Citat:
När jag läser ditt svar förstår jag att jag är usel på att framföra vad jag menar på ett begripligt sätt. Risken finns att kommentarerna blir uppsatslånga för att jag inte ska missuppfattas och jag fattar mig helst kort.Så du tycker att det är en ”mycket klok och skonsam strategi” ur Majas perspektiv att sitta och ljuga?
Skiljer sig perspektivet åt mellan brottslingar? Är det inte en ”klok och skonsam strategi” ur alla brottslingars perspektiv att ljuga så man slipper jobbiga frågor?
Herregud. Skicka hem alla mördare från fängelserna, här gäller det att gå skonsamt fram.
Skiljer sig perspektivet åt mellan brottslingar? Är det inte en ”klok och skonsam strategi” ur alla brottslingars perspektiv att ljuga så man slipper jobbiga frågor?
Herregud. Skicka hem alla mördare från fängelserna, här gäller det att gå skonsamt fram.
Det är inte "att ljuga" generellt som är den skonsamma strategin, utan just "sömnen". Det är Svegfors uppdrag att föra sin klients talan och givetvis vill han då underlätta för henne I stället för att försätta henne i en situation hon har svårt för att hantera. Jag ser inget märkligt i det.
För att skona M från påfrestningarna med snabba frågor som kräver snabba svar är "sova"strategin gynnsam. När hon vet en utväg för att slippa svara är det lättare att släppa oro, slappna av och ha möjlighet att följa vad som sägs och sker, dvs kunna vara mer "närvarande".
Dessutom är det en strategi hon näppeligen skulle glömma, då hon troligtvis ofta dras med trötthet pga överstimulans.
M har dokumenterade svårigheter med processandet, vilket innebär att det tar tid för henne att smälta och bearbeta en fråga. Att sedan själv producera ett svar tar ytterligare tid. Det är inte helt okomplicerat att formulera meningar även om man i tanken har svar. Ofta blir det stakningar, sök efter rätt ord och ett tveksamt sammanhängande svar. Detta är till förfång för henne I alla mer eller mindre formella sammanhang. Omgivningen kan ha svårt att uppfatta vad hon menar och hon kan bli missförstådd. Så även när M är fullt sanningsenlig kan svaren låta tvekande, stakande och osammanhängande, varför de kan uppfattas som lögner.
När M snabbt ska leverera en inte tidigare uttänkt lögn blir svårigheterna än mer markanta, hon minns inte vad hon sagt och hon rör ihop det mesta.
Ja, perspektivet är olika beroende på vilka förutsättningar du har. För Js del ser perspektivet helt annorlunda ut. Med hennes behov av kontroll och styrning vore en sova-strategi förmodligen djupt ångestframkallande. Vad som är en klok strategi är helt individuellt.
Utan att veta, förmodar jag att flertalet brottslingar ljuger för att komma så lindrigt undan som möjligt. Där tror jag varken M eller J är unika.