2023-05-06, 21:08
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Med samsittaren under häktningstiden verkar det vara mest Maja som babblade på. Tror inte hon är så svag och lättmanipulerad som en del tror.

Nej de verkar båda vara synnerligen sjuka i skallen.
Citera
2023-05-06, 21:10
Medlem
Citat:
J lär skapa ett par rubriker. Fattar hon tycke för kvinnor sexuellt, så kommer det bli kaos där inne.

Kaos? Vad menar du? Det är ett svenskt fängelse, inte som någon sunkig porrfilm du kollat på med fängelsemanus... Kvinnliga klienters (interners) sexualitet spelar liten roll innanför murarna. Det är inte så att de kan ligga fritt i cellerna med varann om du tror det.
Citera
2023-05-06, 21:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Att hon sa att hon sov i bilen medans J eldade på kroppen var nog för att styrka påståendet om hur trött hon var medans mordet pågick. Men det blir ju lite märkligt att hon piggnar till när hon kommer hem. Spelar spel i över en timma innan hon somnar.

Så kan det vara, eller så sov hon för att det blev för mycket.

Jag kan väl själv känna igen mig i vissa situationer, när det blir för mycket, så kan jag fly lite. Typ gå och lägga mig, eller kolla på en idiotgrej som inte engagerar mig alls. Gå ut i trädgården, plantera en växt, fast det är inte det jag tänkte , behövde göra.

Men rent logiskt känns det lite konstigt att hon skulle somna i bilen, hur trött man än är. Det är ju liksom en mycket känslomässig situation, där jag iaf kanske tänker jag mig, skulle var som ett nervknippe. Sova vore det sista jag skulle tänka mig att jag gjorde då.

Nu är Maja Maja, med sina svåigheter och drag av autism. Så man vet inte hur varje person reagerar.
Citera
2023-05-06, 21:15
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Att hon sa att hon sov i bilen medans J eldade på kroppen var nog för att styrka påståendet om hur trött hon var medans mordet pågick. Men det blir ju lite märkligt att hon piggnar till när hon kommer hem. Spelar spel i över en timma innan hon somnar.

Om hon ljuger för att framställa sig själv som trött så hade hon knappast varit ärlig om att hon var vaken en timme efter att hon kom hem. Ergo, hon talar sanning om sömnen under natten.
Citera
2023-05-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nej, ljud är i allmänhet betydligt mer påfrestande än tystnad, OM det är den typen av drag hon har.

M har ju också haft utmattningsdepression och vissa kan ju bli känsligare för mycket stimuli efteråt, det kan bli som ett 'overload' i hjärnan. Tystnad kan nog ha behövts för att bearbeta informationen under förhören. Oavsett om/när hon ljuger eller inte.
Citera
2023-05-06, 21:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Med samsittaren under häktningstiden verkar det vara mest Maja som babblade på. Tror inte hon är så svag och lättmanipulerad som en del tror.
Ms öppnande inför samsittaren, tolkade jag som ett behov att få känslorna ur sig, som en full ballong man sticker hål på och luften forsar ut.

Edit:
Jag tror att M är godtrogen och ganska lätt att manipulera, men definitivt inte svagsint eller viljelös.
Senast redigerad av sybel 2023-05-06 kl. 21:42. Anledning: Edit:
Citera
2023-05-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Kaos? Vad menar du? Det är ett svenskt fängelse, inte som någon sunkig porrfilm du kollat på med fängelsemanus... Kvinnliga klienters (interners) sexualitet spelar liten roll innanför murarna. Det är inte så att de kan ligga fritt i cellerna med varann om du tror det.

Kärleksrelationer kan skapa drama och Johanna har visat sig väldigt känslig när andra varit på hennes ex. Ett exempel är styckmörderskan Jonna som blev förälskad och stalkade en annan intern.
Citera
2023-05-06, 21:20
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Precis. För att förklara M s märkliga beteende och alla lögner är det smidigt att göra göra henne mer korkad än vad hon är.
NPF-diagnoser existerar, likaså ojämn begåvningsprofil men har man aldrig kommit i kontakt med dylikt så kan de svårigheter hon uppvisar förväxlas med att vara korkad och det är enkelt att avfärda sådant man har otillräcklig kunskap om; det är också en bra grogrund för fördomar.

