2023-05-06, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det visar hur viktigt det var för J att göra M delaktig. Glöm inte att själva anledningen till att J nu sitter för mord och ”mordbrand”, är just hämnd.

T:s händer kring J strupe har aldrig existerat och följaktligen fans inte dessa händer för M att avlägsna. ”Visningen” av badrummet är också hittepå och följaktligen har då T aldrig yttrat de utlösande orden, ”här fanns ju inte mycket att se”.
Troligtvis är det lögn att T tog stryptag på J
Men självklsrt att T försökte försvara sig och vevar med armarna
Vore väkdigt konstigt om hon inte gjorde det
och kämpade för sitt liv
. Vem skulle inte göra det?
Citera
2023-05-06, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Precis. För att förklara M s märkliga beteende och alla lögner är det smidigt att göra göra henne mer korkad än vad hon är.

M är definitivt inte så blåst som vi först trodde. Hennes begåvningsprofil är under, inte klart under. Hon har flera A i betyg. Tog körkort på första försöket. Hennes vänner är flera år äldre än henne själv. Hon lyckas manipulera sina föräldrar gång på gång.

Hennes beteende visar på allvarliga empatistörningar.

Precis så uppfattar jag M också
Ingen av ungdomarna har sagt någonting om att M är typ störd eller konstig vilket brukar vara ett vanligt utryck av unga mönniskor när någon är annorlunda
Hon anvönder sig av Ehhh Öhhh
när hon inte är riktigt bekvöm med frågorna och kommer undan på det sättet
Så egentligen berättar hon inte så mycket
som man skulle önska
Citera
2023-05-06, 18:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
JJ serverade utredningen ett helt smorgasbord av bevis mot sig. Koordinater, lakan, sånger och dikter, konflikter, mordbrand, inköp av diverse brännfarligt, soppåsar, spår i bilen osv.

Vad bidrog MH med på den fronten?

Sen kan man undra om det är hon eller MH som vid Illharjen kokar ihop deras vad man måste fatta som gemensamma story samtidigt som hon är uppåt i humöret dagen efter.

MH har ingen direkt konflikt med Tove och jag ser inte hur det på hennes initiativ skulle bli slagsmål med Tove i lägenheten.

Så initativtagare till våldet är JJ och frågan är då vid vilken tid MH kommer in i badrummet. Enligt JJ går MH in först har jag förstått det som?
Hur ska man fastställa den uppgiften?

Läget är ju sådant att Maja och Johanna säger emot varandra, och det finns ingen teknisk bevisning som styrker den ena eller den andra utsagan. Båda tjejerna har ljugit en hel del och vi vet att Johanna fortfarande ljuger om vissa saker, särskilt när det gäller just händelserna kring strypningen.
Det gör att domstolen inte kan ta någon av tjejernas utsagor för mer trovärdig än den andra. Det är också därför som vissa mördare går fria. Man vet att minst en av två personer har begått ett mord, men man kan inte bevisa att det var den ena eller den andra eller ens bägge gemensamt. Därför kan ingen av dem fällas. Det har hänt och det lär nog tyvärr hända igen.

I detta fallet säger Maja att Johanna har erkänt mordet för henne, och Johanna påstår att Maja var delaktig. Bevisen mot Johanna i kombination med hennes eget medgivande av händelseförloppet är övertygande, men mot Maja finns inga bevis. Det som Johanna och Maja säger om Majas eventuella deltagande kan inte fasttällas.

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag kan tänka mig att MH fortfarande kan ljuga om att hon minst bevittnade våldet och kanske ljuger då om sömn för att slippa typ ”medhjälp till mord”.

Och frågan är då om hon skulle kunna dra en annan story som är mer sanningsenlig eller rimlig eller om hon liksom blir dömd hur man än vänder och vrider på detta?

Vad för bevis behöver tillkomma, eller falla bort, för att hon ska gå fri i hovrätten?

Och nästa fråga, är det rimligt att hovrätten gör exakt samma bedömning som tingsrätten med de bevis som ligger till hands?

Det behöver varken tillkomma eller falla bort några bevis för att Maja skall gå fri i hovrätten. Det blev mycket tydligt i intervjun med tingsrättens domaren, där han på flera punkter medger att det finns tvivel kring Majas medverkan.

Det var inte ens rimligt att tingsrätten gjorde den bedömning de gjorde. Återigen så framgick det med pinsam tydlighet i intervjun med domaren.

Däremot så kommer helt säkert Majas advokat att se till att hovrätten kommer att få sig till livs en betydligt mer detaljerad bild av framförallt de kända tidpunkterna samt hur lång tid olika saker kan förväntas ha tagit. Han kommer helt säkert också att vara extremt tydlig med att en rörelseregistrering i en telefon inte bevisar någonting om huruvida en viss person varit vaken eller inte.

