2023-05-06, 19:10
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bledsater
Är det bättre eller sämre än reguljära styrkorna?

De har i regel lite bättre utrustning och som sagt ett hänsynslöst sinnelag som gör dem bättre lämpade för vissa uppgifter, som till exempel att rensa områden från civila. Huruvida de är bättre tränade och utbildade är mer tveksamt, det är förmodligen olika från fall till fall. En del Wagnergubbar är säkert mer utbildade än andra. Mot reguljära västsoldater skulle de få storstryk. Mot reguljära ryska soldater är min bedömning att Wagner har en liten fördel. Men folk inom den reguljära ryska armén skulle garanterat inte hålla med mig. Kan tänka mig hur snacket går.

"Men Putler...eh, president Putin. Wagner är ju bara kriminella halvapor, varför envisas Ni med att stötta dem? Varför, president Putin?"

Putin: "Äh, ni är bara avundsjuka. Wagner är hårda killar som får saker och ting gjorda och Yevgeni (Prigozhin) är en god vän till mig. Hur skulle det vara om ni själva åstadkom någonting i stället för att bara gnälla?"

Men på senare tid har saker och ting förändrats. Det finns tecken som tyder på att den ryska ledningen tagit sin hand från Wagner. Man ger dem inte lika mycket stöd längre och Wagner får inte längre rekrytera i ryska fängelser m.m. Det är sannolikt så att den reguljära ryska armén tröttnat på Wagner och deras fasoner.
Citera
2023-05-06, 19:18
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Hade jag varit Prigozjin så hade jag velat skydda varumärket "Wagner" till det yttersta. Jag hade inte velat att mina gossar hade fått stryk i samband med en ukrainsk motoffensiv. Jag hade kokat ihop något jäkla svepskäl för att dra tillbaka mina trupper och hålla dem borta från kommande strider för att inte låta dem förknippas med något som kan liknas vid ett nederlag. Jag hade agerat som en praktisk affärsman och inte låtit något slags idealism styra mina beslut.

Prigozjin har nog en ganska god bild av vad som kommer att ske i framtiden och agerar därefter. Han påminner därvidlag väldigt mycket om en sådan där ledare av landsknektsförband från 15- och 1600-talen, typ Georg von Frundsberg eller Nikolas av Viesalm. Detta konstiga krig har åtminstone fått mig att inse att absolut ingenting har förändrats genom historien. Ingenting.
Väl talat.
Ett märkligt marknadsliberalt experiment med flera av varandra konkurrerande arméer i centrum av ett pågående krig. En av de vildsinta kombattanterna - Kadyrov (som ville ersätta Wagner) var uppsvälld som vore han en michelingubbe häromsistens men kanske han antagit sin ursprungliga form igen. Njurproblem ryktades det.
Senast redigerad av Taggad 2023-05-06 kl. 19:48.
Citera
2023-05-06, 19:24
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det ser lite torrare ut vid Bakhmut nu, men jäklar vad bombat där är alltså. Här lite fajtingbilder med en styrka från Belarus som strider mot ryssen.

https://twitter.com/PaulJawin/status/1654893310345920514
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-05-06 kl. 19:46.
Citera
2023-05-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det var det inte en öppen fråga direkt du missade att svara på!!
jag svarade och här kommer svaret IGEN - OM man nu är så jävla tappad och korkad att man sprider deras argument GRATIS, så skall man såklart ha antingen en bläckpenna upptryckt i strupen eller helt enkelt bli skrattad åt här som ute i den riktiga världen. Halv sju? Jo....per kvart skall det lösas så nu håller vi koll på tiden ok. Varför frågar du efter svar du redan fått från både mig och resten utav hela världen? Väntade du dig att jag skulle spela dum och presentera mig som ytterligheten utav venezuelans vars åsikt spelar "halv sju" roll? Vad vill du ha svar på? Att där finns en anledning för det äckliga och värdelösa Ryssland att befinna sig i Ukraina med vapen i hand? Lycka till och sök vidare bland de få jagade professorer du har till hands för det svaret annat än mitt.
Fakta = ryssen är ett rövhål både genetiskt som struktuellt
Fakta = det ryssen eller de som språkar för DET utsätts för är inget annat än en tyvärr alldeles för sen reaktion som skulle svarats på redan för 70 år sedan
Fakta = Om man är en idiot men betald så finner det funktion, men om man gör detsamma gratis så är det inget annat än humor och beviset på varför vissa har öron som liknar blomkål utan att ens fått stryk
Citera
2023-05-06, 19:40
Medlem
Sgt.Blands avatar
En galen pensionär står och försöker dra rövarhistorier om att UAF inte vill slåss i Skabeyevas show. Men hon klarar inte av lögnerna verkar det som. Lite roligt faktiskt haha.

