2023-05-04, 16:28
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia

En sak jag funderat över är tystnaden från lägenheten. Att inga röster hördes. Om de var tre stycken i ett litet badrum borde väl M och J ropat något till varandra åtminstone. Om det uppstod tumult som J påstår.

Intressant tanke där.

Med tanke på att rätten vill koppla Majas rörelseregistrering i telefonen till mordet, så måste Maja då ha avverkat dessa steg raka vägen in på toaletten för att hålla Majas armar. Det är ju i så fall där som Johanna måste ha ropat på Maja för att hon skall komma in på toaletten. Och som du är inne på, så borde det ha hörts.

För hur skulle annars Maja veta att hon skall tillryggalägga dessa steg in till toaletten?
Citera
2023-05-04, 16:33
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är blir intressant, samtidigt som det troligen då visar att grannen inte hade med sig sin mobil när han gick upp till Johann och ringde på. Tyvärr.

Men tiden för när han kollade i mobilen i sängen borde finnas där och blir då en bra inramning i hans vittnesmål!

Att grannen sätter sig i bilen 02.45:43 enligt hans hälsoapp, stämmer ju även det bättre med den tid då Toves mobil syns röra sig vid 02:45, och Johannas och Toves mobiler som lämnar Storgatan vid ca 02:47.

Finns mer exakta tider i FUP, alla tider tagna med ca tider från minnet.

Här är P4 Jönköpigs artikel:

https://sverigesradio.se/artikel/tiden-for-mordet-pa-tove-kan-vara-fel-har-ar-tingsrattens-misstag

Hm, undrar om JJ då HÄMTAR TTs mobil i LGH för att kanske försöka att dumpa den på Donken??

I grannens bil?

I "kompisens" bil vid Donken (den hon pratar med)?

Eller "bara" i någon av Donkens papperskorgar?
Citera
2023-05-04, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Hm, undrar om JJ då HÄMTAR TTs mobil i LGH för att kanske försöka att dumpa den på Donken??

I grannens bil?

I "kompisens" bil vid Donken (den hon pratar med)?

Eller "bara" i någon av Donkens papperskorgar?

Det hade väl inte varit en helt dum ide. Men eftersom hon inte gjorde det lutar det åt att det var hennes egen mobil hon hämtade för att kunna betala för burgaren.
Citera
2023-05-04, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det sägs inte att Maja sover i ett annat rum. I Johannas första förhör säger hon:

Så anledningen till att hon inte satt i köket med de andra tills hon började må dåligt är att hon enligt Johanna började må dåligt direkt. Anledningen till att hon sa så är förstås för att lägga grunden till historien om Majas katastrof-mående senare där hon faller, spyr osv i badrummet.

EDIT
Inte heller Maja säger från början att hon sov:

Oupps!! Inte trött, inte sov, inget sånt. Utan vaken. På tal om att man utgår från sanningen när man diktar ihop en historia...

Men i vaket tillstånd måste hon ju ha utgått från oavsett skyldig eller ej. Jag menar hon gick ju inte i sömnen hem från Nöjet. Så hon kan rent teoretiskt sätta sig i vardagsrummet för att sedan omgruppera till sängen.

Först efter vakenhet kommer sömn, efter regn kommer solsken osv.

Det som är en än mer märklig sömn är nog den i bilen från ”fyndplatsen”. Men folk funkar olika verkar det som…

Jag försöker föreställa mig hur trött man om man ”partajat” till 06 på morgonen samma lördag som man igen tar upp partyt med förfest och sen på natten runt 02:00 hur pömsig är man då?

Det här uttrycket att stupa i säng har jag funderat på. Första bästa sökresultat på nätet ger:

”på grund av utmattning somna där man sitter eller står”

Är det nåt uttryck någon hittat på eller bygger det på hur människor beter sig när de är trötta?
Senast redigerad av Avel 2023-05-04 kl. 17:08.
Citera
2023-05-04, 16:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
JJ&MHs förklaringar ger jag inte mycket för. De ljuger båda två. Om det mesta.
Du har rätt i att det var mjukdelsskador, inte sår på/runt armbågarna och den hand som fanns kvar när man hittade TT var svullen, ja. Svullnaden kan ha uppstått på flera olika sätt, tex klämts i badrumsdörren? Det skedde iaf när hon fortfarande var i livet.

