2023-05-05, 21:41
Medlem
revodnebs avatar
Jag räknade ut det här själv från dag ett och köpte mitt eget larmsystem, tror det gick på runt 10K, det höll i 20 år. Jag tror jag hade 10+ sensorer och grejer, hade kostat mig en bra bit över 100K om jag hyrt larm. Nu har det pajat och jag har skaffat ett kameraövervakningssystem, mycket bättre och ungefär samma kostnad och jag ser vad som händer i realtid, oavsett var på jorden jag är. Känns tryggt! Hyrlarm är en usel affär.
Citera
2023-05-05, 21:41
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Jag har larm. Kameran kostade en tusenlapp. Den spelar in om något händer, och en mobilapp ger mig en avisering så jag kan ringa polis.
Håller med. Samma här och det tjuter dessutom högt så ingen vettig (vilken kriminell är vettig) vill förknippas med det.
Citera
2023-05-05, 21:44
Medlem
Retorisk fråga till anti-larmarna: Vilken kåk går pundarna in i först? Den med larm eller den utan?
Citera
2023-05-05, 21:44
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Har inte heller förstått mig på dessa larm folk köper. Skaffar man en rejäl hemförsäkring så är man försäkrad och det räcker. Det finns inga larm som en svensson har råd med som skickar ut en styrka vid inbrott eller liknande då hade vi hört om detta varje dag i tidningen.
Försäkringsbolaget kopplas ju in efteråt....
Nu bor vi visserligen i ett område med bara en väg in och samma ut och med tät grannkoll så även den mest korkade kriminella (nåja korkade är de allihop) riskerar mer än vad det är värt för dem att ens försöka ge sig på vår bostad vilket såklart är en fördel.
Dessutom har vi brand och vattenläckage också kopplat via larmcentral så vi behöver inte bevaka själv utan det sköts av larmcentralen. Väktare är dessutom oftast på plats före polis. Tryggt, smidigt och självklart
Citera
2023-05-05, 21:46
Medlem
TheJackets avatar
Inte alla som bryter sig in för att sno saker vettyy
Citera
2023-05-05, 21:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Har inte heller förstått mig på dessa larm folk köper. Skaffar man en rejäl hemförsäkring så är man försäkrad och det räcker. Det finns inga larm som en svensson har råd med som skickar ut en styrka vid inbrott eller liknande då hade vi hört om detta varje dag i tidningen.
Monetärt kanske det räcker, men de flesta brukar äcklas så pass mycket av att ha haft inbrott att de väljer att flytta därifrån, speciellt kvinnor då. Vad tror du är mest förebyggande mot inbrott 1) Hemförsäkring 2) Hemförsäkring + larm.
Citera
2023-05-05, 21:55
Medlem
irrljuss avatar
Den med larm, jobbat som väktare i många år och det var många ryck varje dag till anslutna kunder. Dock kom jag aldrig på någon på plats, minst 30 min rycktid.
Ni är så jävla lurade.

Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Retorisk fråga till anti-larmarna: Vilken kåk går pundarna in i först? Den med larm eller den utan?
Citera
2023-05-05, 21:56
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Tja

Ett vanligt larm med lite sensorer och kamera osv kostar kring 5000kr per år. På tio år 50LAX/

Om ni tänker er tanken att en tjyv kommer hem till er och letar igenom på tio minuter. Inte en chans att han finner saker han är intresserad av för ens en bråkdel av de pengarna. Och nej din gamla tv eller stereo är inte värd ett skit idag.

Kom inte och säg att du har det för att slippa inbrott för larm hjälper inte ett skit mot om tjuven vill gå in eller inte. och går dom in så hinner inte ens väktarna komma dit innnan tjyven tömt ditt hem på fem minuter sen stuckit.

Så nu är frågan till er idioter med larm. Vad tänker ni med?

Du menar på allvar att du inte har konst/inredning/teknik/andra lätt överkomliga saker i ditt hem som är mer dyrbart än 50.000?! Inte ens tillsammans??
Citera
2023-05-05, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Du menar på allvar att du inte har konst/inredning/teknik/andra lätt överkomliga saker i ditt hem som är mer dyrbart än 50.000?! Inte ens tillsammans??

Det var visserligen inte mig du frågade, men jag är iaf civilingenjör med schysst lön och har det iaf inte. Alla lever inte för att äga prylar och konsumera vettu. Det kan vara en väldig frihet att slippa ha en massa krimskrams.
Citera
2023-05-05, 22:09
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsamaja
Hur vet du at larm inte hjälper? Är du själv en tjuv?

Tänk efter själv. Någon maskerar sig och bryter sig in i en villa där någon skrutit på facebook om semestern dom är på. Vidare har man skyltat på dörren precis vilket larm man har.

Vakterna kommer ta 15-20 minuter på sig. Vem ska stoppa tjuven?

Finns system som röklägger hela boendet i tjock rök. Dom sätter stopp för stöld Men dessa är otroligt ovanliga.

Om du har tjuven på kamera, även om man ser ansiktet är det osannolikt att polisen har resurser att utreda. Dessutom är ligorna ofta från utlandet.
Citera
2023-05-05, 22:11
Medlem
Mikibus avatar
En stor revolver och två stora hundar är mer läckert och i min smak.
Citera
2023-05-05, 22:14
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Om jag lyckas avvärja ett enda inbrott för att slippa stå där med trasiga rutor eller dörr, ringa runt till försäkringsbolag och jaga kvitton, köpa nya surfplattor och konfigurera, ny dator och förlorat allt som sparats på disk vänta in någon jävla låssmed att byta dörr och köpa nya cyklar, är det värt 5000kr/året. Men det är säkert smartare att köpa larmen och installera själv, än att abonnera hos ett säkerhetsföretag. Billigare framförallt.

Du menar alltså att larmet på något vis stoppar någon?

Jag tippar att man får med sig rätt mycket på den kvart det tar vakten eller polisen att dyka på.

Mask på så är det omöjligt att veta vem som bröt sig in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in