2023-05-04, 22:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
En iPhone har något som heter CMMotionManager. Den grejen i koden hanterar datan som heter Core Motion och den kommer från sensorer som känner av acceleration, attityd(en term för hur iPhonen upplever omvärlden), rotation och magnetiska fält m.m. Alltså rörelse- och miljörelaterad data.

Så mobilen är väldigt känslig. Om du kanske roterar på stället där för att vända ner i trappan igen då startar den upp en ny stegserie(sample) kanske då.

Core Motion läser av data direkt från hårdvaran (sensorerna) men även bearbetad version av data från dem. Accelerometern tar inte hänsyn till gravitationen. Så raffinerad är mobilen och accelerometern jobbar i tre dimensioner.
Gyroskopet i mobilen har tre axlar och magnetometern hjälper mobilen att orientera i relation jordens magnetiska fält.

Core Motion har ”sensorfusionsalgoritmer”. Det kan han rådmannen i Eksjö fundera lite över hur de funkar. Och kanske åklagaren.

De avbrott i stegserien du beskriver styrs av förbestämda regler i Motion Updates och
skillnaden mellan olika regler kan vara att det finns förbestämda intervaller eller periodiska ”stickprov”.

Sensorerna kan leverera mer ”overhead” data än funktionerna behöver och samtidigt så kan det tillfälligt tappas kontakt med sensorerna och då blir det ju ett kort avbrott i stegserien.

IPhonen kollar hela tiden om de här sensorerna typ gyroskopet är tillgänglig med det som kallas ”Boolean values” och inläsningen eller förfrågan till sensorn och om den är igång redovisas som ”Sant” eller ”Falskt”.

Och inte bara den kollar inte bara tillgängligheten utan även om sensorn är aktiv.

Sen kan jag gå in på CMError och CMErrorDomain och det är allt som kan gå fel med sensorerna men orkar inte nu, haha.

Felet CMErrorDeviceRequiresMovement talar dock lite för sig själv och det är att man helt enkelt inte rör på sig. Lätt avhjälpt.

Haha, otroligt tacksam för din förklaring som jag fattade (ganska) lite av, så glad att det inte blev mer där då...

och då förstår jag att man alltså borde kunna se i min iPhone när den här vändningen sker, och sedan har ju appen en tidsstämpel för när jag gick upp (därmot hittade jag ingen för när jag gick ner), 1 floor. Förutom allt annnat som hur fötterna är i marken samtidigt, eller ostaig gång och allt annat den regidterar så borde tekikerna kunna räkna ut om Maja gått till och från, eller om hon stått och stampar i ett badrum med mobilen i fickan samtidigt.

Annars är ju en aktivitet just 02: 43 inte så mycket att bevisa att man just hållit i händerna på en som mördas, om man inte är noggrannare med en tidpunkt än rätten är eller ännu underligare, än vad en utredning är.
Citera
2023-05-04, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Helt rätt som du säger, att det är bara det som framkommer under rättegången som rätten har att gå efter.

Men rätten skall inte gå efter något som inte är bevisat. Rätten skall inte gå på en tidpunkt bara för att åklagaren påstår en viss tidpunkt. Här har rätten valt att gå på en tidpunkt som kan kopplas till en rörelseregistrering i en telefon. Men det finns inte ett enda bevis som kopplar den rörelseregistreringen till mordet. Tvärtom finns det bevis som entydigt motsäger rättens slutsats, nämligen tidpunkten för avfärden mot McDonalds och de rörelseregistreringar som noterats kring denna händelse och tiden det tar att genomföra mordet och påföljande handlingar.

Detta är heller inget rätten påstår i domen. Det man påstår är att rörelsen visar att MH varit vaken vid en tid så nära mordet att hon inte kan undgå att märka att det sker. Detta tillsammans med övrig bevisning gör att man anser att MH varit med och mördat TT. Jag tror inte det här med exakta tider kommer göra nån skillnad i hovrätten, utan försvaret gör nog gott i att hitta nåt annat att hänga upp sin taktik på.
Citera
2023-05-04, 22:37
Medlem
Citat:
Jag uppfattar att det är exakt så rätten säger att det skall bedömas.

Vi får väl hoppas att Majas nya försvarsadvokat ser till att detta blir gjort. Maja har ju i alla fall lyft denna fråga i samband med sitt advokatbyte, så någon mer bör vi väl få se där och det är ju inte orimligt att de lyfter in en egen sakkunnig, riktigt sakkunnig, i frågan. På samma vis som Clea vill ta in en egen sakkunnig när det gäller den rättsmedicinska rapporten.