Från början trodde jag också att JJ klämde fast TTs armar med sina knän. Men många i tråden avfärdade det, så nu vet jag inte längre vad jag ska tro.

De i tråden som avfärdar detta, avfärdar också en massa saker för vilka det finns teknisk bevisning. De avfärdar i princip allting som inte stöder exakt det de själva påstår. Och särskilt många är de inte. Men de skriker och gapar rätt högt

Se bara på rättsläkarens uttalanden. Det kan ha varit så att skadorna uppkom av att Johanna satt på dem. Mer än så behöves knappast för att inse att det faktiskt kan ha varit så.
Lägg till det rättsläkarens uttalande om att det är mindre sannolikt att skadorna uppkom av att Maja höll fast armarna.

Fundera sedan på hur skadan på högerarmen skulle kunna ha uppkommit, om Maja satt på Toves vänstra sida, som Johanna påstår, och därifrån höll i Toves högra arm, samtidigt som Johanna ströp Tove. På vad sätt orsakades då Toves mjukdelsskada på höger armbåge? Det inses ganska direkt att det går inte.

Citat:
Finns stor risk att Clea sänker hela åtalet och fortsätter kalla det "lätt stryptag på ca 10 sekunder" och får gehör av rätten för detta.. Får inte JJ livstid så kan hon få grovt vållande till annans död och grovt gravfridsbrott.

Det tror jag aldrig Clea kommer lyckas med. Ingen rättsinstans kommer tro på att det går att kväva någon på 10 sekunder. Bevisningen mot Johanna är gedigen, det finns också en hel del bevisning för att Johanna faktiskt planerade ett mord, med alla googlesökningar och att hon faktiskt gett uttryck för att hon skulle döda Tove nästa gång de sågs. Lägg därtill Johannas googlingar på att anlägga bränder, och de bränder som blivit anlagda där Maja vittnar om detta. Johanna är rejält kokt och sett till summan av allt detta så tror jag att även hovrätten dömer henne till livstid.

Citat:
Men vad får då MH? Gravfridsbrott endast? Nej, det kan bara inte ske1 Vi får väl se vad den nya advokaten plockar fram till MHs favör.

Ja, det är frågan. Jag lutar åt att Maja slipper undan med gravfridsbrott, möjligen grovt sådant. Det finns inga bevis för att hon planerat att mörda någon, och det finns inga bevis för att hon deltog i mordet på Tove. Det enda som finns är att Johanna påstår att Maja höll fast Tove.
Citera
2023-05-04, 16:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Förnuftigt. Men då ställer jag mig frågan när den sk lägenhetsvisningen skedde. Sånt brukar man väl ta direkt man kommer till lägenheten.

Ja, det brukar man. Och det är bara ännu en detalj som gör att jag, och flera med mig, tror att mordet skedde tidigare än vad som påstås.
Citera
2023-05-04, 16:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Bra inlägg, är helt med dig. Kan inte fatta att folk köper hennes berättelse när den helt uppenbart kom först när hon trodde att Maja redan pratat och hon trodde att hon själv skulle vinna på det, och den är genomsyrad av lögner rakt igenom. Hela tiden försöker hon förminska sitt personliga ansvar genom att dra in andra och skylla på att hon bara ”gett tillbaka”, typ att Tove sky low ha slagit ner henne på Nöjet och tog strypgrepp på henne ”först”. Klassiska narcissistiska tekniker.

Det verkar som om vissa inte ens ser det som problematiskt att hon ljuger om att överfallet skedde direkt under en rundvisning. Och att Maja av någon märklig anledning skulle ha gått in på det pyttelilla badrummet först när Johanna skulle visa det för Tove. Så ologiska och idiotiska lögner.

Ja, det är ju hela tiden lägga skuld på andra för sitt beteende som Johanna då verkar nästan tycka är ok?

Jag tror att det genomsyrar Johannas sätt att se på sin omvärld, hon avslöjar sig själv.

I själva verket ligger det här henne i fatet, då ingen tycker att det är rimligt att tänka på att "misshandla" någon på vägen hem, eller att "fälla" någon för att man tycker att man får ett förolämpanade omdöme om ett badrum, eller ännu värre att för att Tove tar stryptag på Johanna, så tar man själv stryptag tillbaka med orden"vad håller du själv på med?".

