Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Precis alla som bryr sig om sådana här ämnen pratar om detta just nu. Precis som alla pratade om crypto och mEtAveRse som en slags digital point of no return för ett par år sedan. Och pratet är exakt lika förvirrat, för det är en bubbla. Du sätter ju ofrivilligt huvudet på spiken vad gäller ditt inflik om klimatet. Öh, nä, att du får för dig att det [eventuella konsekveneser av mänsklig klimatpåverkan] är en stuntsak i jämförelse är för att du är just uppslukad av en bubbla. Rädd och förvirrad.
Till viss del påminner AI- och klimatproblematiken om varandra. Båda två är hypotetiska scenarion för något som är till sin natur organiskt och extremt komplext. Vi har alltså egentligen ingen som helst chans att göra några realistiska prognoser för något av det.
Men debatter är det hursomhelst inte ont om.
Enklaste man kan göra för att selektera ut brus är att ignorera informationen från alla som pratar om att de har säkra prognoser, i stil med att det är "stor sannolikhet" för ett givet scenario. Tex >50% att något givet scenario inträffar. Då är informationen antingen hjärndöd eller oärlig, och vill man selektera ut brus spelar det ingen roll vilket.
Jag skulle säga att det har dykt upp väldigt mycket debatter om detta de senaste veckorna. Vilket är välkommet.
Men faktum är att det fortfarande tramsas ordentligt kring ämnet i t.ex. svensk media.
Jag håller inte med dig om att jag befinner mig i en bubbla här.
Jag är inte typen som fastnar i bubblor.
Jag förstår vad du menar. Ett harvande bland artiklar och nyheter om farorna med AI som algoritmerna matar mig med efter att ha identifierat mitt intresse...
Men jag ägnar mig knappt alls åt sociala medier och scrollande i telefoner, så jag faller liksom ur ramen där.
Mina tankar om ämnet kommer nog mer från ett filosofiskt perspektiv.
Jag och min bror har pratat mycket om detta de senaste fem, sex åren.
Under den perioden har allt fler världsledande forskare inom ämnet uttryckt en allt större oro kring de extrema faror som utvecklingen av AI kommer med.
Kanske har random flashbackare bättre koll på dessa faror, men det som skrämmer mig är att det är de mest insatta forskarna som är dem som är mest livrädda just nu.