Ja en försvarsadvokat behöver nog hjälpa MH att fatta lite själv vad som hände och det som kan göras är att begära en ny analys av hennes iPhone utifrån de artefakter som kan hittas i iPhonens Biome-filsystem och filformatet SEGB.

Det är en relativt ”nygammal” bekantskap för polisens IT-forensiker som deras program får allt mer stöd för att tolka.

Går att se med tidstämplar om skärmen ”väcks”, vilka knappar man trycker på, vilka notiser man får, om flygplansläge är i eller ur, om skärmen är låst eller upplåst, batteriprocent, om mobilladdaren är i eller ur, osv osv.

Kan återkomma till detta men skulle sådan användaraktivitet saknas eller finnas i MH:s
så blir det en mer detaljerad tidslinje för henne.

Och JJ och grannen har också iPhone så deras användardata (Apple kallar det ”Streams” i Biome) är också intressant.

Kanske särskilt grannens då det ju är intressant att veta när han låser skärmen (om han gör det) då han reagerar på öjud och går till pappan i köket osv.

Så förutom att polisens utredare missat stegen i grannens iPhone app Hälsa så kan de även missat när grannen låser sin skärm eller annan relevant data som avgör att där och då lägger han ifrån sig mobilen för att gå ur sängen den natten.

Se bif skärmklipp (som utredarna själv gärna använder i det här sammanhanget som bevis) med exempel från det program polisen använder i det här fallet där det framgår tidstämpel på låst skärm, flygplansläge, batteriladdare osv.

https://www.bildtagg.se/bild/nvyc39c078asfyid7uit9ovs

Observera också att tidstämplarna har datum oktober 2022 några dagar innan Tove mördas. Det har kommit 2-3 uppdateringar av programvaran sedan dess och ska numera finnas än fler möjligheter att få ut de upp emot 130 olika användardata på extremt noggrann nivå som iPhonen sparar i Biome-filsystemet.

Osäker på om de vänt på varje sten som de sagt i media.

(Observera i bilden även att tidstämpeln är i UTC och även sådant är osäkert med tidsstämpeln för MH:s steg. Utöver det som kallas ”offset”, alltså en felaktig tidsangivelses rättande värde)
Senast redigerad av Avel 2023-05-04 kl. 22:55.
Citera
2023-05-04, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha, otroligt tacksam för din förklaring som jag fattade (ganska) lite av, så glad att det inte blev mer där då...

och då förstår jag att man alltså borde kunna se i min iPhone när den här vändningen sker, och sedan har ju appen en tidsstämpel för när jag gick upp (därmot hittade jag ingen för när jag gick ner), 1 floor. Förutom allt annnat som hur fötterna är i marken samtidigt, eller ostaig gång och allt annat den regidterar så borde tekikerna kunna räkna ut om Maja gått till och från, eller om hon stått och stampar i ett badrum med mobilen i fickan samtidigt.

Annars är ju en aktivitet just 02: 43 inte så mycket att bevisa att man just hållit i händerna på en som mördas, om man inte är noggrannare med en tidpunkt än rätten är eller ännu underligare, än vad en utredning är.

Vet att du blir ”lite trött” av sånt tekniskt men ville bara visa att det är väldigt avancerade funktioner bakom. Och allt lagras i databaser i iPhonen som brukar redovisas så de ser ut som Excelblad med kolumner typ (se bif bild mitt förra inlägg för exempel) men de kan man liksom inte bara klippa ut några ”rutor” i den redovisningen och hävda att det är bevis på att någon är uppe och går.

Kanske som stödbevisning perifert i nåt åtal men inte som ett direkt bevis för deltagande i mord.
Citera
2023-05-04, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Det känns som att somliga här fokuserar på tok för mycket på Majas vittnesmål utifrån hennes skuld i det hela. Ur ett rent psykologiskt perspektiv så är det inte otänkbart att hon blivit manipulerad på samma vis som T blev. Om man betänker det faktum att T, en tjej som självskar sig pga ångest och rädsla inför J, ändå följer självmant med hem till T i sällskap med M den natten, ett val i sig som går emot all logik egentligen, så förstår man nog ändå ganska snabbt att J måste vara bättre än man vill tro på att manipulera och få folk dit hennes vilja drar. Det är således inte helt orimligt att M blivit manipulerad och inte heller riktigt minns de vitala fragment som ni vill få det till att hon ska minnas. Hon kan helt enkelt faktiskt ha förträngt vissa delar av händelseförloppet om det är så att hon mer eller mindre blev tvingad till deltagandet i handlingar hon själv inte egentligen ville begå. Med lite trötthet och alkohol i kroppen förstärks bara den problematiken och minnet grusas ytterligare. Jag vill inte på något vis försvara M, men jag tror nog att somliga här ändå bör tona ner sin hatretorik gentemot M en smula, för det är inte helt givet att hon har samma bestialiska ton och vilja som J tycks ha haft.

