2023-05-04, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
RyZZland hade 12 sådana att tillgå innan kriget. Nu är två förstörda, ett är beslagtaget i Kanada och tre i Tyskland. Så det finns maximalt 6 stycken kärror kvar.

Det var en positiv nyhet. Det är ett hårt slag mot Ryssland.
Citera
2023-05-04, 23:48
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Man vet med säkerhet att soldater i den sovjetiska armén hade det glest mellan löneutbetalningarna på slutet. Andra statliga anställda fick knappt lön alls. Den andra skolan du nämner är en klassisk konspirationsteori och behöver inte ägnas någon större tanke. Sovjet liksom Putins Ryssland, med all paranoia, byråkrati och övervakning, blev för tungrott helt enkelt.

Det intressanta är om det går att lura Ryssland i samma fälla igen?

Jag tror att detta krig är viktigt för ryssen. Det är inte bara Putin som ville tjäna lite lätta pengar i Ukraina. Så svaret på din fråga är ja.
Citera
2023-05-04, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Så är det. Men har de fått tillräckligt av LV?

Sedan skulle jag inte ödsla tid att prata med ryss apologeter som spammar.

Dom där tyska grejerna med två pipor på en pansarvagn, det är väl Iris? Dom är ju rörliga.

Och dom flesta luftvärnssystem är väl monterade på något mobilt (tror jag).

Ryssland kommer nog att försöka med glidbomber men frågan är hur många dom har.
Citera
2023-05-04, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Väldigt lite uppdateringar nu. Jag vill ju veta vad som pågår vid fronten.

Det finns nog ryska mil-bloggers. Du får söka. Dom ukrainska källorna håller just nu tyst. Det händer nog inte så mycket mer än att Ukraina gör probing attacks för att se var det finns blottor i det ryska försvaret.
Jag tippar på något större i nästa vecka men jag har ingen kristallkula.
Citera
2023-05-04, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2022-12-31
Zelensky i sitt tal i Hague idag: "We want to make this the last war in the world, and we will"

Ukrainarna är som ryssarna, redo att ta med sig hela världen i deras fall. Ukraina kommer tvinga Ryssland att agera med kärnvapen. Det är bara en tidsfråga.

Zelensky förstår att Ukraina inte kan vinna mot en kärnvapenmakt. Det enda sättet för Ukrainarna att gå ner i historieböckerna som hjältar är att ta med sig hela världen med dom. Ukraina kommer inte bara acceptera att dom förlorar sin stat. Kriget kommer komma till Moskva i form av drönare, bomber och andra former av terroristattacker.

Ukraina kommer på något vis attackera paraden 9 maj eller något liknande som tvingar Ryssland att agera.

Слава украина 🇺🇦

Nej dom har inte tid att attackera paraden. Det är bullshit. Ukraina är fullt sysselsatta med att planera offensiverna och göra en del förbekämpning innan man rullar igång. Att störa en parad kommer inte på fråga.
Citera
2023-05-04, 23:57
Medlem
2022-12-31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nej dom har inte tid att attackera paraden. Det är bullshit. Ukraina är fullt sysselsatta med att planera offensiverna och göra en del förbekämpning innan man rullar igång. Att störa en parad kommer inte på fråga.
Ukraina kommer attackera paraden, dom har all anledning och göra det och dom vill inget mer än att se döda ryssar i Moskva, precis som ryssar gjort i förorterna i Kiev.

Du underskattar hur mycket Ukrainarna hatar Ryssarna.
Citera
2023-05-04, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Dom där tyska grejerna med två pipor på en pansarvagn, det är väl Iris? Dom är ju rörliga.

Och dom flesta luftvärnssystem är väl monterade på något mobilt (tror jag).

Ryssland kommer nog att försöka med glidbomber men frågan är hur många dom har.

Enligt ryska källor släpper de c.a. 15-20 glidbomber om dagen. I takt med att produktionen av styrmodulerna ökar, lär också antalet bombanfall att öka. Eftersom att dessa bomber inte avger en värmesignatur lär de vara nästintill omöjliga för ukrainskt luftvärn att skjuta ner.
Citera
2023-05-05, 00:05
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Enligt ryska källor släpper de c.a. 15-20 glidbomber om dagen. I takt med att produktionen av styrmodulerna ökar, lär också antalet bombanfall att öka. Eftersom att dessa bomber inte avger en värmesignatur lär de vara nästintill omöjliga för ukrainskt luftvärn att skjuta ner.

