2023-05-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Som jag ser det tjänade ”historien” om T:s strypgrepp två syften. Dels att göra M delaktig i mordet, dels att kunna hävda självförsvar.
Ingen som blir utsatt för strypgrepp väntar på att någon annan skall komma och ta bort händerna. Det finns inte.

T gjorde nog va hon kunde för att förvara sig, men kunde hon inte ens skrika eller ropa på hjälp, så var nog förmågan att försvara sig avsevärt begränsad.
Om T förmåga att försvara sig var nedsatt bevisar än mer att de var två som hjälptes åt för att få henne still
Tove var inte medvetslös enl rättsläkaren
Skrik borde ha hörts tidigare när bråket satte igång
det är vi många om att få huvudbry över
Den förklaringen lär vi aldrig få svar på så länge de båda ljuger
Om jag förstått rätt så hittade inte rättsläkakaren något som visade att T hade några rester av tex tejp vid munnen

Men jag tror att de hadde tystst T på något sätt
Hur vet jag inte
Kanske stoppat in något i hennes mun?
Senast redigerad av Anedin 2023-05-06 kl. 19:42.
Citera
2023-05-06, 19:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Kan väl också vara så att M bara besitter 5% av Js förslagenhet och skicklighet att strö rosa glitter i de naivas ögon?
Kolla upp hur mycket i Majas historia som stämmer mot annan bevisning och hur många krumbukter och orimligheter som måste till för att hennes historia ska stämma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag skulle också kunna tänka mig att M klarar det betydligt bättre än J, med klar struktur, tydliga rutiner, alla dagar lika dana och inga påfrestande förändringar.

Om hon bara hittar en "kompis" så att hon inte känner sig ensam, tror jag hon kan finna sig ganska bra tillrätta efter omständigheterna.

Ja, det var så jag tänkte. Just nu är nog alla tankar fokuserade på att komma ut. Men blir hon dömd till ett långt fängelsestraff även i HR så kanske hon efter ett tag finner sig i sin nya strukturerade miljö. Relationen med samsittaren från häktestiden fungerade ju bra.

M tror jag inte vi kommer höra aå mycket om under fängelsetiden. Men J lär skapa ett par rubriker. Fattar hon tycke för kvinnor sexuellt, så kommer det bli kaos där inne.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det visar hur viktigt det var för J att göra M delaktig. Glöm inte att själva anledningen till att J nu sitter för mord och ”mordbrand”, är just hämnd.

T:s händer kring J strupe har aldrig existerat och följaktligen fans inte dessa händer för M att avlägsna. ”Visningen” av badrummet är också hittepå och följaktligen har då T aldrig yttrat de utlösande orden, ”här fanns ju inte mycket att se”.

Nej, jag tror inte heller att Tove satte sina hände rmot Johannas hals.

Det känns som en helt felaktig reaktion på ett övergrepp, där man blivit fälld (om ens det är sant, kanske fick ett hårt slag i huvudet men en liten hammare som någon föreslog?).

Har Tove kunnat hålla runt halsen, borde hon istället rivit och slagits om någon sätter sig gränsle över ens kropp.

Att ingen ifrågasätter det?
Citera
2023-05-06, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, den här domaren...

Vad gäller sömnen kan jag hålla med, man kan inte veta hur djupt Maja sov. Är själv inte sådan som somnar var som helst, när som helst, men vet jättemånga som kan somna i tv-soffan, eller i en fåtölj bara sådär, för att inte tala om när man var yngre och var ute och festade, sov över hos kompisar. Då kunde ju folk ligga och sova i soffan fast det var fullt ös på musiken. Även på bio somnade sonen en gång, med öppen mun... haha.

Så det kan jag köpa. Däremot undrar jag om Maja kände så mycket för att sova när kroppen dumpades, även om man är trött. Men å andra sidan har hon ju liksom redan erkänt gravfridsbrottet, så varför hitta på det? Kan vara flyktbeteende också, från något som är mycket traumatiskt. Jag vet att flera inte tycker att hon visar känslor, men jag upplever det som att hon verkligen kände att det var det värsta hon varit med om.

Att hon sa att hon sov i bilen medans J eldade på kroppen var nog för att styrka påståendet om hur trött hon var medans mordet pågick. Men det blir ju lite märkligt att hon piggnar till när hon kommer hem. Spelar spel i över en timma innan hon somnar.
Citera
2023-05-06, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hon behöver "tystnaden" för att bearbeta vad hon hört och för att fånga och sätta ord på sina tankar.

OM det är där hennes autistiska drag ligger tittar hon troligtvis inte dem i ögonen.