I förhöret med Js ex pojkvän F som hon var tillsammans med i tio månader säger han bland annat att J kan vara väldigt manipulerande. Det han beskriver om deras relation låter för mig som psykisk misshandel.
Citera
2023-05-04, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
I förhöret med Js ex pojkvän F som hon var tillsammans med i tio månader säger han bland annat att J kan vara väldigt manipulerande. Det han beskriver om deras relation låter för mig som psykisk misshandel.

J låter som ett av mina ex... Delvis därför jag säger det här. Det tog mig två år att reda ut och förstå med hjälp av psykologin vad en sådan kvinna kan göra med ens psyke. Så jag har någonstans full förståelse för att J kan ha haft extremt stark påverkan på sin omgivning och särskilt på människor mottagliga för hennes manipulativa beteende.
Citera
2023-05-04, 22:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det kan ju också vara så att utredarna köpt Js förklaring angående tiden för de liksom rätten ansåg henne trovärdig.
När säger J att hon hörde grannens påringning?

Jag har inte lyssnat på förhöret i rätten, men så här säger Johanna i januari:

"F: Det har ju. Det har ju låtit en del det här, det förstår du ju, och grannen har ju reagerat det
vet du också om, i vilket skede, för han kom ju till och med upp och knackar på eller ringer
på dörren, jag vet inte, vilket var det? Knackade eller ringde?
J: Ja han ringde på.
F: Ja i vilket skede var det?
J: Eh, jag kommer faktiskt inte ihåg men vi var ju kvar i badrummet då när det hände men nu
i efterhand så kommer jag inte ihåg exakt vad faktiskt.
F: Han fick ju som förklaring när han senare träffade dig i trapphuset att du hade sagt att min
kompis mår illa.
"

Ja, och så kommer jag på att grannen ju tydligt visar att dunsarna kommer från bdrummet ju, även spark/slagljuden ju, så något tappande på golvet från säng eller hall kan ju inte gå ihop med det. Vet inte vad jag tänkte...

Så nej, ljuden de måste ju ha kommit från mordet.

Då är det tidsangivelserna runt grannens vittnesmål som de har lite olika uppfattning om?
Och ja, någon tror på Johannas uppgifter.

Jag glömmer ju int eheller att Maja säger att Toves krpp var kall. Men det tror jag inte riktigt på heller.
Citera
2023-05-04, 22:47
Medlem
Citat:
Man har inte gjort rekonstruktioner för att åklagaren/förundersökningsledaren inte ville ha någon rekonstruktion.

Jag är numera helt övertygad om att Rullman inte ville ha det, för han insåg att det inte skulle vara till hans åtals fördel, utan till åtminstone Majas fördel. Därmed är det att mycket allvarligt tjänstefel av honom att inte genomföra en sådan utredningsåtgärd. Det är också ett allvarligt misstag av Majas försvarsadvokat att inte begära dito utredningsåtgärd.

Jag har så oändligt svårt att förstå vad det är ni menar att en rekonstruktion skulle visa som JJ inte klart och redigt uttryckt i tal. Hon säger att hon fäller TT vid dörren och att TT försöker strypa henne och att JJ därefter stryper TT i 10 sekunder. Den som inte förstår vad det är JJ säger måste vara lite dum i huvudet, men vårt rättssystem är inte utrustat för att även människor med en iq under 70 ska förstå varje steg i rättsprocessen.
Citera
2023-05-04, 23:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
När jag läser ditt svar förstår jag att jag är usel på att framföra vad jag menar på ett begripligt sätt. Risken finns att kommentarerna blir uppsatslånga för att jag inte ska missuppfattas och jag fattar mig helst kort.

Det är inte "att ljuga" generellt som är den skonsamma strategin, utan just "sömnen". Det är Svegfors uppdrag att föra sin klients talan och givetvis vill han då underlätta för henne I stället för att försätta henne i en situation hon har svårt för att hantera. Jag ser inget märkligt i det.