Det kan också vara så att Majas advokat väljer att ge rätten en tydligare bild och förståelse av hurdan Maja är som person, vilka eventuella kognitiva svårigheter hon har, just när det kommer till det här med att sortera, att minnas förlopp och i vilken ordning saker och ting skett, och när. Kanske får vi se någon läkare som har vårdat Maja som vittnar om detta.

Jag är inte alls främmande för att Maja i viss utrstäckning låter sig ledas av förhörsledarna och deras insinuanta frågor, lite på samma vis som Tomas Quick gjorde, aka Sture Bergwall, även om i betydligt mindre omfattning så klart.
Citera
2023-05-06, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Precis så uppfattar jag M också
Ingen av ungdomarna har sagt någonting om att M är typ störd eller konstig vilket brukar vara ett vanligt utryck av unga mönniskor när någon är annorlunda
Hon anvönder sig av Ehhh Öhhh
när hon inte är riktigt bekvöm med frågorna och kommer undan på det sättet
Så egentligen berättar hon inte så mycket
som man skulle önska

Ja, det är hennes taktik för att slippa svara på frågor. Hon har inga problem med långa tystnader i förhör som vissa tycker är obehagliga och till slut säger nåt. Men M sitter helt tyst. Skulle vara väldigt intressant att se videförhör, för att se om hon tittar fhl i ögonen.
Citera
2023-05-06, 18:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
När det lagt sig tror jag tvärtom. J är i behov av spänning och kickar. Byter ut vänner på löpande band. Tristessen i fängelset tror jag kommer gå henne på nerverna. När M funnit sig till rätta och funnit nån vän tror jag hon kommer klara det ganska bra. Finns mängder av program och stöd hon kan få i fängelset. Kanske hon tyr sig till fängelseprästen?

Minns i förhören att hon nämnde att hon var rädd för helvetet. Kanske kan hennes tro få henne att erkänna fullt ut.

Nu är ju M:s problembild mångfacetterad, inte mist förmågan att bygga nya relationer. Största problemet initialt tror jag dock kommer vara att hon ”golade” ner J så enormt. Det är en egenskap som inte premieras bland det klientelet.

Nu är ju J förvisso en intrigskapare. Så ja, kanske svårbedömt vart det tar hela vägen. Men hon är tillräckligt intelligent och har förmåga att ”anpassa” sig till miljön, så jag tror fortsatt att hon kommer att trivas. Tror dessutom att vi kommer att bli upplysta om hur det fungerat, framgent.
Citera
2023-05-06, 18:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag lyssnade på hans förhör från rätten i morse. Då sa han Albin.
Ja, att Johanna ljuger, det hör ihop med den personlighet hon har. Det kommer så lätt.

Men att Maja ljuger så länge, det förvånar mig. Och vissa saker tror jag inte på nu heller. Det är något i tonen ibland som gör att det inte känns rätt.
J hade sagt att storyn skulle fria dem och om hon åkte fast skulle hon ta livet av sig.

Att J skulle ta livet av sig tror jag bidrog mest till att M inte kunde frångå storyn. Förmodligen kunde hon inte tänka sig att mista J och ha hennes liv på sitt samvete.
Och givetvis ville hon inte heller åka fast.

Till och med långt efter hon blev motbevisad höll hon fast vid berättelsen, vilket ju visar, tycker jag, att hon verkligen trodde att den skulle fria dem och att hon behövde tid för att bearbeta förändringen och hitta ett nytt förhållningssätt.

Att sedan hennes minnesproblematik stökade till det för henne gjorde henne inte särskilt trovärdig. Hon blandade in den gamla lögnen med lite nya och kanske en gnutta sanning,
Citera
2023-05-06, 19:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Troligtvis är det lögn att T tog stryptag på J
Men självklsrt att T försökte försvara sig och vevar med armarna
Vore väkdigt konstigt om hon inte gjorde det
och kämpade för sitt liv
. Vem skulle inte göra det?

Som jag ser det tjänade ”historien” om T:s strypgrepp två syften. Dels att göra M delaktig i mordet, dels att kunna hävda självförsvar.
Ingen som blir utsatt för strypgrepp väntar på att någon annan skall komma och ta bort händerna. Det finns inte.

T gjorde nog va hon kunde för att förvara sig, men kunde hon inte ens skrika eller ropa på hjälp, så var nog förmågan att försvara sig avsevärt begränsad.
Citera
2023-05-06, 19:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag tycker att domaren är ganska tydlig i det han säger, nämligen att bevisen var inte entydiga och passar inte ihop. För att få bevisen att passa ihop, behövde domstolen hitta på lite egna grejer. Istället för att inse att den bevisning som finns är inte entydig och passar inte ihop, och räcker därför inte för att fälla Maja för mord, så klipper och klistrar de och hittar på lite eget, och då vips räcker det.

