2023-05-04, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hade det inte varit slugare då att beskriva upptakten på följande sätt:
”Tove och jag blev irriterade på varann efter ett tag när vi hade pratat, Tove var ganska full och gick på mig igen som hon hade gjort tidigare på Nöjet, Maja gick emellan och knuffade bort Tove, Tove var ostadig och trillade baklänges och slog i ryggen och huvudet i golvet.”

???

Det är öppet mål för Johanna att påstå vad som helst. Men hon tar på sig ansvaret även om hon framstår som brutal.

J är van att ljuga och tänker i flera led. Hade inte M varit med i badrummet är det ologiskt att hon skulle beskriva händelseförloppet som hon gjort. Enda anledningen hon tar på sig olyckan (mordet) är att hon måste förhålla sig till vad M säger.

Att M dessutom vet att T blivit grovt misshandlad efter att enbart sett kroppen inlindad i ett lakan tyder också på att hon åtminstone bevittnade mordet.
Citera
2023-05-04, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
T ska ha fallit alldeles i närheten av två trubbiga och utstickande rör på golvet; kolla bilder. RL tar upp dessa som möjlig orsak till huvudskadan.

Låter som en rimlig orsak.
Citera
2023-05-04, 09:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
”Tove och jag blev irriterade på varann efter ett tag när vi hade pratat, Tove var ganska full och gick på mig igen som hon hade gjort tidigare på Nöjet, Maja gick emellan och knuffade bort Tove, Tove var ostadig och trillade baklänges och slog i ryggen och huvudet i golvet.”

???

Det är öppet mål för Johanna att påstå vad som helst. Men hon tar på sig ansvaret även om hon framstår som brutal.
Visst, J har under hela processen agerat ansvarsfullt, inte skyllt på någon annan och inte ljugit ihop fakestories utefter bevis utan stått för vad hon gjort. Och i rätten inte försökt komma undan med liiitet stryptag och olycksfall.

Jag tror att vi har lite olika definition på vad ansvar innebär.
Citera
2023-05-04, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag hamnar också där. Alltså i en överdriven ironi mot domen och dess avsaknad av indicier och helt summariska avgöranden om hur det gått till utan något som helst resonemang om varför man bestämt sig för det ena alternativet och inte det andra.

Det är ju ändå mord här, och som du påpekar verkar man inte efterfråga hur Maja lyckats greppa armarna utan att någon ens blir rivna?

Dessutom har jag sett att om den som blir strypt har möjlighet, försöker de också ta bort händerna från sin hals, vilket kan ge halvmånefomade skador på den egna halsen. Att Tove istället skulle försöka ta stryptag på Maja, hur troligt är det???

Om man inte får luft, då gör man nog allt för att komma loss, och inte har man tid för att försöka strypa sin motståndare när man väl hamnat i underläge? Tove borde ha kämpat för att få bort Johannas händer från sin hals, ålat, sparkat kämpat.

Så där blir ju Majas hjälpsamma händer lite märkliga mitt i allt.

Det finns flertal indicier och rätten köper varken J eller M s historia rakt av. Vissa delar i M s historia godtar rätten och likaså i J s. Dom motiverar dom delar dom anser trovärdiga.

Precis som du skriver så är det inte troligt att T tog stryptag på J eftersom det inte finns några avvärjningsskador på någon av dom. Det är just därför Majas hjälpsamma händer har hjälpt till att hålla fast Tove medans Johanna ströp henne. Annars hade hon försökt få bort J s händer från sin hals genom att slå och riva henne.
Citera
2023-05-04, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det är upp till försvaret att kalla vittnen som slår hål i telefonhistoriken. Skriv till dom om du tror du har uppgifter av vikt!

Citat:
Ursprungligen postat av Undervattnet
Kan det vara så att Johanna av stark ilska har strypt Tove utan att vara helt medveten om att hon gjorde det?
Eller ses handlingen som väldigt medveten?

