2023-05-04, 21:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så du tycker att det är en ”mycket klok och skonsam strategi” ur Majas perspektiv att sitta och ljuga?

Skiljer sig perspektivet åt mellan brottslingar? Är det inte en ”klok och skonsam strategi” ur alla brottslingars perspektiv att ljuga så man slipper jobbiga frågor?

Herregud. Skicka hem alla mördare från fängelserna, här gäller det att gå skonsamt fram.
När jag läser ditt svar förstår jag att jag är usel på att framföra vad jag menar på ett begripligt sätt. Risken finns att kommentarerna blir uppsatslånga för att jag inte ska missuppfattas och jag fattar mig helst kort.

Det är inte "att ljuga" generellt som är den skonsamma strategin, utan just "sömnen". Det är Svegfors uppdrag att föra sin klients talan och givetvis vill han då underlätta för henne I stället för att försätta henne i en situation hon har svårt för att hantera. Jag ser inget märkligt i det.

För att skona M från påfrestningarna med snabba frågor som kräver snabba svar är "sova"strategin gynnsam. När hon vet en utväg för att slippa svara är det lättare att släppa oro, slappna av och ha möjlighet att följa vad som sägs och sker, dvs kunna vara mer "närvarande".
Dessutom är det en strategi hon näppeligen skulle glömma, då hon troligtvis ofta dras med trötthet pga överstimulans.

M har dokumenterade svårigheter med processandet, vilket innebär att det tar tid för henne att smälta och bearbeta en fråga. Att sedan själv producera ett svar tar ytterligare tid. Det är inte helt okomplicerat att formulera meningar även om man i tanken har svar. Ofta blir det stakningar, sök efter rätt ord och ett tveksamt sammanhängande svar. Detta är till förfång för henne I alla mer eller mindre formella sammanhang. Omgivningen kan ha svårt att uppfatta vad hon menar och hon kan bli missförstådd. Så även när M är fullt sanningsenlig kan svaren låta tvekande, stakande och osammanhängande, varför de kan uppfattas som lögner.

När M snabbt ska leverera en inte tidigare uttänkt lögn blir svårigheterna än mer markanta, hon minns inte vad hon sagt och hon rör ihop det mesta.

Ja, perspektivet är olika beroende på vilka förutsättningar du har. För Js del ser perspektivet helt annorlunda ut. Med hennes behov av kontroll och styrning vore en sova-strategi förmodligen djupt ångestframkallande. Vad som är en klok strategi är helt individuellt.

Utan att veta, förmodar jag att flertalet brottslingar ljuger för att komma så lindrigt undan som möjligt. Där tror jag varken M eller J är unika.
Citera
2023-05-04, 21:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag tror dock inte att dunsen som grannen hörde kom från mordet, eftersom det bara gick några få minuter från dunsen tills Johanna uppenbarade sig utanför grannens dörr på väg ner för att flytta Toves cykel. Tiden däremellan räcker helt enkelt inte till. Det är precis det som de utredare i ärendet som likso jag tror att mordet utfördes tidigare än 0230, också har insett.

Ja, det fanns nog en mycket stor beslutsamhet i mordet. Det tycker jag att rättsläkarens rapport och uttalanden också talar för. Mordet skedde med stor beslutsamhet. Jag tvivlar starkt på att Maja hade någon sådan beslutsamhet. Ännu en detalj som jag menar talar för att Maja inte var närvarande.

Ja, det är uppenbarligen något som (vi inte vet??) får vissa av utredarna tippa på tidigare tider, en del riktigt tidigt. Ingen av de tillfrågade verkar tro att det skedde efter 02:30. Någon verkar tro att det häne strax efter kl 02 och någon runt 02:20.

Då undrar man vad de har för tankar runt grannens tidsuppgifter och själva dunsarna.

Tänker de att grannens vaga (??) tidsuppgifter inte stämmer med 02:30 och hur han uppfattar tiden runt dörrknackningar mm och /eller har de andra tankar runt dunsarna?

Hur kan dunsar nära i tid till att Johana kommer ner förklaras?

Kan Toves kropp ramlat ner från en säng? Handlöst? Varför skulle man flytta ner kropp upp i en säng ens?

Har det försökt flytta kroppen genom att bära den och tappat den, huvudet slog hårt i golvet?

Vad gäller dunsarna, har jag svårt att få ihop det med något annat än själva dödandet.

Om utredarna har så olika tro om tiden, varför har man inte försökt få fram något mer, t ex från grannens mobil.

Om mordet ska ha skett såsom Johanna faktiskt beskrivet det, precis efter hemkomsten, så kan jag köpa en duns, men upprepade? Ok, om man ska försöka bära kroppen i lakanet, och Tove faller ut en gång, men två? Tre? Då föröker man väl släpa?

