2023-05-04, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, så kan man också dra slutsatser av ett möjligt scenario, men det verkar rätten anse uteslutet, eftersom det krävs två gm enligt dom. Suck.

Jag skulle kunna skriva ett genomfripande inlägg om detta, men det blir inte av. Jag hoppas i stället på nya unersökningar av både det ena och andra inför HR.

Men det är inget rättsläkaren har uteslutit, utan menar ju att en viss medvetandepåverkan kan ha skett, även hjärnskakning.

https://www.flashback.org/sp84329011

Dom s. 56

Med tanke på vad jag själv har sett i min mobils hälsoapp, skulle de olika parametrarna i Majas mobil kunna visa på mycket olika saker, även om man inte vet var i lgh hon befunnit sig. T ex många små steg, med bägge fötterna i golvet en stor andel, oreglbundet taget, eller längre steg i en sekvens, uppehåll, längre steg i sekvens. Låg frekvens med båda fötter i golvet t ex) Under vilket tidsspann? 10 minuter, en minut???

Dom s 57

Ja man anar att något begränsat Toves möjlighet att försvara sig mot våldet.

Stegräkningen måste valideras. Vad är det för en tidsstämpel och har den offset i databasen osv. Speciellt om det ska bli lite omtag med grannens tider/mobil där och sluta åtalsledet gentemot nya kreativa argument och åtgärder från dels ny advokat för MH och en ”revanschsugen” Clea. Även om JJ är lite mer överbevisad än MH som kanske är mer ”underbevisad” då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja blir lite tokigt när rätten skriver:

”Det är genom bevisningen visat att detta skedde strax efter kl. 02.40 den 16 oktober 2022”

Citerat från dagens artikel i Expressen så slänger in en liten disclaimer att det kan vara felciterat av dom men ja de sätter en rätt så tydlig tidsstämpel där ja.

Stegräknaren för grannen har de missat trots en hel del utsagor i media att de vänt på olika stenar hit och dit. Lätt gjort men om man vill så kan man vara lite kritisk på den punkten.
Och om inte polisen har koll på sånt här vad har de mer missat undrar jag retoriskt?

Det är helt klart en miss. Även den onödigt långa tid det tog att få fram koordinaten för FP som du själv upptäckte är ett betydligt större problem enligt min mening.

Jag tror inte grannens hälsoapp förändrar något i sak. Men förtroendet för utredningen som helhet får sig en törn. Men samtidigt är det sånt här som även försvaret hade kunnat peka på redan när dom fick FUP.
Citera
Medlem
Tove har legat i förrådet utanför och Maja har sovit. Det måste vara så.
Citera
2023-05-04, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spontanitet1
Jag tror inte att man skriver ut allt man hittar i hälsoappen..det vore inte så smart.

Rimliga förklaringen kan vara att han inte hade mobilen med sig hela tiden hemma och i huset där.

Databaserna i iPhone är väldigt detaljerade vad gäller att spåra användarens aktivitet. Dock är det lite katt och råttalek mellan utvecklare av polisens program för tömning och Apple. Förutsättningarna att få ut något ur mobilerna påverkas m a o av de säkerhetsuppdateringar Apple gör.
Citera
2023-05-04, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Har grannen sagt att han stod på sin trappavsats och väntade på Johanna? Han kan väl ha gått nerför trappan och väntat på henne utanför porten? Skulle kunna vara naturligt om han t ex är rökare.

Grannens och Johannas korta samtal i trappan placeras tidsmässigt till ca 02:43-02:44. Grannen rör sig neråt omgående kl 02:45. Johanna går uppåt och hämtar sin telefon och rör sig i sin tur neråt 02:46, efter att ha bytt några ord med Maja.

Maja hävdar i rätten att hon möter Johanna i hallen och pratar med henne om att Johanna ska åka till Donken med grannen. När hon möter Johanna har hon på sin jeansjacka och ytterdörren är stängd bakom henne. Det här samtalet placerar Maja tidsmässigt till ca 02:42, eftersom det är innan hon går tillbaka in i vardagsrummet och hämtar sin telefon som registrerar steg 02:43.

Om Johanna skulle veta kl 02:42 att hon skulle till Donken med grannen - och ha hunnit tillbaka upp i lägenheten och stängt ytterdörren bakom sig efter samtalet med grannen - så skulle samtalet med grannen behövt äga rum 02:38-02:40. Varför skulle grannen vänta 5 minuter och Johanna 6 minuter med att gå ner till bilen?

Maja ljuger.

Våningsförflyttningar i grannens mobil har starttid och sluttid i databasens tabell får man ha med sig i diskussionen.
Citera
2023-05-04, 11:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Våningsförflyttningar i grannens mobil har starttid och sluttid i databasens tabell får man ha med sig i diskussionen.
Jo men det har väl inte redovisats än?
Citera
2023-05-04, 11:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Omöjligt att placera samtalet i trappan till 02:43 när TR säger att grannen står utanför J:s dörr och ringer på efter kl 02:43.

