2020-12-24, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saffran33
Testat i en månad nu. Märkte ingen effekt av det över huvudtaget. Använde naturdrogeriets perikon. Tog en gång 10 st (3750 mg) och märkte inte ett dugg. Är väll tyvärr så att receptbelagda läkemedel är det enda som hjälper men ger biverkningar. Att vitamin tillskott skulle ha någon positiv effekt är jag skarp skeptisk till efter att testat mycket olika saker, detta blir det sista naturliga vitamin tillskott jag testar, ren falsk marknadsföring. Tog det för stress och sömn problem

Det finns studier som visar att det funkar. Alla märken levererar inte lika bra johannesört.

Källor:

Szegedi, A., Kohnen, R., Dienel, A. & Kieser, M. (2005). Acute treatment of moderate to severe depression with hypericum extract WS 5570 (St John’s wort): Randomised controlled double blind non-inferiority trial versus paroxetine. British Medical Journal, 330(7974):759.

Fava, M., Alpert, J., Nierenberg, A.A., Mischoulon, D., Otto, M.W., Zajecka, J., Murck, H. & Rosenbaum, J.F. (2005). A double-blind, randomized trial of St. John’s wort, fluoxetine, and placebo in major depressive disorder. Journal of Clinical Psychopharmacology, 25(5):441-447.

Seelinger, G. & Mannel, M. (2007). Drug treatment in juvenile depression? Is St. John’s wort a safe and effective alternative? Journal of Child and Adolescent Mental Health, 12(3):143-149.

Fegert, J.M., Kolch, J., Zito, J.M., Glaeske, G. & Jahnsen, K. (2006). Antidepressant use in children and adolescents in Germany. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 16(1-2):197-206.

Friede, M., Henneicke von Zepelin, H.H. & Fraudenstein, J. (2001). Differential theory of mild to moderate depressive episodes (ICD-10 F 32.0; F 32.1) with St. John’s wort. Pharmacopsychiatry, 31(1): S38-41.

Tråkigt att det inte funkade för dig, dock är en månad för kort tid för att utvärdera. Det kan ta 6-8 veckor för johannesört att ge effekt. När det gäller receptbelagda läkemedel så är det ingen garanti att det fungerar utan de kan förstöra liv.
Senast redigerad av kallea79 2020-12-24 kl. 03:19.
Citera
2021-02-18, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emelito
Har testat lite olika naturläkemedel mot nedstämdhet/ångest tidigare utan att få någon vidare märkbar effekt.. (Rosenrot, Chamomile, Valerian, Passionflower m.m) Men först nu i veckan som jag prövade på Johannesört-extrakt.

Svär på gud, det tog 45min sen kändes det som att jag hade poppat en halv ksalol haha.. Trodde först effekten va placebo, men kan nu med facit i hand säga att det i allra högsta grad är johannesörten som ger effekt!

Men allt är olika för alla.
Vilken köpte du?
Citera
2022-02-17, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakobdahlstrom
Hur är det numera, det verkar ju bara gå att få tag på Hypermin i Sverige, som innehåller 66mg per tablett.

Vad är det ens för mening att sälja denna, då all forskning säger att det krävs minst 700-900mg per dag för att nå effekt? Det är ju ren bluff att sälja 66mg per tablett och sedan skriva att man skall ta 3 tabletter per dag.

Är det förresten som märkt av någon reaktion åt något håll när man tagit johannesört med alkohol?

Dessa är jävligt effektiva i kombination med l-teanin trots sina 66mg (tror att det är det verksamma ämnet som är 66mg, vilket isåfall står sig rätt bra mot en 400mg kapsel med 0.3% av det verksamma ämnet. ( Inne på tredje dan och min sexlust har skjutit i taket dag 2 och dag 3. Förmodligen därför den verkar ha lindrat min depression oerhört på 3 dar bara. Tar 2 tabletter på morgonen, 1 på kvällen.

Inga biverkningar, och ingen känslighet för ljus
Senast redigerad av fonzen 2022-02-17 kl. 14:13.
Citera
2022-03-11, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Ellington-
Johannesört påverkar samma receptorer i hjärnan som bensodiazepiner så en omedelbar effekt är inte omöjlig om man är en orolig själ
De som tar johannesört för att kunna sova bättre blir i regel hjälpta från dag ett.

Obs, detta är skitsnack. Det har en mild påverkan på serotoninåterupptaget (dvs som en SSRI, fast sämre). Det aktiverar också cytokrom p-450, vilket gör att om man tar johannesört samtidigt som man äter SSRI så får man sämre effekt av den riktiga medicinen då den bryts ned snabbare.

