2023-05-04, 15:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man reagerar ju på att INGEN, ingen i rätten ifrågasätter denna tid. Varken åklagaren, försvaret eller rätten har några frågor?

Rätten dömer efter den uppgivna tiden från vittnet, som inte verkar vara verifierat, köper tiden, punkt slut? Det är inte vittnets uppgift att se till att sådan tider är verifierade.

Dömer till livstid baserat på en uppgift som åklagaren tydligt tidigare satt till 02:30 tiden vid sakframställan.
Jag tror inte att tiderna rönt något större intresse.
Ms tfn rörde på sig, alltså sov hon inte, följaktligen ljög hon, alltså var hon vaken och delaktig i mordet. Logik på hög nivå!
Citera
2023-05-04, 15:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Ja, man hade inte behövt hitta på att M var i ett annat rum och sov för att förklara dunsen och sparkljuden på toan. Hon hade lika gärna kunnat sitta med de andra i köket och prata tills hon kände sig dålig och gick iväg för att spy. Det finns ingen anledning att krångla till en historia mer än nödvändigt. Oftast försöker en lögnare väva in sina lögner i händelser som verkligen utspelat sig, det blir både mer trovärdigt och lättare att komma ihåg. Därför kan man anta att första versionen i stora drag överensstämmer med vad som verkligen har hänt, minus själva mordet som bytts ut mot M som ramlar och sprattlar under sitt kräkanfall.
Det sägs inte att Maja sover i ett annat rum. I Johannas första förhör säger hon:
Citat:
Under promenaden pratade de en del. De hade inte pratat på ett tag så samtalet handlade mycket om livet i allmänhet, stämningen kändes bra. De gick upp till Johanna på Stationsgatan 71. Maja börjar må dåligt och sätter sig i vardagsrummet, Johanna och Tove går ut i köket.
Så anledningen till att hon inte satt i köket med de andra tills hon började må dåligt är att hon enligt Johanna började må dåligt direkt. Anledningen till att hon sa så är förstås för att lägga grunden till historien om Majas katastrof-mående senare där hon faller, spyr osv i badrummet.

EDIT
Inte heller Maja säger från början att hon sov:
Citat:
De kom fram till Storgatan 71 där Johanna bor i lägenhet högst upp. De tog av sig ytterkläderna i hallen och Maja satte sig i vardagsrummet medan de andra satte sig i köket. Maja tillfrågas varför hon var med hem till Johanna och hon svarar att planen var at hon skulle sova över där. Hon satt och kollade i sin mobil, hon såg inte ut till de andra från sin position och hörde inte vad de talade om.
Oupps!! Inte trött, inte sov, inget sånt. Utan vaken. På tal om att man utgår från sanningen när man diktar ihop en historia...
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-05-04 kl. 16:04.
Citera
2023-05-04, 15:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror inte att tiderna rönt något större intresse.
Ms tfn rörde på sig, alltså sov hon inte, följaktligen ljög hon, alltså var hon vaken och delaktig i mordet. Logik på hög nivå!

Nja, rätten har ju kopplat ihop tidpunkten för Majas rörelse med tidpunkten för mordet. Det är på den grunden de dömer henne till livstids fängelse.

Rätten har i sin dom gjort tidpunkten för mordet till en central fråga i domslutet, så jag tycker nog att den har rönt ett avgörande intresse för rätten.

Om nu mordet utfördes 10 minuter, eller som "flera källor i utredningen" tror, ännu tidigare, då kan inte Majas rörelse kopplas till den exakta tidpunkten för mordet.

Sen tycker ju jag att det är ett extremt märkligt resonemang från domstolens sida att Maja skulle varit stilla under en längre period, 20-30 minuter, för att därefter helt plötsligt på minuten ha begått ett mord.

Nu är jag väl medveten om att informationen i telefonen möjligen inte säger exakt det, MEN det är exakt så som domstolen har tolkat informationen och dömer utifrån. Så det är så deras resonemang är.
Citera
2023-05-04, 15:59
Medlem
Citat:
Mycket intressant!

"Grannen har visat sin hälsoapp för P4 Jönköping och där ser vi att hans steg ut till bilen påbörjas klockan 02:45:43. Det är då han skjutsar 20- åringen till Mc Donalds.

Det innebär att 20- åringen bara ska ha haft drygt två minuter på sig att först strypa Tove, sen bestämma sig för att flytta hennes cykel och efter det gå ut i trapphuset och prata med grannen. Samtidigt har rättsläkaren sagt att bara strypningen måste ha tagit flera minuter.

