2023-05-05, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voderick
Roger that!
Nu är hon iofs "insruktör"
Men det är ju lika oseriöst som att en PT står ute och röker före/efter ditt pass i gymmet.
Alt att ens PT är "fet"
Ger ju fel signaler....

Pam har väl iofs nyligen blitt mamma.
Men det är bara in å träna direkt efter att ha fött barn.
Min sambo började kötta direkt. Gav fan i skitmat. Ger snabbt resultat.

Sedan programets vision. Mål.
Har ngn i tidigare säsonger ens fått en chans att bli "operatör"?
En del personer i tv serien är ju liksom over the hill redan i programmet.

Som gammal FJS naffe på 80 talet vet jag att försvaret mera handplockade personer till 'särskild tjänst" efter lumpen tiden.
Vad dom hamnade och skulle göra tänker jag inte gå in på men grunden till deras tjänstgöring var ung ålder.

Lättare att forma.
Bra fysik.
Inga familjer och barn som stör tjänsten.

Tjolla hopp

Programmet går inte ut på att hitta riktiga soldater. Det är underhållning för tv. Därför töntigt när instruktörerna måste tilltalas korrekt och pratar barskt. Inte ens befälen under min tjänstgöring kommunicerade som dessa gör.
Citera
2023-05-05, 10:49
Medlem
dialektikers avatar
Jag tycker det blev så krystat, då Ola Nilsson, nr 15, ville straffa ut sig själv.
Han började sacka medvetet. Förhörsledarna tog in honom på förhör.
Det var uppenbart att han inte gick ut knäckt, utan han ville kasta in handduken medvetet i förväg. Eller?
Någon annan som reagerade på det?

Elina: Vilken liten ettrig tuffing.
Hon är något av ett original.
Jag gillar original.
Även om hon ser lite dum ut då hon står med öppen mun, så har hon 100% fokus på vad de instruerar om. Och hon ger sitt allt.

Sebbe. Ponken. Fy på dig att räkna så fel.
Men jag tror dig. Mitt hjärta smälter för din oskyldiga uppsyn.

Förresten så tycker jag det där med forssimningen verkade vara en ovanligt hård övning. Du räknade fel för att du var slut efter den.
Citera
2023-05-05, 11:41
Medlem
Nyttigt för att millenials och felvaggade postmodernister att se ungefär hur det går till i fält.
95% av alla stackars fotsoldater kommer alltid att vara män, av förklarliga skäl. Små och klena personer har överhuvudtaget ingenting att göra i sådana här situationer. Intressant att se en mixed bunch (killar och tjejer) tävla på samma vilkor. Klart att tjejerna åker ut. En normal kille kan knappt gör 5 snabba pullups eller 20 snabba armhvävningar. Hur ska det då gå för en tjej? Hopplöst.

Underhållande och sjukt pinsamt att se en grown ass man (Sebbe) sitta och slingra sig som en tioåring ha ha .... han kommer att få hör om det där resten av sitt liv .... Han är dessutom ung och stark och har ingen konkret anledning att fuska - han fuskade för att han var lat och falsk helt enkelt
Citera
2023-05-05, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Hur ofta kommer någon i elitsyrkan att simma i ett vattenfall för att kunna vinna kriget?

Det är ju en pedagogisk övning.
En mkt bra övning, som sållar agnarna från vetet.
Klarar du inte av hantera kaos, livsfara, vattenskräck, simning, ensamhet och utsatthet i 5 minuter, ska du inte vara soldat överhuvudtaget.
En krigssituation i okänd terräng är peanuts jämfört med den där övningen...
Citera
2023-05-05, 14:46
Medlem
Ttoclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shieldhero
Jag håller med, tyckte en del inte ens gjorde några burpees alls utan bara böjde på bålen lite up och ner, ändå kallades den som faktiskt gjorde 25 ORDENTLIGA burpees för fuskare. Den de borde ifrågasätta är väl han som misstolkade stationen helt! Det är farligare att misstolka än att göra färre burpees kan jag tycka iaf. Men jag är ju inte expert...Tänkte mig mer ett verkligt scenario där en misstolkning kan leda till ett världskrig more or less...
Men visst antar att de ville se hur de reagerade när de trodde sig veta vem fuskaren var snarare än att diskutera om vad som faktiskt skett. Men tyckte ändå flera av rekryterna inte utförde burpees-övningarna ordentligt/rätt.