Glidbomber är inte speciellt bra mot en anfallande, och därmed rörlig, styrka. De fungerar mot en luftvärnspjäs som står stilla ett par minuter, men stor risk att den flyttar på sig.
Citera
2023-05-05, 00:05
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2022-12-31
Ukraina kommer attackera paraden, dom har all anledning och göra det och dom vill inget mer än att se döda ryssar i Moskva, precis som ryssar gjort i förorterna i Kiev.

Du underskattar hur mycket Ukrainarna hatar Ryssarna.

Du underskattar hur mycket världen hatar Ryssland.
Citera
2023-05-05, 00:09
Medlem
2022-12-31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Du underskattar hur mycket världen hatar Ryssland.
Beror på hur man ser det, enligt Flashback så är världen allt väst om Ryssland. Världen hatar definitivt inte ryssar, väldigt många i Sverige och hela världen är apolitiska och bryr sig inte ett skit om Ukraina eller Ryssland. Det finns större problem i världen än att hata ryssar.
Citera
2023-05-05, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Intressant med en lite djupare analys och kommentar i denna tråd för oss som inte kan något om strider samt för de som tror dom kan men inte kan heller, tack!

1. Vad som händer när försvaren är inpackad på ett litet utrymme i en stad och omringad i 6 av 8 väderstreck är att det blir väldigt enkelt att hantera återstoden av försvararna. Ett sätt att få försvararna att ligga på näsan är hamra dem lite med gamla WW2 vapen, sådana här exempelvis https://youtu.be/sNBjsyz3iyU?t=146 (notera billiga stålskott, byggnadsbetong utgör lejonparten av skadeverkan.). Därefter brukas artilleriet exempelvis så här https://www.southfront.org/in-video-18-ukrainian-positions-destroyed-by-russian-tos-1a-solntsepyok/ som synes är det renrakat hela vägen ner i djupaste källaren.

2. Givetvis finns det massvis med alternativ. På det aktuella slagfältet har de nu gamla sovjetbomber med nya Excalibur vingar vilket ger liknande prestande med stridsspetsar i 250 och 500kg klassen.

2.1. Lagom roligt (humor) att gömma sig i en ruinhög med sådana runt i kring https://youtu.be/0fVhhxfqeWE?t=53

Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Det är också intressant, självklart kan de ske olyckor under övningar men jag misstänker att den är riktigt få jämfört med de som dör i strider så jag tror inte han glömde nämna utan den siffran tillför inget alls, men det kanske är bättre han själv får svara eller hur

RayBan vad är din kommentar till detta?

1. Ryska fängelser är antagligen fulla med tidigare soldater och värnpliktiga. Kanske 20-50% av männen i Ryska fängelser har någon form av militär utbildning. Denna uppfattning baseras på innehållet i svenska fängelser innan tiden för massimmigration.

2. Så ifall Ryssarna nämnt 2-4 veckors utbildningar så handlar det om repetionsutbildningar på 1-5 års militära utbildningar och att få fångarna att inordna sig i militära organisationer så att de lyder order och allt sådant där.

3. Bye-bye
Senast redigerad av BehindRayban 2023-05-05 kl. 00:15.
Citera
2023-05-05, 00:19
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag såg på Sky Channel en brittisk general som påstod att ryssen "garnerat" sina försvarslinjer med förbandsuppställningar enligt rysk armédoktrin (eller vad det nu kallas?). Om det är tillräckligt har jag ingen aning om. Problemet för AFU lär väl bli att ryssen har väldigt bra koll på deras trupprörelser och kan förflytta sina markförband lika snabbt. Ryssen har ju dessutom långskjutande raketartilleri och robotar i mängder, samt givetvis sitt överlägsna flygvapen som snabbt är på plats där det behövs.

Jag utgår från att AFU har bullat upp artilleri- och HIMARS-ammo för att gå "all in" vid genombrytningen av ryssens försvarslinjer. AFU-offensivens framgång hänger nog främst på hur intakt deras luftvärn är när det brakar loss. Lyckas ryssen bekämpa det och får luftherraväldet är det kört för Ukrainas offensiv gissar jag. De två Patriot-systemen står vad jag förstått fortfarande i Polen, och innan de är grupperade och insatsklara på plats i Ukraina lär nog ingen offensiv dra igång(?) Ska bli intressant att se om AFU vågar placera dem vid fronten.

Hur bra offensiven och manöverkrigföringen än går för AFU hamnar de förr eller senare i stalemate och utnötningskriget fortsätter. Och det vinner ryssen med sina mångdubbelt större resurser.

Inte att undra på att generalerna Cavoli, Milley, Austin och Kirby börjat slänga in brasklappar...