Åklagaren sa unde rrättegången att mordet troligen skedde runt halv tre, och flera källor inom utredningen som vi pratat med, tror att mordet skedde tidigare än så.
"

https://sverigesradio.se/artikel/tiden-for-mordet-pa-tove-kan-vara-fel-har-ar-tingsrattens-misstag

Svårt att veta hur SR/grannen menar, vad de utgått från när de kollat.

Om det var när han gick in för att hämta sin jacka, nycklar till bilen (och mobilen), är kanske det troliga då, annars skulle man ju ha haft en tid för rörelse tidigare, när han går upp till Johanna, vilket inte verkar vara fallet.

Men det kan finnas en massa andra intressanta uppgifter i hans mobil, eftersom han själv ju minns att han låg och kollade i mobilen innan han satte sig i soffan.

Att Rullman inte vill flagga för ytterligare utredning, det får man nog ta med en nypa salt. De vill nog inte trissa upp försvar genom att säga något om det, utan alla jobbar nog lite i det fördolda.

Man borde väl höra lite om Majas försvarare? Hur ska denna person hinna sätta sig in i fallet om ingen är utsedd ännu?

Vad säger ett färskt dagboksbladet om MH:s försvar?

02:47:29 ser grannens stegserie på 135 steg ut att sluta enligt bild från P4 artikel.

Antagligen så hoppar han in i bilen då med JJ. Han är alltså vad jag bedömer i konstant rörelse från 02:45:39 till 02:47:29. Tredje tidsstämpeln är 02:59:40 då hans stegserie läggs till i appen. Väldigt enkelt och bra sätt som P4 redovisar stegen på kanske då jämfört med förundersökningsprotokollet i ett mordåtal som bara visar ja vad de nu visar…
Citera
2023-05-04, 16:05
Medlem
Citat:
Mycket intressant!

"Grannen har visat sin hälsoapp för P4 Jönköping och där ser vi att hans steg ut till bilen påbörjas klockan 02:45:43. Det är då han skjutsar 20- åringen till Mc Donalds.

Det innebär att 20- åringen bara ska ha haft drygt två minuter på sig att först strypa Tove, sen bestämma sig för att flytta hennes cykel och efter det gå ut i trapphuset och prata med grannen. Samtidigt har rättsläkaren sagt att bara strypningen måste ha tagit flera minuter.

Åklagaren sa unde rrättegången att mordet troligen skedde runt halv tre, och flera källor inom utredningen som vi pratat med, tror att mordet skedde tidigare än så.
"

https://sverigesradio.se/artikel/tiden-for-mordet-pa-tove-kan-vara-fel-har-ar-tingsrattens-misstag

Svårt att veta hur SR/grannen menar, vad de utgått från när de kollat.

Om det var när han gick in för att hämta sin jacka, nycklar till bilen (och mobilen), är kanske det troliga då, annars skulle man ju ha haft en tid för rörelse tidigare, när han går upp till Johanna, vilket inte verkar vara fallet.

Men det kan finnas en massa andra intressanta uppgifter i hans mobil, eftersom han själv ju minns att han låg och kollade i mobilen innan han satte sig i soffan.

Att Rullman inte vill flagga för ytterligare utredning, det får man nog ta med en nypa salt. De vill nog inte trissa upp försvar genom att säga något om det, utan alla jobbar nog lite i det fördolda.

Man borde väl höra lite om Majas försvarare? Hur ska denna person hinna sätta sig in i fallet om ingen är utsedd ännu?

Min fetning får du gärna förklarar hur du kommit fram till. Det är väl närmare 02:30 som åklagaren satt som starttid på överfallet?
Citera
2023-05-04, 16:08
Medlem
Citat:
Nu har jag inte riktigt tid att svara ordentligt, men jag håller inte med att de alltid motiverar sina ställningstaganden. Ibland blir det helt enkelt för att de redan har bestämt att Maja är där inne som nästa avgörande tas om hur det gått till.

Däremot håller jag med om att de inte anser att Johanna heller är trovärdig i allt hon uppger, såsom att brottet skedde direkt efter hemkomst. det har rätten motiverat med tiden 02:40 som grannen uppger.

Kan du nämna något exempel där rätten bestämt sig för något, utan att ge förklaring eller motivering?
Citera
2023-05-04, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, och även om den tidpunkten givet övriga antaganden i Rullmans åtal skulle kunna vara rent teoretiskt möjlig, så menar jag att den ändå är osannolik, och det är trevligt, för min del, att se att jag i den uppfattningen har stöd av "källor inom utredningen".