Benzo modulerar effekten av GABA, en annan signalsubstans.
Citera
2022-04-20, 19:48
Medlem
Har johannesört nån verkan alls eller är det bara bluff?

Grejen är att jag ätit ssri/snri och får effekt redan i låga doser ( knappt att jag hinner komma upp i startdos så märker jag skillnad i mitt mående ) MEN jag får såna konstiga biverkningar ( svårt att förklara men får en konstig känsla i huvudet som påverkar hela mig )
Därför undrar jag om johannesört kan vara ett alternativ….men är lite rädd att testa grejer som liksom inte är riktiga läkemedel/vetenskapligt stöd samt rädd för biverkningar.

Någon med erfarenhet?
Citera
2022-09-22, 22:51
Medlem
Bumpar denna
Citera
2023-01-30, 15:27
Medlem
Trulfs avatar
Testat detta i fem veckor. Till en början vill jag säga att jag inte är deprimerad i sakens mening utan lider av arbetsrelaterad stressutmattning med allt vad det innebär sedan några månader tillbaka. Utmattningen har dock vissa depressiva inslag. Jag får 17 punkter på depp-skalan. Min läkare anser inte att jag bör behandlas med antidepressiva eftersom det inte är min primära diagnos. Men jag testade Johannesört för den goda saken skull. Johannesört Neuroplant 300 mg tre gånger om dagen i enlighet med tyska studier. Jag äter inga andra mediciner, bara magnesium och D-vitamin som kosttillskott.

Efter en månad kan jag konstatera följande.
Jag har inte märkt av någon större skillnad i mitt mående annat än mindre saker som likväl skulle kunna vara placeboeffekter. Jag har till exempel märkt att jag börjat skratta hysteriskt när jag kollar på humorserier. Detta gjorde jag inte tidigare. Jag har också märkt att jag inte har samma starka restless legs-symptom på kvällen som tidigare. Det kan ha att göra med ökad dopaminbildning i hjärnan.

Under tiden som jag åt Johannesörten upplevde jag vissa biverkningar. Huvudvärk, handsvett och illamående var de vanligaste. Huvudvärken gick över efter ca två veckor. Illamående kom och gick och var så kraftigt att jag vissa dagar hoppade över en tablett och övervägde att helt sluta ta läkemedlet. Johannesörten har inte haft någon inverkan på ångest, hjärndimma eller trötthet. Kan dock konstatera att jag inte haft något starkare panikångestpåslag under tiden.

Efter en månad har jag fortfarande 17 poäng på deppskalan. Så inget alls har förändrats.

Jag tror att Johannesört i viss utsträckning kan fungera, men då måste man vara
”deprimerad på riktigt” och inte tro att några mirakel kommer ske. Man bör kombinera det med lustfyllda aktiviteter och goda vänners lag. Då kan det ha positiv effekt. För mig var effekten endast en månad av konstant illamående.
Citera
2023-02-11, 21:57
Medlem
Trulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
Testat detta i fem veckor. Till en början vill jag säga att jag inte är deprimerad i sakens mening utan lider av arbetsrelaterad stressutmattning med allt vad det innebär sedan några månader tillbaka. Utmattningen har dock vissa depressiva inslag. Jag får 17 punkter på depp-skalan. Min läkare anser inte att jag bör behandlas med antidepressiva eftersom det inte är min primära diagnos. Men jag testade Johannesört för den goda saken skull. Johannesört Neuroplant 300 mg tre gånger om dagen i enlighet med tyska studier. Jag äter inga andra mediciner, bara magnesium och D-vitamin som kosttillskott.

Efter en månad kan jag konstatera följande.
Jag har inte märkt av någon större skillnad i mitt mående annat än mindre saker som likväl skulle kunna vara placeboeffekter. Jag har till exempel märkt att jag börjat skratta hysteriskt när jag kollar på humorserier. Detta gjorde jag inte tidigare. Jag har också märkt att jag inte har samma starka restless legs-symptom på kvällen som tidigare. Det kan ha att göra med ökad dopaminbildning i hjärnan.

Under tiden som jag åt Johannesörten upplevde jag vissa biverkningar. Huvudvärk, handsvett och illamående var de vanligaste. Huvudvärken gick över efter ca två veckor. Illamående kom och gick och var så kraftigt att jag vissa dagar hoppade över en tablett och övervägde att helt sluta ta läkemedlet. Johannesörten har inte haft någon inverkan på ångest, hjärndimma eller trötthet. Kan dock konstatera att jag inte haft något starkare panikångestpåslag under tiden.

