2023-05-04, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror du missar att Rysslands dominerande oljekvalitet, "Urals", pris ligger just nu på 60 dollar per fat.

Var får du 80 ifrån?

Sedan är jag nog inte helt säker på att Kina betalar för sin olja endast i rubel. Så valutan har kanske inte så mycket med det hela att göra.

Det är ett efterblivet rysstroll som tappat det för länge sedan.

spot priset är 53d/f och ryssland har en stor överproduktion som de förösker rabbatera ut.
Citera
2023-05-04, 11:02
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Helt fel, du hänvisar till till priset på Brent som är olja från Nordsjön (den kostar $73/fat idag); rysk olja handlas som "Ural-olja" och där är spotpriset just nu $53,50/fat, men den låga efterfrågan gör att priset fluktuerar ganska kraftigt.
https://se.investing.com/commodities/crude-oil-urals-spot-futures-historical-data
Det är sant. Jag angav ett pris på Urals på $60 men ser att det är nere på runt 53.
https://tradingeconomics.com/commodity/urals-oil

Räkna sedan med att Ryssland historiskt sett har haft det väldigt kostsamt att ta upp sin olja.

Frågan är vad deras "breakeven-price" ligger på. Har sett siffror från $60 dollar upp till $110. Nu när västerländska oljebolag lämnat Ryssland så är den nog inte särskilt billig att producera.
Citera
2023-05-04, 11:13
Medlem
Citat:
Det är sant. Jag angav ett pris på Urals på $60 men ser att det är nere på runt 53.

Räkna sedan med att Ryssland historiskt sett har haft det väldigt kostsamt att ta upp sin olja.

Frågan är vad deras "breakeven-price" ligger på. Har sett siffror från $60 dollar upp till $110. Nu när västerländska oljebolag lämnat Ryssland så är den nog inte särskilt billig att producera.
Om vi snittar det på $60 och sedan drar bort Indiens och Kinas rabatter (Indien hade $25 eller $35 tidigt under kriget enligt officiella indiska uppgifter), så når det troligen inte break even för ryssarna. Men alternativet är att stänga ner produktionen och senast man testade det tog det 25 år (och massiv hjälp från Väst) att få igång skiten igen. Intäkterna är i någon form av riktiga pengar (rupier) medan kostnaderna är i ickekonvertibla matkuponger (rubel) som ryska staten trycker för fullt.
Citera
2023-05-04, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag har inte sett några hårda maj-data på olja, utgifter eller inkomster. Men här guidar ryska finansministeriet för att den observerade trendvändningen som jag rapporterade ovan kommer att bestå. Man kommer inte att gå med budgetunderskott resterande månader, är guidningen.

https://www.intellinews.com/russia-s-budget-to-go-back-into-surplus-277590/?source=russia

Återstår att se om guidningen stämmer, och vad det är som ändras.

Särskilt detta diagram för budgetunderskott är intressant: https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vR79v-IC_JuX-8PDl1CqYnh-Tlj-qfqoGWczTZNQwJOuOvo6zdP641yZzj7-A1KcWnUoJiKw5NdIl-E/pubchart?oid=1426526105&format=interactive

Det visar att rysk finansbudget kan ha sjuka svängningar. Visserligen är det på grund av pandemin, men det visar (vilket också har varit min tes) att deras finansiella system är ganska robust och kan tåla turbulens.

hahaha. du är ju för knäpp.

du kan väll inte ta "Russia’s budget is due to go back into surplus for the rest of the year, Russian Finance Minister Anton Siluanov said on April 28."

efter att de redan raporterat 40% av rysska statens intäkter har mer än halverats till (energiexport), parrallet med att pristak på 60d.

Citat:
From April 1 the Ministry of Finance has adopted a new benchmark based on the price of Brent minus a discount – a change that should start to be visible in the budget receipts from this month.

Det hade ju lugnat ryssarna rejält. verkligen olyckligt att ryssarnas beslut att mörka intäkten från 1aprill och 1 år frammåt....

antar att ryssarna simmar över med oljan i petflaskor, trist bara att de inte kan lägga till i i hamnar....

varje ryskt citat är helt bissart....

Citat:
Siluanov attributed the positive dynamics of the regions to the acceleration of advance payments to recipients and the transition to a single tax account (UNT). The remaining liquidity of the subjects is almost RUB4 trillion, which has grown compared to the beginning of the year.