Ingen vet hur det kommer att gå. Bismarcks generalstabschef von Moltke brukade alltid säga att "ingen krigsplan, hur väl genomtänkt den än är, överlever den första kontakten med fienden". Krigets första offer är alltså inte sanningen, utan generalstabernas planer.

När vi nu lagt detta till handlingarna, så kan vi gå vidare.

Vi kan nog anta att ryssarna har hyfsat bra koll på AFU, men jag vill erinra om något som bidrog till den ukrainska framgången vid Charkiv i september förra året. Överraskningsmomentet bestod i att ryssarna aldrig begrep att general Syrskyj kraftsamlade. Detta var Natodoktrin de luxe. Under traditionella omständigheter kraftsamlar en armé på en viss plats under en viss tid, vilket ger fienden vissa ledtrådar om var ett eventuellt angrepp kan ske. Så gör inte Nato numera. De ingående komponenterna sprids över en stor yta, förbereds och sätts samman till de effektiva enheter som ska användas i sista ögonblicket innan de - exempelvis - går till anfall, som ukrainarna gjorde i Charkiv. Allt detta ställer höga krav på befälens och manskapets kompetens och på att allt materiel fungerar som det ska. Ryssarna kunde inte begripa att en offensiv i Charkiv var på gång, eftersom de inte kunde observera kraftsamlingen. Jag antar att ukrainarna kommer att göra på samma sätt om ett par veckor; ryssarna vet att detta är vad som kommer att hända, men frågan är om de är beredda att kunna stoppa åtminstone de inledande framstötarna ändå, eftersom det på något sätt går över huvudet på ryssarnas kompetens. Vi får se.

Vad gäller det ryska artilleriet, så måste det ju finnas vid rätt plats och vid rätt tid. Nu har en mycket stor del av dessa ryska förmågor dragits samman runt Bachmut. Kan detta omgrupperas vid behov? Hur? Hur lång tid kommer det att ta? En hel del av ryssarnas frontnära bränsleupplag slås just nu ut, kommer det att påverka möjlighet till omgruppering av tyngre pjäser? Raketartilleri kan ju användas, men de ryska salvpjäserna har mycket dålig precision. Ryssarna kan träffa allt som INTE rör sig, men vad ska de göra om AFU lyckas bibehålla tempo? Ryssarna har - precis som du säger - mängder av långskjutande artilleri av olika slag, men om de inte har möjlighet till effektiv målfattning kommer de att få stora problem. Här är kvaliteten på. de ukrainska förmågorna betydligt bättre, även om antalet eldenheter är färre.

Du nämner det ryska flygvapnet, men detta är fortfarande en okänd storhet, som jag ser det. Det har - åtminstone hittills - inte direkt höljt sig självt i ära. Ingen ukrainsk offensiv kommer att dra igång innan Patriot- och SAMP/T-batterierna är på plats. Den bästa användningen av dessa förmågor är att avskräcka det ryska flygvapnet från att uppträda över slagfältet överhuvudtaget - och därför måste de placeras frontnära, som jag ser det. Rysk jakt är betydligt bättre än det ukrainska, men de nya systemen bör kunna skapa säkra bubblor med temporärt och lokalt luftherravälde åt ukrainskt attackflyg, så att detta kan idka infanteriunderstöd vid de genombrottspunkter som ukrainarna kommer att försöka skapa.

Till sist kan man väl bara säga att varje offensiv förr eller senare kulminerar och ebbar ut. Detta kommer ju även vara fallet med denna uppkommande ukrainska motoffensiv. Vad ukrainarna måste göra är att upprätthålla tempo så länge som möjligt och vad ryssarna måste göra är att vid varje enskilt tillfälle försöka bryta detta tempo och få rörelsen att stanna av. Om offensiven skulle bli ett misslyckande, så kommer ju detta inte innebära en ukrainsk kapitulation, utan snarast att målsättningen förändras från att söka nå en ukrainsk seger på slagfältet, till att förhindra ryssarna från att segra.

Man får dock inte blanda samman målsättningen för den ukrainska offensiven med krigsmålen i allmänhet. Det yttersta ukrainska krigsmålet handlar givetvis om att kasta ut ryssarna från ukrainskt territorium och återupprätta 2013 års gränser. Den uppkommande offensivens målsättning är däremot att åstadkomma MÖJLIGHETER till att SENARE uppnå det övergripande krigsmålet - och det är utifrån dessa villkor som framgång eller misslyckande bör bedömas.
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-05-05 kl. 00:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in