För att skona M från påfrestningarna med snabba frågor som kräver snabba svar är "sova"strategin gynnsam. När hon vet en utväg för att slippa svara är det lättare att släppa oro, slappna av och ha möjlighet att följa vad som sägs och sker, dvs kunna vara mer "närvarande".
Dessutom är det en strategi hon näppeligen skulle glömma, då hon troligtvis ofta dras med trötthet pga överstimulans.

M har dokumenterade svårigheter med processandet, vilket innebär att det tar tid för henne att smälta och bearbeta en fråga. Att sedan själv producera ett svar tar ytterligare tid. Det är inte helt okomplicerat att formulera meningar även om man i tanken har svar. Ofta blir det stakningar, sök efter rätt ord och ett tveksamt sammanhängande svar. Detta är till förfång för henne I alla mer eller mindre formella sammanhang. Omgivningen kan ha svårt att uppfatta vad hon menar och hon kan bli missförstådd. Så även när M är fullt sanningsenlig kan svaren låta tvekande, stakande och osammanhängande, varför de kan uppfattas som lögner.

När M snabbt ska leverera en inte tidigare uttänkt lögn blir svårigheterna än mer markanta, hon minns inte vad hon sagt och hon rör ihop det mesta.

Ja, perspektivet är olika beroende på vilka förutsättningar du har. För Js del ser perspektivet helt annorlunda ut. Med hennes behov av kontroll och styrning vore en sova-strategi förmodligen djupt ångestframkallande. Vad som är en klok strategi är helt individuellt.

Utan att veta, förmodar jag att flertalet brottslingar ljuger för att komma så lindrigt undan som möjligt. Där tror jag varken M eller J är unika.
Vad är det för trams? ”För att skona Maja från snabba frågor som kräver snabba svar - - -”??? Det är inte en advokats uppgift att uppmuntra sin klient att ljuga. Uppgiften är att hjälpa klienten på bästa sätt givet vad klienten har gjort.

Om hon talar sanning behöver hon inte tänka efter när hon svarar. Talar man bara sanning så har man inga problem med snabba frågor och snabba svar. Det är när man ska ljuga som man behöver betänketid. Allt löser sig för Maja med sina svårigheter med processandet om hon slutar ljuga. Om hon blir trodd eller ej? Tja hon får väl testa!

Maja har allra minst hjälpt till att dölja ett grovt brott, skändat och dolt en kropp och förorsakat anhöriga mycket smärta. Att visa någon förståelse för att hon sitter och ljuger anhöriga rakt upp i ansiktet i rätten tycker jag är obegripligt.

Jag lägger gärna ner här, din förståelse och medkänsla med stackars Majas svårigheter är lite för mycket för mig.
Citera
2023-05-04, 23:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
För att åklagaren, som är förundersökningsledare, inte vill ha mer information. Sedan kanske poliserna/utredarna ändå sitter på mer information.

Gällande dunsarna så finns motstridiga uppgifter från fadern och sonen. Fadern är tydlig med att han bara hört en duns. Han stod också i dörren och väntade på sin son när sonen gick upp för att ringa på dörren, så fadern stod då i princip rakt under där sparkarna i så fall skulle ha kommit ifrån. Men han hörde ingenting. Sonen har vi märkt verkar vara ett inte helt pålitligt vittne och det kan vara så att utredarna som förhört både far och son och har en möjlighet att värdera informationen de får inte lägger så stort värde i de sparkliknande ljuden som sonen säger sig ha hört. Notera att fadern vittnat om att det hörs i hans lägenhet när Johanna går omkring i sin lägenhet, så det är lyhört neråt i huset.

Observera att det var en, och endast en, kraftig duns. Denna hördes i lägenheten under, kraftfullt.
Därefter säger sonen att han hört sparkliknande ljud när han stod utanför Johannas dörr, det är ju då en liten stund efter att den kraftiga dunsen har hörts. Faden och sonen hinner prata om dunsen och komma överens om att sonen skall gå upp, och sonen har hunnit gå upp en våning och ringt på dörren. Men då har fadern inte hört något. Det är mycket märkligt tycker jag. Jag är övertygad om att om Tove sparkat i golvet eller väggen i panik, så hade det hörts minst lika mycket där fadern stod som där sonen stod. Man kan spekulera i att det var Johanna som flyttade på kroppen, släpade den in i garderoben t.ex., då den INTE kunde ligga på toan eller halvvägs ut i hallen om hon skulle öppna ytterdörren då det ringt på, och att Johanna då har fört lite oväsen när hon förflyttat sig själv och Toves kropp. Men återigen så har jag då svårt att se hur det skulle kunna höras ut i trapphuset men inte ner i lägenheten under.

