2023-05-04, 13:43
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om det är steg i Hälsa-appen som menas med starttid 02:45:43 så är det när han lyfter upp mobilen hemma i lägenheten får man anta.
Då har han pratat med J strax innan. Kl 02:44-02:45 borde hon gå upp till lgh igen.

"Lahanj sade att han gick in i sin lägenhet och hämtade sina bilnycklar och tog på sig sina skor och sin jacka. Han uppskattar att Johanna var borta i ca en minut innan hon kom ned igen."
Citera
2023-05-04, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Då har han pratat med J strax innan. Kl 02:44-02:45 borde hon gå upp till lgh igen.

"Lahanj sade att han gick in i sin lägenhet och hämtade sina bilnycklar och tog på sig sina skor och sin jacka. Han uppskattar att Johanna var borta i ca en minut innan hon kom ned igen."

Ja och det loggas en viktig plats (grannens rekondfirma) med sluttid 02:46 nånting i hennes iPhone så det är nästa kända tidsstämpel vad gäller koordinater.

Och Toves mobil loggar en tid och ”kartnål”
men allt finns detaljerat i hennes moln vad gäller koordinater och tidsstämpel ner till tusendels sekund. Däremot kan hennes moln ha automatisk radering efter tre månader osv.

När röken lagt sig lite här efter P4:s ”Grannegate” så får vi ta ett tag med molntjänsterna där.
Citera
2023-05-04, 13:57
Avslutad
Citat:
I rätten nämner hon bara ett tillfälle då hon möter J, i sina förhör rör det sig om två ggr. Jag tror att det har gått för lång tid sedan händelsen helt enkelt så detaljerna runt vissa saker har glömts bort eller bleknat. Eller glömdes åtminstone bort vid redogörelsen.

Studerar vi tidslinjen så förefaller det mest sannolikt att hon hämtar mobilen 02:43 i samband med att J går ner och pratar med grannen ett par minuter, för att sedan gå upp och stoppa på sig mobilerna och lämna lgh 02:46.

- Hur ser din tidslinje ut?

Jag tycker inte att det är någon detalj precis, och hon får också en följdfråga av åklagaren på just detta. Det här är ju den mest kritiska tiden för Maja i händelseförloppet. Mer troligt är att hon inte kan hålla ordning på sina lögner. Hon har glömt att hennes ursprungliga historia innehöll att Johanna gick ut två gånger.

Min tidslinje:
02:35 - Duns, Tove åker i backen
02:35-02:39 - Tumult i badrum, Johanna och Maja övermannar gemensamt Tove, Johanna stryper Tove.
02:40 - De torkar urin från golvet.
02:42 - Johanna letar reda på Toves mobil och nycklar. Sätter på sig en jacka/kofta.
02:43 - Johanna går ner för att flytta cykel, träffar grannen i trappan. Samtal 1,5 min.
02:43 - Maja går in i vardagsrummet och tar upp sin telefon i samband med att Johanna lämnar.
02:45 - Johanna kommer upp och berättar att hon träffat grannen och ska åka till Donken. Tar sin egen mobil.
02:46 - Johanna lämnar en andra gång och går ner till grannen och åker iväg.
02:47 - Toves mobil på väg mot Donken
Citera
2023-05-04, 14:10
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tycker inte att det är någon detalj precis, och hon får också en följdfråga av åklagaren på just detta. Det här är ju den mest kritiska tiden för Maja i händelseförloppet. Mer troligt är att hon inte kan hålla ordning på sina lögner. Hon har glömt att hennes ursprungliga historia innehöll att Johanna gick ut två gånger.

Min tidslinje:
02:35-02:39 - Tumult i badrum, Johanna och Maja övermannar gemensamt Tove, Johanna stryper Tove.
02:42 - Johanna letar reda på Toves mobil och nycklar. Sätter på sig en jacka/kofta.
02:43 - Johanna går ner för att flytta cykel, träffar grannen i trappan. Samtal 1,5 min.
02:43 - Maja går in i vardagsrummet och tar upp sin telefon i samband med att Johanna lämnar.
02:45 - Johanna kommer upp och berättar att hon träffat grannen och ska åka till Donken. Tar sin egen mobil.
I ovanstående har du med resonerat som så att M hämtar sin mobil i samband med att J går ner första gången, dvs att hon har blandat ihop tillfällena.
Citera
2023-05-04, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Som jag tydligt påpekat tidigare så håller inte tidslinjen som tingsrätten dömt efter. Något som är extremt beklämmande för rätten.

Och det är lite tragiskt att det skall ta så här lång tid för media att inse något så självklart, men nu har de i alla fall till sist fattat galoppen.

