2023-05-07, 09:52
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Helt fel beslut.

Sveriges natur ska kunna upplevas av alla. Samer kan inte hävda rätt till mark hela tiden pga "uråldrig hävd".
Citera
2023-05-07, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Dra in alla bidrag knutna till renskötsel och annat ensidigt samiskt så får de styra upp verksamhetwn bäst de vill där på fjället.
Håller med till 100%. Ge renägarna alla rättigheter de vill ha, men noll bidrag.
Citera
2023-05-07, 10:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockermissbrukare
Helt fel beslut.

Sveriges natur ska kunna upplevas av alla. Samer kan inte hävda rätt till mark hela tiden pga "uråldrig hävd".

Men de vill ju inte att det ska vara Sveriges narur. Deras slutmål är ett samiland. Renarna som är deras ursäkt hela jävls tiden var kan msn säga Sveriges riktiga ursprungsbefolkning. Kom hit före människan och även ca 10000 år före första samen.

Frågan är hur länge denna charad tillåts fortsätta. Vore precis som man tog hand om en massa älgar sedan hävdade äganderätt övee den mark älgen rör sig på.

Precis som älgen trivs renen bäst utan att någon håller ett koppel.
Citera
2023-05-07, 10:06
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Håller med till 100%. Ge renägarna alla rättigheter de vill ha, men noll bidrag.

Då skulle de omedelbart anlägga gruvor, kärnkraftverk och vindkraftsparker och stygbyar på dagens renbetesmarker, renarna skulle slakta en gång för alla.
Citera
2023-05-07, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Finns väl folk som säkert inte beter sig. Skräpar ner, slänger utrustning de inte orkar bära med tillbaka. Vi såg under covid drivor avskrädesfolk som kom från Stockholm och svinade ner.

Den storskaliga extensiva renskötseln trampar sönder nöter ner och förstör vår fina fjällnatur. Den åstadkommer en enorm miljöförstöring. Renskötande samer ids numera icke valla renarna till fots, utan kör hämningslöst med motorcyklar, fyrhjulingar och skoter, vilket åstadkommer stora markskador på den känsliga fjällfaunan. Staten har genom åren gett bidrag bortåt 100 miljoner kronor för att lägga ut så kallade plastmattor på de värst sönder körda fjällmarkerna.
Om det nu finns tusen renskötselföretag så innebär det att vart och ett får 300 000 kronor i statligt stöd varje år. Vilket annat företag får sådana statliga subventioner samtidigt som verksamheten genererar skador på skog för 480 miljoner kronor per år?
Citera
2023-05-07, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag undrar hur det syns på renarna att de är stressade?
Går det att se skillnaden mellan stress pga för många nollåttor i närheten och stress pga helikopter, crosshojar, fyrhjulingar etc som de drivs med?
Tror inte att det syns någon skillnad utanpå möjligt att det märks skillnad om man mäter stresshormoner
Citera
2023-05-07, 11:14
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Utan att ha läst hela tråden tycker jag att fjällvandring ska vara ok. Den tiden på året står renen på glaciärer och undviker mygg.
När jag var och kollade på fjällräven senast kom samer med helikopter, fyrhjuling och cross på fjället.
Förstörde min semester.
Förövrigt har några av de bästa rörmokare jag träffat varit samer.

Samer som har renar har många krav. Det finns en del konflikter mellan samer och för några år sen så var det bråk då rensamerna ville förbjuda andra att åka snöskoter under påsk eller nåt sånt. Många har sina stugor där det inte går att ta sig fram med bil under den perioden och det var en hel del samer som inte var renägare som hade det som tradition att fira påsk i deras stugor. Det störde renarna tydligen tycker rensamerna
Citera
2023-05-07, 12:01
Medlem
Benny98s avatar
Det kommer inte att gynna den prosamiska rörelsen om man lägger ner alla fjällstugor i Härjedalen och Jämtland. Därför hoppas jag att man gör just detta, och inte betalar några pengar till samerna. Låt samerna få som de vill. Om det är sant att 2,6-3,2 miljoner människor besöker dessa trakter, och en förkrossande majoritet bor i stugor, så tar det hus i helvete. Det är självdestruktiva människor som tycker det är en bra sak att deras egna semestermöjligheter blir inskränkta, förstår inte hur man är funtad om man tänker så.
Citera
2023-05-07, 12:21
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockermissbrukare
Helt fel beslut.

Du har helt fel utgångspunkt. Klart att samerna får bestämma vad de vill givet deras rättigheter. Man ska vara glad att man fick ha husen där så länge. Om jag får låna din parkeringsplats ska jag vara tacksam över att jag får det och att jag fick det. Inte skrika över att jag inte får det längre den dagen du nu väl ändrar dig och vill använda den själv.

Pacta sunt servanda.
Citera
2023-05-07, 12:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Då skulle de omedelbart anlägga gruvor, kärnkraftverk och vindkraftsparker och stygbyar på dagens renbetesmarker, renarna skulle slakta en gång för alla.

Då hade de ju producerat något av värde i alla fall. Kan inte tänka mig att rennäringen tillför speciellt mycket till ekonomin. Vilt- och renkött står för cirka 4% av den totala köttkonsumtionen.
Citera
2023-05-07, 12:35
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Snarare bulgariska bärplockare.
Knappast.
Citera
2023-05-07, 12:36
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansflugan
Du har helt fel utgångspunkt. Klart att samerna får bestämma vad de vill givet deras rättigheter. Man ska vara glad att man fick ha husen där så länge. Om jag får låna din parkeringsplats ska jag vara tacksam över att jag får det och att jag fick det. Inte skrika över att jag inte får det längre den dagen du nu väl ändrar dig och vill använda den själv.

Pacta sunt servanda.

Pacta Sunt Servanda betyder att avtal ska hållas. Så visa mig gärna avtalet där det står att bara renskötande samer har rätt att bygga någonting i fjällen. Jag kan knappt bärga mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in