För egen del så har jag inte alls svårt att svälja sovningen. Jag är snarare förvånad över alla som säger att det är omöjligt. Det är ju bara att se till sig själv och alla kompisar som somnat på alla möjliga och omöjliga platser och tillfällen. Det värsta jag varit med om var en kille som somnade mitt under en rockkonsert på Scandinavium i Göteborg. Och på fester somnar folk lite här och var. Framför TVn som står på somnar folk. Och sen har vi alla som sover rakt över sina väckarklockor som folk i intilliggande bostäder störs av. Maja hade sömnbrist, var berusad och klockan var efter två på natten. Det är verkligen inte konstigt om hon somnat och det är verkligen inte konstigt om hon inte vaknat av att någon person faller i golvet i ett intilliggande rum.

Ja, domaren säger på flera olika sätt och vis att det inte är ställt utom rimligt tvivel att Maja är skyldig. Ändå dömde de henne. Det är inget mindre än en rättsskandal.

Ja, den här domaren...

Vad gäller sömnen kan jag hålla med, man kan inte veta hur djupt Maja sov. Är själv inte sådan som somnar var som helst, när som helst, men vet jättemånga som kan somna i tv-soffan, eller i en fåtölj bara sådär, för att inte tala om när man var yngre och var ute och festade, sov över hos kompisar. Då kunde ju folk ligga och sova i soffan fast det var fullt ös på musiken. Även på bio somnade sonen en gång, med öppen mun... haha.

Så det kan jag köpa. Däremot undrar jag om Maja kände så mycket för att sova när kroppen dumpades, även om man är trött. Men å andra sidan har hon ju liksom redan erkänt gravfridsbrottet, så varför hitta på det? Kan vara flyktbeteende också, från något som är mycket traumatiskt. Jag vet att flera inte tycker att hon visar känslor, men jag upplever det som att hon verkligen kände att det var det värsta hon varit med om.
Citera
2023-05-06, 19:11
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja, det är hennes taktik för att slippa svara på frågor. Hon har inga problem med långa tystnader i förhör som vissa tycker är obehagliga och till slut säger nåt. Men M sitter helt tyst. Skulle vara väldigt intressant att se videförhör, för att se om hon tittar fhl i ögonen.
Hon behöver "tystnaden" för att bearbeta vad hon hört och för att fånga och sätta ord på sina tankar.

OM det är där hennes autistiska drag ligger tittar hon troligtvis inte dem i ögonen.
Senast redigerad av sybel 2023-05-06 kl. 19:24. Anledning: tillägg
Citera
2023-05-06, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nu är ju M:s problembild mångfacetterad, inte mist förmågan att bygga nya relationer. Största problemet initialt tror jag dock kommer vara att hon ”golade” ner J så enormt. Det är en egenskap som inte premieras bland det klientelet.

Nu är ju J förvisso en intrigskapare. Så ja, kanske svårbedömt vart det tar hela vägen. Men hon är tillräckligt intelligent och har förmåga att ”anpassa” sig till miljön, så jag tror fortsatt att hon kommer att trivas. Tror dessutom att vi kommer att bli upplysta om hur det fungerat, framgent.

Ja, J har ju redan skapat ”nyheter” på den korta tid hon suttit inne, så vi lär få höra mer från denna tjej. Att M golade ner J tänkte jag inte på, men det lär inte vara så poppis i deras nya miljö.
Citera
2023-05-06, 19:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
När det lagt sig tror jag tvärtom. J är i behov av spänning och kickar. Byter ut vänner på löpande band. Tristessen i fängelset tror jag kommer gå henne på nerverna. När M funnit sig till rätta och funnit nån vän tror jag hon kommer klara det ganska bra. Finns mängder av program och stöd hon kan få i fängelset. Kanske hon tyr sig till fängelseprästen?

Minns i förhören att hon nämnde att hon var rädd för helvetet. Kanske kan hennes tro få henne att erkänna fullt ut.
Jag skulle också kunna tänka mig att M klarar det betydligt bättre än J, med klar struktur, tydliga rutiner, alla dagar lika dana och inga påfrestande förändringar.

Om hon bara hittar en "kompis" så att hon inte känner sig ensam, tror jag hon kan finna sig ganska bra tillrätta efter omständigheterna.
Citera
2023-05-06, 19:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Även om avsikten inte är att granska grannen, så blir det de facto ändå så om de går igenom hans tfn. Det vore integritetskränkande att syna någon oskyldig på minuten. Han kan ha träningsmål, resultat och annat smått och gott i appen som inte alls har med detta att göra som han kanske inte är så pigg på att dela med sig av.

Ja, ur åklagarens perspektiv är det förstås en avvägning, eftersom det är just integritetsintrång.

Men jag tror att det kolla i L*ouises mobil? Minns inte riktigt, men man behöver ju inte redogöra för andra bitar än just det som är relevanta för målet.

I grannens fall, ev tid då han kollade på något i mobilen (vad är ju helt irrelevant) och när han gick upp (steg) från sängen, satte sig i soffan (lade ner mobilen?).

Tror inte han har något emot det, han verkar ju vilja hjälpa till med det han kan. Han visar ju sin hälsoapp för media.

Naturligtvis ska man inte redogöra för träningsmål, eller något annat ovidkommande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in