2023-05-06, 18:01
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bledsater
Räknas dagens wagner som bättre eller sämre än reguljära ryska armen?
I början av kriget hade väl wagner lite rykte som elit och yrkesarme har jag för mig.

Bara en massa pundare och kåkfarare. Deras största tillgång är att de är hänsynslösa psykopater som kan utföra illdåd som normala människor inte skulle kunna utföra. Lite som tyskarnas Dirlewanger-brigad i WW2.
Citera
2023-05-06, 18:05
Medlem
Sgt.Blands avatar
I några dagar så har det snurrat rykten om att ryssen håller på att evakuera Melitopol också.

Citat:
Mayor of Melitopol Fedorov reports that the Russians are taking computers out of the city and burning documents. They deport the local population and run away themselves "on a business trip" to Crimea or continental Russia. According to him, there is a significant threat of looting in the current situation. He notes that convoys of trucks are already going to Crimea - probably with looted property.

https://t.me/Donbas_Operativniy/37785
Citera
2023-05-06, 18:29
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Skit i annektering, det är bara en dimridå.

Sen när blev annektering så mycket värre än annan skit man kan göra? Det är bara en faktor som tas upp för att demonisera Ryssland.

Om Ryssland ägnat all sin kraft åt färgrevolutioner, propaganda och marionett-länder så hade det inte varit bättre. För övrigt ägnar de sig möjligen åt just det nu i Afrika också.

Ja de gör det i Afrika liksom även snor åt sig enorma mängder guld.

Har också sett en del frågor var RU får sina pengar i från som finansierar kriget i UA
med tanke på de kraftigt sjunkande inkomster (officiella sådana).
Men då har man så klart inte räknat med med de "inofficiella" inkomsterna (via Wagner).

Hur som helst, det var inte det jag ville skriva utan:

Snälla, det är väl en enorm skillnad mellan annektering (stöld av land) och en "färgrevolution"??

Sedan är "färgrevolution" ett missbrukat ord skulle jag vilja påstå.
En benämning som både Putin och Xi använder på ett ganska standardiserat vis för att misskreditera USA i alla möjliga sammanhang.

Att de själva sysslar med bombning av folket i tex Myanmar (som egentligen vann valet)
eller går in i olika länder med vapenmakt och stöttar diverse diktatorer,
- det talar de däremot vääldigt tyst om..

Har jag fel? Ärligt.

Som vanligt blir jag lessen av dig.
Och jag tar på mig det-jag har tydligen en äckligt naiv sida kvar i mig trots allt.
(Trodde den var utdöd. Måste verkligen stålsätta mig för att se klart.
Eller börjar jag bli dement? REDAN?)

För tidigare idag tyckte jag att du var inne på delvis klarsynta saker.
Och jag tror du blev onödigt hårt åtgången i natt då någon (Saruman?) troligen missförstod dig
och fler hakade på, vilket var fel. Tänkte då att det måste jag rätta till...

Sedan, från ingenstans kommer det där som är så tokigt...
Som ett mörker som sakta sänker sig över texten jag läser.
Så trist.
Citera
2023-05-06, 18:30
Medlem
raskenss avatar
Ligger en del i det han skriver. Ryssland måste bekämpas i grunden. En djupt rotad fascistisk stat:

https://www.upday.com/se/rysk-journalist-det-aer-redan-ett-vaerldskrig-som-pagar?utm_source=upday&utm_medium=referral
Citera
2023-05-06, 18:36
Medlem
Bledsaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Bara en massa pundare och kåkfarare. Deras största tillgång är att de är hänsynslösa psykopater som kan utföra illdåd som normala människor inte skulle kunna utföra. Lite som tyskarnas Dirlewanger-brigad i WW2.
Är det bättre eller sämre än reguljära styrkorna?
Citera
2023-05-06, 18:40
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Jag tror majoriteten har ryska som förstaspråk faktiskt.

Åtminstone har Zelensky det.

