2015-03-30, 16:24
Avslutad
Hej!

Jag har inte sett någon relevant tråd på flashback som handlar om hur det är att bo i Haparanda så därför tänkte jag dra igång en sån tråd.

Så är det någon som vet hur det är att bo i Haparanda?

Jag vet att det inte är en särskilt stor stad men det ser ut som en rätt fin stad om man kollar på google bilder, men jag vet inte så mycket om den så det är därför jag frågar er här på flashback

Berätta allt ni vet om Haparanda
Citera
2015-03-30, 17:00
Medlem
Maxipower1s avatar
Allt jag vet om Haparanda är mord mord och åter mord
Citera
2015-03-30, 17:58
Medlem
Tycker det är en trevlig och mysig stad, vet inte om det är något speciellt du undrar över?
Citera
2015-03-30, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Tycker det är en trevlig och mysig stad, vet inte om det är något speciellt du undrar över?

Det är ganska mycket jag undrar över då jag aldrig varit där. Jag har endast sett lite av staden på bilder, den ser faktiskt rätt fin ut.

En av de saker jag är väldigt nyfiken på är bostadsköer. Jag ser att det är en del lediga lägenheter i själva stadskärnan, men är det många som anmäler sig till lägenheterna eller är det lätt att få en bostad direkt?

Sen har vi det här med tryggheten. Är det mycket gäng som håller på och våldför sig på andra, begår brott, trakasserar med mera?

Är det stor konkurrens om jobben däruppe eller är det enkelt att få arbete, vad brukar de söka för kompetens?

Är skolorna stökiga?

Måste man betala om man ska gå över till Finland eller är det bara att gå över gränsen?

Hur ser staden ut på sommaren?

Är det mycket typiska vänsterhippies där som i Stockholm?

Det är nog det jag undrar, iallfall vad jag kan komma på

Tack på förhand
Senast redigerad av arered 2015-03-30 kl. 20:06.
Citera
2015-03-30, 21:48
Medlem
Takiidas avatar
Kallt och tomt på folk tror jag

/Takiida
Citera
2015-03-30, 21:56
Medlem
FashionMonsters avatar
[quote=arered|52841280]
En av de saker jag är väldigt nyfiken på är bostadsköer. Jag ser att det är en del lediga lägenheter i själva stadskärnan, men är det många som anmäler sig till lägenheterna eller är det lätt att få en bostad direkt?

Vet ej men det finns gott om bostäder utspritt runt om i staden.

Sen har vi det här med tryggheten. Är det mycket gäng som håller på och våldför sig på andra, begår brott, trakasserar med mera?
Verkar vara en del mord när man läser flashback, verkar vara oftast mellan äldre urinvånare som bråkar sinsemellan.
Du får nog röra dig till Torneå för att försöka stöta på någon form av bråkig stämning, även där väldigt lugnt vid utekvällar och liknande.
[aldrig sett bråk live alltså under ~20 nattliga finlandsbesök]

Måste man betala om man ska gå över till Finland eller är det bara att gå över gränsen?
Väldigt enkelt och mycket gratis, finns även en läskig bro utanför stan att använda sig av.

Tycker la det är rätt så idylliskt, ljust är det också eftersom solen knappt går ner.
Stilla och lugn (lite tristess?)

Ett par här och där, helst på folkhögskolan kan man anta om det kommer stockholmare.
Senast redigerad av FashionMonster 2015-03-30 kl. 22:00.
Citera
2015-03-30, 22:08
Medlem
Tycker du att det är obehagligt med vänster människor så skall du akta dig hela Norrland och Dalarna. Umeå är rent vidrigt vad gäller vänster människor "Norrlands rövhål" , tro det kan finnas någon inlandskommun i Västerbotten där Centerpartiet är stark men och andra sidan är dom att betrakta som Marxister dom också.
Citera
2015-03-31, 19:14
Avslutad
Är det någon som kan ge lite information om vilka jobbmöjligheter som finns däruppe. Jag har hört att Haparanda-Torino ska vara den mest expansiva regionen på hela Nordkalotten
Citera
2015-04-04, 21:01
Medlem
Haparanda har stor arbetslöshet.

