Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-05-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
En annan fördel för Krister Petersson är att han har haft full tillgång till material som avslöjar vilka som var delaktiga i MOP och med pekfingret "avtryckarfingret" mot Stig Engström trumpetar han ut.

Don't you dare to touch me or the one I care for, because.....

för då kommer jag runt Stig och avslöjar er allihopa.

Tror du verkligen att mördaren och hans medhjälpare finns i utredningsmaterialet?
Och då menar jag inte mörkläggarna, utan dom operativa i mördargruppen.
Citera
2023-05-04, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Tror du verkligen att mördaren och hans medhjälpare finns i utredningsmaterialet?
Och då menar jag inte mörkläggarna, utan dom operativa i mördargruppen.

Ja och att det finns förhör som klarlägger det mesta av händelseförloppet som hemlighålls och bevis inklusive mordvapnet.
Citera
2023-05-04, 17:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ok. Bilden visar 15 m. 3,5 sekunder ser hon mannen.

Varför är hon bra? Vad grundas det på? Mörkt, en kort observation, berusad? Du är väl inne på att mannen hon ser är SE med blå jacka och keps, stämmer det bra med vad hon säger? Tänk om det visar sig att mördaren sprang förbi henne i blå jacka, keps och kameraväska. Är hon bra då också?

Utifrån beskrivningen låter det som att hon ser mannen under en sträcka på minst 20 meter, kanske 25 ...

En mörkblå rock kan förstås se mörk eller svart ut i en dunkel gränd. Nej, hon är ett mycket bra vittne eftersom hon såg mannen framifrån under ett antal sekunder.

Visst har jag svårt att tro att mannen med handledsväskan skulle kunna vara någon annan än SE. Detta eftersom han vid denna tidpunkt är som försvunnen från Sveavägen, trots att han påstår sig vara ett av de mest aktiva vittnena. Men vem vet, om ytterligare 37 år kanske en liten detalj uppdagas som omöjliggör Skandiamannen som GM ...
Citera
2023-05-04, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tänkte på intresset för Walkie-Talkies verkar ha gått lite upp och ner i perioder.
När Krister Petersson tog över Palmeutredningen trodde jag att han skulle fortsätta med det Dag Andersson hållit på med Walkie-Talkies , Christer A och Sydafrika.
Men han verkar ha skippat det och gick all-in på Skandiamannen istället.

Rätt eller fel därom tvista de lärde.

Väldans underligt att arbeta på det sättet. Men blev ju pannkaka av det hela med o jag undrar varför.
Citera
2023-05-04, 19:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
vad får du 3 sekunder ifrån? är det en egen uppskattning? jag kan inte hitta uppgifter på tider, jag gissar mer på 10 sekunder vilket ju i så fall är långt mer än vad många haft chans att se av GM (om det nu skulle vara GM). Handlar det om 10 sekunder eller mer ska YN tillmätas mer uppmärksamhet än någon som sett 3 sekunder.

Uppskattning? Snarare ett rimligt antagande utifrån distanser som uppges.

Det handlar inte om 10 sekunder, det faller på sin egen orimlighet. Då ska mannen vara 40 meter framför YN. Det säger inte YN, och det säger inte rekonstruktionen.
Citera
2023-05-04, 19:16
Bannlyst
Jag läser i ett förhör ordet "Barkaby" vid flera tillfällen. Kan det vara "Barkarby" som avses genomgående?
Citera
2023-05-04, 19:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Utifrån beskrivningen låter det som att hon ser mannen under en sträcka på minst 20 meter, kanske 25 ...

En mörkblå rock kan förstås se mörk eller svart ut i en dunkel gränd. Nej, hon är ett mycket bra vittne eftersom hon såg mannen framifrån under ett antal sekunder.

Visst har jag svårt att tro att mannen med handledsväskan skulle kunna vara någon annan än SE. Detta eftersom han vid denna tidpunkt är som försvunnen från Sveavägen, trots att han påstår sig vara ett av de mest aktiva vittnena. Men vem vet, om ytterligare 37 år kanske en liten detalj uppdagas som omöjliggör Skandiamannen som GM ...

Utifrån beskrivningen? Vilken beskrivning, den att mannen var 10 m bort?

Fast du inne på att GM SE hade blå jacka, inte blå rock. Om hon nu mannen så bra som du säger så ska hon ju inte se fel på rock och jacka... Inte ska hon väl missa kepsen?