Men visst,det kan vara den förklaring som är mest trolig, då de (här krävs förstås två) måste tänka lite framåt, att få ut Tove ut genom trapphuset, och kroppen måste ligga kvar i lakanet på något vis hela vägen.

Nej, jag får inte ihop det riktigt, men på något sätt måste ju de utredare som har annan tid för mordet ha tänkt så att det finns vettiga förklaringar.

Och om int eutredarna har haft samma teorier om dunsarna, varför har man inte gjort rekonstriuktioner??

Många frågetecken.
Citera
2023-05-04, 21:45
Medlem
Det känns som att somliga här fokuserar på tok för mycket på Majas vittnesmål utifrån hennes skuld i det hela. Ur ett rent psykologiskt perspektiv så är det inte otänkbart att hon blivit manipulerad på samma vis som T blev. Om man betänker det faktum att T, en tjej som självskar sig pga ångest och rädsla inför J, ändå följer självmant med hem till T i sällskap med M den natten, ett val i sig som går emot all logik egentligen, så förstår man nog ändå ganska snabbt att J måste vara bättre än man vill tro på att manipulera och få folk dit hennes vilja drar. Det är således inte helt orimligt att M blivit manipulerad och inte heller riktigt minns de vitala fragment som ni vill få det till att hon ska minnas. Hon kan helt enkelt faktiskt ha förträngt vissa delar av händelseförloppet om det är så att hon mer eller mindre blev tvingad till deltagandet i handlingar hon själv inte egentligen ville begå. Med lite trötthet och alkohol i kroppen förstärks bara den problematiken och minnet grusas ytterligare. Jag vill inte på något vis försvara M, men jag tror nog att somliga här ändå bör tona ner sin hatretorik gentemot M en smula, för det är inte helt givet att hon har samma bestialiska ton och vilja som J tycks ha haft.
Citera
2023-05-04, 21:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
J hade uppenbarligen koll på det där med att sätta tummarna eller om det berodde på att hon sett filmklippet som nämns i fup.

Är det så att det i filmklippet hålls hårda tummar på halsen?

Hittade det här:

"STRYPNING MED HÄNDERNA kan utföras med endast ena handen om offret samtidigt har stöd för nacken, ex.vis liggande på säng el dyl. Eljest behövs bägge händerna, varvid vanligen tummarna är belägna nära halsens främsta delar och de övriga fingrarna i nacken eller på halsens sidor"

https://dokodoc.com/kompendium-i-rttsmedicin-fr-lkarlinjen.html

Mm, och ja, då skulle strypningen kunnat ske i säng då, vilket inte låter så troligt då Tove väl mer eller mindre tänkt sig hem, det verkar ju Albin övertygad om redan vid 05- tiden när han blir orolig.

Men tummarna där iaf...
Citera
2023-05-04, 22:03
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire
Det tror jag absolut inte att Svegfors sagt , en advokat har regler att gå efter som tex att de inte får gynna orätt .. och det är ju sjklart att de inte får säga till sin klient att ljuga om vad som hänt .. det är oxå fullt möjligt att hon sov även om det inte verkar vara det mest sannolika
Nja, det var inte riktigt så jag menade.
Svegfors ledde tidigt under förhören in M på sovandet genom att fråga henne flera gånger om det kunde varit så att hon slumrat till. När han frågat tillräckligt många gånger började M minnas(?)/anammade tanken och justerade sin story. Men det är kanske fel att benämna det "råd".

Jag tror inte M varit fullt sanningsenlig mot Svegfors och berättat allt. Hon har troligtvis vidhållit sin berättelse om att hon inget sett och inget hört, vilket kanske Svegfors ansåg enklast förklarades med sömn. Sedan förhåller han sig till det.
Citera
2023-05-04, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det kanske finns någon som tar tag i det.

Aha, en till artikel, med intervju med grannen också och där ser jag den tidsstämpel du nämner.

https://sverigesradio.se/artikel/darfor-gar-inte-tingsrattens-tidslinje-ihop

Och precis så ser mina tidsstämplar up i appen, och som jag berättade verkar det finnas en indelning i sekvenserna (som jag nte riktigt vet hur det sker, avörs).

T ex när jag joggar, kan sekvenserna vara indelde i ca 10 minuters etapper, medan när jag gick upp för min trapp och ner, indelades det in i sekunder och steg i fyra sekvenser, trots att jag inte stannade. Kanske räknades det steg separat vid vanlig gång till trappen, sedan stegen i trappen? Vet inte nu, inte kolat noga, men det kan finnas väldigt mycket information här om man är intresserad.

Här berättar ju grannen lite också hur han ringer på och visar med handen hur slagen låtit.

Som sagt, en rekonstruktion med grannen är inte fel.