Även de yttrande som Johanna gör runt att hon inte tyckte att hon fick hjälp från vakter eller polis, säger annat än det hon vill säga. Förmodligen vill hon att man ska förstå att hon verkligen hade blivit slagen, annars skulle hon ju inte försöka få hjälp, men det som händer är ju att när hon pratar om det här som ett skäl till varför hon inte ringer 112, tappar hon ju trovärdighet.

Hon har en offerkoftamentalitet (utsatt för andras illvilja), samtidigt som man blir tveksam till sanningshalten i att Tove var den som slog (eftersom det inte heller finns vittnen), vakterna uppenbarligen inte sett några skador eller fått indikation på att det var huvudet som Tove ska ha slagit på, till att fällningen sker pga något så litet som attTove inte tyckte att det fanns något att se (visar på våldsamt beteende, vem har ens tankar på att fälla någon, kunskap om hur man fäller någon???) och stryptag från Tove känns med tanke på fällningen inte riktigt rimligt ens, inte heller om man själv håller på att bli strypt.

De tankarna lägger ju enbart misstankar om att hon faktiskt kan mörda för "ingenting", ta till våld för kränkningar, medan Johanna inte verkar förstå hur andra tänker och hur avvikande de här tankarna är.
Citera
2023-05-04, 16:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Min fetning får du gärna förklarar hur du kommit fram till. Det är väl närmare 02:30 som åklagaren satt som starttid på överfallet?

Jag?

Det är citat från P4 Jönköpings inslag, du ser citattecken runt transkriptionen.
Citera
2023-05-04, 17:00
Medlem
[quote=notknapparen|84357194]Jag?

Korrekt. Ursäkta!
Citera
2023-05-04, 17:01
Medlem
boqpods avatar
Tramset som Clea babblar om,
aspiration är något hon fått på hjärnan efter att ha läst sig till att den solvent man använder är fettlösande. Man har använt detta medel under lång tid och avsaknaden av fettinnehåll i lungorna kan inte förklaras på annat sätt än att döden inträffat på grund av strypning.

Hennes dåraktiga teori skulle vara 10 sekunders stryptag och sedan att T kvävts av aspiration.
(Eftersom man inte kan dö av syrebrist i 10 sekunder krävs alltså aspirationen som tillägg till detta ”korta lilla stryptag”).

De små mängder maginnehåll i munhåla/svalg kan naturligtvis hamnat där när Maja och Johanna kånkade runt på kroppen.
Det fanns inget i lungorna och advokaten greppar efter halmstrån.
Senast redigerad av boqpod 2023-05-04 kl. 17:03.
Citera
2023-05-04, 17:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Kan du nämna något exempel där rätten bestämt sig för något, utan att ge förklaring eller motivering?

Ett ex:

"Det finns två tänkbara förklaringar till de slag som L*ahanj K*ornasan hörde. Det skulle kunna
vara så att det han hör är någon kroppsrörelse som inträffat under den så kallade
konvulsionsfasen som rättsläkaren Aleksandra Lazarevic beskrivit kan förekomma under en av
de faser som kan inträffa under det att en människa stryps. Den andra mer troliga förklaringen
är att det är Tove som gör motstånd på det sätt hon kan. Johanna Leshem Jansson satt (enligt
sin egen uppgift) på Toves mage/bröst och hindrade henne från att resa sig
."

Jag har god lust, men tror inte att jag har tid, att gå igenom punkt för punkt.

De lutar det ena på det andra så att säga vad gäller indicierna.
De börjar med att det måste var apå det här sättet, och då blir det på det här sättet och därför måste det varit en medveten Tove som sparkar och det måste bero på att det inte är konvulsionsfasen utan det är Maj som håller fast armarna...typ.
Citera
2023-05-04, 17:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det fetade:
För att tiden för mordet ska stämma måste dessa dunsar ha hörts tidigare, så grannen kan ha lite fel gällande tiden. Tror att överfallet, sen mordet skedde runt 02.10. Vid den sk visningen.

Däremot har jag den uppfattningen att resten av tidsangivelserna stämmer ganska bra.

Så tidigt?

Jag är nog inne på att det stämmer med åklagarens tid, runt 02:30 -tiden.

Vi får se om man kan få lite mer klarhet i tidslinjen till HR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in