2023-05-07, 18:26
Medlem
Skurmedlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabbath87
Hej! har alltid varit intresserad av att flytta upp till norr, och har fastnat lite för staden Haparanda. Hur ser det ut med arbetsmarknaden där? Har jobbat i byggbranschen i 10 år, och även lite i lager så jobba det kan jag. Vilka områden ska man undvika där om man söker efter bostadsrätt?

Kan du finska? Jag har aldrig satt min fot där men läst flera rekommendationer om att kunna relativt bra finska om man skall bosätta sig där.
När man kollar Arbetsförmedlingens hemsida så ser det väl lite "oroväckande" ut kan jag tycka i alla fall.
Jag blir allt lite nyfiken vad som lockar dig så och som till exempel Piteå eller Boden inte har. Även om det förstås är en härlig tanke att bo precis vid en landsgräns!
Ja, som du ser så har jag inget att komma med men det är en lite intressant plats (men för min del inte att bo, det finns bara en nyfikenhet). Du får åka dit och rapportera om hur det var där!
Citera
2023-05-07, 18:33
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Hej! har alltid varit intresserad av att flytta upp till norr, och har fastnat lite för staden Haparanda. Hur ser det ut med arbetsmarknaden där? Har jobbat i byggbranschen i 10 år, och även lite i lager så jobba det kan jag. Vilka områden ska man undvika där om man söker efter bostadsrätt?
Är för fan bara finska tattare som lever rövare i den hålan. Undvik!
Citera
2023-05-07, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Är för fan bara finska tattare som lever rövare i den hålan. Undvik!

Inget fel på finnar, bor hellre med finnar än massa araber.
Citera
2023-05-07, 18:57
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Inget fel på finnar, bor hellre med finnar än massa araber.
Du gillar finska tattare?
Citera
2023-05-07, 19:03
Medlem
Citat:
Du gillar finska tattare?

Jag är själv halvfinne, och lider inte av samma huvudvärk gentemot finnar som du. Stör mig mer på konflikträdda Svenskar som skänker bort sitt land till parasiter från andra länder.
Citera
2023-05-07, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurmedlet
Kan du finska? Jag har aldrig satt min fot där men läst flera rekommendationer om att kunna relativt bra finska om man skall bosätta sig där.
När man kollar Arbetsförmedlingens hemsida så ser det väl lite "oroväckande" ut kan jag tycka i alla fall.
Jag blir allt lite nyfiken vad som lockar dig så och som till exempel Piteå eller Boden inte har. Även om det förstås är en härlig tanke att bo precis vid en landsgräns!
Ja, som du ser så har jag inget att komma med men det är en lite intressant plats (men för min del inte att bo, det finns bara en nyfikenhet). Du får åka dit och rapportera om hur det var där!

Ja jag kan finska! var bara nyfiken, på staden rent allmänt. Gillade närheten till Finland också, win win!
Citera
2023-05-07, 19:04
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Jag är själv halvfinne, och lider inte av samma huvudvärk gentemot finnar som du. Stör mig mer på konflikträdda Svenskar som skänker bort sitt land till parasiter från andra länder.
Jag snackar om tattare nu.
Citera
2023-05-07, 19:07
Medlem
Citat:
Jag snackar om tattare nu.

Bara för att det finns några tattare där och kanske stökiga finnar, betyder det inte att majoriteten är det. Finnar är överlag ett hårt arbetande och skötsamt folk.
Citera
2023-05-07, 19:10
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Bara för att det finns några tattare där och kanske stökiga finnar, betyder det inte att majoriteten är det. Finnar är överlag ett hårt arbetande och skötsamt folk.
Det finns många tattare i den hålan. Undvik!
Flytta till Kemi istället om du nu gillar finnar.
Citera
2023-05-09, 07:51
Medlem
Citat:
Vilka områden ska man undvika där om man söker efter bostadsrätt?

Undvik att bo i "vallen", lägenheterna brevid Coop. Jag skulle också inte bo i Rågångsvägen och Lomvägen i Marielund. Där finns det tattare och araber, om det är problem. Stationsgatan har pundare
Citera
2023-05-09, 23:29
Avstängd
Adelaides avatar
Varför just Haparanda? Inte direkt en stad man drömmer om att flytta till. Ligger ju rätt åt helvete också så räkna med lappsjuka big time.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in