2023-05-08, 09:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
M säger själv att hon är vaken under tiden J är borta.

En timme senare tar J ändå risken att dra kroppen över tröskeln och ut i trapphuset - fortfarande med grannen mittemot - för att sedan själv släpa nerför halva trappan innan hon ber om ett handtag, för att det låter för mycket.
Vidare genom porten och ut till bilen. Dessa moment har inneburit långt fler risker att bli upptäckt än att dra kroppen till förrådet, det rörde sig om sekunder.

Ja, Johanna är en risktagare, hon imponerar på det viset.

Men i själva verket handlar det om iskyla, avskand av de djupa känslor som de fflesta skulle känna här. KIskall kalkylerar och agerar hon.

Och med tanke på aktiviteten runt huset efter höstfesten på Nöjet, så har de helt osannolik "tur" med att ingen ser något.

Kl 02:30 (tror jag det var) blev en gäst från Nöjet upplockad utanför Storgatan 71. Tänk om det hade varit bara lite senare, och två tjejer släpar ut en kropp från huvudentrén.

Innan dess har flera varit i rörelse i huset.

Johanna hade mindre risk att bli upptäckt på sitt eget våningplan, det fanns ju bara grannen där.
Citera
2023-05-08, 09:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jo det låter helt otroligt!

Men så länge man inte kan acceptera att även M kan ha onda avsikter så måste alla försvårande omständigheter för M förklaras på mer eller mindre orimliga sätt. Tråden fastnar vid en punkt i några dagar och slutar med att ingen trolig förklaring till J eller M s beteende har lämnats förutom den som rätten redan fastslagit. Att mordet skedde i gemensamt samförstånd.

Eftersom det saknas teknisk bevisning för själva mordet så vilar åtalet på en stark indiciekedja. Och trots att vi i tråden ägnat månader till att plocka isär varenda liten detalj och analyserat dom, så finns det enligt mig inte en enda punkt som talar för att varken J eller M är oskyldigt dömd.

Nu citerar jg det här inlägger, men letar efter ett annat som jag ville svara på. Hittar det inte nu istressen, men jag såg i morse att du srev et inlägg om att Maja varit två gånger hos Tove för att söka upp henne.

Vilken är den andra gången hon varit hos Tove?

Den ena gången, det är ju den då Maja kommer med A till A*lbin och sedan ansluter Johanna. Det är då Tove blir så ångstfylld att hon skär sig i benent, och skriver till P*eter.

Men vid vilket annat tillfälle står Maja utanför Toves dörr?
Citera
2023-05-08, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu citerar jg det här inlägger, men letar efter ett annat som jag ville svara på. Hittar det inte nu istressen, men jag såg i morse att du srev et inlägg om att Maja varit två gånger hos Tove för att söka upp henne.

Vilken är den andra gången hon varit hos Tove?

Den ena gången, det är ju den då Maja kommer med A till A*lbin och sedan ansluter Johanna. Det är då Tove blir så ångstfylld att hon skär sig i benent, och skriver till P*eter.

Men vid vilket annat tillfälle står Maja utanför Toves dörr?

Det är från förhöret med Peter.

445

Förhör P*eter:

"För ett år sedan vid jultid ringde Tove upp P*eter vid ca kl 02.00 på natten. Hon lade på men
P*eter ringde upp. Tove sa det var ett himla liv. Sa att Maja stod utanför dörren och Tove fick
inte gå ut. Hon var osammanhängande, kanske hon inte hade koll på var hon var eller tid"

/448
" Något specifikt tillfälle du tänker på?
Ja, när det var på en efterfest. Då skrev Tove att hon var rädd och att hon behövde komma
därifrån. Då sa hon att det inte gick för hon var rädd. Då namngav hon Johanna i ett sms. Jag
tolkade det som att det var Johanna som Tove var rädd för. Sen fick jag tag på henne via
telefon efter mycket om och men. Då nämnde hon även Maja. Då visste jag inte vem Maja var.
Jag har konversationen sparad i min mobil.
När hände detta?
Två år sedan kanske. På sommarhalvåret.
Polisen har fått en konversation från C*arina Tönnies, Toves mamma. Känner du igen detta?
Förhörsledarens anteckning: P*eter förevisas konversationen.
Ja men det är den här konversationen jag menar. Den kommer från min telefon. Vet inte om
det är hela. Vi kan kolla på det i min mobil."
Citera
2023-05-08, 10:13
Medlem
Citat:
För att man inte åker ifrån ett lik som ligger på ett ställe där man inte har kontroll. Att yoghurtpappan var vaken visste hon. Övriga grannar hade hon ingen koll på. Så om hon hade släpat kroppen och öppnat och stängt dörren till vindsförrådet så borde hon vara nojig för att grannen mittemot stått och tittat i kikhålet i dörren eller att dom under hört. McD resan var ett svepskäl ja. Och troligen ville hon även försäkra grannen att det han hörde var inget han behövde oroa sig för.