Man har inte gjort rekonstruktioner för att åklagaren/förundersökningsledaren inte ville ha någon rekonstruktion.

Jag är numera helt övertygad om att Rullman inte ville ha det, för han insåg att det inte skulle vara till hans åtals fördel, utan till åtminstone Majas fördel. Därmed är det att mycket allvarligt tjänstefel av honom att inte genomföra en sådan utredningsåtgärd. Det är också ett allvarligt misstag av Majas försvarsadvokat att inte begära dito utredningsåtgärd.

Jag tror till skillnad mot dig att Rullman inte arbetar så subjektivt. Han ska enligt lagen arbeta objektivt, och även utreda sådant som ska vara de misstänkta till fördel. Här kan det ju vara svårt att dra en gräns för vad man anser vara subjektivt (missar) och objektivt. Därför har de misstänkta också möjlighet att begära kompletternade utredningar av saker (inom rimliga gränser förstås).

Och vad gäller Svegfors, vet man inte hur han tänkte, menkanske trodde han att man inte hade tillräckligt på Maja helt enkelt.

Jag har faktiskt ändrat min uppfattning om Clea, som gör allt i sin makt för sin klient, alt för att skapa tvivel. För finns det tvivel så ska man inte fällas. Vilket kanske Svegfors var övertygad om?

Jag tror aldrig att Maja hade blivit fälld i en HR.

Jag får granska pappans vitnesmål lite närmare, men jag vet själv att ljud kan tranporteras olika beroende på var i lgh man står. Pappan kan t ex ha rört sigoch missat ljud, och när sonen hör ljud vid väggen är ju pappan ner vid dörren.

Jag tror att både pappan berättar det de tycker sig ha hört, jag misstror inte dom. Jag tycker att sonen verkar tillförlitlig.

Här är pappans förhör 17/10, med tolk:

"De hörde sedan en
kraftig knall, som en hård duns, mot underlaget. Det kom från lägenheten ovanför. Farouk
reagerade på detta och sonen Lahajn sa att det inte lät normalt.
Smällen kom från lägenheten ovanför deras. Farouk gick till sin ytterdörr och öppnade den
för att lyssna.
"

L*ahanj 17 okt:

"Lahanj och hans pappa satt då i soffan i vardagsrummet när de
plötsligt hörde en kraftig duns från lägenheten ovanför. Lahanj sade att det var en kraftig
duns så att hela taket skakade. Han och pappan tittade på varann och Lahanj frågade sin
pappa om det är vanligt att det brukar dunsa så? Pappan sade nej och sedan hörde de flera
kraftiga dunsar i taket! På fråga så uppgav Lahanj att han uppskattar att det var kanske 5-10
sekunder mellan dunsarna och att det var kanske fyra dunsar efter att de hade hört den första.
"
//
"Lahanj och pappan ville då kolla vad som hänt och gick därför ut i trapphuset. Pappan
väntade kvar vid ytterdörren. Lahanj gick ensam uppför trappan och ringde på dörrklockan
till Johannas lägenhet men det var ingen som kom och öppnade.
"

Så kan pappan gått mot ytterdörren medan sonen hörde de andra dunsarna? Här hade det varit viktigt att reda ut det. Gick de båda samtidigt till ytterdörren?

Utredningen verkar ha tagit fasta på flera slag:

" Det här med, när du kräks, så har du berättat att du trillar, det är ju en granne som
knackade eller ringde på dörren, han hörde ju ljud från Johannas lägenhet, och det är
inte en duns, det är ju så att golvet skallrar, eller taket i hans lägenhet, det är flera
dunsar han hör, han tycker också han hör som han beskriver det, sparkljud mot
väggen. Är det du som orsakar de ljuden då?
"

Maja efter erkännandet 6/12:

