Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Mobilrörelserna borde vara en given del, liksom Ts försvarsförmåga som jag ser det.
Kanske det finns en minimal liten chans att M berättar vad hon vet för honom? Js advokatbyte gjorde ju henne lite talför. Men det är nog till att hoppas för mycket.
Man önskar. Någonstans tror jag att Maja minst vet mer, men det sitter långt inne.
Frågan är hur flexibel hon är, och hur mycket hon själv klarar av att släppa i sf. Det kan vara ett oosmoment att släppa något som är välbekant och som man har hållit sig till, även om det visat sig vara en dålig strategi.
Men så har jag den där tanken att så dum kan hon ju ändå inte vaa att hon ljuger att hon är i badrummet då Tove mördas eller ha mördats, det blir ju så dumt så att om hon varit med om mordet skulle hon absolut inte säga det.
Tror kanske inte så mycket att det var Johannas advokat som fick Johanna att erkänna, som att Clea presenterade för henne situatoionen och risken med låsningar mot de bevis som fanns.
I det här fallet med Maja vet jag inte om en öppning kan var till hennes fördel. Lite tvärtom faktiskt kanske, om hon inte erkänner fullt mordbrott.
Skulle en rätt tro på henne om hon sa att hon vaknade av bråket, såg mordet, fattade inte vad som pågick, eller vågade inte ingripa?
Hon har ju sedan varit kvar i lgh med en död Tove, inte öppnat till grannen, inte flytt eller ringt 112.
Man kommer att kunna snäva in tiden för borttet tror jag, sedna får vi se vad Majas app säger om det.
Nu kommer vi aldrig att få en på minutentid för mordet, och jag skulle tro att en tidsstämpel i Majas mobil inte handlar om så många minuter.
Om det är en överlappning i tid, kan man dra några slutsatser? Möjligen om det ser ut som att Majas mobil vverkar vara i hennes bakficka och hon rör sig på ett sätt med korta steg, som inte är i sekvens, men ständig rörelse lite oorgansierat, något som kan tydas som att mobilen varit med i badrummet. Ett indicium möjligen. Om det inte är en överlappning, kan man dra några slutsatser?
Alltså, jag tror dock inte att HR kommer på samma sätt som TR dra slutsatser om Johannas vittnesmål om händerna, om medvetandet och uteslutning av att brottet kunnat ske av en person.
På tal om det så borde Majas försvar ta in vittnen som kan berätta om Johannas enorma stora hämndbegär och låsningar runt konflikter. Även det kan ju vara ett skäl för rätten att se att Johanna visst kan ha hämnats Maja genom denna anklagelse.