....
Citera
2023-05-04, 11:20
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Jag tror du missar att Rysslands dominerande oljekvalitet, "Urals", pris ligger just nu på 60 dollar per fat.

Var får du 80 ifrån?

Sedan är jag nog inte helt säker på att Kina betalar för sin olja endast i rubel. Så valutan har kanske inte så mycket med det hela att göra.

Alla oljepriser i mitt inlägg är angivna i Brent. Så ja, det är sant. Oljepriset Urals vs. Brent har "decouplat" från och med invasionen, från att i princip ha följt varandra.

idag: 58*
2022: 75 (notera: inte samma spik som Brent)
2021: 65
2020: 15 (här var också en tillfällig decoupling)
2019: 70
2018: 72
Snitt ex outlier: cirka 70.

Så uraloljan handlar 20% under historiskt pris.

Det är rörigt vad oljan handlas i, se Reuters här:
"For some deals this month, the price for Urals in Indian ports, including insurance and delivery by ship, has fallen to around minus $12-$15 per barrel versus a monthly average of dated Brent, down from a discount of $5-$8 per barrel in October and $10-$11 in November, the sources said."

Dvs en del av de nyheter vi konsumerat under året har handlat om Brent-discounten. Jag gissar därför faktiskt att ryssarna säljer uralolja till priset, eller till premiumpris. Annorlunda uttryckt, ural-olje price chart är "inklusive rabatt".

Sannolikt säljer i så fall nog ryssarna olja till ett pris som ligger 15-20% under historiska genomsnittet just idag om vi tittar på uralpriset.

* = idag är oljan volatil och ligger lägre, men glidande medelvärdet ligger här
Citera
2023-05-04, 11:20
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
https://www.wionews.com/india-news/india-losing-steep-discounts-on-russian-crude-oil-due-to-china-report-586881

Discount på rysk olja är nu 5-10 dollar i Indien (oljepris 80 USD, så ryssarna säljer nu olja för 69-74 USD).

Oljepris
idag: 78 USD
2022: 103 USD (peak krigs-oro, outlier, ryssarna sålde här olja till discount på 25 usd)
2021: 66 USD
2020: 35 USD (pandemin, outlier)
2019: 68 USD
2018: 77 USD

Med andra ord. Ryssarna säljer olja på ett historiskt genomsnittspris. Rubeln var 20% starkare 2018. Så i det långa perspektivet betyder det att staten har bättre skatteunderlag än den har normalt.Detta ska inte läsas som "haha, det går jättebra för rysk ekonomi", men det är en förklaring på varför skatteintäkterna kan variera och bli mycket högre än de var för 3 månader sedan, eftersom en stor del av ryska skatter kommer från oljeintäkter.

Jag hittar inte någon nyhet om discount på kinesisk olja. Antagligen är även den sänkt.

Slutsats: Det ser inte ut som oljepriset knäcker rysk ekonomi.

Men du är ju helt bakom, varför skriver du om saker du inte har en aning om?
Du har ju fel i alla siffror du lallar om.
Citera
2023-05-04, 11:22
Medlem
Citat:

enligt ryssen själva är det runt 45d/f i snitt (pipeline olja är ju billigare än shipped att producera, olja från volga är billigare än den från sibierien , osv)
Citera
2023-05-04, 11:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
enligt ryssen själva är det runt 45d/f i snitt (pipeline olja är ju billigare än shipped att producera, olja från volga är billigare än den från sibierien , osv)
Är det inklusive allt? Produktion, försäkringar, transport till konsument.

Pipelineolja är inte billigare att producera. Den är billigare att transportera.
Citera
2023-05-04, 11:35
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:

Vissa oljebolag är kvar, t ex Schlumberger, som i Ryssland omsätter i storleksordningen motsvarande 1% av Rysslands oljeproduktion. De sysslar med underhåll (Fullständiga sanktioner skulle ta bort detta).

Det skulle vara intressant att inte se bara break-even price, men framför allt en breakdown av oljepriset. Jag tror att vad som händer är att ryssarna spenderar väldigt lite på prospektering och initiala investeringar i nya oljefält för utvinning. Så deras "praktiska breakeven" kan ligga mycket lägre än vad den riktiga är. Alltså kan ryssarna tjäna pengar nu under kriget, men de bygger en slags prospekteringsskuld.

