2023-05-06, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Nu minns inte jag exakt vad J och M sa i när de ljög ihop sin första storry
Men sa verkligen J att namnet på killen i bilen hette Albin?

Det jag menade med att ta upp deras första lögner kan lätt bli en trådsanning med det vi vet idag som förvirrar och blandas ihop med de bevis och förhör som i ett senare skede är det som rätten har gått efter

Att J är en lögnare vet vi
Psykopater är lögnare
Men även M håller sig ju inte riktigt till sanningen heller

Det är rent sagt förjäkligt att inte tjejerna berättar sanningen
utan försöker hitta kryphål där de kan komma undan med hjälp av sina advokater

Det finns ingen respekt/empati för Toves anhöriga från någon av dem

Tror att MH är en vanelögnare men på ett helt annat sätt än JJ. MH vill inför sin familj verka bättre än hon är. Det ställs kanske krav på henne som hon inte klarar av att leva upp till?

JJs lögner är mer sofistikerade.
MH ljuger för att slippa ha besvärliga frågor hängandes över sig, men JJ ljuger för att manipulera. Bland det värsta jag har hört från JJ är anledningen till att hon brände TT...
Senast redigerad av zilvereko 2023-05-06 kl. 17:56.
Citera
2023-05-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag lyssnade på hans förhör från rätten i morse. Då sa han Albin.
Ja, att Johanna ljuger, det hör ihop med den personlighet hon har. Det kommer så lätt.

Men att Maja ljuger så länge, det förvånar mig. Och vissa saker tror jag inte på nu heller. Det är något i tonen ibland som gör att det inte känns rätt.

Det var magstarkt att säga att killen hette Albin

Albin sitter tydligen fast i J medvetande av någon anledning
Därav en av anledningarna till J avsky för Tove

Det förvånar nog många att M ljuger
Jag tror att de flesta inte känner henne riktigt.
Jag tror att M inte är så skenhelig och korkad som många vill få det till

Om hon var så som vissa beskriver så hade hon brytit ihop för lönge sedan och haft empati och ånger mot T anhöriga
Citera
2023-05-06, 17:55
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anoxanox
Enligt Aftonbladet har Maja och Johanna "väldigt bra" det på anstalten. Kul att de försöker glorifiera mordet och låtsats som att de skulle ha det bra på anstalten.
De har nog ett helvete därinne

För Majas del kan det nog bli problem, av flertalet skäl. J däremot tror jag kommer trivas alldeles utmärkt, när den interna rangordningen stabiliserats. F.ö. tror jag inte att ”utmanarna” kommer stå i kö för att konfrontera en kvinna som bevisligen mördat med sin bara händer. Bara så där .. för att hon kände för det.
Citera
2023-05-06, 18:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Har man nåt ungefärligt ratio på skillnaden i antal ggr MH ändrar sin berättelse kontra JJ?
Jag har fattat det som att MH först säger att Tove går hem och sen vad finns det mer för ändrad berättelse?
J har blivit konfronterad med mycket mer än M och hon har justerat sin story allt eftersom, ett otal gånger.

M har väl i stort sett endast korrigerat den ursprungliga storyn med dumpningsresan och med sovandet. Däremot öppnade hon sig för medsittaren, men det visade ju sig vara sant.

J konstruerade lögner på löpande band medan M vidmakthöll den ursprungliga in i det längsta.
Citera
2023-05-06, 18:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Grävande journalistik kan vara bra i vissa fall som uppdrag granskning och kalla fakta m. m

Men jag har aldrig varit med om att journalister m. m har lagt sig i på det här sättet i andra brottsfall/mord som är pågående fall

Kanske blir de tipsade av någon som inte är nöjd med domen?

Det behövs nog inte. De har bara gjort sitt jobb, följt rättsfallet, läst inte bara domen utan även förundersökningen och rättsläkarens utlåtanden, och säkert en del mer.

