Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Jag tror du missar att Rysslands dominerande oljekvalitet, "Urals", pris ligger just nu på 60 dollar per fat.
Var får du 80 ifrån?
Sedan är jag nog inte helt säker på att Kina betalar för sin olja endast i rubel. Så valutan har kanske inte så mycket med det hela att göra.
Alla oljepriser i mitt inlägg är angivna i Brent. Så ja, det är sant. Oljepriset Urals vs. Brent har "decouplat" från och med invasionen, från att i princip ha följt varandra.
idag: 58*
2022: 75 (notera: inte samma spik som Brent)
2021: 65
2020: 15 (här var också en tillfällig decoupling)
2019: 70
2018: 72
Snitt ex outlier: cirka 70.
Så uraloljan handlar 20% under historiskt pris.
Det är rörigt vad oljan handlas i, se Reuters här:
"For some deals this month, the price for Urals in Indian ports, including insurance and delivery by ship, has fallen to around minus $12-$15 per barrel versus a monthly average of dated
Brent, down from a discount of $5-$8 per barrel in October and $10-$11 in November, the sources said."
Dvs en del av de nyheter vi konsumerat under året har handlat om Brent-discounten. Jag gissar därför faktiskt att ryssarna säljer uralolja till priset, eller till premiumpris. Annorlunda uttryckt, ural-olje price chart är "inklusive rabatt".
Sannolikt säljer i så fall nog ryssarna olja till ett pris som ligger 15-20% under historiska genomsnittet just idag om vi tittar på uralpriset.
* = idag är oljan volatil och ligger lägre, men glidande medelvärdet ligger här