'flera källor inom utredningen som vi talat med, tror att mordet skedde tidigare än 02:30'

https://sverigesradio.se/artikel/tiden-for-mordet-pa-tove-kan-vara-fel-har-ar-tingsrattens-misstag

2.30 var också den ca tiden som Rullman uppgav första rättegångsdagen.
Citera
2023-05-04, 14:11
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, rent märkligt att så många i tråden anser att Johanna är ärlig och har känslor och är omtänksam mot Maja, medan Maja är den som ljuger och är iskyla.

Särskilt konstigt blir det ju när man vet Johanas historik med uttalanden om molotovcoctails, mordbränningar, sökningar på nätet som passar till de brott hon nu är dömd för, samt att hon är motbevisad av rättsläkaren att strypningen var mord.

Jag kan inte se det som annat än att Johanna lyckats med sin narcissistiska lögnmetod och tilrättalagd ömsinthet runt Maja och Tove som inte skulle bbhöva ligga ensam i skogen, manipulerat både rätten och tråddeltagare om hur ärlig hon är. Sanningen som är såååå viktig för henne. Och att inte dra in Maja i något som hon inte har gjort (haha, inte varit med på hashresan).

Exakt hur man kommer fram till att Johanna är till 95% ärlig, det övergår mitt förstånd.

Med tanke på att det handlar om ett mord, som hon inte medger, så är det enda jag ser som sant, det är att hon på något sätt får omkull Tove, och att hon tar ett stryptag runt Toves hals. Sedan dör Tove.

Resten är antingen lögn eller icke bevisat.

- hon försöker sudda ut konflikten, googlesökningar och hatdikter. Det har istället handlat om sökningar i samband med deckarläsning och sedan har hon ju alltid velat bli författare. Roligt med att rimma och dikta.
- hon menar att våldet skedde direkt vid hemkomst i samband med visning
- hon menar att stryptage bara var tio sekunder och hon släppte omedelbart och ställde sig upp när Tove hostade till
- att hon inte hjälpte Tove eller gjorde HLR berodde på att hon inte visste hur man tog pulsen och att hon inte tyckte att det var någon idé att ringa 112 för hon hade ju tidigare försökt få hjälp av vakter/polis och inte fått någon hjälp. Hon drabbades helt enkelt av isfrysning, och panik i någon timme där blir det väl.
- hon eldade på Tove för hon tyckte synd om Tove ( ville inte att kroppen skulle bli förstörd) och att hon själv allid velat bli kremerad
- sedan har hon ju mått så dåligt att hon inte orkat berätta, men det är det enda hon ville egentligen. Så när det närmde sig själva åtalet, då kände hon att hon plötsligt mådde lite bättre och kunde (äntligen) lätta sitt hjärta. För det var ju det hon egentligen ville.

Med viktning av det som är vsäentligt i målet om vad som verkligen har hänt, ser jag en omvänd procentuell fördenng mellan hur sanningsenlig Johanna är. Det är att hon berättar några få detaljer som är sanna, det är stryptag och någon form av omkullfällande. Resten är lögn/obevisat.

Allt bara för att gynna sig själv i en situation där hotet om livstid hängde över henne.

Johanna visste från förhören vilken bevisning som fanns mot henne. Hon såg det inte som möjligt att med hennes historik med konflikten mellan henne och Tove och det som fanns i hennes dator som möjliga att lägga på Maja som mördare. Dessutom har ju Johanna varit väldigt aktiv i efterförloppet. Hon såg en utväg till att frias för mord och hon tog den.

Bra inlägg, är helt med dig. Kan inte fatta att folk köper hennes berättelse när den helt uppenbart kom först när hon trodde att Maja redan pratat och hon trodde att hon själv skulle vinna på det, och den är genomsyrad av lögner rakt igenom. Hela tiden försöker hon förminska sitt personliga ansvar genom att dra in andra och skylla på att hon bara ”gett tillbaka”, typ att Tove sky low ha slagit ner henne på Nöjet och tog strypgrepp på henne ”först”. Klassiska narcissistiska tekniker.

Det verkar som om vissa inte ens ser det som problematiskt att hon ljuger om att överfallet skedde direkt under en rundvisning. Och att Maja av någon märklig anledning skulle ha gått in på det pyttelilla badrummet först när Johanna skulle visa det för Tove. Så ologiska och idiotiska lögner.
Citera
2023-05-04, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du har helt rätt här. Mot bakgrund av hur Johanna har ritat att de satt, så finns det stora frågetecken kring hur Maja ska ha hållit Toves armar, och inte minst hur de alla fick plats där inne.

Det är långt ifrån bevisat. Det enda som finns är påståenden från en person som vi vet ljuger om vad som hände vid just detta tillfälle.