Problematiken för domstolen, åtminstone tingsrätten, ligger i att de har lutat sig emot sin egen bedömning om när mordet skedde i kombination med rörelseregistreringarna i Majas telefon för att fälla Maja för mord. Om slutsatsen nu är, vilket den med stöd av de bevis som finns också måste vara, att mordet skedde tidigare, så finns inte längre mobilens rörelseregistreringar som stöd för tingsrättens dom, och då faller den, alternativt så måste annat stöd hittas. Och något sådant stöd har inte hittats, av någon.

Vi kan egentligen bara konstatera att vi vet inte vad Maja gjorde under den där natten. Även om man tillskriver hennes mobils rörelseregistreringar henne själv, så har mobilen varit orörd under längre stunder, och som också är viktigt att uppmärksamma, i de första förhören så sa Johanna klart och tydligt att det var hon och Tove som var tillsammans i lägenheten och Johanna visste inte var Maja var,. Och det i en etta med sovalkov. Det är en rätt stark indikation på att Majas påstående om att hon gick och la sig och somnade, faktiskt är sant.

Jag håller med. J sa i de första förhören att M var i vardagsrummet men specificerade inte vad hon gjorde där. Det är ju först när J tidigarelägger brottet som Ms aktivitet flyttas från vardagsrummet. Enligt J ska de i hennes 'bekännelse' först visat T runt i lägenheten. Och M gått in först i badrummet om jag förstod det rätt. Men varför skulle M gå in i ett litet tomt badrum? Det är mer sannolikt i så fall att J bara öppnade dörren och att T kollade snabbt in. Det troligaste är väl att J knuffade in T i badrummet när hon var på väg hem alternativt att T faktiskt tänkte eller gick på toa.

En sak jag funderat över är tystnaden från lägenheten. Att inga röster hördes. Om de var tre stycken i ett litet badrum borde väl M och J ropat något till varandra åtminstone. Om det uppstod tumult som J påstår.
Citera
2023-05-04, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det lustiga är ju också att Johanna är så säker på att kunna dra in Maja i sin lögn om vad som hänt att hon berättar för grannen att hennes fulla kompis har ramlat och orsakat en duns på toaletten innan hon har förankrat den historien med Maja. Detta trots att Maja ännu inte vet något om mordet och trots att Johanna är så osäker på Majas deltagande att hon gömmer kroppen i förrådet för Maja.

Ytterligare en lustig omständighet är att Johanna (enligt Maja) inte inviger Maja i den här påhittade historien förrän på kvällen dagen efter. Maja vet alltså inte om sin egen roll i den påhittade historien under hela söndagen. Vad hade hänt om polisen kontaktat Maja under dagen och velat veta vad som hade hänt? Då hade inte Maja haft en aaaning om vad hon skulle säga för att ljuga åt Johanna. Det låter ju väldigt troligt att "den sluga Johanna" skulle lämna det öppet en hel dag. *ironi*

Maja ljuger och ljuger och ljuger. Det är rätt tradigt faktiskt.

Ja, bra påpekanden!

J som vill ha kontroll över allting hade givetvis instruerat M på direkten vad som ska sägas.. Det var ingen hemlighet att J, M och T gick hem tillsammans. Sökandes efter T startade redan på morgonkvisten med att A*lbin ringer runt. Att folk även skulle höra av sig till M visste ju J. Ändå låter hon hela dagen gå utan att prata ihop sig med M.
Citera
2023-05-04, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Tja, det starkaste argumentet emot din version, är att ingen av de inblandade har gett denna beskrivningen. Om det var så det gick till, och om Johanna då inte ljuger om Majas medverkan, varför skulle då Johanna ge en annan version än din, om den är korrekt. Nu tror inte jag att dunsarna kom ifrån mordet, men enligt Rullman m.fl. så gjorde de det, och inte heller de kan då förklaras med din version.

Viktigt också att notera att Tove inte hade några sår runt armbågarna, utan mjukdelsskador på armbågarna. Dvs en skada som uppkommit av tryck eller slag. Rättsläkaren vittnade om att de sannolikt skulle kunna ha uppkommit av att Johanna suttit på Toves armar, men att det är mindre sannolikt att de skulle ha uppkommit av att Maja hållit fast Toves armar. OCH, vill jag påpeka. Det är helt omöjligt att det skulle kunna ha uppkommit en sådan skada åtminstone på Toves högerarm om Maja satt där Johanna visade, och höll fast Toves armar.