Alla känner alla eftersom stans befolkning är bara omkring 10 000. Man behöver inte Flashback eller Lexbase för att veta vilka som ligger bakom det ena och det andra. Alla vet vem alla är!

Många flyttar från Haparanda efter att gymnasiet är fixat.

Finns en hel del tomma lägenheter.

Happis har blivit mer mångkulturellt från 2010 till "nu" med tanke på Cape East. Från början kom några MENA folk hit som ensamkommande skäggbarn, flyktingar och asylsökare från främst Eritrea, Somalia och Afghanistan etc.

Hur det blir framöver är en bra fråga, men det ser inte särskilt ljust ut.
Senast redigerad av 1080p 2015-04-04 kl. 21:04.
Citera
2015-04-04, 21:22
Medlem
kanelipullas avatar
Har fått för mig att det e ganska mycket yxmord uppe i Haparanda och lite som vilda västern där uppe med egna lagar hit och dit. Personligen skulle jag aldrig vilja bo där uppe.
Citera
2020-08-24, 20:14
Medlem
Det är ganska mycket jag undrar över då jag aldrig varit där. Jag har endast sett lite av staden på bilder, den ser faktiskt rätt fin ut.

- Det är en fin liten stad, det är det!

- Jag tror det är relativt lätt ordnat, har själv aldrig haft eget boende där men har fått uppfattningen att det inte är särskilt svårt! I alla fall inte i jämförelse med hur det är på andra ställen.

- Nej, inga gäng alls. Vi hade en kull kriminella busar i årskullarna 87-89 ungefär, men de sitter så vitt jag vet alla inburade idag så det torde vara tämligen lugnt ur det hänseendet. På sin höjd kanske något fylleslagsmål spunnet ur tristess ca en gång på fem år eller så. I övrigt inget du behöver bekymra dig om så länge du inte blir inblandad i något.

Är det stor konkurrens om jobben däruppe eller är det enkelt att få arbete, vad brukar de söka för kompetens?

- Jag tror inte det är supersvårt beroende på vad du söker för något förstås. Har du ett väldigt nishat område, typ forskare eller liknande, kanske du får pendla till Luleå eller så.

Är skolorna stökiga?

- Grundskolorna? Språkskolan är det hög klass på, rankad bland toppskolorna i Sverige, Gränsskolan är det mindre ordning på, och Marielundsskolan är katastrof. Gymnasiet är det inget fel på! Sverigefinska folkhögskolan är en riktig flumskola, men har väl möjligen några semiseriösa utbildningar som man kanske ändå kan ha viss användning av.

- Du är fri att gå, cykla, köra eller simma över var och hur än du vill. Ja förutom nu under corona-tider förstås då Finland infört vissa begränsningar.

- Som en riktig sommaridyll, en gammal svensk småstad, riktigt mysigt! Midnattssolen gör förstås sitt med! Staden är faktiskt fin året om!

- Nej, många är sossar men det finns inga hippies. Förutom de Stockholmare som sökt sig till Sverigefinska folkhögskolan. Dessa stannar ju typiskt sett bara under begränsad tid, men det slussas ju förstås fortlöpande dit nya. De är lite läskiga men håller sig dock enligt min uppfattning mest till sin egen lilla klick och beblandar sig inte så mycket med lokalbefolkningen.

Det är nog det jag undrar, iallfall vad jag kan komma på

- Jag vet att det var några år sedan du ställde dessa frågor, men kunde inte låta bli att svara ändå! Är det inte till någon hjälp för dig kanske det kan vara det till någon annan! Återkom gärna med om det blev någon flytt eller om det stannade vid en småstadsdröm...
Senast redigerad av AmandaAfHaparanda 2020-08-24 kl. 20:26.
Citera
2023-05-07, 13:03
Medlem
Hej! har alltid varit intresserad av att flytta upp till norr, och har fastnat lite för staden Haparanda. Hur ser det ut med arbetsmarknaden där? Har jobbat i byggbranschen i 10 år, och även lite i lager så jobba det kan jag. Vilka områden ska man undvika där om man söker efter bostadsrätt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in