https://twitter.com/TheKremlinYap/status/1654901235416195072
Citera
2023-05-06, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Lär dig läsa! Frågan var om du anser man är rysstroll om man hävdat att Bachmut är nära att falla denna vinter inget annat!!!!
Jag har inte svarat eller kommenterat något Bachmut, så där behövs inte läsas ett skit. Jag svarade dig på den mer överhängande och STORA frågan istället. Vad fan gör en vilsen ryss i Bachmut överhuvudtaget? Kan fanstyget inte läsa kartor eller missade DET verkligheten. Men jag skall svara dig på det också om det var det du ville! - Att vara så jävla inbilsk att man skapar interna problem pågrund utav en byhåla man inte klarat intaga efter 7 månader är såklart inget som behöver mer förklaring än just det asgarvet världen just nu avnjuter. Kina, USA, Tyskland och till och med Centcom på Gotland. Vad är det du vill diskutera? Hur jävla korkade de är de ryska staberna och deras inavlade folk de använder som slavar på fältet?
Bachmut är till och med mer korkat än vad Pristina var. Pristina förstod vi eftersom att det var DÅ, men att upprepa det några decennier senare som om att det fortfarande gjorde slavens stolthet är ju till och med något som ukrainaren skrattar åt. Bachmut....en håla utan betydelse eller inhabitanter. Vem slåss för vad sade du? Dumhet serverad på klassiskt ryskt vis och inget annat
Senast redigerad av ThorulfBortbyting 2023-05-06 kl. 19:47.
Citera
2023-05-06, 19:45
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det ser lite torrare ut vid Bakhmut nu, men jäklar vad bombat där är alltså. Här lite fajtingbilder med en styrka från Belarus som stider mot ryssen.

https://twitter.com/PaulJawin/status/1654893310345920514
Som en skräckfilm i ett landskap där allt liv utplånats av rysk destruktivitet. Djupt rörd över det hjältemodiga försvaret av deras älskade moderland- Ukraina 🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2023-05-06 kl. 19:49.
Citera
2023-05-06, 19:49
Medlem
Sgt.Blands avatar
Kadyrov meddelar att hans trupper står redo för att inta Bakhmut. Kan detta verkligen vara sant? Ingen seriös följare av kriget verkar tro på det iaf.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1654903986808315904
Citera
2023-05-06, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Enligt Yales rapport tidigt i kriget utgjordes 40% av Rysslands ekonomi av utländska bolags aktivitet.

Jag är lite ledsen för din skull psykseglaren, men allt det där kan vi faktiskt både ha och mista.

Det hjälper inte att du torgför Ryssland som oumbärliga, Rysslands marknad är som en fästing, en insekt världen klarar sig utan.

Du är så förbannat genomskinlig i din marknadsföring av Ryssland!
Citera
2023-05-06, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2022-12-31
Ryssland har tiden på sin sida, inte Ukraina. Ukrainas försvarsmakt klarar inte av att kriga i detta tempo hur länge som helst.

Nä. Det är Ryssland som har en engångsarmé, inte Ukraina.
Citera
2023-05-06, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det du skriver här håller jag delvis med om. En del bolag sticker för att den politiska risken är för hög, och som jag skrev så vill de inte vara kvar pga CSR.

Mitt ursprungliga påstående: Grundläggande gör våra bolag något mindre vinster (eller större förluster, och blir zombies) eftersom vi nu väljer bort en aktör att göra affärer med.
Är ganska säker på att vinsterna skulle störtdyka om man trotsigt stannat kvar i Ryssland. Så ur ett företagsperspektiv, om vi då bortser från det rent moraliskt och etiskt förkastliga att var kavar i Ryssland, så tjänar man mer på att gå ur den ändå relativt lilla ryska marknaden än att förlora betydligt viktigare och mer resursstarka kunder i väst. Det är ju ingen ekonomisk stormakt typ Kina där vi är ömsesidigt beroende av varandra som vi talar om utan ett Ryssland på trolig ekonomisk kvicksand.
Citera
2023-05-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Kadyrov meddelar att hans trupper står redo för att inta Bakhmut. Kan detta verkligen vara sant? Ingen seriös följare av kriget verkar tro på det iaf.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1654903986808315904
Jo, må alla kvistar, träd och annat skaka av rädsla. Kadyrov och hans grabbar på fältet hahahahaför helvete rent ut sagt. Stenålder lämnade vi bakom långt innan vi byggde CERN, men för all del....låt oss dem panga på ja. Världen tackar för deras välvillighet att visa hur värdelösa de är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in