Varför tar du inte reda på fakta?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ukrainska

Så minoriteten ska bestämma språket?
Är det din uppfattning?
Citera
2023-05-06, 18:44
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
I en sagovärld där alla älskar varandra så har Ukraina rätt att ”välja sin egna framtid”.

I den riktiga världen så gäller det för små nationer att ha goda förhållanden med deras större starkare grannar, samt ge fan i att provocera dem. Ukraina levde i sagolandet och nu sprängs de till samma sagoland.

Hm.
Kom genast att tänka på RU i förhållande till Kina när jag läste din text i ovan.
Citera
2023-05-06, 18:49
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Hm.
Kom genast att tänka på RU i förhållande till Kina när jag läste din text i ovan.
Enligt ditt eget resonmomang så ha alla fd sovjetrepubliker som sökt NATO-medlemskap, gjort det enda förnuftiga
Citera
2023-05-06, 18:50
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Den där taktiken körde ju Zimbabwe med då de tog över farmer från vita och delade ut.

Vi vet ju hur det slutade. Troligtvis blir det samma sak med de utländska företag som ryssen nu stulit.

Då lagren är tömda så kraschar det helt.

Nej de behöver inga fiender.
De är sin egen allra värsta fiende.
Det är en typ av självskadebeteende.

Och det finns inget hållbart i det.
Citera
2023-05-06, 18:52
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Prigozjins gapande bluff.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a13

Hade jag varit Prigozjin så hade jag velat skydda varumärket "Wagner" till det yttersta. Jag hade inte velat att mina gossar hade fått stryk i samband med en ukrainsk motoffensiv. Jag hade kokat ihop något jäkla svepskäl för att dra tillbaka mina trupper och hålla dem borta från kommande strider för att inte låta dem förknippas med något som kan liknas vid ett nederlag. Jag hade agerat som en praktisk affärsman och inte låtit något slags idealism styra mina beslut.

Prigozjin har nog en ganska god bild av vad som kommer att ske i framtiden och agerar därefter. Han påminner därvidlag väldigt mycket om en sådan där ledare av landsknektsförband från 15- och 1600-talen, typ Georg von Frundsberg eller Nikolas av Viesalm. Detta konstiga krig har åtminstone fått mig att inse att absolut ingenting har förändrats genom historien. Ingenting.
Citera
2023-05-06, 18:57
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Enligt ditt eget resonmomang så ha alla fd sovjetrepubliker som sökt NATO-medlemskap, gjort det enda förnuftiga

Ja självklart.

RU har SJÄLVA bevisat för länge sedan att tex Estland/Lettland/Litauen/Polen mfl tog rätt beslut
och man förstår också varför Georgien, Ukraina, Moldavien önskar inträda i NATO.

Kazakstan mfl får kanske täckning idag från Kina vid eventuell konflikt/attack från RU.
Citera
2023-05-06, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Bra tanke och idé.

Tänk skottpengar på ryssar? I alla fall sån som stöder Putins krig?

Kan utvidgas till alla andra länder, fast kanske utan att man behöver döda dom?
Så länge man avvingar dem behöver man såklart inte döda dem nej. Bara de håller käften och låter bli att trakassera sin omgivning så hjälper vi såklart även dem. Däremot behöver det ageras så att de förstår reglerna. Att agera ryss idag (eller någonsin) är att föra oväsen och förpesta världen utan rättighet, så visst skall det bemötas som sig bör. Finns inget att diskutera i det förutom för de stackarna som dagdrömmer om skillnaderna på skit och annan skit. Ryssen är och har alltid varit skit, självvalt och fakta. Så självklart skall de sökas ut och hanteras som den varbölden för världen de är. Hade de velat annat så hade de såklart använt skallen till annat än att fly från tanken och verkligheten och istället hjälpt till lite som alla vi andra gör. Skit är skit oavsett hur mycket eller lite DET stinker i Ukraina eller på NK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in