Efter en månad har jag fortfarande 17 poäng på deppskalan. Så inget alls har förändrats.

Jag tror att Johannesört i viss utsträckning kan fungera, men då måste man vara
”deprimerad på riktigt” och inte tro att några mirakel kommer ske. Man bör kombinera det med lustfyllda aktiviteter och goda vänners lag. Då kan det ha positiv effekt. För mig var effekten endast en månad av konstant illamående.

Kanske inte så konstigt att det inte fungerade. Hade enligt läkarna vitamin B12-brist och inte depression/utmattning.
Citera
2023-04-20, 19:07
Medlem
Jag köpte naturdrogeriets perikon. Vet någon om det är en bra produkt, har tagit 350mg 1 gg om dagen ni i en vecka. Mailat dem om den är ett bra extrakt men inte fått svar. Är det värt att köpa någon annan, kanske Swasons produkt, och käka den jag har nu till en ny ask dimper ner i postlådan?
tror jag valde denna väg istället för SSRI-väg då jag hört lite om PSSD(persistant sexual någonting disorder) när det kommer till SSRI och jag chansar på JÖ kanske är bättre på området?
Senast redigerad av henlo 2023-04-20 kl. 19:09.
Citera
2023-05-04, 12:29
Medlem
SydafrikaConnys avatar
Hej! När jag var 12 så fick jag enligt morsan "Klerv". Jag har nyligen fått liknande symptom på de jag minns från den gången. Nu är jag 24 och när jag var hos doktorn härom dagen så sa han att jag kanske fått klerv igen. Jag fick dock aldrig riktigt klart för mig vad Klerv är för något, utöver att det kan liknas vid en barnsjukdom och blir mindre vanlig med åldern. Kan någon här förklara för mig vad Klerv är för något? Finns det naturliga botemedel? Är det farligt?

Tacksam för alla svar. Mvh.
Citera
2023-05-04, 14:13
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallea79
Det finns studier som visar att det funkar. Alla märken levererar inte lika bra johannesört.

Källor:

Szegedi, A., Kohnen, R., Dienel, A. & Kieser, M. (2005). Acute treatment of moderate to severe depression with hypericum extract WS 5570 (St John’s wort): Randomised controlled double blind non-inferiority trial versus paroxetine. British Medical Journal, 330(7974):759.

Fava, M., Alpert, J., Nierenberg, A.A., Mischoulon, D., Otto, M.W., Zajecka, J., Murck, H. & Rosenbaum, J.F. (2005). A double-blind, randomized trial of St. John’s wort, fluoxetine, and placebo in major depressive disorder. Journal of Clinical Psychopharmacology, 25(5):441-447.

Seelinger, G. & Mannel, M. (2007). Drug treatment in juvenile depression? Is St. John’s wort a safe and effective alternative? Journal of Child and Adolescent Mental Health, 12(3):143-149.

Fegert, J.M., Kolch, J., Zito, J.M., Glaeske, G. & Jahnsen, K. (2006). Antidepressant use in children and adolescents in Germany. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 16(1-2):197-206.

Friede, M., Henneicke von Zepelin, H.H. & Fraudenstein, J. (2001). Differential theory of mild to moderate depressive episodes (ICD-10 F 32.0; F 32.1) with St. John’s wort. Pharmacopsychiatry, 31(1): S38-41.
.
Bäst fungerar om man plockar egen Johannesört, torkar så mycket man behöver i ett år och gör en kopp te varje dag.

Man plockar blommorna precis när knopparna börjar slå ut.

Lagstiftningen i EU är hårdare mot naturläkemedel än för läkemedel.
Naturläkemedel måste säljas i så små doser att de aldrig ger några bieffekter, men då får man inte heller så stark effekt.

Johannesört fungerar, men den kan förstöra effekten av p-piller och andra läkemedel (för den får enzymet zyp450 att bryta ned läkemedel snabbare).
Huden kan i sällsynta fall även bli ljuskänslig så man lättare blir bränd när man solar.

Kör äkta vara, plocka egen johannesört.
Citera
2023-05-08, 05:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Ellington-
Jag har haft en förmåga att se mörkt på saker och känna mig uttråkad sedan tonåren. Jag har inte varit deprimerad utan snarare lätt nedstämd. Prövade antidepressiva för kanske sex år sedan när jag var runt 20 och de hjälpte knappt. Biverkningarna gjorde att det inte var värt att ta tabletterna så jag slutade.

