Citat:
Ursprungligen postat av
priestess
En elev fälls för att ha använt en delvis AI genererad text som givit högt utslag i ett program avsett att upptäcka AI genererad text.
Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1113940
Hur länge ska detta försöka bekämpas och enskilda individer straffas?
Skrivande som det varit innan AI är snart ett minne blott, framför allt akademiska och informativa texter inklusive skolarbete. Då cyborg-tillvaron är en oundviklig framtid, är det inte lika bra att flöda med förändringen? Givetvis är det inte lärorikt att klippa-klistra texter men att omtolka AI text med egna ord eller samspela tankar med det är liknande process som ett uppsatsarbete fast inte analog. Det är lite som att straffas för miniräknare på matteprov.
Att använda AI för att skriva uppsats är lite som att använda miniräknare vid matteprov?
Som gammal svensklärare uttalar jag mig inte om matteprov. Men jag vet vad som händer när elever fuskar klipper in andras texter i sina egna uppsatser.
Här är vad som händer. De fattar inte vad de själva har skrivit.
För de har ju inte själva skrivit det.
Ett utmärkt sätt att kolla om en (lite mindre duktig elev) har skrivit sin egen uppsats är att be eleven att läsa upp sin egen text. Om eleven inte klarar av att läsa upp vad eleven påstår sig ha skrivit, så har eleven inte skrivit det.
Eller rättare sagt: Eleven har inte skrivit det på ett genomtänkt sätt. För vilken apa som helst kan trycka på ett tangentbord och sätta bokstäver på en skärm. Och en människa kan kopiera en text och sätta kopian på en skärm. Men om apan inte menar något särskilt med sina bokstäver, och om människan inte menar något särskilt med sina kopia annat än att klara ett prov, så är texten meningslös.
Så här kan det gå om en elev fastnar i kopiering. Antag att eleven ska beskriva vad som händer vid en hjärtinfarkt. Eleven hittar två texter, en som handlar om att hjärtpatienter kan få ont i armen och en som handlar om hur man använder en hjärtstartare.
I bästa fall läser eleven de båda texterna och försöker förstå varför hjärtpatienter kan få ont i armen och varför den sortens smärta kan tyda på en hjärtinfarkt. Ännu bättre är det om eleven försöker förstå när och hur man ska använda en hjärtstartare.
Men i värsta fall tycker eleven att texterna är för jobbiga att läsa och förstå. Då nöjer sig eleven med att kopiera texterna och sätta ihop dem i en uppsats.
Men de båda texterna passar ju inte ihop. Den som läser elevens uppsats kommer att bli förvirrad. Påstår eleven att man ska använda en hjärtstartare på någon som har fått ont i armen? Bara så där?
Och eleven kommer inte att kunna läsa sin egen uppsats, och eleven kommer inte heller att kunna berätta om sin egen uppsats. För eleven har själv inte fattat någonting.
I framtiden kan det bli så att eleven ber AI att skriva hela uppsatsen, så att eleven slipper att bry sig. Eleven kan fråga AI om allt. Vad heter Hallands floder? Vem är president i USA? Vilken är den starkaste dryck man kan köpa på Systemet? Vad ska jag rösta på?
Vi gör oss själva till idioter om vi låter AI berätta och bestämma allt för oss.