De har då insett, precis som flera av oss här i tråden, att tingsrättens resonemang inte håller, utan är direkt felaktiga. De följer upp med lite egna kontroller, som intervjun med Lahanj och kontroll av hans mobil.

Sedan genomför de en intervju med domaren.

Och då framkommer det vi här i tråden redan misstänkt och varnat för - rätten dömde inte på bevis, de dömde på känslor. De trodde att Maja var skyldig till mord och därför skapade de själva det scenario som behövdes för att fälla Maja. Att det scenariot sedan inte är förenligt med verkligheten, är bara ännu ett bevis för att domstolen är ute och cyklar och att bevisningen mot Maja inte håller.

Domaren säger det själv, det är inte säkert att Maja var där och det är inte säkert att Johannas berättelse stämmer.
Citera
2023-05-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anoxanox
Enligt Aftonbladet har Maja och Johanna "väldigt bra" det på anstalten. Kul att de försöker glorifiera mordet och låtsats som att de skulle ha det bra på anstalten.
De har nog ett helvete därinne

Svenska fängelser för kvinnor är inte särskilt hårda fysiskt sett. Det är den mentala biten som är tuff i och med att man ska hantera cellen och att vistas i den 12 timmar om dygnet helt själv på obestämd tid. Det är därför livstidsstraffet är det värsta du kan dömas till. Tidsbestämda straff är mentalt mycket bättre för klienter (interner) eftersom de då har ett mål att jobba emot, dvs frigivningsdagen.

Att påstå att de har ett helvete där inne är inte helt verklighetsförankrat med andra ord, eftersom fängelserna i sig inte kommer att ställa särskilt hårda krav på M eller J.
Citera
2023-05-06, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror att MH är en vanelögnare men på ett helt annat sätt än JJ. MH vill inför sin familj verka bättre än hon är. Det ställs kanske krav på henne som hon inte klarar av att leva upp till?

JJs lögner är mer sofistikerade.
MH ljuger för att slippa ha besvärliga frågor hängandes över sig, men JJ ljuger för att manipulera. Bland det värsta jag har hört från JJ är anledningen till att hon brände TT...
Ja J lögner är sofistikerade så typiskt en narcissist/psykopat
Så tydligt

Att ljuga för att verka bättre är att manipulera och krav har de flesta barn av sina föräldrar utan att bli lögnare
I de förhör med M föräldrar ser jag inget konstigt alls
De verkar omtänksamma och de ger med sig på vissa saker som de önskade att M inte höll på med som tex alkoholen
Precis som de flesta föräldrar gör

M verkar inte heller ha det känsloregister som är normalt
Ingen empati/ånger till T anhöriga
Hon vill bara rädda sig sjäkv
Därför tror jag väkdigt lite på det M säger

J däremot är lätt att läsa av
Hon är störd
Citera
2023-05-06, 18:17
Medlem
Citat:
Det var magstarkt att säga att killen hette Albin

Albin sitter tydligen fast i J medvetande av någon anledning
Därav en av anledningarna till J avsky för Tove

Det förvånar nog många att M ljuger
Jag tror att de flesta inte känner henne riktigt.
Jag tror att M inte är så skenhelig och korkad som många vill få det till

Om hon var så som vissa beskriver så hade hon brytit ihop för lönge sedan och haft empati och ånger mot T anhöriga

Precis. För att förklara M s märkliga beteende och alla lögner är det smidigt att göra göra henne mer korkad än vad hon är.

M är definitivt inte så blåst som vi först trodde. Hennes begåvningsprofil är under, inte klart under. Hon har flera A i betyg. Tog körkort på första försöket. Hennes vänner är flera år äldre än henne själv. Hon lyckas manipulera sina föräldrar gång på gång.

Hennes beteende visar på allvarliga empatistörningar.
Citera
2023-05-06, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det behövs nog inte. De har bara gjort sitt jobb, följt rättsfallet, läst inte bara domen utan även förundersökningen och rättsläkarens utlåtanden, och säkert en del mer.