För min del förefaller det mer sannolikt att Johanna satt på Toves armar, än att Maja höll fast dem. I vart fall är det ett scenario som inte kan uteslutas.

JJ&MHs förklaringar ger jag inte mycket för. De ljuger båda två. Om det mesta.
Du har rätt i att det var mjukdelsskador, inte sår på/runt armbågarna och den hand som fanns kvar när man hittade TT var svullen, ja. Svullnaden kan ha uppstått på flera olika sätt, tex klämts i badrumsdörren? Det skedde iaf när hon fortfarande var i livet.

Från början trodde jag också att JJ klämde fast TTs armar med sina knän. Men många i tråden avfärdade det, så nu vet jag inte längre vad jag ska tro.

Finns stor risk att Clea sänker hela åtalet och fortsätter kalla det "lätt stryptag på ca 10 sekunder" och får gehör av rätten för detta.. Får inte JJ livstid så kan hon få grovt vållande till annans död och grovt gravfridsbrott.

Men vad får då MH? Gravfridsbrott endast? Nej, det kan bara inte ske1 Vi får väl se vad den nya advokaten plockar fram till MHs favör.
Citera
2023-05-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Ja, man hade inte behövt hitta på att M var i ett annat rum och sov för att förklara dunsen och sparkljuden på toan. Hon hade lika gärna kunnat sitta med de andra i köket och prata tills hon kände sig dålig och gick iväg för att spy. Det finns ingen anledning att krångla till en historia mer än nödvändigt. Oftast försöker en lögnare väva in sina lögner i händelser som verkligen utspelat sig, det blir både mer trovärdigt och lättare att komma ihåg. Därför kan man anta att första versionen i stora drag överensstämmer med vad som verkligen har hänt, minus själva mordet som bytts ut mot M som ramlar och sprattlar under sitt kräkanfall.

Förnuftigt. Men då ställer jag mig frågan när den sk lägenhetsvisningen skedde. Sånt brukar man väl ta direkt man kommer till lägenheten.
Citera
2023-05-04, 16:26
Medlem
Citat:
Man reagerar ju på att INGEN, ingen i rätten ifrågasätter denna tid. Varken åklagaren, försvaret eller rätten har några frågor?

Rätten dömer efter den uppgivna tiden från vittnet, som inte verkar vara verifierat, köper tiden, punkt slut? Det är inte vittnets uppgift att se till att sådan tider är verifierade.

Dömer till livstid baserat på en uppgift som åklagaren tydligt tidigare satt till 02:30 tiden vid sakframställan.

Det fetade:
För att tiden för mordet ska stämma måste dessa dunsar ha hörts tidigare, så grannen kan ha lite fel gällande tiden. Tror att överfallet, sen mordet skedde runt 02.10. Vid den sk visningen.

Däremot har jag den uppfattningen att resten av tidsangivelserna stämmer ganska bra.
Citera
2023-05-04, 16:26
Medlem
flashmaners avatar
Nedan lite citat ur FUP rörande Johannas kommentarer kring vad som hände när de kom till lägenheten, med fokus på var Maja befann sig och gjorde, eller inte.

Citat:
Kan du berätta en gång till, när ni varit på Nöjet och kom hem till din lägenhet. Vad
hände då?
Jag Maja och Tove går hem till min lägenhet. Jag visade dem runt lite snabbt. Maja sätter sig
i vardagsrummet och jag och Tove sätter oss i köket och pratar.

Citat:
Är Maja delaktig i det här samtalet?
Nej

Citat:
Den här lördagskvällen så går ju du, Maja och Tove hem till din lägenhet i vart fall. Du
säger i förhör att Maja mår dåligt, går hon och lägger sig i sängen, eller?
Nej, inte vad jag vet om.

Är det någon som lägger sig i sängen?
Nej inte vad jag ser. Det kan ha varit så, men jag vet inte. Vi var inte i det rummet. Men hon
är säker på att hon eller Tove inte gjorde det.

Maja var inte i samma rum som Johanna och Tove. Maja deltog inte i samtalen mellan Johanna och Tove.

Johanna vet inte om Maja lagt sig i Johannas säng. Det kan ha varit så, säger hon.

I senare förhör, här Johanna blir mer och mer överbevisad om att hon mördat Tove, så ändrar hon sin berättelse allt eftersom, och då även den delen kring Maja, och plötsligt vet hon saker om Maja som hon tidigare inte visste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in