Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Om Ukrainas offensiv misslyckas så försämras deras förhandlingsposition. Om de lyckas stärks den. Frågan är vad respektive part ser som ett misslyckade/lyckat.
Det är därför jag har tjatat lite om definitioner nu före offensiven. Så inte alla i efterhand förklarar att deras sida hade en framgång, eller att hela offensiven bara var en psy-op. Proryssarna i tråden verkar ha desserterat, jag har inte sett något bud från dem.
Bud hittills, inklusive mitt bud:
Mick Ryan
https://threadreaderapp.com/thread/1652545700562112517.html
Smmanfattning
1:*#Ukraine*achieves surprise (tactical and operational levels, some political impact – short term). Generating surprise leads to shock. Shock should lead to slower Russian decision making and responses to Ukrainian operations.*
2: #Ukraine*is able to destroy or degrade Russian tactical and operational reserves
3: Ukraine takes back its territory (tactical and operational, but with political ramifications)… if most of Luhansk, Kherson and Zaporizhzhia are recaptured, this would be a very successful outcome.
4: Ukraine is postured to retake Crimea at the end of the offensives (Operational, strategic and political – medium term).
5: Ukraine captures / destroys Russian forces (tactical and operational, but with political and strategic ramifications). Related to the recapture of its territory is the capture or destruction of Russian forces. The Russians have to be beaten and be seen to be beat.
6: Measure 6: Ukraine preserves sufficient forces to continue defending some areas and conduct subsequent offensives in others .
7: Ukraine’s supporters believe the offensives have been a success (political and strategic).*
Schlesien:
“På tre månaders sikt*från en kraftfull start*går gränsen vid återtagande av en tredjedel av nu ockuperat område. Är det 108 000 kvkm nu (?) blir gränsen 36 000 kvkm återtaget. Oavsett i vilka oblaster det sker.
- Återtas någon stad med över 100 000 invånare (år 2012) helt eller delvis sjunker gränsen en bit under nämnda 36 000 kvkm.
- Krossas Kertjbroarna sjunker gränsen med max 8 000 kvkm.”
Insight Predictions:
“Will Ukraine Retake Control of Seiveirodonetsk, Kreminna, Lysychansk, Melitopol, Mariupol, Tokmak, Donetsk, or Svatove by September 15th?” (definieras som tågstationerna).
Detta är egentligen inte detsamma som en lyckad offensiv nödvändigtvis, men något som är användbart eftersom det är oklart om det kommer att hända.
Min egen:
Kontrollerar Ukraina större yta eller antal städer (>30,000 invånare) den 1 oktober än de gjorde 1 november året före? (just nu ligger de en stad minus - Bachmut).
Om bara ett av kritierierna är sanna och det andra utfaller till ukrainsk nackdel så är resultatet varken lyckat eller misslyckat.
Rimliga förluster? För att ukrainska förluster ska räknas som ohållbara så ska minst två officiella ledare på ministernivå i Nato-länder eller i själva Ukraina uttala sig att det är osannolikt att ta tillbaka hela Krim/Donbass, baserat på resultatet av offensiven.
Motivering: Om Ukraina lyckas med offensiv efter denna definition så är rysk ockupation i nertrend.
Jag förutser att om ukrainsk offensiv lyckats, så kommer Ryssland att hävda att de lidit ohållbara förluster. Det viktigaste för Ukraina är egentligen att visa att de kan vinna i rimlig hastighet. Strategiska mål som logistik är egentligen sekundärt.
Jag förutser också att om Ukraina misslyckas med sin offensiv så kommer röster att höjas för att nu måste vi skicka ännu mer vapen. Jag definierar det dock som misslyckad offensiv även om de kan tigga till sig vapen genom att förlora.