Citat:
Om det finns något i MH:s, JJ:s eller grannens mobiler så kan det se ut som i de här tre skärmbilderna från en tömd iPhone:
https://gofile.io/d/KHQfea
Det är från en ”full file system” tömning av en iPhone 12 som har iOS 16.1.1 (iPhonens operativsystem och iOS 16 versionen släpptes nån månad innan mordet) som jag har kört i ett program som en kille skrev innan han började hos polisens leverantör Cellebrite. Principen och metoden är densamma som i polisens program de tömt tjejernas mobiler med.
Jag har valt att inte ta med hur mobilen använder Wi-Fi för att skicka data eller hur apparna jobbar i bakgrunden men det kan jag visa mer senare. Finns fler än hundra såna här artefakter i mobilen.
Som synes så ser man om skärmen lyser upp, om det beror på att man får en notis, skärmen släcks, om mobilen är inpluggad i väggen, om skärmen låses eller är öppen och man ser även steg som användaren tar.
(I tabellen finns även Resting Energy som hänvisar till Resting Metabolic Rate i Hälsa -appen och är inte relevant för detta fall. Kopplat till den här aktuella iPhonen har det också varit en Apple Watch.).
Notera även tidslinjen. Alltså grafen i övre delen av bilden. Sånt är tydligt och pedagogiskt i rätten. Varje aktivitet har sin egen tidslinje att jämföra med de andra.
Det här är ett bra program med avancerade funktioner men de som polisen har är ännu mer raffinerade och har fler funktioner för redovisning och validering av datan.
Polisen har i sitt program möjlighet att SAMKÖRA flera tömda mobilers användardata i en tidslinje.
Alltså har de möjlighet att samköra tidslinjen med de här detaljerna från tjejernas och grannens mobiler.
Dessutom kan de tömma molntjänsterna för tjejerna, och då även t.ex Toves Google-konto, och lägga in detta i samma tidslinje.
Då börjar vi snacka lite mer grundlig IT-forensik.
Går även att djupdyka i mobilernas databaser med mer manuell metod än såna här lite mer automatiserade program.
Ska tilläggas att det protokoll som gjorts vid den ”full file system” tömning som polisen gjort helt saknas i fupen. Varför?
Endast protokollet för den logiska extraktionen finns. Ja, protokoll och protokoll, vad man nu ska kalla det…
Hur den här datan kan användas är upp till varje part men som åklagare hade jag använt den för att få ”startskottet” på tidslinjen.
Alltså när grannen släcker skärmen, kanske låser den, nån app slutar använda data över nätet (Tiktok, Youtube, you name it) och han börjar fokusera på de ljud som hörs i huset.