2023-05-05, 15:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Det finns något som heter förstagångsköpare. Vilka till stor del styrt prisnivån.

De ska definitivt akta sig för att ge sig in på en fallande marknad som nu.

Nä de får ge sig in på den väl fungerande hyresmarknaden istället. Problemet är bara att de får vänta tills de är +40 i Stockholm. Efter 6-7 år finns det nog lägenhet i Tensta eller Alby.
Citera
2023-05-05, 15:17
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Vad tror ni om hyrköp, DN har två artiklar på temat idag.

https://www.dn.se/ekonomi/paret-hyrkopte-sin-villa-det-har-varit-svart-att-lagga-undan-pengar/

https://www.dn.se/ekonomi/hyrkopa-sin-bostad-ett-svar-pa-bolanetaket/
Citera
2023-05-05, 15:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
I Stockholm har man i regel låga löner med Skandinaviska mått. Stockholm passar alltså medelklassen som inte kvalificerar sig för mer komplicerade arbeten och löner därefter. Eller helt enkelt inte bryr sig om lönen, lite som Nordkorea. I Oslo och CPH är lönerna betydligt högre. Många duktiga arbetar därmed där och får därefter dessa löner då marknaden betalar dessa.

Danmark har högre marginalskatt. Nära 60% på rätt låga brytpunkter.

Danmark har +25% högre konsumentpris på allt. Det innebär att alla med högre inkomster måste ha +50% högre bruttoinkomst i Danmark för att ha råd med samma levnadsstandard som en svensk. From 2024 får alla dessutom en brutal fastighetsskatt, även de i lägenhet.

Kapitalinkomster att tala om beskattas 42% I Danmark mot 30% I Sverige så Sverige är ett betydligt mer vänligt land mot företagare och produktivitet.

Du måste verkligen stå längst ut på vänsterkanten för att hylla detta skattehelvete till land lett av sossar. Vi andra föredrar högerregering och företagsvänlig politik
Senast redigerad av flanders 2023-05-05 kl. 15:25.
Citera
2023-05-05, 15:22
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Frågan var hur du mäter upp det. Det svarar du inte på.

Något sådant har jag aldrig påstått. Och lär inte göra heller. Stockholm är inget vidare för folk med lägre löner.

Märks att du aldrig varit i vare sig Linköping eller den vackra plats som är Sveriges huvudstad.
Citera
2023-05-05, 15:44
Medlem
Citat:
Läste du att jag refererade till marknaden. Det är de som öppnar sina plånböcker och tar risk i forwardkontrakt som kollektivt kommer fram till det jag skrev.

Du kan hävda att du begriper bättre än dom, och att dom har fel, men inte att deras placeringar inte skulle vara verklighet.
25 Sept nästa år är FED Fund nere på 2.75%. Det är deras bet.

Var läser du av det?
Citera
2023-05-05, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare

https://www.dn.se/ekonomi/paret-hyrkopte-sin-villa-det-har-varit-svart-att-lagga-undan-pengar/

Jag tror modellen hade kunnat funka, speciellt för nyproduktion i ytterområdena där de som vill köpa inte kan, och de som kan köpa inte vill.
För nyexade unga vuxna och folk med fast anställning men utan större kontantinsats, hade det kunnat vara ett alternativ. Kanske även för bostadsutvecklarna som sjösatte projekt 2019-21 som idag är svårsålda.
Nog bättre att omvandla dessa till hyrköp-lgh än att de står tomma eller blir renodlade hyresrätter.
Citera
2023-05-05, 16:14
Medlem
Citat:
Läste du att jag refererade till marknaden. Det är de som öppnar sina plånböcker och tar risk i forwardkontrakt som kollektivt kommer fram till det jag skrev.

Du kan hävda att du begriper bättre än dom, och att dom har fel, men inte att deras placeringar inte skulle vara verklighet.
25 Sept nästa år är FED Fund nere på 2.75%. Det är deras bet.

Ha ha. Ja då kan vi nog utgå från att räntan bara kan gå upp från var vi är idag.

För jag antar att du pratar om samma "experter" som fram till alldeles nyligen var övertygade om att inflationen var transitory? Att invandringen var en ekonomisk vinstlott? Att långa fängelsestraff inte får ner brottsligheten (detta tror de ju fortfarande)?