"M: Eh, ja jag ramlar och börjar spy efter det.
F: Ja. Eh, du vet ju att för det har vi ju pratat om förut att det påstås att ska ha varit en duns.
M: Mmm.
F: Ja när du ramlar, hur låter det?
M: Eh, ja jag vet inte riktigt.
F: Nej. Tycker du att det låter när du ramlar?
M: Ja det skulle jag säga.
F: Det gör det?
F: Så den duns som grannarna har reagerat på, kan det vara din duns?
M: Ja det skulle kunna vara det.
BF: Har du uppfattat att det har ringt eller knackat på dörren?
"
//
"M: Eh, ja jag ramlar och börjar spy efter det.
F: Ja. Eh, du vet ju att för det har vi ju pratat om förut att det påstås att ska ha varit en duns.
F: Ja när du ramlar, hur låter det?
M: Eh, ja jag vet inte riktigt.
F: Nej. Tycker du att det låter när du ramlar?
M: Ja det skulle jag säga.
F: Det gör det?
F: Så den duns som grannarna har reagerat på, kan det vara din duns?
M: Ja det skulle kunna vara det.
BF: Har du uppfattat att det har ringt eller knackat på dörren?
"

Så kan det vara så att Maja faktiskt ramlar hon också? Och det är då som det verkar enligt Maja här, när Tove ännu var i köket, så tidigt i förloppet.

På tal om hur manipulativ Johanna är, förhör 16 okt:

"Trots bråket kändes samtalet med Tove ok eftersom Tove är en bra person.
Det ringde en gång på ringklockan och det var grannkillen som undrade över dunsen"

19 okt:

"Den duns grannen reagerat på tidigare nämndes under färden, genom att Johanna frågade om
den väckt honom varvid han sagt att han låg i sängen och blivit väckt, Johanna bad om ursäkt
för att det väckt honom och frågade om han skulle gå och lägga sig igen. I övrigt minns
Johanna inte att de pratade mer om vad han hört.
"

Bra sätt att vilseleda förhörsledarna om hur bra person TOve var (Johanna skulle aldrig mörda henne då va?) att hon öppnade dörren för grannen också. Och hur omtänksam hon är, fast det var väl grannen som var omtänksam eller? Och verkade orolig över dunsarna som han inte riktigt kunde släppa?

En rekonstruktion över hur fader och son uppfattade ljuden, och hur de rörde sig för att få en bättre uppfattning om vad som hände och när.
Citera
2023-05-04, 23:47
Medlem
Denna duns har jag funderat mycket på, kan det vara då Tove släpps ner i lakanet, för inte går det att på ett bra sätt släpa eller dra henne dit, om lakanet först placerades i hallen. Tycker det finns alternativ till dunsen för jag tror också mordet skedde tidigare, efter att hon misshandlats grovt, för skador på kroppen måste väl uppstått i badrummet för ingen är väl så sjuk att man åsamkar dessa vid eldandet..
Senast redigerad av zerx 2023-05-04 kl. 23:49.
Citera
2023-05-04, 23:52
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har också reagareat på Svegfrors frågor till Maja, men sedan har jag också tänkt på att de två, Maja och han har ju pratat med varandra utanför förhören.

Då kan ju Maj ha sagt saker till honom som han har snappat upp. Svårt att veta, men jag har lite svårt att tro att han vill få henne att tro något, se en utväg eller få henne in på att ljuga.

Men visst, lite lurigt låter det. Men det verkar inte som att förhörsledarna reagerar på det, iaf inte då. Annat kan ha sagts i korridoren när bandspelren är av.
Jag har fått uppfattningen att Svegfors hyfsat läst av M och förstått problematiken. När M då berättat att hon inget sett och inget hört tror jag att han tolkat in att hon då troligtvis inte varit vaken även om hon inte mindes att hon sov, annars borde hon i a f ha hört dunsen. Jag ser det som en tolkning och inte som att han "planterat" en lögn eller uppmanat henne att ljuga.

Sedan tänkte jag på Js förminskning av strypningen som Sangborn presenterade så teatraliskt och att Svegfors mycket väl skulle kunnat se Ms sovande som en klok strategi. Jag utgår ifrån att alla advokater arbetar utifrån strategier som kan underlätta och helst fria.

I förhören tycker jag det framgår att Svegfors förstått Ms svårigheter med att både förstå och svara på frågor. Hon kan även uttryckt oro inför rättegången.
Om man då tänker hur han ska tjäna Ms sak bäst landar jag i just undvikandet av orosmoment. Under rättegången visar han inte direkt några tendenser till att behöva försvara M, så någon sådan strategi förefaller han inte ha.

M har ju varken sett eller hört och lanske så där finns inget att jobba med och bärandet har M själv minimerat, kanske med hjälp av FLs och Svegfors frågor om hon var rädd för J.

Om M inte berättat mer för Svegfors utan hållt fast vid inte sett, inte hört, och kanske slumrat, och Svegfors tolkat det som mer eller mindre sovande, har han inte uppmanat henne att ljuga eller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in