Citat:
Ursprungligen postat av
smoerrebom
Precis som den arketypiske flashbackaren så är jag oxå en hyresrättsloser som står utanför samhället och hoppas att det ska bli riktigt jobbigt för alla med bolån nu som har haft allt upplagt för dem i ett decennium så jag kan casha in en lgh med låg avgift i förening med låg skuldsättning, de förtjänar det här osv hela kittet så jag är alltså lite biasesd.
Du är iaf ärlig på den punkten.
Citat:
Ursprungligen postat av
smoerrebom
Oaktat det så slår det mig att stora delar av svenska ekonomkåren och mediakrönikörerna verkar vara rätt biased också. Rätt många har kollat på mrkoll att Annika Winsth är skriven på en villa i enskededalen köpt för ett år sen ensam med en ett vuxet barn och att Laura Hartmann bor på jävligt fin gata i Vasastan så det finns absolut skäl att ifrågasätta vad de har för bevekelsegrunder.
Men du verkar inte kunna tänka dig att folk kan vara ärliga och sakliga i arbetet.
Är du helt oförmögen till det själv? I så fall kan det vara därför som du sitter i en HR i periferin.
Men kan betala för den som gör ett sakligt jobb, men inte för den som bara kommer med själviskt dravel.
Citat:
Ursprungligen postat av
smoerrebom
Jag har aldrig hört en amerikansk ekonom som snackar om att Fed måste sluta höja det är såå jätteallvarligt för privatpersoners housing mortgages
Delvis beror det på att bolåntagare i usa sitter med för svenska förhållanden extremt lång bindningstid. Det dröjer många år innan räntehöjningar påverkar en hygglig andel bolåntagare i USA.
Där handlar räntehöjningar om att kyla ned investeringsviljan och liknande.
Det är ett skäl till att RB klarar sig med att höja minsta av alla CB. Här slår räntehöjningarna på bolåntagare efter ca 1.5 månader. Över 50% sitter med 3 mån bindningstid.
RB får snabbt effekt av räntehöjningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
smoerrebom
eller det här uppenbart genomskinliga pseudo-argumentet att inflationen beror på utbudsproblem pga kriget o covid osv
Tvärtom har FED upprätthållit sig vid det ganska mycket tidigare.
På senare tid mindre eftersom man åkt på löneinflation, vilket man inte hade tidigare.
Nu är varuinflationen nere på 1.5% i USA. Så att nu tala om flaskhalsar är ju inte särskilt relevant.
Här ser du vådan med att ignorera fakta och bara tänka i konspiratoriska termer.
Citat:
Ursprungligen postat av
smoerrebom
bekosta de ökande ränteavdragen.
Hur i all världen skulle du kunna bekosta något avdrag för underskott av kapital???
Citat:
Ursprungligen postat av
smoerrebom
Det är meningen att vi ska leva i en marknadsekonomi.
Och var är då marknadshyran??
Någon har lurat dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
smoerrebom
finns det överhuvudtaget några allvarliga spridningseffekter om nåt hundratal tusen av de här människorna tvingas sälja och flytta nånstans där de har råd att bo? Alltså om banker eller belånade småföretag konkar för att man höjer räntan för fort så får det ju allvarliga spridningseffekter men det här? Alltså jag kan ju se att det kan bli kreditförluster för bankerna om folk får kicken samtidigt här och så men det lär ju vara en än mindre grupp och det är väl peanuts i bankernas balansräkningar med några bolån för ett par tusen pers? Så Vad är det som är så jävla allvarligt som kan hända liksom?
Nej, det som händer mest är nog att fler bli arbetslösa och staten sänker akassan. Och bankerna låter folk bo kvar medan övervintring sker. Levnadsstandarden sjunker.
Och sedan sänker RB räntan och så återhämtar sig ekonomin och det blir som vanligt igen.
Notera att under krisen i början på 90-talet så hade bankerna knappt några kreditförluster för bostäder. Folk biter ihop och betalar.
Kreditförlusterna kommer från näringslivet. Företagen konkar pga hög ränta och så åker bankerna på kreditförlusterna. (Det där kostar ekonomin och levnadsstandarden mycket. Det är dyrt att återuppbygga. Det vore bättre ifall finanspolitiken bidrog genom att minska ned bidragen, och tillät mer marknadshyra).
Och så är detta jobbigt för alla i byggsektorn.