Nej du. Det är bättre att lyssna på valfri gammal gubbe med snusförnuft än på dagens så kallade experter. Experterna styrs nämligen av grupptänk och har blivit totalt marinerade av PK. Det enda de kan är att pejla av vad DN:s ledarsida och vad chefen tycker sedan stämmer de in i kören livrädda för att sticka ut. Man blir inte av med jobbet så länge man tycker samma som alla andra. "Vi såg det inte komma!".
Citera
2023-05-05, 16:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Som tidigare sagt, flyttnettot är negativt. Bebisar får inga lånelöften. Invandringen ifrån MENA har varit massiv ja. Svara med lite logiska förklaringar om varför priserna nu sjunkit så mycket i Stockholm
Stockholms län har ökat folkmängd varje år iaf de senaste 10 åren. Det är verkligheten.
Och under tiden har det byggts och priserna har ökat.

Citat:
Har du ens varit i Linköping?
Ja, jag har bekanta där jag besöker ibland. Och min son har gått på högskolan där.
Jag är ganska hyggligt bekant med staden.

Citat:
Tråkig stad
Hur mäter man upp det var frågan. Och det kommer 0 svar.
Och som andra tidigare observerat verkar du tro att bara man repeterar något dravel så blir det sanning.

Är det inte mer renhårigt att bara medge att det är rent känslo-yrande från din sida.

Citat:
Finns ingen normal människa som tex skulle ta semester i Lkpg. Det är ett mått på den extrema tråkigheten.
Nej, det är ett mått på kommunens exportinkomster i sektorn besöksnäring.

Citat:
I Lkpg som är utslängd på en stor åker jobbar man då det finns gott om jobb för välutbildade. Eller studerar. På helgerna är staden död då alla flyr ut till sina stugor pga stadstristessen.
Låter väl ganska positivt. Då kan man handla på helgen utan att en massa sengångare är i vägen.
Hur fick du det till tråkigt?

Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Märks att du aldrig varit i vare sig Linköping eller den vackra plats som är Sveriges huvudstad.
Tja, nu bor jag i Stockholm.
Och med det lär alla förstå hur verklighetsförankrade dina skriverier är.
Citera
2023-05-05, 16:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Var läser du av det?
T ex här. Forecasten baseras på fed fund futures
https://www.cmegroup.com/markets/interest-rates/cme-fedwatch-tool.html
Citera
2023-05-05, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare

Intressant upplägg. Står det något i den första länken (som var låst) hur hög hyra som familjen betalar?

Tvärtemot många som skriver i tråden tycker jag hyresrätt är en bostadsform med många fördelar. Att hyra där man vill (nåja, där ”Bodil” anser att du kan) och dessutom en villa, med besittningsskydd och bruksvärdeshyra - men utan förbindelser utöver tre månaders uppsägningstid i övrigt - låter förmånligt. Det bör därför finnas en hake. En sak är att hyran förmodligen är väl tilltagen. Kanske finns det fler.
Citera
2023-05-05, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
När exakt då? Ett enstaka år kommer du ju knappast hänvisa till. Så oseriös är ju inte ens du.
Men lille vän, något klarar du väl själv. Det är de senaste årens trend. Vad som hände på 90-talet spelar liksom inte roll nu. Källa Stockholms handelskammare, flykten började 2018.
Citera
2023-05-05, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Danmark har högre marginalskatt. Nära 60% på rätt låga brytpunkter.

Danmark har +25% högre konsumentpris på allt. Det innebär att alla med högre inkomster måste ha +50% högre bruttoinkomst i Danmark för att ha råd med samma levnadsstandard som en svensk. From 2024 får alla dessutom en brutal fastighetsskatt, även de i lägenhet.

Kapitalinkomster att tala om beskattas 42% I Danmark mot 30% I Sverige så Sverige är ett betydligt mer vänligt land mot företagare och produktivitet.

Du måste verkligen stå längst ut på vänsterkanten för att hylla detta skattehelvete till land lett av sossar. Vi andra föredrar högerregering och företagsvänlig politik
Nja, du har dålig koll. De har även ett rejält grundavdrag. Svenskar som arbetar i Danmark har 60% mer ut. Visst är det dyrt att handla i Danmark varav de åker över sundet, precis som vi arbetar där. Hög kompetens lönar sig. 100k SEK per månad är ingen märkvärdig lön i CPH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in