massa bidrag från staten för att bedriva sin ej vinstdrivande inavelssyssla. Lägg ner allt.
Citera
2023-05-07, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Man
Tror om media skulle våga granska lapparna så skulle dom nog håll käften. Finns många ingångar på att visa hur sjuk rennäringen är.
Pengarna, visa hur mycket det kostar oss skattebetalare.
Rasismen, att man måste ha rätt blod.
Men nått som jag tror skulle få svenska folket att få blodet att koka, så är det djurhållningen.
Hur man behandlar renarna, oerhörd stress djur utsätts för. Allt från drivning med motorfordon, lasta in dom i lastbilar med 2 våningsplan, dom övre pissar och skiter på dom under. Lastbilar rengörs aldrig, stinker som fan då dom kör igenom mitt samhälle. Vid renskiljningen hur massa lappar står i små hagar där dom stressar renarna att springa runt runt, och kastar lasso på kalvarna och brottar ner och skär med kniv i örat. Och dom som ska slaktas, dras bara utanför hagen och få halsen avskuren, sen hänger dom i ställningar och styckas, i direkt synhåll för dom andra renarna i hagen. Varför kan ingen avslöja hur falskt allt är med lapparna!

Där är du verkligen inne på något. Skulle en vanlig lantbrukare börja karva med kniv i öronen på korna, eller för den delen transportera högdräktiga djur, eller driva dem med motorfordon på samma sätt som lapparna, så skulle det bli djurförbud direkt.
Dessutom verkar det som att de kan driva sina renar hej vilt över andras mark, och trampa ner, utan tillstånd. Och då menar jag jordbruksmark, som bönder lägger ner tusentals kronor och en massa tid på att plöja och så.

Och kastrera djuren utan bedövning, det är tydligen kultur. Jag tycker det är djurplågeri.
Citera
2023-05-07, 22:28
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Sverige har inte ens 1000 år som stat på nacken, 500 år är mer korrekt med tanke på Gustav Vasas centralstat, oavsett vilket hade den samiska kulturen varit konsoliderad före det att det fanns någon statsbildning att tala om. Dessutom, svenskarna koloniserade Norrland förs under medeltid, då längs med kust och vattenvägar, de saknade kunskap att odla i taigan genom svedjebruk, något som kom med skogsfinnarna på 1600-talet.

Beträffande Härjedalen så fick landskapet sin första fasta befolkning under vikingatid, sagan om Härjulf.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rjulf_Hornbrytare

Det vore på sin plats att förvaltningen av fjällen iaf de norra sköts av folket levt och verkat där i årtusenden. Det kommer även i framtiden att kunna gå på tur med tält i Jämtlandstriangeln.
Jag tycker att några fjällområden som redan nu är överexploaterade bör få vara en frizon för borgarpacket, där kan de glänsa för varandra och plocka livsstilspoäng obehindrat, ett zoo för de förtappade. 5000kr för en vecka i en mindre stuga och dagsturer med det absolut senaste i klädväg unnar jag dem.
Övriga fjällområden fredas från stugor, skoter och helikoptertrafik och där kan lugnet få segra till gang för rennäring och naturturism.

Fetade: Trams.

Tror du att dagens samer ens kallade sig samer för 2000 år sen? Eller talade samma språk som nu? Hade de samma flagga också? Givetvis inte.

Det har funnits germaner i Sverige (och Norrland) i tusentals år före samerna. Det är inget snack om saken. Så om du vill klumpa ihop dagens samer med forntida folk - då måste vi givetvis göra det med gamla german-stammar och kungariken, som sedermera utvecklats till svear.

Samerna ska vara tacksamma att de ens får ha en hydda på svensk mark. Otroligt patetiskt att de får sån specialbehandling än idag. De är ett riktigt skitfolk.
Citera
2023-05-07, 23:35
Medlem
Men ställ ut stora soptunnor, en del fattar inte att grejen med fjällvandring även är att planera sitt avfall (slänga på fjällstation/ta med hem)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in