Flera i tråden har god kännedom om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och hur de tar sig uttryck, så det finns all chans att lyssna och med hjälp av sin empatiska förmåga också lära sig något. Att förklara ett beteende är för övrigt inte detsamma som att försvara, då har man genast lagt in en värdering och slutat lyssna.
Citat:
M är definitivt inte så blåst som vi först trodde. Hennes begåvningsprofil är under, inte klart under.
Om det står i hennes utlåtande så är det så, att ta fram en begåvningsprofil tar tid och genomförs av flera yrkeskunniga inom området, så det får vi nog acceptera. Många irriterar sig på henne och tycker att hon borde "skärpa sig" och inte spela dum.
Citat:
Hon har flera A i betyg.og körkort på första försöket.
Var framgår det att hon har A i flera ämnen; i vanliga skolan eller i specialklass?

Angående körkort: https://attention.se/wp-content/uploads/2021/05/attention_skrift_korkortskoll-trafiklarare.pdf

Citat:"Små anpassningar gör stor skillnad
De anpassningar som våra medlemmar efterfrågar är ofta ganska små. Det kan handla om att få hjälp med att planera och strukturera, att få en provtid förlängd eller att få göra provet muntligt."

Individer med npf-diagnoser ges förutsättningar och erforderlig anpassning för att klara av körkortet på första försöket; att lyckas är extra viktigt för den som ofta upplever misslyckanden i vardagen.
Citat:
Hennes vänner är flera år äldre än henne själv. Hon lyckas manipulera sina föräldrar gång på gång.
Äldre vänner skapar trygghet. Nej, manipulation är något annat. Hon undanhåller, drar vita lögner och ljuger på ett sätt som många tonåringar gör för att slippa sina föräldrars vakande öga över sig. De har också kommit på henne med att ljuga.
Citat:
Hennes beteende visar på allvarliga empatistörningar.
Nejdå. J däremot har en allvarlig empatistörning. Att M på vissa sätt har svårare att tänka i flera led framåt och se saker och ting ur andras perspektiv, har inget med empatistörning att göra.
Citera
2023-05-06, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Om hon ljuger för att framställa sig själv som trött så hade hon knappast varit ärlig om att hon var vaken en timme efter att hon kom hem. Ergo, hon talar sanning om sömnen under natten.

Det var inte M som berättade det. Det var förhörsledarna som plockade fram den uppgiften och presenterade det i förhör efter mobiltömningen.
Citera
2023-05-06, 21:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tycker att det låter troligt att M "stängde" av under dumpningsresan. Då var hjärnan säkerligen sprängfylld med intryck och behövde paus.

Ja, kanske blev det bara "för mycket".
Citera
2023-05-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så kan det vara, eller så sov hon för att det blev för mycket.

Jag kan väl själv känna igen mig i vissa situationer, när det blir för mycket, så kan jag fly lite. Typ gå och lägga mig, eller kolla på en idiotgrej som inte engagerar mig alls. Gå ut i trädgården, plantera en växt, fast det är inte det jag tänkte , behövde göra.

Men rent logiskt känns det lite konstigt att hon skulle somna i bilen, hur trött man än är. Det är ju liksom en mycket känslomässig situation, där jag iaf kanske tänker jag mig, skulle var som ett nervknippe. Sova vore det sista jag skulle tänka mig att jag gjorde då.

Nu är Maja Maja, med sina svåigheter och drag av autism. Så man vet inte hur varje person reagerar.

Vi alla är ju olika. För mig ter det sig väldigt konstigt att sova överhuvudtaget under i dessa situationer. Kroppen borde vara full av adrenalin och kroppen utsatt för enorm stress.
Citera
2023-05-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Hon ska ha vaknat av illamående vilket vanligtvis trumfar sömnbehovet om man inte sover djupt som Jimi Hendrix. Det är inga överdrivet höga ljud det är frågan om hur som helst. Plinget på dörren går att höra i radioinslaget med grannen. Dunsen bör ha låtit mindre genom väggen än i lägenheten under.

De var väl fler som bodde i lägenheten under och de vaknade ju inte av dunsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in