Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Det är väl inte fel att få en detaljerad beskrivning av konvusionsfasen. Men eftersom varken åklagaren eller försvaret har ifrågasatt vad som orsakade dessa ljud får man väl anta att det råder konsensus kring den.
Innan Johanna erkände olyckan (mordet) var inte bevisen starkare mot henne än mot Maja gällande vad som hände i badrummet.
Att hon skulle vilja hämnas på bekostnad av att göra gärningen värre och samtidigt sätta sig själv i en mycket besvarande position är helt enkelt inte rimligt. Lägg därtill, att i hennes berättelse är hon själv initiativtagare och beskriver M s insats som marginell och på ett osäkert sätt.
Ja, Johanna är slug och otäck men samtidigt inte helt dum i huvudet. För det anser jag att man måste vara om man klämmer in M i berättelsen i syfte att hämnas men knappt ger henne någon skuld i det inträffade.
Nej, jag kan inte se att det råder konsensus om konvusionsfasen om man inte utrett vare sig ljud eller hört med rättsläkaren om hur detta kan se ut???
Nej, bevisningen mot Johanna var inte starkare vad gällde mordet än för Maja, men nu har hon erkänt. Det har hon inte gjort för att hon är så ärlig utan för att hon kände pressen från hårda förhör med en massa bevisning och Majas berättelse.
Hon kände sig inklämd och såg just livstid tornas upp när åtalet närmade sig. Hon målde in sig i ett hörn, genom att tro att hon hoppade ut med fallskärm. Hon trodde nog att det skulle räxka med lite brutna ben, sen skulle allt vara över.
Hur skulle Johann kunna hävda olycka om hon var fullt medveten om att Maja deltog, men då på en helt annan nivå? Skulle Maja också ta stryptag? Sparka på Tove? Slagit Tove i huvudet?
Hur mycket olycka verkar det vara?
Och med Johannas historik, mordbränning och sökningar, känns det svårt att lägga all skuld på Maja. Förutom att det är Johanna som syns och hörs överallt, både inna och efter mordet.
Skulle Johanna ta på sig allt detta med allt suddande då?
Johanna ljög från sekund ett, kanske även på Nöjet om slagen.
Hon förssatt sedan med cykeln och att hon öppnade för grannen som ringde på... hon drar sig inte för att dra in vare sig honom eller vänner, sit ex... H*ampus. Han som aldrig kom övr henne och som var helt störd...
Ja även där kan jag misstänka att hon vill hämnas honom. Hon misslyckades ju med mordbränningen.
Hur ska hon kunna hämnas på Maja om de sitter i häktet?
Vi får väl se vad de överklagande kommer med, men jag tror att åklagaren också står beredd att tackla detta.
Alla bevis som bara går ska upp, och om Maja befinns skyldig, då ska hon förstås också straffas.