Men hur stor risk var det att någon granne skulle öppna dörren till vindsförrådet mitt i natten under en halvtimme?

Är du säker på att hon visste att "yoghurtpappan" var vaken?
Hade någon av MGM kollat genom "ögat" och sett vem som ringde på dörren?
Citera
2023-05-08, 10:16
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om det finns något i MH:s, JJ:s eller grannens mobiler så kan det se ut som i de här tre skärmbilderna från en tömd iPhone:

https://gofile.io/d/KHQfea

Det är från en ”full file system” tömning av en iPhone 12 som har iOS 16.1.1 (iPhonens operativsystem och iOS 16 versionen släpptes nån månad innan mordet) som jag har kört i ett program som en kille skrev innan han började hos polisens leverantör Cellebrite. Principen och metoden är densamma som i polisens program de tömt tjejernas mobiler med.

Jag har valt att inte ta med hur mobilen använder Wi-Fi för att skicka data eller hur apparna jobbar i bakgrunden men det kan jag visa mer senare. Finns fler än hundra såna här artefakter i mobilen.

Som synes så ser man om skärmen lyser upp, om det beror på att man får en notis, skärmen släcks, om mobilen är inpluggad i väggen, om skärmen låses eller är öppen och man ser även steg som användaren tar.

(I tabellen finns även Resting Energy som hänvisar till Resting Metabolic Rate i Hälsa -appen och är inte relevant för detta fall. Kopplat till den här aktuella iPhonen har det också varit en Apple Watch.).

Notera även tidslinjen. Alltså grafen i övre delen av bilden. Sånt är tydligt och pedagogiskt i rätten. Varje aktivitet har sin egen tidslinje att jämföra med de andra.

Det här är ett bra program med avancerade funktioner men de som polisen har är ännu mer raffinerade och har fler funktioner för redovisning och validering av datan.

Polisen har i sitt program möjlighet att SAMKÖRA flera tömda mobilers användardata i en tidslinje.

Alltså har de möjlighet att samköra tidslinjen med de här detaljerna från tjejernas och grannens mobiler.

Dessutom kan de tömma molntjänsterna för tjejerna, och då även t.ex Toves Google-konto, och lägga in detta i samma tidslinje.

Då börjar vi snacka lite mer grundlig IT-forensik.

Går även att djupdyka i mobilernas databaser med mer manuell metod än såna här lite mer automatiserade program.

Ska tilläggas att det protokoll som gjorts vid den ”full file system” tömning som polisen gjort helt saknas i fupen. Varför?
Endast protokollet för den logiska extraktionen finns. Ja, protokoll och protokoll, vad man nu ska kalla det…

Hur den här datan kan användas är upp till varje part men som åklagare hade jag använt den för att få ”startskottet” på tidslinjen.

Alltså när grannen släcker skärmen, kanske låser den, nån app slutar använda data över nätet (Tiktok, Youtube, you name it) och han börjar fokusera på de ljud som hörs i huset.

Intressant- om åklagaren ska få tillgång till grannens filer så antar jag att polis måste beslagta hans mobil, om försvaret vill få tillgång till grannens filer så är det bara att fråga honom? Redan tömda data och filer (M+J+T) får försvaret om de begär ut dem som bevismaterial så att M, J, T och grannens filer kan samköras?
Senast redigerad av Pythia_88 2023-05-08 kl. 10:18.
Citera
2023-05-08, 10:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jo det låter helt otroligt!

Men så länge man inte kan acceptera att även M kan ha onda avsikter så måste alla försvårande omständigheter för M förklaras på mer eller mindre orimliga sätt. Tråden fastnar vid en punkt i några dagar och slutar med att ingen trolig förklaring till J eller M s beteende har lämnats förutom den som rätten redan fastslagit. Att mordet skedde i gemensamt samförstånd.

Eftersom det saknas teknisk bevisning för själva mordet så vilar åtalet på en stark indiciekedja. Och trots att vi i tråden ägnat månader till att plocka isär varenda liten detalj och analyserat dom, så finns det enligt mig inte en enda punkt som talar för att varken J eller M är oskyldigt dömd.

Nej, det är en svg indiciekedja fär att Maja har hållit i Toves händer.