De hinner prata om ganska mycket trots allt när han möter henne i trappuppgången; J säger 2 minuters samtal, han 2-3 minuter.
Om du struntar i TR, när vill du placera samtalet i trappan? Och hur får du ihop det med Majas vittnesmål att hon ca 02:42 pratar med Johanna i hallen, och Johanna då har gjort upp med grannen att åka till Donken?
Citera
2023-05-04, 11:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det finns flertal indicier och rätten köper varken J eller M s historia rakt av. Vissa delar i M s historia godtar rätten och likaså i J s. Dom motiverar dom delar dom anser trovärdiga.

Precis som du skriver så är det inte troligt att T tog stryptag på J eftersom det inte finns några avvärjningsskador på någon av dom. Det är just därför Majas hjälpsamma händer har hjälpt till att hålla fast Tove medans Johanna ströp henne. Annars hade hon försökt få bort J s händer från sin hals genom att slå och riva henne.

Nu har jag inte riktigt tid att svara ordentligt, men jag håller inte med att de alltid motiverar sina ställningstaganden. Ibland blir det helt enkelt för att de redan har bestämt att Maja är där inne som nästa avgörande tas om hur det gått till.

Däremot håller jag med om att de inte anser att Johanna heller är trovärdig i allt hon uppger, såsom att brottet skedde direkt efter hemkomst. det har rätten motiverat med tiden 02:40 som grannen uppger.
Senast redigerad av notknapparen 2023-05-04 kl. 12:02.
Citera
2023-05-04, 12:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Efter samtalet i trappan säger grannen att han gick in och hämtade bilnycklarna och tog på sig skorna och väntade nån minut. Därefter gick dom båda ner till bilen.

2 Minuter innan grannen och J går ner till bilen har alltså M s telefon rört sig. Anledningen till att den rör sig verkar alla tolka olika utefter sin egen tro om vad som hänt. Men fakta är att en rör sig ett par minuter efter mordet har skett om man går på att det grannarna hörde var mordet. Och att M skulle sova igenom ett högljutt mord, en dörrklocka som ringer 2 gånger och J som släpar en kropp i lägenheten tycker jag själv är osannolikt.

Här vet dessutom J att M är vaken. Risken med att lämna M ensam med kroppen borde fått henne att avstå McD resan. Och definitivt inte skickat ett sms till med risk för att hon vaknar.

Anledningen till att hon överhuvudtaget åkte till McD tror jag var för att hon ville försäkra grannen att det han hörde var deras fulla kompis och allt var lugnt.

Det lustiga är ju också att Johanna är så säker på att kunna dra in Maja i sin lögn om vad som hänt att hon berättar för grannen att hennes fulla kompis har ramlat och orsakat en duns på toaletten innan hon har förankrat den historien med Maja. Detta trots att Maja ännu inte vet något om mordet och trots att Johanna är så osäker på Majas deltagande att hon gömmer kroppen i förrådet för Maja.

Ytterligare en lustig omständighet är att Johanna (enligt Maja) inte inviger Maja i den här påhittade historien förrän på kvällen dagen efter. Maja vet alltså inte om sin egen roll i den påhittade historien under hela söndagen. Vad hade hänt om polisen kontaktat Maja under dagen och velat veta vad som hade hänt? Då hade inte Maja haft en aaaning om vad hon skulle säga för att ljuga åt Johanna. Det låter ju väldigt troligt att "den sluga Johanna" skulle lämna det öppet en hel dag. *ironi*

Maja ljuger och ljuger och ljuger. Det är rätt tradigt faktiskt.
Citera
2023-05-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronny.von.pepper
Tove har legat i förrådet utanför och Maja har sovit. Det måste vara så.
då borde likhunden markerat
Citera
2023-05-04, 12:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror att vi har olika förmåga att se nyanser. Johanna förskönar det hon har gjort, men hon tar också ansvar genom att erkänna vissa delar. Världen skulle vara lättare att leva i om allt var svart eller vitt, men nu är det inte så.
Jo, jag har också konstaterat att vi har olika syn på vad ansvar är. Om det sedan beror på någon oförmåga hos mig att se nyanser är din tolkning.
Citera
2023-05-04, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Igår kväll testade jag att ligga i sängen med mobilen och stegräknaren framför mig. Genom att vicka fram- och tillbaka, svajpa och kasta ner den bredvid mig registrerades 6-7 steg åt gången.

Ja Avel skrev att stegräknaren kan registrera steg om man 'snurrar runt i sängen'. Om mobilen te x ligger i fickan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in