2023-05-08, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Ok. Vad tror du att det finns i arkivfilen och på vilket sätt kommer försvaret använda den nya datan vid hovrättsförhandlingen?

Om det finns något i MH:s, JJ:s eller grannens mobiler så kan det se ut som i de här tre skärmbilderna från en tömd iPhone:

https://gofile.io/d/KHQfea

Det är från en ”full file system” tömning av en iPhone 12 som har iOS 16.1.1 (iPhonens operativsystem och iOS 16 versionen släpptes nån månad innan mordet) som jag har kört i ett program som en kille skrev innan han började hos polisens leverantör Cellebrite. Principen och metoden är densamma som i polisens program de tömt tjejernas mobiler med.

Jag har valt att inte ta med hur mobilen använder Wi-Fi för att skicka data eller hur apparna jobbar i bakgrunden men det kan jag visa mer senare. Finns fler än hundra såna här artefakter i mobilen.

Som synes så ser man om skärmen lyser upp, om det beror på att man får en notis, skärmen släcks, om mobilen är inpluggad i väggen, om skärmen låses eller är öppen och man ser även steg som användaren tar.

(I tabellen finns även Resting Energy som hänvisar till Resting Metabolic Rate i Hälsa -appen och är inte relevant för detta fall. Kopplat till den här aktuella iPhonen har det också varit en Apple Watch.).

Notera även tidslinjen. Alltså grafen i övre delen av bilden. Sånt är tydligt och pedagogiskt i rätten. Varje aktivitet har sin egen tidslinje att jämföra med de andra.

Det här är ett bra program med avancerade funktioner men de som polisen har är ännu mer raffinerade och har fler funktioner för redovisning och validering av datan.

Polisen har i sitt program möjlighet att SAMKÖRA flera tömda mobilers användardata i en tidslinje.

Alltså har de möjlighet att samköra tidslinjen med de här detaljerna från tjejernas och grannens mobiler.

Dessutom kan de tömma molntjänsterna för tjejerna, och då även t.ex Toves Google-konto, och lägga in detta i samma tidslinje.

Då börjar vi snacka lite mer grundlig IT-forensik.

Går även att djupdyka i mobilernas databaser med mer manuell metod än såna här lite mer automatiserade program.

Ska tilläggas att det protokoll som gjorts vid den ”full file system” tömning som polisen gjort helt saknas i fupen. Varför?
Endast protokollet för den logiska extraktionen finns. Ja, protokoll och protokoll, vad man nu ska kalla det…

Hur den här datan kan användas är upp till varje part men som åklagare hade jag använt den för att få ”startskottet” på tidslinjen.

Alltså när grannen släcker skärmen, kanske låser den, nån app slutar använda data över nätet (Tiktok, Youtube, you name it) och han börjar fokusera på de ljud som hörs i huset.
Citera
2023-05-08, 00:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Jag kan inte förstå hur flera av er krånglar till det och vänder er ut och in för att hävda Ms oskuld. Hade detta varit två gängkriminella hade alla tyckt bevisen var solklara.

Du har rätt så till vida att jag inte vill se en 18-årg tjej dömas till livstids fängelse för ett brott som hon kanske inte har begått. För det kan jag ta strid. Det handlar om grundläggande anständighet - och att fortsatt kunna se sig själv i spegeln.
Citera
2023-05-08, 00:21
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Nu ska jag knäcka idén om förrådet en gång för alla. Om nån fortfarande köper dom här dumheterna efter det så är jag nästan så konspiratorisk att jag tror att ni har ett egenintresse i det här fallet.

Det här är alltså vad ni tänker er - JJ mördar TT på toaletten medan MH sover i sängen. Under tiden ringer grannen på, så istället för att låta TT ligga kvar på toaletten och be MH gå hem som dom flesta vettiga människor hade gjort så får JJ jättebråttom att flytta kroppen ifall polisen skulle komma. Därför släpar hon kroppen förbi den sovande MH (efter att först ha grävt efter ett lakan under sängen hon sover i?), alltså istället för att först väcka MH och be henne gå hem, ut genom dörren och därmed EXAKT FÖRBI DET ENDA STÄLLET POLISEN HADE KUNNAT UPPTÄCKA KROPPEN PÅ VID EN SNABB INSPEKTION. Och alltså med risk för att både grannen och MH ska se det.

Men eftersom detta företag är så otroligt komplicerat (trots att det alltså lyckas) så glömmer JJ totalt av att polisen kanske är på g och släpar in kroppen i lägenheten igen, för att på ren chans väcka MH och hålla tummarna för att hon inte ska protestera. För att sedan ändå i princip själv släpa ner kroppen för trappen.

