Citat:
Ursprungligen postat av
Bledsater
Är det bättre eller sämre än reguljära styrkorna?
De har i regel lite bättre utrustning och som sagt ett hänsynslöst sinnelag som gör dem bättre lämpade för vissa uppgifter, som till exempel att rensa områden från civila. Huruvida de är bättre tränade och utbildade är mer tveksamt, det är förmodligen olika från fall till fall. En del Wagnergubbar är säkert mer utbildade än andra. Mot reguljära västsoldater skulle de få storstryk. Mot reguljära ryska soldater är min bedömning att Wagner har en liten fördel. Men folk inom den reguljära ryska armén skulle garanterat inte hålla med mig. Kan tänka mig hur snacket går.
"Men Putler...eh, president Putin. Wagner är ju bara kriminella halvapor, varför envisas Ni med att stötta dem? Varför, president Putin?"
Putin: "Äh, ni är bara avundsjuka. Wagner är hårda killar som får saker och ting gjorda och Yevgeni (Prigozhin) är en god vän till mig. Hur skulle det vara om ni själva åstadkom någonting i stället för att bara gnälla?"
Men på senare tid har saker och ting förändrats. Det finns tecken som tyder på att den ryska ledningen tagit sin hand från Wagner. Man ger dem inte lika mycket stöd längre och Wagner får inte längre rekrytera i ryska fängelser m.m. Det är sannolikt så att den reguljära ryska armén tröttnat på Wagner och deras fasoner.