De har då insett, precis som flera av oss här i tråden, att tingsrättens resonemang inte håller, utan är direkt felaktiga. De följer upp med lite egna kontroller, som intervjun med Lahanj och kontroll av hans mobil.

Sedan genomför de en intervju med domaren.

Och då framkommer det vi här i tråden redan misstänkt och varnat för - rätten dömde inte på bevis, de dömde på känslor. De trodde att Maja var skyldig till mord och därför skapade de själva det scenario som behövdes för att fälla Maja. Att det scenariot sedan inte är förenligt med verkligheten, är bara ännu ett bevis för att domstolen är ute och cyklar och att bevisningen mot Maja inte håller.

Domaren säger det själv, det är inte säkert att Maja var där och det är inte säkert att Johannas berättelse stämmer.
Jag tror inte att vi kan utesluta M som icke skyldig
Du är en av få i tråden som hävdar det
Citera
2023-05-06, 18:21
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jämförelsen är intressant men fallen är olika då båda GM (JJ och Maja) efter mordet åkte iväg med Toves döda kropp
Den yngre brodern i Göteborgfallet nekade till all inblandning förutom att han "råkade" sitta i bilen när den äldre brodern körde över deras mamma och dennes nya man

Varken Maja eller JJ är trovärdiga. Båda har nekat, ljugit, varit tysta under lång tid men JJ har erkänt att hon knäade och tog stryptag på Tove
Maja nekar ff till att hon var i badrummet när Tove dog och det går inte att visa att hon var i badrummet
För varför ska man tro på vad JJ påstår när hon friserar sanningen h e l a tiden? Bara en sån sak där hon påstår att hon tände eld på kroppen för Toves skull?? Hon borde skämmas

På samma vis som brodern menade att han "råkade" sitta i bilen, så "råkade" Maja vara i Johannas lägenhet.

Det är inte heller precis så att brodern genast ringde polis och ambulans när hans mamma och hennes fästman blev påkörda av bilen av han satt i. Inte heller är det så att han inte befanns skyldig till andra brott.

Båda bröderna förnekar mord. Liksom Johanna erkänner att hon tagit stryptag på Tove och misshandlat henne men förnekar mord, så har storebrodern erkänt misshandel och vållande, men förnekar mord.

Det finns inget som säger att bröderna eller tjejerna skulle vara mer eller mindre trovärdiga än den andre.
Citera
2023-05-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
För Majas del kan det nog bli problem, av flertalet skäl. J däremot tror jag kommer trivas alldeles utmärkt, när den interna rangordningen stabiliserats. F.ö. tror jag inte att ”utmanarna” kommer stå i kö för att konfrontera en kvinna som bevisligen mördat med sin bara händer. Bara så där .. för att hon kände för det.

När det lagt sig tror jag tvärtom. J är i behov av spänning och kickar. Byter ut vänner på löpande band. Tristessen i fängelset tror jag kommer gå henne på nerverna. När M funnit sig till rätta och funnit nån vän tror jag hon kommer klara det ganska bra. Finns mängder av program och stöd hon kan få i fängelset. Kanske hon tyr sig till fängelseprästen?

Minns i förhören att hon nämnde att hon var rädd för helvetet. Kanske kan hennes tro få henne att erkänna fullt ut.
Citera
2023-05-06, 18:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det visar hur viktigt det var för J att göra M delaktig. Glöm inte att själva anledningen till att J nu sitter för mord och ”mordbrand”, är just hämnd.

T:s händer kring J strupe har aldrig existerat och följaktligen fans inte dessa händer för M att avlägsna. ”Visningen” av badrummet är också hittepå och följaktligen har då T aldrig yttrat de utlösande orden, ”här fanns ju inte mycket att se”.
Nej, Js trovärdighet ger jag inte heller mycket för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in