Detta är bland det dummaste jag läst på fb. Och jag har läst mycket dumt här.

Ja det är urbota dumt att man storknar. Ändå fortsätter eländet härinne dag efter dag att tragga om förrådet. Jisses
Citera
2023-05-08, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Ja det är urbota dumt att man storknar. Ändå fortsätter eländet härinne dag efter dag att tragga om förrådet. Jisses
Tack! Fint att du förklarar för de som inte förstår o ff diskuterar det.
Får jag tillägga en kortare förklarin?
Polisens hundar sniffar inte upp något fr Tove i lgh … alltså inte i förrådet utanför, inte i något utrymme i lgh mer än vid hallgolvet o inne i badrummet
Citera
2023-05-08, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Tack! Fint att du förklarar för de som inte förstår o ff diskuterar det.
Får jag tillägga en kortare förklarin?
Polisens hundar sniffar inte upp något fr Tove i lgh … alltså inte i förrådet utanför, inte i något utrymme i lgh mer än vid hallgolvet o inne i badrummet
Den var till Kellywoman
Citera
2023-05-08, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Den var till Kellywoman
Nope
Citat:
Citera
2023-05-08, 00:43
Medlem
Viktigt att veta … till er som funderar på förråd eller andra gömmor som kök( har jag hört nämnas 🙄🙄🙄., walk-in-closet ”, eller förrådet ” utanför dörren…så är det ju ändå så att
Citera
2023-05-08, 00:58
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Jag kan inte förstå hur flera av er krånglar till det och vänder er ut och in för att hävda Ms oskuld. Hade detta varit två gängkriminella hade alla tyckt bevisen var solklara. M målas upp som närmast förståndshandikappad, helt oförmögen att ta egna beslut eller knappt tänka en egen tanke. Allt som hände innan och efter mordet skedde gemensamt men just vid mordet så vägrar folk släppa taget om att stackars M bara var på fel plats. Det försöker hittas små kryphål i allt. Hon var så trött och hade druckit så det är minsann säkert att hon sov tungt så tungt att hon sover sig igenom ett mord några meter bort och en granne som ringer på. Men hon vaknar lägligt precis efter mordet. J har för första gången bestämt att hon ska dölja detta för M och drar smidigt och snabbt ut henne i förrådet med grannar runt om. Ett förråd som dessutom polisen heeeelt missat existerar. Efter det så har M vaknat och svarar snabbare än blixten på Js sms. Efter lite nattmat och ytterligare en microsömn ligger helt plötsligt ett lik i ett lakan och rädd och totalt söndermanipulerad av J följer hon med och ställer inga frågor alls. Efter det håller hon tyst men allt det beror givetvis på förträngning och hennes diagnoser. Hör ni inte själva hur otroligt det låter ?

Man kan faktiskt undra vad som är viktigast för dessa människor? Att Tove får upprättelse eller att MH frias? Det är respektlöst mot Tove och hennes anhöriga. JJ och MH visar ingen ånger eller medkänsla med någon. Om MH hade varit hjärntvättad så skulle det ha börjat släppa nu och då skulle hon vara förtvivlad över vad hon gjort men det finns inga tecken på det. De är båda hårda, kalla, egoistiska. De förtjänar inget medlidande.
Citera
2023-05-08, 01:12
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Nu ska jag knäcka idén om förrådet en gång för alla. Om nån fortfarande köper dom här dumheterna efter det så är jag nästan så konspiratorisk att jag tror att ni har ett egenintresse i det här fallet.

Det här är alltså vad ni tänker er - JJ mördar TT på toaletten medan MH sover i sängen. Under tiden ringer grannen på, så istället för att låta TT ligga kvar på toaletten och be MH gå hem som dom flesta vettiga människor hade gjort så får JJ jättebråttom att flytta kroppen ifall polisen skulle komma. Därför släpar hon kroppen förbi den sovande MH (efter att först ha grävt efter ett lakan under sängen hon sover i?), alltså istället för att först väcka MH och be henne gå hem, ut genom dörren och därmed EXAKT FÖRBI DET ENDA STÄLLET POLISEN HADE KUNNAT UPPTÄCKA KROPPEN PÅ VID EN SNABB INSPEKTION. Och alltså med risk för att både grannen och MH ska se det.

Men eftersom detta företag är så otroligt komplicerat (trots att det alltså lyckas) så glömmer JJ totalt av att polisen kanske är på g och släpar in kroppen i lägenheten igen, för att på ren chans väcka MH och hålla tummarna för att hon inte ska protestera. För att sedan ändå i princip själv släpa ner kroppen för trappen.