Å andra sidan måste det vara helt andra priser att frakta olja till indien och Kina än till västeuropa också via sjöfart (dyrare). Det skulle vara intressant att se någon neutral bedömare som skriver om detta. Väldigt mycket som man läser om ryssarnas olja är extremt politiserat och "körsbärsplockat".
Citera
2023-05-04, 11:39
Medlem
Citat:
Alla oljepriser i mitt inlägg är angivna i Brent. Så ja, det är sant. Oljepriset Urals vs. Brent har "decouplat" från och med invasionen, från att i princip ha följt varandra.

idag: 58*
2022: 75 (notera: inte samma spik som Brent)
2021: 65
2020: 15 (här var också en tillfällig decoupling)
2019: 70
2018: 72
Snitt ex outlier: cirka 70.

Så uraloljan handlar 20% under historiskt pris.
Jag vet inte om du är medvetet efterbliven eller får betalt för det.

Citat:
Det är rörigt vad oljan handlas i, se Reuters här:
"For some deals this month, the price for Urals in Indian ports, including insurance and delivery by ship, has fallen to around minus $12-$15 per barrel versus a monthly average of dated Brent, down from a discount of $5-$8 per barrel in October and $10-$11 in November, the sources said."

https://www.reuters.com/business/energy/russian-oil-sold-india-below-price-cap-buyers-market-2022-12-14/

Betyder att ryssland i december förra året sålde ryssarna med förlust.

Citat:
For some deals this month, the price for Urals in Indian ports, including insurance and delivery by ship, has fallen to around minus $12-$15 per barrel versus a monthly average of dated Brent, down from a discount of $5-$8 per barrel in October and $10-$11 in November, the sources said.

The discounts mean oil is in some cases being sold at below overall production cost including local levies, industry sources said.

Citat:
Dvs en del av de nyheter vi konsumerat under året har handlat om Brent-discounten. Jag gissar därför faktiskt att ryssarna säljer uralolja till priset, eller till premiumpris. Annorlunda uttryckt, ural-olje price chart är "inklusive rabatt".

Nej det betyder att ural olja under 2022 såldes för 20%-40% av vad brent olja såldes för (när någon köpte olja) , dock inte efter 5 december (sanktionerna du vet)

Citat:
Sannolikt säljer i så fall nog ryssarna olja till ett pris som ligger 15-20% under historiska genomsnittet just idag om vi tittar på uralpriset.
Det beror på hur stor rabatt de behöver ge, att lagerhålla olja pga av kraftigt minskad export är ett vanligt motiv till att sälja med förlust. (i alla bransher iför...)

Citat:
* = idag är oljan volatil och ligger lägre, men glidande medelvärdet ligger här

Jag vet att du inte har en aning om vad du svamlar om. det jag inte kan förstå är varför du gör det?
Citera
2023-05-04, 11:45
Medlem
Citat:

Pipelineolja är inte billigare att producera. Den är billigare att transportera.

Priset är vad kund betalar. inte vad det kostar att producera.
Citera
2023-05-04, 11:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:

Det som också är lurigt är att det mesta som cirkulerat om break-even är från "kapitalistens perspektiv". När man säger t ex att breakeven är så högt som 50 dollar, så är det för att staten har skatter på utvinningen.

Intressant länk: https://knoema.com/infographics/nolsgce/cost-of-crude-oil-production-by-country-and-crude-oil-prices

Data här är från 2016, men ni kan se relationerna. En intressant sak som är ny för mig är hur stor del som är "capital spending". Det är faktiskt en möjlighet för ryssarna att "fuska" här, t ex genom att trolla med oljebolagens kapitalisering.

Ni kan se att den "krigsmässiga" break-even är extremt låg, kanske så låg som 10-15 dollar, även med ryss-bearish antaganden om höga transportkostnader.

Edit: F ö vet jag heller inte vem som står för transportkostnaderna. Enligt min chatgpt så är det förekommande med bägge modellerna. Att låta indier och kineser stå för försäkringarna av transporterna är så klart ett sätt att runda eventuella sanktionsproblem. Indierna har ju dubbla transportkostnader. Först ska oljan till indiska mottagare, sedan ska de sälja den till Europa. Det sjukaste skulle vara om indierna får oljan redan i ryssland och bara kör sina tankers till Europa, men då dumt kan det väl inte vara?
Senast redigerad av psychicsailor 2023-05-04 kl. 12:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in