För cirka två år sedan testade jag Movinas johannesört och det slutade med att jag fick en, vad jag tror, panikångestattack. Naturligtvis slutade jag med johannesörten men för några månader sedan så såg jag glad ut och gick jag på tabletterna igen. Jag började med en tablett innan sänggående och har gradvis ökat intaget till idag tre per kväll.

I början av kuren så märkte jag genast en avsevärd förbättring i mitt humör och välbefinnande. Helt plötsligt såg jag saker mycket ljusare och tyckte det var roligt att prata med andra människor. Jag blev genast mer uppskattad och de som känner mig upplevde mig mer lättsam och intressant. Mitt självförtroende ökade med 200% och helt plötsligt så började damer att flörta med mig och jag gjorde folket jag träffade på bra humör.Eftersom jag träffar många människor dagligen i mitt jobb så var effekten av johannesörten väldigt tydlig.

Den här nästan "maniska" perioden som varade i runt två veckor har nu normaliserat sig och jag är på en jämn nivå i humöret. Visst har jag mina problem och mår dåligt över vissa saker men jag känner mig trygg i mig själv och jag mår inte dåligt över småsaker. Hela dagen blir inte förstörd om någon idiot pekar fingret åt mig på motorvägen.

Nackdelarna med johannesört är få. Den största nackdelen är att det är dyrt som satan. 133 kronor för 60 tabletter. En förpackning räcker cirka 20 dagar för mig men det är värt varenda öre.
Något minskad sexlust. Detta är i sig inget problem för mig men om man redan har liten sexlust så bör man vara medveten om detta. Enligt andra källor så ökar sexlusten hos vissa som äter johannesört så detta verkar vara individuellt.
Ljuskänsligheten ökar. Nu när det börjar bli vår så får jag ibland ont i ögonen när solen är framme. Det är inte ett stort problem, jag kan köra bil utan solglasögon och det påverkar inte vardagen. Enligt bipacksedeln så är även huden mer känslig för sol och jag uppfattar det som att det är lättare att bränna sig på sommaren.

Om man nu vill börja käka johannesört så bör man tänka på fyra saker:

Graden av nedstämdhet
Om man mår piss och känner att livet inte är värt att leva, man har självmordstankar och ett destruktivt beteende så tycker inte jag att johannesört är den rätta vägen. Det kan snarare förvärra problemen. Mår man så dåligt att man uppfyller kriterierna för en depression så behöver man starkare preparat och framförallt en kontakt med läkare.

Initial ångest
När jag började ta johannesört regelbundet så kände jag overklighetskänslor och ett tryck över bröstet. Jag klarade mig ur det eftersom jag visste vad det berodde på (johannesörten) och att jag var på ett strålande humör.
Dessa ångestkänslor varade cirka två veckor för mig.

Ekonomi
Johannesört är dyrt. Ska man börja med detta så räcker inte bara ett paket. Jag räknar med att konsumera detta under flera års tid vilket kommer innebära en totalkostnad på kanske 5000 kronor. Har man en dålig ekonomi så måste man vara beredd på att prioritera detta.

Valet av preparat
Sist men inte minst! Det viktigaste att tänka på är val av preparat. Jag köpte en burk johannesört online som hette "Lambert´s st John´s worth" efter det att min Movina tog slut. Enligt specifikationen så innehöll de tabletterna 20 gram mer av det verksamma ämnet än vad Movina gjorde. Detta var ett stort misstag eftersom jag gradvis började känna mig sämre och sämre. Jag trodde att effekten av johannesörten bara var placebo och att jag aldrig skulle bli på bra humör igen. I ett sista desperat försök så försökte jag köpa Movina men det tillverkades inte längre. En snabb sökning på google visade att det preparatet som liknade Movina mest var Neurokan och tillverkas i Tyskland, naturläkemedlens Mekka.
Detta införskaffades i en nätbutik och några dagar senare var jag på benen igen.
Det enda jag kan rekommendera är just Neurokan eftersom jag bara prövat tre olika tillverkare varav två gav samma effekt, Neurokan och Movina.
Vill man inte beställa online så säljer Apoteket Neurokan och eventuellt hälsokostbutiker.

Jag råder alla som känner sig lätt nedstämda att pröva johannesört. Mår man väldigt dåligt så är det farbror doktorn som gäller.

Frågor?
Nackdelen är att det är ren placebo och att den därtill är helt värdelös, fördelen är just att det är placebo och att du om du överhuvudtaget får någon effekt av den omöjligt blir beroende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in