Exakt så. Jag förstod ingenting. Han som bara gjorde 25 gjorde ändå 25 riktiga. Värre med dessa som bara böjde bålen lite upp och ner.
Jag såg framför mig att 2-3 skulle bli tvungna att lämna in bindeln...
Citera
2023-05-05, 16:37
Medlem
dialektikers avatar
Thorstein nr 11 och Mathias nr 5, är riktigt skarpa. Ser framför mig att de står där på slutet om ingen av dem skadar sig eller blir sjuk.
De har väl varit starka hela vägen va? Eller har de varit sämre i någon övning?
Kommer inte ihåg. Får titta igen isf.

Sen när lilltjejen (Elina) bitit sig fast såhär duktigt, så vore det ändå roligt om hon står där på slutet.
Kanske kommer instruktörs-teamet anpassa sina övningar lite utefter sånt de sett att hon är stark på?

Men jag hatar det där jävla pip-oljudet de har på slutet. Tycker det är en förfärlig tortyr.
(Nej, det är inte mycket stake i mig, när det gäller sånt här. Tittar beundransvärt på de som fixar Elitstyrkan.)
Citera
2023-05-05, 17:26
Medlem
dialektikers avatar
Jag tror nog att spännaraben snart är på tur att ryka.
Han är ju inte jätteomtyckt i gruppen och kanske övervärderar han sig själv i vissa moment?
Citera
2023-05-05, 18:34
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Och idag var det förutbestämtatt Pam skulle förföra bort honom för att kunna kramas iaf

Det var en för onkonkret bild för en autitiskt hjärna uppenbarligen, från och med nu ska jag tänka på att varje uppgift är en symbolisk eldstrid!!

Varför får man inte fuska i en eldstrid?

Varför ska man vara pålitlig?
Citera
2023-05-05, 18:48
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregersWerle
Jaha, efter att två gånger i tidigare avsnitt ombetts att inför gruppen gola ner kamrater ("berätta vem du litar på minst i gruppen" respektive "berätta vem du tror kommer att åka ut nästa gång") så skulle det nu (åter) inskärpas hur viktigt det är att operatörer måste kunna lita på varandra och att det är viktigt att deltagarna förstår att de är och fungerar som en grupp.
Låt oss hoppas att den verkliga SOG-uttagningen är litet mer konsekvent.
Syftet med att "gola" var så att dom svaga individerna skulle leda varsitt lag i nästa övning. Så har dom gjort i varje säsong. Sen är ju programmet jävligt kondenserat. Riktiga uttagningen är väl 2-3 veckor, om jag får spekulera?

Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
The usual suspect med kaxig och dålig attityd. Alltid!

Redan på första stationen på löprundan var det par rekryter som inte gjorde övningen korrekt. Konstigt att de inte korrigerades.
Jag noterade det. Men min tolkning av det var: dels är rekryterna utnötta. Det är få som pushas så långt fysiskt i samhället. Sedan så spelar det underliggande syftet av övningen in. Visst hade man kunnat korrigera dom. Men här var man ute efter ärlighet. En annan möljghet är att instr. ingav falsk brist på uppmärksamhet. Så deltagarna skulle "tro" att man inte var strängt bevakad och därför börja slarva.