Finns tusentals personer. Omöjligt att andra hade blå/svart rock/jacka och någon form av väska? Tex Latif vars foton många i SEkten fick för sig vara skisser av GM SE...
Citera
2023-05-04, 19:28
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, som jag förstår det så var det Lingärde som pekade ut Utriainen som delaktig i MOP på något sätt, dock inte skytt.

Jag börjar luta åt att allt detta med AGAG/Utriainen och poliser med anknytning till AGAG är ett villospår från den militära underrättelsetjänsten som gärna knuffar vem som helst under bussen, Säpo inklusive.
Ja visst är det ett villospår. Tack
Varifrån kom uppgifterna?
Citera
2023-05-04, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ja visst är det ett villospår. Tack
Varifrån kom uppgifterna?

Lingärde säger sig ha haft tillgång till information genom att han blivit anlitad som datakonsult av SSI och själv sammanställt och formulerat sin "teori" som innehåller fakta som exv operationen "Cosi van Tutte" m m.. Fakta som inte var tillgängliga offentligt.

https://wpu.nu/wiki/Ulf_Lingärde

När det gäller Utriainen var han anställd av ett konsultföretag vilket är en favoritsyssla när und-tjänster vill placera någon i en organisation de vill infiltrera så han hade nog säkert något uppdrag, kanske kom han in på SSI:s territorium och blev neutraliserad med hjälp av Lingärde. Att hänga ut AGAG kanske passade bra och avledde uppmärksamheten mot det egentliga Stay Behind och deras inblandning i MOP.
Citera
2023-05-04, 21:30
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Uppskattning? Snarare ett rimligt antagande utifrån distanser som uppges.

Det handlar inte om 10 sekunder, det faller på sin egen orimlighet. Då ska mannen vara 40 meter framför YN. Det säger inte YN, och det säger inte rekonstruktionen.
JA, du uppskattar. Det faller lika mycket på sin egen rimlighet att det inte rör sig om 3 sekunder om YN ser personen både titta bakåt 3 ggr samt hålla på med att stänga en väska. YN ser GM på minst 30 meters avstånd. snarare 35-40 m. Om du springer den sträckan på 3 sekunder så är du på Usain Bolt nivå. Därtill var det moddigt o personen synes halka litet vilket gör att man inte tar sig fram lika snabbt. Nä, snarare 10 sekunder än 3.
Citera
2023-05-04, 21:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Utifrån beskrivningen? Vilken beskrivning, den att mannen var 10 m bort?

Fast du inne på att GM SE hade blå jacka, inte blå rock. Om hon nu mannen så bra som du säger så ska hon ju inte se fel på rock och jacka... Inte ska hon väl missa kepsen?

Finns tusentals personer. Omöjligt att andra hade blå/svart rock/jacka och någon form av väska? Tex Latif vars foton många i SEkten fick för sig vara skisser av GM SE...

Beskrivningar:

1. "Han vände sig om 2-3 gånger under den tid det tog tills han passerat dem."

2. "mannen var jagad, eftersom han flera gånger vände sig om och tittade bakåt".

3. "Han halkade när han sprang [...] Han sprang och sen snubblade han hela tiden medan han sprang."

4. "Den fladdrade hemskt mycket ja. Det blåste ju också den kvällen, det var kallt och det blåste."

5. "han höll på och antingen stänga väskan han hade i sin vänstra hand, eller också öppna den".

Hur hinner en person med allt detta på 2-3 sekunder? Om det nu inte är en Monty Python-sketch.

Ministry of Silly Runs ... Han snubblar, tittar bakåt, fipplar med väskan och rocken fladdrar, samtidigt.

Nej, jag lutar åt att SE hade en mörkblå rock. Men den kan eventuellt ha uppfattats som en jacka:

HO ser en blå jacka på SE. ALG och Skandiamannens fru ser en blå rock på honom.

NF ser en blå jacka på Tensonmannen. LJ ser en jacka med blåa inslag. YN ser en mörk rock?

Gemensamt är i alla händelser ett blått plagg på överkroppen. Hur lätt är det att minnas sådana detaljer i allmänhet, om man inte specifikt spanar efter det?

Det kanske inte var så lätt att urskilja en keps eller huvudbonad under de ljusförhållanden som var:

Endast AD, AD:s passagerare och LJ indikerar en keps av vittnena på mordplatsen.

YN tittade som bekant mest på området där händerna och väskan befann sig.
Citera
2023-05-04, 22:14
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oels
Jag läser i ett förhör ordet "Barkaby" vid flera tillfällen. Kan det vara "Barkarby" som avses genomgående?
var läser du det? säkert Barkarby som avses, många som tar fel på stavningen då lika många misstar sig på uttalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in