2023-05-07, 12:26
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag ändrar mig när jag ser ett fel i min argumentation.

Kanske på tiden att du ändrar dig?

"Tagits av daga" behöver inte betyda 200.000 döda.

Men du har inte förmågan att tänka så, då du är trångsynt och förbannat envis.

Som sagt, du borde skämmas.
Citera
2023-05-07, 12:35
Medlem
Friflygande drönare ankom Krim inatt.
( Ryktas att de var ca 10 fina fåglar )

Från Sky News:

The port of Sevastopol was hit by three but "no objects were damaged," said its Moscow-installed governor, Mikhail Razvozhayev.

Saki, where Russia has an air base, was also struck in the assault, according to Ukrainian monitoring of Telegram channels.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-russia-news-putin-nuclear-live-updates-kyiv-12541713

Får vi se vad som stämmer, kommer väl mer info under dagen 😁
Senast redigerad av Medvetenommycketxx 2023-05-07 kl. 12:39.
Citera
2023-05-07, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Inte om det finns fientlig trupp där om jag förstår rätt. Men det finns säkert massor av gråzoner
ryssarna har sina egna regelverk...
Citera
2023-05-07, 12:38
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Det är samma game fortfarande. De som argumenterade för att det var en game-changer var antingen helt flummiga och sa ingenting alls egentligen, förutom Slava Ukraine. Eller så menade de att nu var det ingen återvändo, ryssarna skulle pressas tillbaka till gränsen och sedan skulle det stå och hagla HIMARS på Krim tills ryssarna retirerade därifrån också.

Ryssarna pressar på men Ukraina gör motoffensiver. Ytterst sett avgörs kriget av det diplomatiska och kärnvapen. Same shit.

Utan HIMARS hade kriget sett helt annorlunda ut. Så visst var/är det en "game changer".

Inte ens det kan du förstå.
Citera
2023-05-07, 12:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
ukraina har väl en del att hota med nu när det är offensiv på gång
om offensiven startar och går sämre än väntat blir väl förhandlingsläget sämre för ukraina? men dom vet väl antagligen vad dom gör och vad som är bäst?

Om Ukrainas offensiv misslyckas så försämras deras förhandlingsposition. Om de lyckas stärks den. Frågan är vad respektive part ser som ett misslyckade/lyckat.
Citera
2023-05-07, 12:57
Medlem
leachs avatar
Alla HIMARS utslagna

⚡️Nighttime launches of HIMARS MLRS
https://twitter.com/WarMonitors/status/1655145370115100673
Citera
2023-05-07, 12:57
Medlem
Reimers avatar
Fina grejer

Citat:
#Ukraine: A rare look at 🇺🇸US-supplied APKWS laser-guided rockets (modified Hydra 70) and their launch platform in use with the Ukrainian Army- we can see the Arnold Defense LAND-LGR4 launcher installed on a HMMWV M1152A1 chassis.

https://twitter.com/UAWeapons/status/1655155613985394689
Citera
2023-05-07, 13:18
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Verkar som att tjetjenerna slutligen slutat med sina tuffa pekfinger i luften tiktok-videos som gång på gång röjt dom för ukrainskt artilleri.
Men det verkar som en bekräftelsedrog för islamister att hävda sig genom allah akbar videos så vet de fan om dom kan hålla igen när dom kommer till Bakhmut.

Ja det var länge sen man såg humorinslagen från Kayrov. Saknar dom att skratta åt.
Citera
2023-05-07, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
ryssarna har sina egna regelverk...

Inte om landet förlorar
Citera
2023-05-07, 13:32
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om Ukrainas offensiv misslyckas så försämras deras förhandlingsposition. Om de lyckas stärks den. Frågan är vad respektive part ser som ett misslyckade/lyckat.

Det är därför jag har tjatat lite om definitioner nu före offensiven. Så inte alla i efterhand förklarar att deras sida hade en framgång, eller att hela offensiven bara var en psy-op. Proryssarna i tråden verkar ha desserterat, jag har inte sett något bud från dem.