Det är väl ganska vanligt att personer med autism eller de dragen inte har några problem med tystnad.
Citera
2023-05-06, 19:47
Medlem
Tror domen stämmer bra. J hade inge avväjningsskador. Vilket man får om man försöker strypa någon sittandes på denna. M hade märken på axeln. Hon var sedan med under resterande för lopp. Hade vart mycket lättare att bara sticka där ifrån. Hennes stegräknare säger att hon var vaken vid den tiden. Sista dunstana var innan T dog. Troligtvis sparka i väggen för hon kunde inte använda händerna. Rätt så solklart faktiskt
Citera
2023-05-06, 19:56
Medlem
Riktigt sjuk händelse det är nu det sjunker in tänk när dom sitter av en life det är oerhört speciell känsla på alla sätt det är en riktig livstid för dom blir påverkade av det resten av livet dom kommer aldrig bara kunna släppa det här, livet efter 16-20 år avtjänad effektiv tid kommer påverka dom här unga ostraffade kvinnorna extremt extremt hårt.
Vilket är helt rätt om domen står sig för det dom gjort om det är bortom rimligt tvivel så är det verkligen fruktansvärt.
Det är efter rättegångarna och allt är över som det riktiga straffet kommer.
Citera
2023-05-06, 19:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja, den här domaren...

Vad gäller sömnen kan jag hålla med, man kan inte veta hur djupt Maja sov. Är själv inte sådan som somnar var som helst, när som helst, men vet jättemånga som kan somna i tv-soffan, eller i en fåtölj bara sådär, för att inte tala om när man var yngre och var ute och festade, sov över hos kompisar. Då kunde ju folk ligga och sova i soffan fast det var fullt ös på musiken. Även på bio somnade sonen en gång, med öppen mun... haha.

Så det kan jag köpa. Däremot undrar jag om Maja kände så mycket för att sova när kroppen dumpades, även om man är trött. Men å andra sidan har hon ju liksom redan erkänt gravfridsbrottet, så varför hitta på det? Kan vara flyktbeteende också, från något som är mycket traumatiskt. Jag vet att flera inte tycker att hon visar känslor, men jag upplever det som att hon verkligen kände att det var det värsta hon varit med om.
Jag tycker att det låter troligt att M "stängde" av under dumpningsresan. Då var hjärnan säkerligen sprängfylld med intryck och behövde paus.
Citera
2023-05-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ja, den här domaren...

Vad gäller sömnen kan jag hålla med, man kan inte veta hur djupt Maja sov. Är själv inte sådan som somnar var som helst, när som helst, men vet jättemånga som kan somna i tv-soffan, eller i en fåtölj bara sådär, för att inte tala om när man var yngre och var ute och festade, sov över hos kompisar. Då kunde ju folk ligga och sova i soffan fast det var fullt ös på musiken. Även på bio somnade sonen en gång, med öppen mun... haha..

Ja, att försöka använda ljud som man anser att någon måste ha vaknat av som bevis är absurt. Jag skulle kunna dra ett flertal anekdoter om personer som sovit som lik trots betydligt högre ljud än den här dunsen och plingplonget. Morsan i lägenheten nedanför har för övrigt inte heller vaknat av dunsen så hon borde också vara suspekt då enligt åklagaren.
Citera
2023-05-06, 20:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Nej, jag tror inte heller att Tove satte sina hände rmot Johannas hals.

Det känns som en helt felaktig reaktion på ett övergrepp, där man blivit fälld (om ens det är sant, kanske fick ett hårt slag i huvudet men en liten hammare som någon föreslog?).

Har Tove kunnat hålla runt halsen, borde hon istället rivit och slagits om någon sätter sig gränsle över ens kropp.

Att ingen ifrågasätter det?

Jaa, där pekar du helt klart på en brist i logiken!
Citera
2023-05-06, 20:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja, ur åklagarens perspektiv är det förstås en avvägning, eftersom det är just integritetsintrång.

Men jag tror att det kolla i L*ouises mobil? Minns inte riktigt, men man behöver ju inte redogöra för andra bitar än just det som är relevanta för målet.

I grannens fall, ev tid då han kollade på något i mobilen (vad är ju helt irrelevant) och när han gick upp (steg) från sängen, satte sig i soffan (lade ner mobilen?).

Tror inte han har något emot det, han verkar ju vilja hjälpa till med det han kan. Han visar ju sin hälsoapp för media.

Naturligtvis ska man inte redogöra för träningsmål, eller något annat ovidkommande.
Jo, grannen verkar mån om att vara behjälplig på alla vis.

Jag kan ändå se det problematiskt att lämna fri tillgången till appen, även om allt ovidkommande inte redovisas offentligt. Det blir ju en form av blottläggning hur man än vänder på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in