Citat:
Ursprungligen postat av
BoISaren
Skriv då till tingsrätten och uppge personnumret och att du vill ha FUP gällande den personen. Har h*n mer än ett mål får du nog en målförteckning och där kan du se målnummer.
Polisen hann före med svar men det tog en vecka. Vad betyder denna text "egentligen"
"Du har begärt att få ta del av handlingar som gäller brottsutredning 5000-K1000XXX-XX. Utredningen är skickad till Åklagarmyndigheten som ett förundersökningsprotokoll och står under åtal, men är inte klart än vad det blir fördom.
Ett offentliggörande av uppgifterna i utredningen skulle kunna försvåra polisens möjlighet att bedriva förundersökningen, varför jag bedömer att de skyddas av förundersökningssekretess enligt 35 kap. 1 § Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL).
Denna prövning är inte överklagbar, men om ni är missnöjd med att uppgifter har undanhållits er kan ni få utlämnandefrågan prövad av Polismyndigheten och då få ett överklagbart beslut."
Jag har inte alls en känsla av att detta är en känslig utredning. Jag tror det handlar om standardsekretess som skyddar brottslingen men inte de som bor i samma område och har med hen att göra i vardagen