Ursäkta om jag lägger mig i. Nu gällande hur MH eventuellt satt i badrummet. Så här tror jag:

MH sätter sig grensle över TTs ben (bakom ryggen på JJ) och håller fast TTs armar. Även TTs ben inkapaciteras i det läget.

TT rycker och sliter för att få loss armarna och då uppstår såren runt armbågarna. OM MH hade suttit bakom TTs huvud och hållit i armarna uppåt/bakåt så hade inte dessa skador uppstått.

Möjligen har jag fel. Övertyga mig i så fall :-)
Citera
2023-05-04, 14:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Bra inlägg, är helt med dig. Kan inte fatta att folk köper hennes berättelse när den helt uppenbart kom först när hon trodde att Maja redan pratat och hon trodde att hon själv skulle vinna på det, och den är genomsyrad av lögner rakt igenom. Hela tiden försöker hon förminska sitt personliga ansvar genom att dra in andra och skylla på att hon bara ”gett tillbaka”, typ att Tove sky low ha slagit ner henne på Nöjet och tog strypgrepp på henne ”först”. Klassiska narcissistiska tekniker.

Det verkar som om vissa inte ens ser det som problematiskt att hon ljuger om att överfallet skedde direkt under en rundvisning. Och att Maja av någon märklig anledning skulle ha gått in på det pyttelilla badrummet först när Johanna skulle visa det för Tove. Så ologiska och idiotiska lögner.
Håller med dig; osanningarna är många och uppbyggnaden av berättelsen brister i trovärdighet.
Men många med hennes personlighetstyp är utomordentliga manipulatörer och långt ifrån alltid lätta att genomskåda.

I TR förställer hon rösten när hon suktar efter sympati; ljus och oskyldig flickröst som inte visste hur man tar pulsen och som ville ge T en kremering för att inga djur skulle äta på henne där hon låg, alldeles ensam.
Citera
2023-05-04, 14:29
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Min tidslinje:

Skulle vara fruktbart om du kan få in tid när grannen ringer på.
Citera
2023-05-04, 14:31
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
2.30 var också den ca tiden som Rullman uppgav första rättegångsdagen.

Ja, och även om den tidpunkten givet övriga antaganden i Rullmans åtal skulle kunna vara rent teoretiskt möjlig, så menar jag att den ändå är osannolik, och det är trevligt, för min del, att se att jag i den uppfattningen har stöd av "källor inom utredningen".

Problematiken för domstolen, åtminstone tingsrätten, ligger i att de har lutat sig emot sin egen bedömning om när mordet skedde i kombination med rörelseregistreringarna i Majas telefon för att fälla Maja för mord. Om slutsatsen nu är, vilket den med stöd av de bevis som finns också måste vara, att mordet skedde tidigare, så finns inte längre mobilens rörelseregistreringar som stöd för tingsrättens dom, och då faller den, alternativt så måste annat stöd hittas. Och något sådant stöd har inte hittats, av någon.

Vi kan egentligen bara konstatera att vi vet inte vad Maja gjorde under den där natten. Även om man tillskriver hennes mobils rörelseregistreringar henne själv, så har mobilen varit orörd under längre stunder, och som också är viktigt att uppmärksamma, i de första förhören så sa Johanna klart och tydligt att det var hon och Tove som var tillsammans i lägenheten och Johanna visste inte var Maja var,. Och det i en etta med sovalkov. Det är en rätt stark indikation på att Majas påstående om att hon gick och la sig och somnade, faktiskt är sant.
Citera
2023-05-04, 14:36
Avslutad
Citat:
I ovanstående har du med resonerat som så att M hämtar sin mobil i samband med att J går ner första gången, dvs att hon har blandat ihop tillfällena.
Ja men jag tror inte på vad Maja säger, så jag är fri att göra min egen tolkning. Min tolkning är att hon är vaken hela tiden och att hon tar upp sin telefon när Johanna lämnar första gången. Hon är då mycket väl medveten om att Johanna ska flytta cykeln och inget annat. När Johanna kommer upp efter nån minut så får hon veta att Johanna ska till Donken med grannen.

När Johanna kommer tillbaka efter Donken får Maja veta allt om vad Johanna sagt till grannen - att Maja har ramlat på toan, för att förklara dunsen när Tove fälldes. Redan här börjar de prata ihop sig. Majas lögn om att hon inte vet något om sin roll i berättelsen förrän söndag kväll är orimlig på alla sätt. Att inte vara sampratade vore en jätterisk för båda två. De vet båda två att Toves pojkvän vet att hon skulle hem till Johanna. Johanna och Maja är de första han kommer prata med, och likaså polisen.
Citera
2023-05-04, 14:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Skulle vara fruktbart om du kan få in tid när grannen ringer på.
Det sker under tiden som mordet pågår, mellan 02:35 och 02:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in