En iPhone har något som heter CMMotionManager. Den grejen i koden hanterar datan som heter Core Motion och den kommer från sensorer som känner av acceleration, attityd(en term för hur iPhonen upplever omvärlden), rotation och magnetiska fält m.m. Alltså rörelse- och miljörelaterad data.

Så mobilen är väldigt känslig. Om du kanske roterar på stället där för att vända ner i trappan igen då startar den upp en ny stegserie(sample) kanske då.

Core Motion läser av data direkt från hårdvaran (sensorerna) men även bearbetad version av data från dem. Accelerometern tar inte hänsyn till gravitationen. Så raffinerad är mobilen och accelerometern jobbar i tre dimensioner.
Gyroskopet i mobilen har tre axlar och magnetometern hjälper mobilen att orientera i relation jordens magnetiska fält.

Core Motion har ”sensorfusionsalgoritmer”. Det kan han rådmannen i Eksjö fundera lite över hur de funkar. Och kanske åklagaren.

De avbrott i stegserien du beskriver styrs av förbestämda regler i Motion Updates och
skillnaden mellan olika regler kan vara att det finns förbestämda intervaller eller periodiska ”stickprov”.

Sensorerna kan leverera mer ”overhead” data än funktionerna behöver och samtidigt så kan det tillfälligt tappas kontakt med sensorerna och då blir det ju ett kort avbrott i stegserien.

IPhonen kollar hela tiden om de här sensorerna typ gyroskopet är tillgänglig med det som kallas ”Boolean values” och inläsningen eller förfrågan till sensorn och om den är igång redovisas som ”Sant” eller ”Falskt”.

Och inte bara den kollar inte bara tillgängligheten utan även om sensorn är aktiv.

Sen kan jag gå in på CMError och CMErrorDomain och det är allt som kan gå fel med sensorerna men orkar inte nu, haha.

Felet CMErrorDeviceRequiresMovement talar dock lite för sig själv och det är att man helt enkelt inte rör på sig. Lätt avhjälpt.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, det är uppenbarligen något som (vi inte vet??) får vissa av utredarna tippa på tidigare tider, en del riktigt tidigt. Ingen av de tillfrågade verkar tro att det skedde efter 02:30. Någon verkar tro att det häne strax efter kl 02 och någon runt 02:20.

Då undrar man vad de har för tankar runt grannens tidsuppgifter och själva dunsarna.

Tänker de att grannens vaga (??) tidsuppgifter inte stämmer med 02:30 och hur han uppfattar tiden runt dörrknackningar mm och /eller har de andra tankar runt dunsarna?

Kan Toves kropp ramlat ner från en säng? Handlöst? Varför skulle man flytta ner kropp upp i en säng ens?

Har det försökt flytta kroppen genom att bära den och tappat den, huvudet slog hårt i golvet?

Vad gäller dunsarna, har jag svårt att få ihop det med något annat än själva dödandet.

Om utredarna har så olika tro om tiden, varför har man inte försökt få fram något mer, t ex från grannens mobil.

Om mordet ska ha skett såsom Johanna faktiskt beskrivet det, precis efter hemkomsten, så kan jag köpa en duns, men upprepade? Ok, om man ska försöka bära kroppen i lakanet, och Tove faller ut en gång, men två? Tre? Då föröker man väl släpa?

Men visst,det kan vara den förklaring som är mest trolig, då de (här krävs förstås två) måste tänka lite framåt, att få ut Tove ut genom trapphuset, och kroppen måste ligga kvar i lakanet på något vis hela vägen.

Nej, jag får inte ihop det riktigt, men på något sätt måste ju de utredare som har annan tid för mordet ha tänkt så att det finns vettiga förklaringar.

Och om int eutredarna har haft samma teorier om dunsarna, varför har man inte gjort rekonstriuktioner??

Många frågetecken.

Det kan ju också vara så att utredarna köpt Js förklaring angående tiden för de liksom rätten ansåg henne trovärdig.
När säger J att hon hörde grannens påringning?
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nja, det var inte riktigt så jag menade.
Svegfors ledde tidigt under förhören in M på sovandet genom att fråga henne flera gånger om det kunde varit så att hon slumrat till. När han frågat tillräckligt många gånger började M minnas(?)/anammade tanken och justerade sin story. Men det är kanske fel att benämna det "råd".

Jag tror inte M varit fullt sanningsenlig mot Svegfors och berättat allt. Hon har troligtvis vidhållit sin berättelse om att hon inget sett och inget hört, vilket kanske Svegfors ansåg enklast förklarades med sömn. Sedan förhåller han sig till det.

Jag har också reagareat på Svegfrors frågor till Maja, men sedan har jag också tänkt på att de två, Maja och han har ju pratat med varandra utanför förhören.

Då kan ju Maj ha sagt saker till honom som han har snappat upp. Svårt att veta, men jag har lite svårt att tro att han vill få henne att tro något, se en utväg eller få henne in på att ljuga.