Tala om för mig vad du anser vara starka indicier, förutom att Maja varit i lgh när mordet skedde, att Majas mobil visar på aktivitet runt två tider, 02:19 (då vissa utredare verkar ha en uppfattning om att mordet skedde) och 02:43, då mordet förmodligen (enligt min tro) skett runt 02:30- tiden och Johanna bevisligen är på väg från lgh med Toves mobil och träffar på grannen.
Maja sätter sig själv också på mordplatsen isf strax efter mordet ha skett, då hennes mobil visar på aktivitet. Det skulle kunna vara ett indicium, i vilket fall som helst finns det frågetecken här var Toves kropp kanha varit. Även det faktum att Toves kropp skulle kunna ha funnits i lgh medan Johanna är på Donken, och meddelanden mellan tjejerna kan tolkas som att JJ vet att Maja är vaken, och det kan även tolkas som att hon visar på lugnande ord. Sedan uppger Maja att hon sitter kvar på toa tillls JJ kommer tillbbaka.

Domen påpekar även på omöjligheten att mordet ska ha skett av enbart en person.

Jag kan hålla med om att det finns graverande indicier, men flera av dom kan man även vända åt andra hållet.

Jag håller också med om att förrådsteorin har sina brister, men det finns alltid sådana omöjliga mord. Cezry åkte ut i skogen med sin fru, trots att barent var med i bilen. Hon kom aldrig tillbaka till bilen, och hittades sedan död (fast på annat ställe).
Stefan D mördade Lena bakom ett bullerplank 150 m från hennes hem,mitt i bostadsområdet, flera villor låg helt nära, och även han själv bodde i området. Han tog sig sedan hem, förmodligen på cykeln, blodig. De är risktagare, de här personerna som ljuger på för oss andra, helt omöjliga lögners vis. De gör saker som inte många skulle varken våga eller vilja.

Men det finns inget som utesluter förrådsteorin, inte heller som jag ser det att bristen på avvärjningsskador är ett bevis på att Maja varit med. Rättsläkaren nämner flera andra faktorer, vilka alla skulle kunna spela in här, när det sker strypning av ensam gm. Inte heller ser jag det som rätten anser bevisat att det var just sparkar mot väggen, särskilt som att grannen faktiskt nämner slag eller steg. Det kan ha varit sprakar kanske, men indicierna är svaga för fasthållningen.

Johannas ord kan man inte se som ett indicium, eftersom hennes hela liv och tankar är helt färgade av upplevd kränkthet och hämndbegär.

Maja säger väl i förhör att mobilen hämtade hon vid sängen när hon kom åter hem från dumpningen? Nu är det rättens ord som gäller, men rätten menar ju att mobilen inte visar på rörelse efter toabesöket. Alltså tidsstämplarna behöver vi här för att förstå bättre. Men mobilen, belv den kvar i badrummet? Och hur vet vi att Maja kommer ihåg detaljerna rätt här?

Jag ser stora hål i indiciekedjan, oavsett om hon dletagit elelr inte. Det finns många möjligheter här, alltifrån att Maja faktiskt har sovit och kroppen varit gömd, till att Maja vaknat upp, och hört, sett något. Till att hon faktiskt varit med i någon mån, alltifrån ett kort hållande i tron om att hon behövde försvara Johanna till att hon faktiskt deltog i större utsträcking.

Att Maja skule bhöva vakta Tove, det fattar jag inte vitsen med? Tvärtom, är det väl en stor risk att Maja freakar ut, kanske lämnar, går till grannen, ringer 112 eller på annat sätt gör "bort sig".

Visst, Johann litar välidgt mycket på Maja, men Maja har ändå några saker som talar för hennes fördel förutom allt det jag tagit upp tidigare. Det är också idiotiskt att sätta sig på mordplatsen om man vet att man varit med. Maja har inte sagt att Johanna har dödshotat henne, vilket är lika vagt som det andra påstår visar att JOhanna är ärlig när hon påstår att Maja bara höll i vid någon sekvens.

Det ena talar för att Johanna r ärlig, men varför är Majas milda version av Johannas tysta hot, som mer ligger i vad Maja känner och att Johanna hotar med att ta sitt liv om hon hamnar i fängelse?

Det ser jag som att man blir partisk och har svårt att ta till sig det hela på ett objektivt sätt. Vi är alla lite så, bra att tänka på det.
Citera
2023-05-08, 10:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychoticwaltz
Att kalla Toves sms till fotbollstränaren Peter Gustafsson för en fyllegrej tycker jag är respektlös trivialisering. Det handlar inte om att demonisera Johanna eller reducera Johannas mordiska handlingar.

Det verkar som att folk är smått besatta av Johannas persona. Det är Majas roll vi talar om här, eller rättare sagt Johannas och Majas gemensamma historik och gemensamma agenda mot Tove.

Sedan står det fritt att tolka sms:et precis hur man vill, dock skall man komma ihåg att det inte en enskild händelse, det finns fler.
Det är omvittnat att Ts beteende då hon druckit för mycket haft en del övrigt att önska med mindre lämpligt ordval och starka känsloyttringar som t ex självskadebeteende.