Citat:
Ursprungligen postat av Ttoclaw
Dom filmade ju minst en snubbe som bara hoppade omkring lite som en konstig regndans när han skulle göra burpees. Såg jag så fel??
Helt rätt. Men, se svaret ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
+1, samt alltid en dålig ursäkt varför man gjorde fel/inte lydde order/betedde sig som ett svin. Bland det värsta jag sett var läkaren i förra säsongen. Lämnade en panikslagen utmattade tjej ensam på en klippavsats för att "hon var en belastning" När han sedan sparkades ut (på grund av detta) satt och svor som värsta getto-babben och bölade om rasist och kassa operatörer. Ränderna går verkligen aldrig ur.
Där är vi överens. Årets åtlöje.

Citat:
Ursprungligen postat av Shieldhero
Jag håller med, tyckte en del inte ens gjorde några burpees alls utan bara böjde på bålen lite up och ner, ändå kallades den som faktiskt gjorde 25 ORDENTLIGA burpees för fuskare. Den de borde ifrågasätta är väl han som misstolkade stationen helt! Det är farligare att misstolka än att göra färre burpees kan jag tycka iaf. Men jag är ju inte expert...Tänkte mig mer ett verkligt scenario där en misstolkning kan leda till ett världskrig more or less...
Men visst antar att de ville se hur de reagerade när de trodde sig veta vem fuskaren var snarare än att diskutera om vad som faktiskt skett. Men tyckte ändå flera av rekryterna inte utförde burpees-övningarna ordentligt/rätt.
Slarv förekom, definitivt.

Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag tror nog att spännaraben snart är på tur att ryka.
Han är ju inte jätteomtyckt i gruppen och kanske övervärderar han sig själv i vissa moment?
Vilken av dom? Nr 13 är den yngre araben, sen nummer.. whatever, 35-årige araben, han var riktigt jobbig i logementet, kastar mössan och grejer när dom trodde det var 13 som fuskat. Jobbig jävel. Gillar han ej.
Senast redigerad av RickRozay 2023-05-05 kl. 18:50.
Citera
2023-05-05, 19:35
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nyttigt för att millenials och felvaggade postmodernister att se ungefär hur det går till i fält.
95% av alla stackars fotsoldater kommer alltid att vara män, av förklarliga skäl. Små och klena personer har överhuvudtaget ingenting att göra i sådana här situationer. Intressant att se en mixed bunch (killar och tjejer) tävla på samma vilkor. Klart att tjejerna åker ut. En normal kille kan knappt gör 5 snabba pullups eller 20 snabba armhvävningar. Hur ska det då gå för en tjej? Hopplöst.

Underhållande och sjukt pinsamt att se en grown ass man (Sebbe) sitta och slingra sig som en tioåring ha ha .... han kommer att få hör om det där resten av sitt liv .... Han är dessutom ung och stark och har ingen konkret anledning att fuska - han fuskade för att han var lat och falsk helt enkelt

Visst. Det ser dåligt ut. Dock sa ju instruktörerna att springa 1,5 km och göra en av dessa fem övningar skulle ta knäcken på de flesta tittarna. Att då göra 5 stycken när man redan är trött, hungrig, slutkörd så är ju tydligen syftet att knäcka dem. Att räkna fel och göra 25 istället för 30 kan ju faktiskt hända, ...fältkoma 11, 12, 13, dagdrömmer, 16, 17, 18 ... fasen hur många har jag gjort, 23, 24, tankarna seglar iväg, 28, 29, 30... är det väl? Har inte följt programmet så vet inte om det är en notorisk latmask eller om han bara var seg i kolan...
Citera
2023-05-05, 20:13
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Varför ska man vara pålitlig?
Varför ska reguljära trupper vara pålitliga?
Citera
2023-05-05, 20:15
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Varför ska reguljära trupper vara pålitliga?
Nej, människor. Som utför livsavgörande beslut. Bekämpar terrorister, opererar bakom fiendens linjer osv. Varför ska dom kunna lita på varann?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in