Men visst, lite lurigt låter det. Men det verkar inte som att förhörsledarna reagerar på det, iaf inte då. Annat kan ha sagts i korridoren när bandspelren är av.
Citera
2023-05-04, 22:13
Bannlyst
Citat:
Jag har också reagareat på Svegfrors frågor till Maja, men sedan har jag också tänkt på att de två, Maja och han har ju pratat med varandra utanför förhören.

Då kan ju Maj ha sagt saker till honom som han har snappat upp. Svårt att veta, men jag har lite svårt att tro att han vill få henne att tro något, se en utväg eller få henne in på att ljuga.

Men visst, lite lurigt låter det. Men det verkar inte som att förhörsledarna reagerar på det, iaf inte då. Annat kan ha sagts i korridoren när bandspelren är av.

https://www.krimfup.se/articles/allt-om-mordet-pa-tove-21-i-vetlanda
Citat:
Nya uppgifter: Tingsrätten kan ha bedömt tiden fel.
P4 Jönköping har avslöjat oförenlighet i Eksjö tingsrätts tidslinje över händelserna natten till Toves mord. Dessa avvikelser tyder på att Tove sannolikt dödades tidigare än vad rätten fastslagit, vilket öppnar för möjligheten att Maja Hellman inte var inblandad i mordet. Rättens dom baserade sig mycket på den exakta tidpunkten för Toves död
Citera
2023-05-04, 22:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

För att åklagaren, som är förundersökningsledare, inte vill ha mer information. Sedan kanske poliserna/utredarna ändå sitter på mer information.

Gällande dunsarna så finns motstridiga uppgifter från fadern och sonen. Fadern är tydlig med att han bara hört en duns. Han stod också i dörren och väntade på sin son när sonen gick upp för att ringa på dörren, så fadern stod då i princip rakt under där sparkarna i så fall skulle ha kommit ifrån. Men han hörde ingenting. Sonen har vi märkt verkar vara ett inte helt pålitligt vittne och det kan vara så att utredarna som förhört både far och son och har en möjlighet att värdera informationen de får inte lägger så stort värde i de sparkliknande ljuden som sonen säger sig ha hört. Notera att fadern vittnat om att det hörs i hans lägenhet när Johanna går omkring i sin lägenhet, så det är lyhört neråt i huset.

Citat:

Observera att det var en, och endast en, kraftig duns. Denna hördes i lägenheten under, kraftfullt.
Därefter säger sonen att han hört sparkliknande ljud när han stod utanför Johannas dörr, det är ju då en liten stund efter att den kraftiga dunsen har hörts. Faden och sonen hinner prata om dunsen och komma överens om att sonen skall gå upp, och sonen har hunnit gå upp en våning och ringt på dörren. Men då har fadern inte hört något. Det är mycket märkligt tycker jag. Jag är övertygad om att om Tove sparkat i golvet eller väggen i panik, så hade det hörts minst lika mycket där fadern stod som där sonen stod. Man kan spekulera i att det var Johanna som flyttade på kroppen, släpade den in i garderoben t.ex., då den INTE kunde ligga på toan eller halvvägs ut i hallen om hon skulle öppna ytterdörren då det ringt på, och att Johanna då har fört lite oväsen när hon förflyttat sig själv och Toves kropp. Men återigen så har jag då svårt att se hur det skulle kunna höras ut i trapphuset men inte ner i lägenheten under.

Citat:

Många frågetecken.

Man har inte gjort rekonstruktioner för att åklagaren/förundersökningsledaren inte ville ha någon rekonstruktion.

Jag är numera helt övertygad om att Rullman inte ville ha det, för han insåg att det inte skulle vara till hans åtals fördel, utan till åtminstone Majas fördel. Därmed är det att mycket allvarligt tjänstefel av honom att inte genomföra en sådan utredningsåtgärd. Det är också ett allvarligt misstag av Majas försvarsadvokat att inte begära dito utredningsåtgärd.
Citera
2023-05-04, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnglaPersson
https://www.krimfup.se/articles/allt-om-mordet-pa-tove-21-i-vetlanda
P4 Jönköping har löst fallet minsann !

Skönt då kan vi väl stänga den här tråden nu
Citera
2023-05-04, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nja, fast det där stämmer inte med Majas vittnesmål. Jag trodde du menade att hon inte ljög?

Maja säger att hon pratade med Johanna om Donken innan hon hämtade sin mobil. Alltså att hon mötte Johanna i hallen när hon vaknade och skulle gå på toa andra gången, pratade om Donken, vände tillbaka till vardagsrummet och hämtade mobilen och gick på toan. Det är fel ordning på de händelserna i din tidslinje.

Precis. Och dörröppningarna till antalet 2-3 gånger är när J släpar ut T i förrådet utanför
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in