Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-04-12, 13:17
Medlem
-Ellington-s avatar
Jag har haft en förmåga att se mörkt på saker och känna mig uttråkad sedan tonåren. Jag har inte varit deprimerad utan snarare lätt nedstämd. Prövade antidepressiva för kanske sex år sedan när jag var runt 20 och de hjälpte knappt. Biverkningarna gjorde att det inte var värt att ta tabletterna så jag slutade.

För cirka två år sedan testade jag Movinas johannesört och det slutade med att jag fick en, vad jag tror, panikångestattack. Naturligtvis slutade jag med johannesörten men för några månader sedan så såg jag glad ut och gick jag på tabletterna igen. Jag började med en tablett innan sänggående och har gradvis ökat intaget till idag tre per kväll.

I början av kuren så märkte jag genast en avsevärd förbättring i mitt humör och välbefinnande. Helt plötsligt såg jag saker mycket ljusare och tyckte det var roligt att prata med andra människor. Jag blev genast mer uppskattad och de som känner mig upplevde mig mer lättsam och intressant. Mitt självförtroende ökade med 200% och helt plötsligt så började damer att flörta med mig och jag gjorde folket jag träffade på bra humör.Eftersom jag träffar många människor dagligen i mitt jobb så var effekten av johannesörten väldigt tydlig.

Den här nästan "maniska" perioden som varade i runt två veckor har nu normaliserat sig och jag är på en jämn nivå i humöret. Visst har jag mina problem och mår dåligt över vissa saker men jag känner mig trygg i mig själv och jag mår inte dåligt över småsaker. Hela dagen blir inte förstörd om någon idiot pekar fingret åt mig på motorvägen.

Nackdelarna med johannesört är få. Den största nackdelen är att det är dyrt som satan. 133 kronor för 60 tabletter. En förpackning räcker cirka 20 dagar för mig men det är värt varenda öre.
Något minskad sexlust. Detta är i sig inget problem för mig men om man redan har liten sexlust så bör man vara medveten om detta. Enligt andra källor så ökar sexlusten hos vissa som äter johannesört så detta verkar vara individuellt.
Ljuskänsligheten ökar. Nu när det börjar bli vår så får jag ibland ont i ögonen när solen är framme. Det är inte ett stort problem, jag kan köra bil utan solglasögon och det påverkar inte vardagen. Enligt bipacksedeln så är även huden mer känslig för sol och jag uppfattar det som att det är lättare att bränna sig på sommaren.

Om man nu vill börja käka johannesört så bör man tänka på fyra saker:

Graden av nedstämdhet
Om man mår piss och känner att livet inte är värt att leva, man har självmordstankar och ett destruktivt beteende så tycker inte jag att johannesört är den rätta vägen. Det kan snarare förvärra problemen. Mår man så dåligt att man uppfyller kriterierna för en depression så behöver man starkare preparat och framförallt en kontakt med läkare.

Initial ångest
När jag började ta johannesört regelbundet så kände jag overklighetskänslor och ett tryck över bröstet. Jag klarade mig ur det eftersom jag visste vad det berodde på (johannesörten) och att jag var på ett strålande humör.
Dessa ångestkänslor varade cirka två veckor för mig.

Ekonomi
Johannesört är dyrt. Ska man börja med detta så räcker inte bara ett paket. Jag räknar med att konsumera detta under flera års tid vilket kommer innebära en totalkostnad på kanske 5000 kronor. Har man en dålig ekonomi så måste man vara beredd på att prioritera detta.

