Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
https://en.wikipedia.org/wiki/1991_Ukrainian_independence_referendum
Då hade man ändrat sig i December 1991. Nu pratar du bara om Krim. Vilket egentligen inte har med kriget att göra, då Ryssland annekterade det och Sovjetunionen upphört. Så man ville inte vara en del av Ryssland. Sen har för övrigt Ryssland godkänt Ukraina, vilket bara det visar hur falska människor dom är.
Du kan hålla på att vrida och vända det här hur du vill. Först ditt totalt felaktiga påstående att Ukraina och Ukrainare inte existerar. Så då försöker du blanda bort korten med annat ryssarna har ljugit för dig om och tar dessutom bara Krim, då folk redan tidigare har visat att du hade fel om Donbas. Du kan gå igenom den här tråden och se hur dom här frågorna redan är besvarade.
Du kör bara varvet runt en gång till. Varför förstår jag inte, är det bara för att spamma tråden, eller har du något du vill säga om kriget i Ukraina som tråden faktiskt handlar om.
Jag har aldrig sagt att Ukraina inte existerar. Jag säger att det inte finns ett historiskt sådant. Det finns heller ingen ukrainsk folkgrupp med annorlunda ursprung än ryssarnas. Och att man har en gemensam språkhistoria där de flesta ukrainsktalande både förstår och talar ryska och att det inte är några större problem för ryssar att lära sig prata "ukrainska".
Sedan säger jag att det finns en mytbildning med ursprung i den fascistiska rörelsen pre-WWII som tyvärr åter har fått fäste.
Det finns egentligen inte några mer skäl för fiendskap mellan ukrainare och ryssar än det finns mellan danskar och svenskar. Och där som du kanske vet har det gått blodigt till i det förflutna men idag är det fred.
Så det är Putins plan med Ukraina att återupprätta fred mellan folken vilket han menar är fullt möjligt om man bara slår ner på de nazistiska idéerna i Ukraina.
Jag är dock inte lika optimistisk där som Putin är tyvärr. För mycket skit finns och för många intressen som inte vill ha fred i regionen mellan folken.