Detta är bland det dummaste jag läst på fb. Och jag har läst mycket dumt här.

Tack! Låt oss citera det här inlägget som svar på alla framtida inlägg om vindsförådet.
Citera
2023-05-08, 01:24
Medlem
Vad tror ni om följande hypotes? J överrumplar T (tex genom att knäa henne) så att hon faller, slår i huvudet och tuppar av. J stryper då T utan motstånd. När grannen ringer på inser J att det finns vittnen till mordet och att hon måste vilseleda och täcka. Därför iscensätter hon det som hon vid senare tillfälle kommer att uppge för både grannen och FL, dvs hon låtsas vara sin fulla kompis som sparkar i väggen medan hon "krälar sig fram till toaletten för att spy". Hon vet också var hon bör sparka för att det ska höras ut i trappuppgången där grannen står

Säger inte att det är detta som har skett, men jag har inte sett att någon tidigare har lagt fram just denna hypotes och vill höra era tankar.

Vidare så är jag faktiskt också lite inne på idén om att J använde förrådet (big sorry till alla som avskyr den tanken). Eftersom det fanns vittnen som eventuellt kunde komma tillbaka tilllägenheten kände hon sig tvungen att gömma kroppen utanför lägenheten. Jag tycker även detta förlopp stämmer överens med att grannen hörde en (fler?) dörr(ar) öppnas och stängas innan hon kom ner i trappan.

Sen tänker jag att kroppen måste ha varit SVINTUNG. Att bära en sovandes 5åring är inte busenkelt så att släpa en 20åring måste vara helt sjukt tungt. Därför tänker jag att det inte är helt omöjligt att J känner sig tvungen att släpar tillbaka T in i lägenheten för att be M om hjälp, eftersom hon insett att hon inte kommer att klara att få ner henne till bilen själv.

Nu har jag ju inte alla tidsstämplar i huvudet, så jag vill understryka att ovan bara är hypoteser som jag hoppas kan bidra till något här i tråden.
Citera
2023-05-08, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du har rätt så till vida att jag inte vill se en 18-årg tjej dömas till livstids fängelse för ett brott som hon kanske inte har begått. För det kan jag ta strid. Det handlar om grundläggande anständighet - och att fortsatt kunna se sig själv i spegeln.
Hur kan du kalla din strid för grundläggande anständighet
när du inte vet säkert om M medverkat till mordet eller inte?
Citera
2023-05-08, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 59Ingakonstigheter
Vad tror ni om följande hypotes? J överrumplar T (tex genom att knäa henne) så att hon faller, slår i huvudet och tuppar av. J stryper då T utan motstånd. När grannen ringer på inser J att det finns vittnen till mordet och att hon måste vilseleda och täcka. Därför iscensätter hon det som hon vid senare tillfälle kommer att uppge för både grannen och FL, dvs hon låtsas vara sin fulla kompis som sparkar i väggen medan hon "krälar sig fram till toaletten för att spy". Hon vet också var hon bör sparka för att det ska höras ut i trappuppgången där grannen står

Säger inte att det är detta som har skett, men jag har inte sett att någon tidigare har lagt fram just denna hypotes och vill höra era tankar.

Vidare så är jag faktiskt också lite inne på idén om att J använde förrådet (big sorry till alla som avskyr den tanken). Eftersom det fanns vittnen som eventuellt kunde komma tillbaka tilllägenheten kände hon sig tvungen att gömma kroppen utanför lägenheten. Jag tycker även detta förlopp stämmer överens med att grannen hörde en (fler?) dörr(ar) öppnas och stängas innan hon kom ner i trappan.

Sen tänker jag att kroppen måste ha varit SVINTUNG. Att bära en sovandes 5åring är inte busenkelt så att släpa en 20åring måste vara helt sjukt tungt. Därför tänker jag att det inte är helt omöjligt att J känner sig tvungen att släpar tillbaka T in i lägenheten för att be M om hjälp, eftersom hon insett att hon inte kommer att klara att få ner henne till bilen själv.

Nu har jag ju inte alla tidsstämplar i huvudet, så jag vill understryka att ovan bara är hypoteser som jag hoppas kan bidra till något här i tråden.
Du… din teori… är inte så bra…
Den är ju redan bevisad och det vi diskuterar här är ju tidsintervall …
Du säger att Johanna iscensatt sparkar…. Det måste jag missat, och att hon säger någonstans, något sånt….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in