Bud hittills, inklusive mitt bud:

Mick Ryan
https://threadreaderapp.com/thread/1652545700562112517.html

Smmanfattning
1:*#Ukraine*achieves surprise (tactical and operational levels, some political impact – short term). Generating surprise leads to shock. Shock should lead to slower Russian decision making and responses to Ukrainian operations.*
2: #Ukraine*is able to destroy or degrade Russian tactical and operational reserves
3: Ukraine takes back its territory (tactical and operational, but with political ramifications)… if most of Luhansk, Kherson and Zaporizhzhia are recaptured, this would be a very successful outcome.
4: Ukraine is postured to retake Crimea at the end of the offensives (Operational, strategic and political – medium term).
5: Ukraine captures / destroys Russian forces (tactical and operational, but with political and strategic ramifications). Related to the recapture of its territory is the capture or destruction of Russian forces. The Russians have to be beaten and be seen to be beat.
6: Measure 6: Ukraine preserves sufficient forces to continue defending some areas and conduct subsequent offensives in others .
7: Ukraine’s supporters believe the offensives have been a success (political and strategic).*

Schlesien:
“På tre månaders sikt*från en kraftfull start*går gränsen vid återtagande av en tredjedel av nu ockuperat område. Är det 108 000 kvkm nu (?) blir gränsen 36 000 kvkm återtaget. Oavsett i vilka oblaster det sker.

- Återtas någon stad med över 100 000 invånare (år 2012) helt eller delvis sjunker gränsen en bit under nämnda 36 000 kvkm.

- Krossas Kertjbroarna sjunker gränsen med max 8 000 kvkm.”

Insight Predictions:
“Will Ukraine Retake Control of Seiveirodonetsk, Kreminna, Lysychansk, Melitopol, Mariupol, Tokmak, Donetsk, or Svatove by September 15th?” (definieras som tågstationerna).
Detta är egentligen inte detsamma som en lyckad offensiv nödvändigtvis, men något som är användbart eftersom det är oklart om det kommer att hända.

Min egen:
Kontrollerar Ukraina större yta eller antal städer (>30,000 invånare) den 1 oktober än de gjorde 1 november året före? (just nu ligger de en stad minus - Bachmut).
Om bara ett av kritierierna är sanna och det andra utfaller till ukrainsk nackdel så är resultatet varken lyckat eller misslyckat.
Rimliga förluster? För att ukrainska förluster ska räknas som ohållbara så ska minst två officiella ledare på ministernivå i Nato-länder eller i själva Ukraina uttala sig att det är osannolikt att ta tillbaka hela Krim/Donbass, baserat på resultatet av offensiven.

Motivering: Om Ukraina lyckas med offensiv efter denna definition så är rysk ockupation i nertrend.
Jag förutser att om ukrainsk offensiv lyckats, så kommer Ryssland att hävda att de lidit ohållbara förluster. Det viktigaste för Ukraina är egentligen att visa att de kan vinna i rimlig hastighet. Strategiska mål som logistik är egentligen sekundärt.

Jag förutser också att om Ukraina misslyckas med sin offensiv så kommer röster att höjas för att nu måste vi skicka ännu mer vapen. Jag definierar det dock som misslyckad offensiv även om de kan tigga till sig vapen genom att förlora.
Citera
2023-05-07, 13:37
Avslutad
Citat:
Tänk att ha spenderat så lång tid med Ukrainakriget, och tro på de siffrorna.

Har du några alternativa siffror? Då menar jag siffror som inte kommer från din efterblivna fantasi eller lögnfabriken i Kreml.
Citera
2023-05-07, 13:40
Medlem
Citat:
Det är därför jag har tjatat lite om definitioner nu före offensiven. Så inte alla i efterhand förklarar att deras sida hade en framgång, eller att hela offensiven bara var en psy-op. Proryssarna i tråden verkar ha desserterat, jag har inte sett något bud från dem.