Vad i Johannas bakgrund och uppväxt kan förklara eller ge insikt i hur hon kunnat träda över denna gräns, dvs döda en fd kompis? Människor med psykopatiska drag har väl fått det både genom arv och miljö så jag tänker att det måste finnas trauman eller dylikt i hennes uppväxt?

Jag har läst domen men förstår ändå inte hur det kunnat gå såhär snett.

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror att båda saknar varandra mycket, både umgänget och stödet.

Dina ord får mig att fundera över om J kanske är den som lider mest av att deras systerskap fått avbräck. M har sin familj och sitt "gamla liv" att falla tillbaka på. J har inget alternativ att återvända till och hennes fostran har gått ut på att hon ska bli självständig och klara sig själv, även om föräldrarna förmodligen varit stöttande.

Bara en reflektion.

Citat:

???

Precis hon skulle kunna dikta ihop vilken historia som helst. Tror att hon faktiskt tror efter prat med Clea att största chansen att undvika livstid är att stå för vad som skett, även om hon förminskar tiden för strypgreppet lite.
Citera
2023-05-04, 09:45
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Svårt att veta. Med skal på så blir det lite mjukare kanske men det är en långsökt teori som sagt.
Jag vet egentligen inte om jag tror på hammare eller annat tillhygge heller, men fällning är bara Js ord och det låter mildare än slag med tillhygge. Och eftersom inget tillhygge återfunnits finns inga bevis för varken det ena eller andra, bara indicieslutsatser dragna efter antaganden.

Ms ord om grov misshandel skulle kunna indikera tillhygge.
Citera
2023-05-04, 09:47
Medlem
Har väldigt svårt att tro att Maja kan ha sovit sig igenom et mord. Tänk att man kan somna precis på pricken innan en person mördats och vakna upp precis när det är klart, klart hon et om vad som hänt. Har väldigt svårt att tro att man kan strypa en person själv även om Jj är ganska stor så var inte Tove pytteliten heller lixom..
Citera
2023-05-04, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Har väldigt svårt att tro att Maja kan ha sovit sig igenom et mord. Tänk att man kan somna precis på pricken innan en person mördats och vakna upp precis när det är klart, klart hon et om vad som hänt. Har väldigt svårt att tro att man kan strypa en person själv även om Jj är ganska stor så var inte Tove pytteliten heller lixom..

Självklart så var hon vaken. Att hon sedan förnekar mordet in i det sista talar bara för hur gravt empatilös hon faktiskt är.
Citera
2023-05-04, 09:51
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Sverigesradios har granskat ärendet och hävdar att tingsrätten har fel.
Nu kommer båda frias helt, precis som jag sa ursprungligen.
Senast redigerad av PedoJoeBiden 2023-05-04 kl. 09:57.
Citera
2023-05-04, 09:52
Medlem
Dom nya uppgifterna från Jönköpings posten om tidsramen är inte oviktiga på något sätt, stämmer de att de är så kommer Maja frias helt, hon åker på brott mot griftefriden men de straffet har hon ju redan suttit av. Så de va tråkiga uppgifter om man tänker på Toves anhöriga och så, dom har gjort detta tillsammans och genomfört detta tillsammans, men de ska ju bevisas också och där ligger den stora frågan
Senast redigerad av DeVaLaGott88 2023-05-04 kl. 09:54.
Citera
2023-05-04, 09:53
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag vet egentligen inte om jag tror på hammare eller annat tillhygge heller, men fällning är bara Js ord och det låter mildare än slag med tillhygge. Och eftersom inget tillhygge återfunnits finns inga bevis för varken det ena eller andra, bara indicieslutsatser dragna efter antaganden.

Ms ord om grov misshandel skulle kunna indikera tillhygge.
"Grov misshandel" kan också vara M:s ord om själva fällningen som J ska ha berättat för henne om ute vid katthemmet.
Citera
2023-05-04, 10:00
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Sverigesradios har granskat ärendet och hävdar att tingsrätten har fel.
Nu kommer båda frias helt, precis som jag sa ursprungligen.

Båda? Detta berör bara MH och ändrar inget för JJ.

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in