Jag ser inte referens till och tolkning av vittnesmål som en respektlös trivialisering. Oavsett Ts alla goda sidor förefaller hon haft svårigheter att hantera sig själv då hon varit berusad.
Citera
2023-05-08, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Men hur stor risk var det att någon granne skulle öppna dörren till vindsförrådet mitt i natten under en halvtimme?

Hon kan ju inte veta såklart om nån står och tittar i kikhålet eller hur många som hört ljuden. Men eftersom grannarna under reagerade på ljuden från J s lägenhet så borde tanken funnits att fler kan ha hört. Om det var prio ett att inte låta M se kroppen hade hon bara kunnat sagt till M att det är dags att åka hem så hade hon kunnat jobba ostört.
Citera
2023-05-08, 10:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är från förhöret med Peter.

445

Förhör P*eter:

"För ett år sedan vid jultid ringde Tove upp P*eter vid ca kl 02.00 på natten. Hon lade på men
P*eter ringde upp. Tove sa det var ett himla liv. Sa att Maja stod utanför dörren och Tove fick
inte gå ut. Hon var osammanhängande, kanske hon inte hade koll på var hon var eller tid"

/448
" Något specifikt tillfälle du tänker på?
Ja, när det var på en efterfest. Då skrev Tove att hon var rädd och att hon behövde komma
därifrån. Då sa hon att det inte gick för hon var rädd. Då namngav hon Johanna i ett sms. Jag
tolkade det som att det var Johanna som Tove var rädd för. Sen fick jag tag på henne via
telefon efter mycket om och men. Då nämnde hon även Maja. Då visste jag inte vem Maja var.
Jag har konversationen sparad i min mobil.
När hände detta?
Två år sedan kanske. På sommarhalvåret.
Polisen har fått en konversation från C*arina Tönnies, Toves mamma. Känner du igen detta?
Förhörsledarens anteckning: P*eter förevisas konversationen.
Ja men det är den här konversationen jag menar. Den kommer från min telefon. Vet inte om
det är hela. Vi kan kolla på det i min mobil."

Ja, men det är u smma tillfälle. Han mindes ju detta men somjag uppfattar det om man läser hela vägen så är det ju ett och samma tillfälle.

Nu är jag "på väg" och kommer ha svårt att hinna, och någon tillgång till FUP kommer jag inte att ha. Men jag minns att jag läste hela hans förhör, C*arinas screenshot och om det var M*ys förhör?? Ja, pusslebitarna föll på plats för PG, som jag fattade det.
Citera
2023-05-08, 10:30
Medlem
Citat:
Ja, men det är u smma tillfälle. Han mindes ju detta men somjag uppfattar det om man läser hela vägen så är det ju ett och samma tillfälle.

Nu är jag "på väg" och kommer ha svårt att hinna, och någon tillgång till FUP kommer jag inte att ha. Men jag minns att jag läste hela hans förhör, C*arinas screenshot och om det var M*ys förhör?? Ja, pusslebitarna föll på plats för PG, som jag fattade det.

Det ena tillfället var runt juletid. Medans andra tillfället var en efterfest under sommarhalvåret där T ville komma därifrån.
Citera
2023-05-08, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Det är uppenbart en enormt mycket större risk att grannen mittemot, eller vem som helst i hela världen, ska se JJ släpa en kropp till ett förråd i trapphuset än att någon ska hitta kroppen där den redan ligger, på toaletten. Det är en extrem logisk lucka i resonemanget om förrådet helt enkelt, och den behöver även den som förespråkar teorin acceptera. JJ släpar alltså en död människa fram och tillbaka in i en lägenhet med stor risk för att bli upptäckt, till synes utan någon rimlig anledning, dessutom medan ett presumtivt vittne ligger och sover inne i hennes enrumslägenhet. Det är väldigt konstigt alltihopa.
Citera
2023-05-08, 10:35
Medlem
Citat:
Ja, Johanna är en risktagare, hon imponerar på det viset.

Men i själva verket handlar det om iskyla, avskand av de djupa känslor som de fflesta skulle känna här. KIskall kalkylerar och agerar hon.

Och med tanke på aktiviteten runt huset efter höstfesten på Nöjet, så har de helt osannolik "tur" med att ingen ser något.

Kl 02:30 (tror jag det var) blev en gäst från Nöjet upplockad utanför Storgatan 71. Tänk om det hade varit bara lite senare, och två tjejer släpar ut en kropp från huvudentrén.

Innan dess har flera varit i rörelse i huset.

Johanna hade mindre risk att bli upptäckt på sitt eget våningplan, det fanns ju bara grannen där.

Du skriver "Tänk om det hade varit bara lite senare, och två tjejer släpar ut en kropp från huvudentrén".

Vad jag funderat på är vilken väg de tog med TT.s kropp. Är det klarlagt att det inte var via källaren (som är mer dold från insyn).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in