Valet av preparat
Sist men inte minst! Det viktigaste att tänka på är val av preparat. Jag köpte en burk johannesört online som hette "Lambert´s st John´s worth" efter det att min Movina tog slut. Enligt specifikationen så innehöll de tabletterna 20 gram mer av det verksamma ämnet än vad Movina gjorde. Detta var ett stort misstag eftersom jag gradvis började känna mig sämre och sämre. Jag trodde att effekten av johannesörten bara var placebo och att jag aldrig skulle bli på bra humör igen. I ett sista desperat försök så försökte jag köpa Movina men det tillverkades inte längre. En snabb sökning på google visade att det preparatet som liknade Movina mest var Neurokan och tillverkas i Tyskland, naturläkemedlens Mekka.
Detta införskaffades i en nätbutik och några dagar senare var jag på benen igen.
Det enda jag kan rekommendera är just Neurokan eftersom jag bara prövat tre olika tillverkare varav två gav samma effekt, Neurokan och Movina.
Vill man inte beställa online så säljer Apoteket Neurokan och eventuellt hälsokostbutiker.

Jag råder alla som känner sig lätt nedstämda att pröva johannesört. Mår man väldigt dåligt så är det farbror doktorn som gäller.

Frågor?
Senast redigerad av -Ellington- 2009-04-12 kl. 13:25.
Citera
2009-04-13, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Ellington-
text

Ville bara säga tack för en välskriven text och för en bra trådstart, hade varit mycket intressant att höra vad andra personer har för erfarenhet av johannesört.

Finns det seriösa undersökningar på att det verkligen fungerar?

Hur snabbt verkar det?
Senast redigerad av yabbis111 2009-04-13 kl. 21:24.
Citera
2009-04-13, 21:31
Medlem
darklydivinests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yabbis111

Ja, men det råder delade meningar om hur effektiv den är. Men i nåt land (kommer inte ihåg) så skriver de ut dessa små piller mot nedstämdhet. Personligen tycker jag det är ren skit.
Citera
2009-04-13, 21:59
Medlem
-Ellington-s avatar
Citat:
Ville bara säga tack för en välskriven text och för en bra trådstart
Tack.

Citat:
Googlar man lite så finns det läsvärda artiklar som bland annat;
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/j...erade-1.558363
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article264984.ab

Citat:
Hur snabbt verkar det?
Officiellt tar det cirka två till tre veckor innan man känner effekt men för mig tog det bara några dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av darklydivinest
Ja, men det råder delade meningar om hur effektiv den är. Men i nåt land (kommer inte ihåg) så skriver de ut dessa små piller mot nedstämdhet. Personligen tycker jag det är ren skit.
Det är Tyskland du tänker på. Tyskarna har ett nästintill osunt förhållande och tilltro till naturläkemedel.
Varför tycker du att johannesört är skit? Vilket preparat har du prövat och vilka symptom försökte du behandla?
Citera
2009-04-13, 23:17
Medlem
darklydivinests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Ellington-
Det är Tyskland du tänker på. Tyskarna har ett nästintill osunt förhållande och tilltro till naturläkemedel.
Varför tycker du att johannesört är skit? Vilket preparat har du prövat och vilka symptom försökte du behandla?