Bud hittills, inklusive mitt bud:

Mick Ryan
https://threadreaderapp.com/thread/1652545700562112517.html

Smmanfattning
1:*#Ukraine*achieves surprise (tactical and operational levels, some political impact – short term). Generating surprise leads to shock. Shock should lead to slower Russian decision making and responses to Ukrainian operations.*
2: #Ukraine*is able to destroy or degrade Russian tactical and operational reserves
3: Ukraine takes back its territory (tactical and operational, but with political ramifications)… if most of Luhansk, Kherson and Zaporizhzhia are recaptured, this would be a very successful outcome.
4: Ukraine is postured to retake Crimea at the end of the offensives (Operational, strategic and political – medium term).
5: Ukraine captures / destroys Russian forces (tactical and operational, but with political and strategic ramifications). Related to the recapture of its territory is the capture or destruction of Russian forces. The Russians have to be beaten and be seen to be beat.
6: Measure 6: Ukraine preserves sufficient forces to continue defending some areas and conduct subsequent offensives in others .
7: Ukraine’s supporters believe the offensives have been a success (political and strategic).*

Schlesien:
“På tre månaders sikt*från en kraftfull start*går gränsen vid återtagande av en tredjedel av nu ockuperat område. Är det 108 000 kvkm nu (?) blir gränsen 36 000 kvkm återtaget. Oavsett i vilka oblaster det sker.

- Återtas någon stad med över 100 000 invånare (år 2012) helt eller delvis sjunker gränsen en bit under nämnda 36 000 kvkm.

- Krossas Kertjbroarna sjunker gränsen med max 8 000 kvkm.”

Insight Predictions:
“Will Ukraine Retake Control of Seiveirodonetsk, Kreminna, Lysychansk, Melitopol, Mariupol, Tokmak, Donetsk, or Svatove by September 15th?” (definieras som tågstationerna).
Detta är egentligen inte detsamma som en lyckad offensiv nödvändigtvis, men något som är användbart eftersom det är oklart om det kommer att hända.

Min egen:
Kontrollerar Ukraina större yta eller antal städer (>30,000 invånare) den 1 oktober än de gjorde 1 november året före? (just nu ligger de en stad minus - Bachmut).
Om bara ett av kritierierna är sanna och det andra utfaller till ukrainsk nackdel så är resultatet varken lyckat eller misslyckat.
Rimliga förluster? För att ukrainska förluster ska räknas som ohållbara så ska minst två officiella ledare på ministernivå i Nato-länder eller i själva Ukraina uttala sig att det är osannolikt att ta tillbaka hela Krim/Donbass, baserat på resultatet av offensiven.

Motivering: Om Ukraina lyckas med offensiv efter denna definition så är rysk ockupation i nertrend.
Jag förutser att om ukrainsk offensiv lyckats, så kommer Ryssland att hävda att de lidit ohållbara förluster. Det viktigaste för Ukraina är egentligen att visa att de kan vinna i rimlig hastighet. Strategiska mål som logistik är egentligen sekundärt.

Jag förutser också att om Ukraina misslyckas med sin offensiv så kommer röster att höjas för att nu måste vi skicka ännu mer vapen. Jag definierar det dock som misslyckad offensiv även om de kan tigga till sig vapen genom att förlora.

1. Jag tror att du spelat för mycket tv-spel och dessutom vill du betinga krigets framgångar eller bakslag baserat på partsinlagor från parterna. Ganska skrattretande, särskilt när de angivna källorna är typ bevisade serielögnare av episka proportioner (Ukraina) eller bevisade strategiska lögnar (de Ryska källorna).

2. Ta en titt på USAs rådgivning istället. Tidigare hette det att Mr. Zelenskij borde förhandla om fred. Nu heter det att han borde förhandla om fred för att inte förlora mer mark med indirekt hänvisning till the art of war och maos variant på hushållning med manskapet.

3. Bye-bye
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in