Neurokan faktiskt. Har en karta kvar sen en jäkla massa år tillbaks så jag kollade nu. Jo, jag har under en lång period av mitt liv dragits med olika former av depression & ångest sen tidiga tonår, så det säger sig väl självt varför jag fann dom otillräckliga Lugnt nu dock. Men funkar det för andra så är det ju kalas.
Citera
2009-04-14, 17:38
Medlem
Har handlat neurokan på apoteket idag. Bör man bara ta 2 tabletter dagligen som det står på förpackningen eller kan man öka dosen för snabbare och bättre effekt?
Citera
2009-04-14, 17:55
Medlem
-Ellington-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darklydivinest
Neurokan faktiskt. Har en karta kvar sen en jäkla massa år tillbaks så jag kollade nu. Jo, jag har under en lång period av mitt liv dragits med olika former av depression & ångest sen tidiga tonår, så det säger sig väl självt varför jag fann dom otillräckliga Lugnt nu dock. Men funkar det för andra så är det ju kalas.
Du verkar ha mått rejält dåligt. Skönt att höra att du mår bättre!
För att behandla depressioner och svårare nedstämdhet brukar de tyska läkarna ordinera runt 1500-2000 g vilket motsvarar runt sju tabletter per dag. Mådde du mycket dåligt så tog du förmodligen inte tillräckligt.
Fast när man mår så dåligt så bör man uppsöka läkare istället för att exprimentera med johannesört själv.
Citera
2009-04-14, 18:00
Medlem
-Ellington-s avatar
Citat:
Har handlat neurokan på apoteket idag. Bör man bara ta 2 tabletter dagligen som det står på förpackningen eller kan man öka dosen för snabbare och bättre effekt?
Kör på det som står på förpackningen till en början. Känner du att du börjar må bättre så fungerar det och det finns ingen anledning till att höja dosen.
Personligen tar jag tre tabletter per kväll. Det räcker för mig.
Citera
2009-04-14, 21:06
Medlem
Anledningen till min nyfikenhet är att jag just gått igenom en helvetesvinter där jag har varit väldigt nedstämd av olika orsaker. Det fina påskvädret har dock fått mig på bättre humör och jag tänkte nu boosta psyket med johannesört så att jag kommer på rätt köl igen.

Vad jag märkte idag när jag tagit ett par tabletter var att jag blev väldigt lugn och när jag tänkte på problem som jag oroat mig mycket för tidigare i vinter hetsade jag inte upp mig. Jag blev dock inte översvallande glad och sprallig, bara lugn och fin. Var det placebo eller kan det vara möjligt att det funkar efter så kort tid?

Ber om ursäkt för mina något naiva frågor, tycker bara ämnet är intressant....
Citera
2009-04-14, 21:25
Medlem
SonicBooms avatar
Hur är det med placeboeffekt? Tänkte lite på den övre posten att det redan börjat "fungera" - kan det inte vara placebo?

För mig den tid jag provade johannesört märkte jag att mycket av lugnet låg i själva processen att inta läkemedlet och tänka på att det fungerar. Jag förnekar dock inte totalt dess funktion - den hjälpte lite. Dock tror jag att placebo är ett större "läkemedel" i detta fall en den faktiska örten.
Citera
2009-04-15, 14:53
Medlem
jag har precis kommit ur en ganska kraftig depression.. kan inte direkt säga jag kommit ur, men jag mår avsevärt mycket bättre nu

grejen är att jag typ väntade ut, och försökte hjälpa mig själv istället för att gå till läkare så jag har aldrig gått på anti depp, men jag har haft depressions perioder ett par gånger dem senaste åren, då jag inte bara känner mig nedstämd, så risken att depressionen återkommer är nog stor skulle jag gissa på

men jag tror jag har ett bra psyke för jag fastnar aldrig i dem perioderna utan lär mig sakta men säkert ur dem, det jobbiga är väl att det alltid återkommer, kanske för jag aldrig gått till en läkare osv.. dum som jag är vet jag inte själv varför jag inte går till en läkare

jag funderar på att köra johannesört då jag är fortfarande ganska nedstämd och små deppig hela tiden, är ett konstant krigande i mitt huve med att försöka se allt positivt

rekommenderar ni johannesört till mig?
Citera
2009-04-15, 18:25
Medlem
-Ellington-s avatar
Citat:
Vad jag märkte idag när jag tagit ett par tabletter var att jag blev väldigt lugn och när jag tänkte på problem som jag oroat mig mycket för tidigare i vinter hetsade jag inte upp mig. Jag blev dock inte översvallande glad och sprallig, bara lugn och fin. Var det placebo eller kan det vara möjligt att det funkar efter så kort tid?

Ber om ursäkt för mina något naiva frågor, tycker bara ämnet är intressant....
Johannesört påverkar samma receptorer i hjärnan som bensodiazepiner så en omedelbar effekt är inte omöjlig om man är en orolig själ
De som tar johannesört för att kunna sova bättre blir i regel hjälpta från dag ett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in